verhoogd aangrijpingspunt koppeling

bert 7067561

Startmotor
Mijn Suzuki Ignis van bouwjaar 2020 met nog maar 20.000 Km op de teller, en pas aangeschaft bij de dealer. heeft naar mijn idee een verhoogd aangrijpingspunt voor wat betreft de koppeling.De garage geeft aan dat niet elke auto hetzelfde aangrijpingspunt heeft en na een korte rit met de monteur was er dus niets aan de hand.Het zou ook kunnen komen omdat ik zo 'hoog' zit.De koppelings kabel is iets bijgesteld maar het geeft mij nog steeds geen fijn gevoel.

Maar zo af en toe slaat de auto af bij wegrijden in de eerste versnelling, erg lastig, zijn er Ignis rijders die dit misschien ook eens ervaren hebben.Verder heb ik al meer dan 50 jaar mijn rijbewijs en heb al vele auto's versleten dus ja weet wel hoe er mee om te gaan.

Wie helpt mij verder met wat te doen.

Niet om heel vervelend te doen, maar zoiets merk je toch bij een proefrit? En als het dan vervelend rijdt laat je zo’n auto staan en zoek je verder.

je hebt helemaal gelijk EVV helaas geen proefrit gereden, wat kon er mis zijn met een auto met 19.000 km op de teller.

Ooit een Hyundai i20 (nieuw gekocht) gehad, was ook zeer wennen met de koppeling. Heel kort traject waarin deze aangreep. Dus het spelen met gas en koppeling bij het wegrijden (op helling helemaal leuk) om zonder afslaan, gebok en gestoot of met loeiende motor weg te komen was nog wel een aardig leer traject.

• Leuk
Waarderingen: SVF
Pietzoveel begrijp jou reactie geheel, hier vergelijkbaar.

Mijn vorige auto een ford-fiesta daar kon je op een helling in de eerste versnelling met het gas er licht op en in de eerste versnelling zeg maar stilstaan op een helling en verder optrekken.
Het zal nog even duren voor ik bij een supermarkt bij mij in de buurt in een ondergrondse parkeergarage gaat parkeren, omlaag geen probleem maar omhoog waarschijnlijk wel.

Ook bij de Dealer die de koppelings-kabel iets heeft bijgesteld werd er verteld dat het een kwestie van wennen was, en ik wil dat wel geloven. Maar ik kijk nog uit naar een reactie van een mede Ignis rijder hoe die dit ervaart.
Bedankt Mechanix en Stephan voor zeg maar de voor mij begrijpelijke reactie.

Kan je niet even rijden in een andere Ignis en kijken of die beter/anders is?
Dan weet je of het zo hoort of niet. Vorige eigenaar kan wel degelijk de koppeling gesloopt hebben in zo weinig kilometers, sommige mensen kunnen echt niet rijden.

Ik herken wat je schrijft. Mijn vrouw had een geheel nieuwe ignis en die had het zelfde. Het went vanzelf....

Carkiller wat jij aangeeft daar heb ik ook over nagedacht maar dan moet ik naar een andere garage en hun ( een dealer) vragen of zij of ik een proefrit willen maken ( waar ik voor wil betalen, alles kost tijd en geld) om te constateren of er iets met wat of de koppeling niet goed is.Maar dat houd mij tegen omdat op het nummerbord de naam van de dealer staat die in mijn regio veel auto' s verkoopt of heeft verkocht, kom ze steeds meer tegen nu ik er op let.

Maar goed er komen gelukkig op dit forum voor mij geruststellende berichten binnen, die van jou klopt helemaal sommige mensen kunnen niet rijden of doen dit misschien soms of te vaak met een slippende koppeling, die kunnen een auto met de huidige kilometerstand geheel ontregelen voorzichtig gezegd.
Maar goed ik heb een jaar garantie tezamen met een Suzuki ( schade) verzekering die ook bij grote motorproblemen een deel van de kosten vergoed voor zover begrepen.Suzuki Nederland geloofd in hun product, net als Toyota.

K Bouter,
Bedankt voor het antwoord van U waar ik op zat te wachten, top.

Mechanix, ja Ford is dan wel weer heel wat beter met de schakeling, maar het werd tijd voor een goedkopere auto in alle opzichten.Maar ford is echt een goede auto ( 40 jaar in ford gereden) maar omdat de jaarlijkse onderhoudskosten gaan oplopen zoals deze van mij die van Januari 2019 was, het houdt een keer op met de onderhoudskosten.

Tot slot nog wat positieve hilarische opmerkingen over dit Japanse kleine wonder,,
Geen benzine meter maar digitale blokje's
Geen temperatuurmeter,?
Een snelheidsmeter ( klok) die gekanteld is naar links de topsnelheid staat rechtsboven, terwijl bij alle Europese auto's de topsnelheid rechts onderin staat. heel apart van die japanners.Als ik 50 km.per uur rijd komt de naald amper omhoog, dit gaat nog bekeuringen opleveren.
beste reageerders bedankt voor uw adviezen,
Gr, bert

Ignis van mijn partner heeft dit ook qua koppeling. Zou me er geen zorgen over maken. Mij stoort het enkel als ik snel van auto wissel, mijn MX-5 is qua koppeling hap, snap & go. Ze valt er dan ook vaak mee stil...

Het is een wat maffe auto, maar allicht dat je er ver mee komt zonder gekke kosten.
Die benzinemeter met blokjes had de originele Toyota Yaris ook al, went wel. Over die temperatuurmeter ben ik minder enthousiast, maar voor mij mag dit gerust een lampje zijn, maar geef dan een olietemp meter in de plaats, BMW doet dit, veel relevanter.

Je kan zo'n OBD metertje gebruiken voor je watertemperatuur (en snelheid). Voor enkel snelheid heb je ook GPS metertjes.
550x564.jpg

M'n Getz had ook alleen maar een lampjes, een blauwe als de motor koud was (waarschijnlijk brandde die tot 30 a 40 graden) en een rood lampje die zou moeten gaan branden als de temperatuur te hoog werd.(Nooit aan gezien tijdens een draaiende motor). Voldoet prima. De hedendaagse temperatuurmeters werken veelal ook met een soort staffels om schommelingen van de wijzer tegen te gaan. Bij m'n boot gaat er gelijk een alarm krijsen als de oliedruk wegvalt, de temperatuur te hoog wordt of de tank minder dan 15% brandstof heeft. M'n Chryslers zouden ook de gong moeten laten afgaan als het mis zou zijn (nooit gehoord, buiten het tanksignaal, gelijk met een lampje op het dashboard).

Ik dacht al gehoord te hebben (Scotty Kilmer bvb.) dat het niet de bedoeling is dat zoiets constant is ingeplugd?

Niseko en Pietzoveel

Ook jij Niseko bedankt voor de geplaatste reactie, volgens de Consumentenbond kom je inderdaad heel ver met deze auto zonder al te veel problemen, inderdaad een beetje een maffe auto maar gelukkig heb ik op dit forum mijn hartslag iets kunnen vertragen, maakte mij erg druk om eigenlijk niets.een compliment voor Autoweek dat ze dit zonder abonnement mogelijk maken.
Het ontwerp etc. Is Japans en daar heb je waarschijnlijk weinig snelwegen, misschien vandaar dat zodra het blauwe temperatuurlichtje verdwijnt de auto ( motor warm wordt) in stationaire stand de motor uitschakeld, heb vooraf bij de dealer gevraagd of dit uit te schakelen was,,niet mogelijk eigenlijk ook niet echt storend want ik met mijn slechte gehoor hoor amper dat de motor uitschakeld in de vrijstand voor een stoplicht.Wat ook jammer is dat deze auto niet meer gemaakt wordt, had volgens mij en internet te maken dat de veiligheidseisen voor dit model niet opimaal waren, lang gezocht naar een Ignis van 2020 in het wit, was een lange zoektocht, ze zijn er ook nog in een automaat versie maar die moet je zoeken met een vergrootglas.

Allen die gereageerd hebben bedankt voor de reacties, ook Autoweek voor deze optie.
gr, bert

Mijn oma kan ook niet zo goed meer omgaan met de koppeling. Na meer dan 50 jaar autorijden is het lastig om nog die souplesse te hebben.

Nico
Zelf heb ik die souplesse nog wel hoor, zelf rijdt ik ook al 50 jaar dagelijks met een auto, in het verleden groot rijbewijs gehaald, dus ja.
Als ik vroeger een auto had gehad die nu als met de ignis zo hoog oppakt was er zeker een drukgroep en koppeling kapot maar met deze auto is het optrekken anders als bij al mijn vorige auto's zie de vorige melding van K Bouter zo van wen er maar aan.

Carkiller wat jij aangeeft daar heb ik ook over nagedacht maar dan moet ik naar een andere garage en hun ( een dealer) vragen of zij of ik een proefrit willen maken ( waar ik voor wil betalen, alles kost tijd en geld) om te constateren of er iets met wat of de koppeling niet goed is.Maar dat houd mij tegen omdat op het nummerbord de naam van de dealer staat die in mijn regio veel auto' s verkoopt of heeft verkocht, kom ze steeds meer tegen nu ik er op let.

Ik zou dit bij jouw eigen dealer / verkoper aankaarten / de vraag stellen of je even met een -min of meer- vergelijkbare Ignis een rondje kan rijden om te ervaren hoe de koppeling zich gedraagt / of je hetzelfde ervaart als bij je eigen Ignis.
Een heel groot rondje hoef je daar niet voor te maken, lijkt mij.

Als ik u was zou ik daar niet te lang mee wachten en er op korte termijn werk van maken. De koppeling is immers een slijtage onderdeel. Dit kan in geval van een beroep op garantie vervelende discussies met zich meebrengen.
De dealer heeft zijn standpunt al in genomen door u bij monde van de monteur te vertellen dat er niets aan de hand is.
Best kans dat koppeling uitgesloten is van garantie juist omdat het een slijtagedeel is. Ik zou dat eerst eens uitzoeken. Bovendien slipt die (nog) niet wat meestal de reden is tot vervangen.

De koppeling slipt toch nog niet, waarom zou die dan half gaar zijn? Er zijn nu meerdere personen die aangeven dat dat bij een Swift hoort. Op zich is proefrijden in een andere Swift een prima idee maar als daar hetzelfde gevoel in zit is aanvaarding denk ik de enige optie. De garage gaat heus geen koppeling vervangen omdat het gevoel niet prettig is, daarvoor moeten er toch meer symptomen zijn. En dan nog de discussie of dit inderdaad non-conform is, de garage kan altijd beweren dat dit niet zo was bij verkoop van de auto. Dan krijg je een welles-nietes verhaal.

EVV het gaat over een Ignis, geen Swift. Ik herken het late aangrijpen bij de Ignis van mijn partner en denk dat het wat gewenning is.

De koppeling slipt toch nog niet, waarom zou die dan half gaar zijn? Er zijn nu meerdere personen die aangeven dat dat bij een Swift hoort. Op zich is proefrijden in een andere Swift een prima idee maar als daar hetzelfde gevoel in zit is aanvaarding denk ik de enige optie. De garage gaat heus geen koppeling vervangen omdat het gevoel niet prettig is, daarvoor moeten er toch meer symptomen zijn. En dan nog de discussie of dit inderdaad non-conform is, de garage kan altijd beweren dat dit niet zo was bij verkoop van de auto. Dan krijg je een welles-nietes verhaal.
Omdat het een koppeling met een kabel is, die krijgt een steeds langere slag als de koppelingsplaat dun wordt.
Slippen is niet het enige symptoom van een slechte koppeling. Overigens denk ik ook niet dat hij gaar is, maar als hij bij een andere Ignis lager aangrijpt en de kabel is al bijgesteld dan hoogstwaarschijnlijk een dunne en dus (bijna) versleten koppelingsplaat.

En de mededeling dat andere auto's (in casu de i20) een vederlicht pedaal heeft met een heel klein aangrijpngspunt, dus dat het niet ongebruikelijk is.

Terug
Bovenaan