Verhoging motorrijtuigenbelasting

Robber 20

Net ingestapt
Onlangs een 1 jaar oude Toyota CHR gekocht. Mijn verbazing was groot dat blijkbaar m.i.v. 1 juli 2016 de motorrijtuigenbelasting wordt berekend over de "massa rijklaar" en niet meer zoals eerder "massa leeg". Het kost mij 10 euro per maand extra oftewel 120 euro per jaar extra. Weer zo'n geintje van onze overheid om wat meer centjes binnen te harken voor de algemene pot.
Iemand hier ook ervaring mee?

Vanaf 1 juli 2026 (niet 2016) wordt de MRB inderdaad berekend over de massa rijklaar. Echter, tegelijkertijd zijn de tabellen aangepast (simpel gezegd: 100kg naar beneden gezet) waardoor er geen verschil is in het bedrag.
Het gegeven 'massa leeg' werd alleen in NL gebruikt, dus vanaf nu wordt gebruik gemaakt van een internationaal veel bekender en breder beschikbaar datapunt.

In de eerste plaats is dit niet nieuw, maar al sinds 2016 zo.
In de tweede plaats is, zoals Barri ook al schrijft, de tabel aangepast, dus je betaalt niets meer als voorheen, dus ten onrechte wordt hier de overheid weer eens beschuldigd van het uithalen van geintjes om meer geld binnen te halen.
En ik vind massa rijklaar ook meer reëel want dit is inclusief bestuurder en een auto rijdt toch altijd minstens met een bestuurder er in.

Verhoging motorrijtuigenbelasting​

"Fout, zo legt Verweij uit: “Volgens de theorie is met deze wijziging geen enkele verandering in de te betalen belasting. Enkel de staffelgrenzen zijn gewijzigd.” De grenzen van de gewichtsklassen (de staffels) veranderen dus gewoon mee. Daardoor valt 99 procent va de auto’s nog in dezelfde belastinggroep als voorheen. Volgens de man achter KentekenTV heeft de verandering effect bij maar 74 auto’s in Nederland waarbij het verschil tussen leeggewicht en rijklaar gewicht meer dan 100 kilo is. "

Hoe dat met die 74 auto's zit? Toch een zwaardere bestuurder of een heel grote brandstoftank! ;)

Welke 74 auto's zijn dit dan? Ben nu wel benieuwd welke modellen dit zijn, maar dat vertelt het artikel niet

Dat vraag ik me af. TS moet maar eens de facturen langs elkaar leggen. Ik vermoed dat er geen daadwerkelijk verschil is, maar dat TS dat alleen maar denkt.

Terug
Bovenaan