Verdwijnen BPM voordeel op grijs kenteken in 2025

GMC USA

Startmotor
Zoals bekend gaan ondernemers vanaf 2025 ook BPM op bestelwagens betalen. Auto’s met grijs kenteken worden dus een stuk duurder.
Maar hoe zit het dan met het aantal zitplaatsen? Nu mag je op enkele uitzonderingen na zoals de grote Amerikaanse pickups geen achterbank hebben.
Komt dit verbod dan ook te vervallen?

Dat is nu geen verbod, maar een voorwaarde voor grijs kenteken met de bijbehorende fiscale voordelen. Als die vervallen maakt het dus niet meer uit maar het zou zo kunnen dat de fiscale voordeel nog blijven maar kleiner zullen zijn.
Overigens hebben zowel de RDE als de Belastingdienst eigen kenmerken/eisen rondom grijs kenteken, dus dat maakt het wel ingewikkeld (een Cargo Up is voor het RDW een grijs kenteken maar voldoet niet aan de fiscale eisen voor het grijs kenteken zoals de Belastingdienst die stelt bijvoorbeeld).

Ja dat begrijp ik maar ik zou op 30 december 2024 een “goedkope” V8 defender 110 kunnen kopen op grijs kenteken en dan kan ik op 2 januari 2025 er een achterbank inzetten en dan natuurlijk wel iets meer mrb betalen.

Wat betreft het RDW deel:
Zolang het aantal zitplaatsen van de auto niet geregistreerd is zou je dat kunnen doen, maar als het aantal zitplaatsen wel is geregistreerd bij de RDW mag je die extra geplaatste zitplaatsen niet gebruiken tijdens het rijden, tenzij je die gegevens bij RDW laat wijzigen. (= keuring wijziging kentekengegevens)

Wat betreft de fiscus:
Je wordt je dan geacht om bij de fiscus bezwaar te maken tegen het grijs kentekentarief mrb en moet voor het personenauto tarief mrb gaan betalen. (je voldoet dan niet meer aan de fiscale eisen voor grijs kenteken)

Kortom door zitplaatsen bij te plaatsen maak je er voor de fiscus een personenauto van waardoor je geel kenteken tarief mrb moet gaan betalen.
De RDW bemoeit zich verder niet met het fiscale deel maar wil wel graag dat alle zitplaatsen die tijdens het rijden gebruikt worden ook zijn goedgekeurd volgens de toelatingseisen van de auto.

Terug
Bovenaan