Verrassende en humoristische ontmoetingen bij de laadpaal - géén schandpaal

Roadracer

Administrator

Forumleiding
We kunnen allemaal wel iets denken over auto's die onjuist of onterecht op een parkeerplaats bij een laadpaal staan. En dat kan soms verrassende beelden opleveren. Daarom dit topic met verrassende ontmoetingen of situaties bij een laadpaal of snellader. Het is absoluut niet de bedoeling dat dit een schandpaaltopic wordt! Dus als het mogelijk is, zorg er dan voor dat bijvoorbeeld kenteken niet (geheel) herkenbaar is.

De aanleiding: ik zag, op een terras genietend van een latte macchiato, bij de tegenoverliggende snellader (nou ja, 50 kW) ineens een Suzuki Swift van de tweede generatie aanschuiven. Dat zou toch wel een leuke primeur zijn als die ook echt kon laden!

IMG-5356.jpg

Nu worden die plekken bij de supermarkt ook wel gebruikt door mensen die 'effe snel' die Appie in- en weer uitrennen om snel iets te halen. De dame in kwestie haalde denk ik alvast de weekendboodschappen op.

Komt er na een aantal minuten nóg een auto naast staan, al even elektrisch als de Swift.

IMG-5357.jpg

Levert dus leuke plaatjes op...

Ik ben bang voor een deugneuzen topic, wat volgt? Hij rijdt te hard topic? Helemaal niet erg als iemand een kwartier een laadplek gebruikt bij gebrek aan gewone parkeerplaatsen.
Bij de benzinepomp staat ook wel eens iemand die alleen iets uit de shop haalt.

Ik ben bang voor een deugneuzen topic, wat volgt?
Dat is zoals aangegeven dus niet de bedoeling. Maar soms krijg je wel erg grappige momenten. Ik heb het onderwerp iets aangepast om daar de nadruk op te leggen. Voor het hardrijden hebben we al een topic als Verkeershufters

Misschien een idee om een regel op te stellen dat kentekens niet zichtbaar mogen zijn? Scheelt volgens mij de 'schandpaal gedeelte' een beetje

Eerlijk, ik trek er mij ook niks van aan - uiteraard enkel mits dat gewoon een stuk handiger uitkomt - idem de plaatsen voor deelauto's & die voor 'jonge ouders'. Het is gewoon toegestaan. Of en hoe het (a)sociaal / (on)etisch is, is een discussie voor moraalfilosofen en andere betweters. Of verbiedt het gewoon voor mijn part, dan is het tenminste duidelijk.
Enige is vanzelfsprekend plaatsen voor mindervalide mensen. Terecht dat daar zeer hoge boetes op staan.

Is het toegestaan wanneer er een bordje staat "enkel voor deelauto's" of "alleen voor elektrische auto's die laden" of iets dergelijks? Levert geen boete op? Dat lees ik met regelmaat en ik parkeer mijn ev nog niet op een lege P op een laadplek wanneer ik niet ga laden. Ook al scheelt dat 6 plaatsen richting de entree van de supermarkt of wat dan ook.
Ik sluit mij dus hierbij aan:
Het maakt mij niet uit hoe tof je auto is, als je verkeerd parkeert ben je voor mij een 'paardenl*l' (voor de B&B kijkers ;)).

Bij een supermarkt, een bouwketen of "the mall" etc. spreken we over privé parkeerterrein - ome agent kan daar (1) geen boetes uitschrijven en (2) de uitbater kan & zal geen wielklem of iets dgl. plaatsen. Dan pas volgt de on-line schandpaal in reviews cfr de titel van het topic.
Dat die winkels net de interessantste plekken op hun parking voorzien voor EVs is hun keuze. Commercieel gezien een beetje dom (op het randje van woke / deugneuzerij) maar goed. Ik ben geen tweederangsklant & laat me evenmin zo behandelen...

Op de openbare weg / openbaar domein mag je (vooralsnog) gewoon parkeren op die plekken. Kijk, als er 20m verder een gewone plaats is zet ik mijn auto daar uiteraard, maar ik ga geen 2 blokjes rondrijden als die EV plek toevallig de enige is die vrij is. Een ICE draagt meer bij aan de staatskas dan een EV aan wegenbelasting. Een parkeerplaats is een parkeerplaats.

Bij ondergrondse parkings zou ik het nooit doen - daar zijn die plaatsen bij de in- uitgang voor de brandveiligheid.

Ik begrijp het stukje verontwaardiging best wel hoor MM. Ik ben belange na geen verkeers- of parkeerhufter, maar ook niet heiliger dan de paus.

Volgende keer dat we gaan wandelen in Hulst (NL) op de prachtige stadswallen daar zal ik eens letten op de parkeerborden Roadracer. Omdat we daar al minstens 100+ keer geweest zijn en er niet op uitgekeken raken (ook de kinderen niet @wafel/ijsje etc nadien) weet ik vrij goed waar te parkeren. Niet op een EV plaats ;)

Ik ben bang voor een deugneuzen topic, wat volgt? Hij rijdt te hard topic? Helemaal niet erg als iemand een kwartier een laadplek gebruikt bij gebrek aan gewone parkeerplaatsen.
Bij de benzinepomp staat ook wel eens iemand die alleen iets uit de shop haalt.
Dat laatste is ook vreselijk irritant. En de irritantste variant daarvan is iemand die bij een "pinnen aan de pomp" pomp staat en dan koffie gaat halen nadat hij getankt heeft en z'n auto laat staan.

Ik was pas in Scheveningen en, verrassend, het was drúk. Niet normaal. Door wanhoop gedreven reed ik de Strandweg af. Bijna aan het einde was er net een EV die op het punt stond weg te gaan. Twixin merkte snel op dat er een laadkabel in onze huur-Volvo lag.

Wat doe je als de enige plekken beschikbaar met een laadpaal zijn? Fake it till you make it. Dan doe je net alsof je weet hoe dat allemaal werkt. Gelukkig even een QR code scannen en credit card info invullen.

Ik had dus geen flauw idee hoe het werkte en heb dus geen enkele laadpas. Was mijn intentie gewoon de kabel eraan te hangen en net doen alsof ik gek was? Misschien wel...

Gelukkig laadt de Volvo niet snel en viel de financiële schade mee, nog geen 3 Euro.

Laatst bewerkt:
Nee, tuurlijk niet. Het is een plug-in hybrid. Wie gaat dat nu volladen bij een openbare paal?
Dure grap.

De laadpaalplekjes zijn gewoon een soort invalidenplekjes. Misschien moet ik ergens een fake stekkerdoos op Stoffel schroeven, dan kost het laden niets en mag ik de botsdoos toch op zo'n plekje achterlaten.

Hier naast mijn huis zijn ook twee laadpaaltjes. Ideaal voor in- en uitladen, vervelend voor normaal gebruik. Voor een volledig elektrische auto zijn ze te klein (er staat regelmatig een BMW-tje van het formaat vrachtwagen) en de NSB-buurman belt na een paar uur gegarandeerd parkeerbeheer voor een bijdrage aan de staatskas.
Daarnaast laadt dat ding niet al te snel, de meeste auto's hebben wel een paar uur nodig.

Maar er wordt aan gewerkt, de straat ligt open of gaat open voor nog meer draadjes.

Nee, tuurlijk niet. Het is een plug-in hybrid. Wie gaat dat nu volladen bij een openbare paal?
Soms is dat best handig.
Bij de lokale VanderValk bijvoorbeeld staan de laadpalen bijna nog dichter bij de ingang dan de gehandicapten-plekken.
Dus tja……. :cool:

Dit trof ik laatst aan in de parkeergarage onder mijn appartement:

9RFEkpN.jpeg

Parkeergarage met bijna 600 plekken, waarvan 24 met laadpaal. Op het moment van binnenrijden waren er nog meer dan 100 vrije plekken. Hier zie je 12 laadplekken, allemaal bezet, met precies 1 door een oplaadbare auto.

Ik heb overigens met het idee gespeeld mijn auto dwars voor drie parkeervakken te zetten. M'n laadkabel is net lang genoeg om dan de oplader te bereiken. Uiteindelijk toch maar niet gedaan, want je weet dat dit allemaal aso's zijn, voor wie vernieling van andermans spullen waarschijnlijk geen groot obstakel vormt.

Ik heb overigens met het idee gespeeld mijn auto dwars voor drie parkeervakken te zetten. M'n laadkabel is net lang genoeg om dan de oplader te bereiken. Uiteindelijk toch maar niet gedaan, want je weet dat dit allemaal aso's zijn, voor wie vernieling van andermans spullen waarschijnlijk geen groot obstakel vormt.
Mogen ze daar niet parkeren dan of vind jij dat ze daar niet mogen parkeren?
Die gequote tegel is verder gelul van een dronken aardbei natuurlijk (td)

Ze mogen daar niet parkeren, maar er kan nog even niet gehandhaafd worden. Er hangt op verschillende plekken een P-met-onderbord, maar ICE-bestuurders zijn blijkbaar zo dom dat je dat bord bij elke parkeerplaats met laadpaal moet herhalen.

Ze mogen daar niet parkeren, maar er kan nog even niet gehandhaafd worden. Er hangt op verschillende plekken een P-met-onderbord, maar ICE-bestuurders zijn blijkbaar zo dom dat je dat bord bij elke parkeerplaats met laadpaal moet herhalen.
Wettelijk gezien denk ik wel.

Wettelijk gezien denk ik wel.
Ik had deze foto naar de beheerder van de garage ge-appt (gemeente-ambtenaar). Hij zei dat parkeren voor niet-oplaadbare voertuigen er verboden was, maar dat ze enkel konden handhaven zodra dat bij ieder parkeervak uitdrukkelijk vermeld was. De borden zijn in bestelling. Weer een onnodige publieke kostenpost veroorzaakt door ICE-rijders.

Parkeergarage is dus geen priveterrein als een qpark oid?
Geen idee wat je probeert te zeggen, maar...
De Wegenverkeerswet en alle daarop berustende bepalingen gelden voor alle wegen die begaanbaar zijn voor het openbaar verkeer. Hierbij speelt het geen rol wie de eigenaar of beheerder van de weg is. De Wegenverkeerswet geldt dus ook indien u moet betalen om het parkeerterrein op te komen en/of de parkeerplaats met een slagboom is afgesloten.
Het maakt dus niet uit of het openbaar (gemeente) of privaat (qpark) is. Brandstofauto's mogen nooit bij laadpaal parkeren als dat aangegeven is met een onderbord. Het gemeentelijk verkeersreglement zegt dat alle openbare laadplekken allen bedoeld zijn voor laden. Het is dus in principe verboden om er te parkeren (ook voor EVs), maar het kan alleen juridisch gehandhaafd worden met een onderbord. In dit geval hangen er een aantal onderborden (de intentie en waarschuwing is duidelijk), maar mede dankzij een recente uitbreiding van het aantal palen, niet bij ieder parkeervak. Dit bevindt zich dus in het grijze gebied waar het volkomen duidelijk is, dat parkeren op laadplekken niet mag, maar dat het niet kan worden gehandhaafd vanwege een 'technicality'. Je bent dus afhankelijk van de mentaliteit van de parkeerders en op bovenstaande foto zie je het resultaat.

Alleen kan er in een qpark (bijv) geen boete worden geschreven en ben je afhankelijk van wat de eigenaar er mee wil en zal doen.

Zo'n auto zal vast wel eens een nachtje overnachten in een woonwijk.. waar geen oprit met laadpunt is..

Als je er wat aan wilt doen (maar dat heb je al gedaan, las ik, min of meer) zou ik eerder een mini vragenlijst onder de ruitenwisser / op het bestuurdersportierruit plakken om eens te inventariseren wat de reden is dat men daar parkeert.

Hebben die bestuurders wel de wetenschap dat ze voor een EV laadpunt parkeren?
Ik denk het niet.. (zelfde als met de locatie van Roadracer bij de plaatselijke AH. )

Kijk, mensen die met EV's bezig zijn / er zelf mee rijden, hebben die laadpunten wel snel in de smiezen maar ik denk dat zo'n rijtje laders, aan de muur, in het wit (op een witte muur.. met okay, een blauwe band erachter) toch niet de aandacht wekt dat nodig is.

Laatst bewerkt:
Ik zag in een parkeergarage in Hilversum een aantal jaren geleden herhaaldelijk een blonde dame regelmatig haar eerste generatie MX5 op de oplaadplek parkeren.
AP1GczOc2HoKj32sMPo_CpP1zIPv-GafliaJ3a4BgecBcMDZkiDYqvFq-45CUFEK95UTfzUqylGWyjYVzG-nHUUfJxYGkx094Y5SaGr9CLnkB0Sdp79XzIedCFtRHZTbdR4DfW5ZaBubEtTykeG1cVRC3BIe5w=w2880-h1620-s-no

De parkeerplekken in die garage zijn berucht krap, dus ik denk dat het van haar uit eerder om de ruime plekken te doen was dan om een laadplek in de buurt van de lift te claimen.

Ik zag in een parkeergarage in Hilversum een aantal jaren geleden herhaaldelijk een blonde dame regelmatig haar eerste generatie MX5 op de oplaadplek parkeren.
AP1GczOc2HoKj32sMPo_CpP1zIPv-GafliaJ3a4BgecBcMDZkiDYqvFq-45CUFEK95UTfzUqylGWyjYVzG-nHUUfJxYGkx094Y5SaGr9CLnkB0Sdp79XzIedCFtRHZTbdR4DfW5ZaBubEtTykeG1cVRC3BIe5w=w2880-h1620-s-no

De parkeerplekken in die garage zijn berucht krap, dus ik denk dat het van haar uit eerder om de ruime plekken te doen was dan om een laadplek in de buurt van de lift te claimen.
Ja, krappe parkeerplekjes zijn zeer vervelend. Auto's worden steeds lomper en groter maar de parkeerplaatsen zijn krap of worden nog krapper. Een driedeurs (of twee deurs) auto heeft wat grotere deuren en ik begrijp heel goed dat deze dame haar scheurijzertje hier neer wil zetten. Het scheurijzertje ziet er leuk en vooral gaaf uit.

De vraag is dan wel:
Waarom zijn de andere parkeerplekjes te klein?
Zijn ze ontworpen door een architect die even terug naar school moet of was het een of ander "voorschrift" wat de te smalle plekjes veroorzaakt heeft?.

^^ och mensen, over een tijdje is dit 'probleem' opgelost en mag er gewoon legaal voor een laadpunt geparkeerd worden door een fossiele brandstofauto.

Week of wat geleden al in het nieuws in Brabant (proef van Vattenfall) en nu ook in de provincie Utrecht een aankondiging (zou mij niks verbazen als het hier ook om Vattenfall gaat).

(..)Op veel plekken in Nederland is het gebruikelijk dat alleen elektrische voertuigen mogen parkeren bij laadpalen. Volgens de gemeente Montfoort gaat dat bij deze palen niet gebeuren.De nieuwe palen komen op vier plekken in Linschoten en twee locaties in Montfoort. Om verwarring te voorkomen, plaatst de gemeente bij de palen borden met de tekst 'Parkeren toegestaan alle voertuigen'. (..)

Voor bestaande locaties blijft gelden dat alleen auto's die opladen er mogen parkeren. Anders dreigt een boete van 90 euro.
De nieuwe palen worden dit en volgend jaar geplaatst. De precieze plaatsing hangt af van de werkzaamheden aan kabels en leidingen.

De vraag is dan wel:
Waarom zijn de andere parkeerplekjes te klein?
Zijn ze ontworpen door een architect die even terug naar school moet of was het een of ander "voorschrift" wat de te smalle plekjes veroorzaakt heeft?.
Deze parkeergarage is, voor zover ik kan inschatten, ergens midden jaren 70 ontworpen. De betonnen pilaren staan bij de niet-EV-plekken precies 3 jaren 70 parkeerplekken uit elkaar en daardoor is het 50 jaar later met een moderne auto in- en uitstappen erg krap geworden. Deze parkeergarage staat ook op de nominatie om gesloopt of verappartementiseerd te worden.

Deze parkeergarage is, voor zover ik kan inschatten, ergens midden jaren 70 ontworpen. De betonnen pilaren staan bij de niet-EV-plekken precies 3 jaren 70 parkeerplekken uit elkaar en daardoor is het 50 jaar later met een moderne auto in- en uitstappen erg krap geworden. Deze parkeergarage staat ook op de nominatie om gesloopt of verappartementiseerd te worden.
Het is inderdaad een algemene tendens die alweer wat minder wordt. Een twintigtal jaar terug was er in Dordrecht zelfs een parkeergarage waar ik moeite had met mijn Suzuki Baleno...

Je gaat maar gewoon naar een laadstation toe, net als het iceplebs moet. Ik kan ook niet bij de appie voor de deur tanken ;)
Als denk velen tegenwoordig wel dat je je fatbike pal voor de schuifdeuren van de appie moet neerzetten. Waarschijnlijk zouden ze nog liever naar binnen rijden.

Stel je voor dat je meer moet bewegen dan noodzakelijk. Niet te doen!
Als je het gekrakeel rond parkeren voor mijn huis soms hoort, zijn er toch mensen die nooit volwassen worden.

"Ikke woon daaro, dus ikke moet hiero parkeren". Auto van mijn vrouw bij jou voor de deur en niet jouw auto bij mij voor de deur.

Het is soms lachwekkend zo lang ze achter het gordijntje blijven loeren of jij je auto al weggehaald hebt. Alleen dat is al een mooie reden een keer de fiets te pakken.

Als je het gekrakeel rond parkeren voor mijn huis soms hoort, zijn er toch mensen die nooit volwassen worden.

"Ikke woon daaro, dus ikke moet hiero parkeren". Auto van mijn vrouw bij jou voor de deur en niet jouw auto bij mij voor de deur.

Het is soms lachwekkend zo lang ze achter het gordijntje blijven loeren of jij je auto al weggehaald hebt. Alleen dat is al een mooie reden een keer de fiets te pakken.
Alleen al daarom ben ik blij met mijn eigen oprit ;) maar je moet je als Nederlander wel ergens druk over kunnen maken. En als je je dan druk maakt over wie waar z'n auto parkeert, weet je dat je een goed leven hebt, niet? Liever dat dan drukte over oorlog, ziekte et cetera.

Dat die winkels net de interessantste plekken op hun parking voorzien voor EVs is hun keuze. Commercieel gezien een beetje dom (op het randje van woke / deugneuzerij) maar goed. Ik ben geen tweederangsklant & laat me evenmin zo behandelen...

De beste parkeerplekken zijn doorgaans ook de plekken die het dichtste bij de meterkast/netaansluiting liggen. Het juist daar aanleggen van laadpalen scheelt flink wat kostbaar graaf- en leidingwerk, waardoor het vooral een hele slimme en praktische oplossing is.

Terug
Bovenaan