Verschillen tussen gedragsnormen & omgangsvormen op de NLse & Duitse (snel)wegen

Morten 5100428

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik rijd regelmatig in NL, maar de helft van de kilometerstand wordt in Duitsland afgelegd. Tijdens deze ritten viel een en anders op hier in NL.

De direkte aanleiding van deze post is deze video :
MISSVERSTÄNDNIS Rechtsfahrgebot - Ist Kevin ein Linksspurschleicher? | ANALYSE | (youtube.com)

Ik denk dat er een misverstand is ontstaan over het Duitse rijgedrag. ( In 2023 viel hier zelfs een artikel in Autoweek over te lezen. De reacteur snapte diet waarom Duitsers "op deze vervelende wijze" rijden.)
1. We rijden "lang" op het linkerstrook, want er geldt de z.g. 20 seconden regel in Duitsland. Waarom? Daarom: 20-Sekunden-Regel: Wie lange darf man auf der Mittelspur fahren? | ADAC | Recht? Logisch! (youtube.com)
2. In Duitsland moet er een snelheidsverschil van ten minste 10 km/h opgebouwd worden om uberhaupt in te mogen halen.
3. In Duitsland moet een inhaalmanouvre binnen 45 seconden afgerond zijn.
4. Je moet heel erg op de afstanden letten als je van rijstrook wisselt. Dit houdt in, dat ook al je "de treuzelaar" rechts in kan halen, kan de "treuzelaar" met de gereden snelheid niet op het rechterspoor. Het verschil tussen "kunnen" en "mogen".
5. De volgafstand moet binnen 1 seconde ( boven de 100 km/h ) hersteld worden. Dit geldt ook, als je afgesneden wordt ( of iemand uit NL voor je als een kernbom in het rechterspoor inslaat :) )

Tevens viel me het heel pittige rijgedrag van de Nederlandse bestuurders op. Ik heb een lijstje over de "interessante dingen" samengesteld die op de NLse wegen ( en helaas ook in Duitsland :( ) tentoon werden gesteld en wil die met jullie bespreken. Ik ben benieuwd naar jullie reactie of jullie deze tekortkomingen ook herkennen. Ik wil ook de redenen/onderbouwing van deze weten - tenzij ze er zijn.

1. Bumperkleven. In Duitsland moet er een afstand van snelheid/2 [m] worden gehouden. Is het niet zo in NL? Zo ja, waarom is bumperkleven een herkenbaar deel van de NLse folklore geworden?
2. Niet achten op de volgafstanden bij het wijzigen van rijspoor. Zie video over Kevin. In Duitsland moet er een afstand van snelheid/2 [in meters] van de voor- en ook de achterligger gehouden worden. Rijd je 100, heb je een gat van 104 [m] (=2* 50[m] + lengte van je voertuig) nodig om van het rijspoor te mogen wisselen. Dit geldt blijkbaaar niet in NL. Ik wou graag weten waarom.
3. Als baksteen voor de motorkap binnenvallen. (vor der Schnauze reinscheren). Ik rijd over het rechterspoor. Zelfs als niemand in de verste verte over het rechterspoor rijdt, vallen de Nederlandse collegs's van het linkerspoor als een baksteen 5-10 m voor mijn motorkap binnen. Het is alles behalve verstandig. Ik wil hier graag de reden voor weten.
4. De voorligger van de (snel)weg afduwen ( Abdrängeln ). Stel, dat de voorligger op de boetegrens (=106 km/h GPS) rijdt en er rijdt een vrachtwagen colonne op het rechterstrook (en de vrachtwagens onderlings tevens ook geen afstand houden!). Verderop is de snelweg vol. Toch komt het geregeld voor ( 1X per 2-5 km), dat deze voorligger afgeduwd wordt. Nog eens: het is gevaarlijk en uiterst roekeloos om met deze snelheid iemand tot het wisselen van rijstrook te dwingen. Het brengt ook niets op. Waarom wordt dit toch regelmatig gedaan?
5. Zich Jezus wanen die op het water kan lopen - oftewel doorkachelen in de regen. Het is verstandig om de snelheid te matigen bij natte wegomstandigheden. (Als der Weg is nass, Füsse ab von dem Gas.) Ik weet dat er in NL het ZOAB werd aangelegd. Maar in Duitsland ( met name op het Rurhgebied) nog niet. Toch zijn er veel NLse Spezialisten die vrolijk met 140-160 km/h doorkachelen zelfs als het met pijperstelen regent. Ik wil weten waarom.
6. Brake-cheks. (Ausbremsen) Het blijkt een echte NLse tak van sport te zijn. Het valt niet door te gronden waarom dit wordt gedaan nu er in 10% van de auto's een dashcam hangt. Wordt er in NL met dashcams niet in rekening gehouden? Dat dat horkerige gedrag vast wordt gelegd?

Bovendien viel het me op hoe onbehulpzaam de NLse bestuurders zijn.
1. Ze geven geen ruimte 1: helpen voertuigen met weinig motorvermogen niet om in te voegen. ( Het maakt me niets uit: een zachte aai op het gaspedaal en doei lease-Skoda or Mercedes A-200 :) . Maar het zijn meestal oude en vrouwelijke bestuurders die in koekblikken rondrijden, en ze zijn minder bekwaam met autorijden). In Duitsland zie ik het heel zelden. Ik wil weten waarom het zo is.
2. Er wordt geen ruimte gegeven 2. Stel dat iemand de achterliggende bumperklever langsliet en als gevolg komt vast te zitten achter een vrachtwagen. Hij wordt echter niet door de achterliggers van deze bumperklever ( tevens ook bumperklevers) weer op de linkerbaan teruggelaten. Het is asociaal en onverstandig ( stank voor dank). Volgende keer gaat deze bestuurder niemand langs zolang hij niet klaar is met het inhalen. Ik wil de aanleiding van dit asociale gedrag weten. [ NB: In Duitsland is het niet zo].

Als dit circus niet herkenbaar is heb ik een aantal dashcam filmpjes die het haarscherp vastleggen. Desnoods kan ik hier beelden van bijvoegen.

Deze vertoningen kunnen niet zomaar als onhandig of verstrooid afgedaan worden. Ze tuigen van arrogantie, egoisme ( dat met het "snelweg-poetinisme" {het recht van het strekere} grenst) en de ikke-ikke-ikke mentaliteit. Verder zijn de NLrs heel vriendelijke, verdraagzame en ruimdenkende mensen - waar komt dit rijgedrag vandaan?

Laatst bewerkt:
Zo te lezen iemand die zich hier nog druk om maakt. Om het voor mezelf veilig te houden doe ik veel meer aan anticiperen, vroeger was dat veel minder nodig.

Veel bestuurders lijken niet te beseffen dat hun rijgedrag irritatie opwekt bij anderen, want natuurlijk ligt het altijd aan de ander, zelfreflectie hoorr daar niet bij. Ik rij dagelijks als het druk is of in de file en ervaar nauwelijks wat jij beschrijft, hoe komt dat dan?

Ik kom best wel vaak in Duitsland met de auto, ik kom daar ook gewoon rare fratsen tegen, net als in Nederland. Een enkele keer ben ik zelf de veroorzaker, omdat ik even niet oplet, of omdat ik een situatie verkeerd inschat. Ik probeer dat, net als vrijwel iedereen, uiteraard te vermijden maar et kan een keer gebeuren. Geef elkaar wat krediet en wat ruimte. Niemand is foutloos. Behalve TS natuurlijk.

Ik heb wel et idee dat er de laatste jaren een wat stijgende lijn is in et aantal mensen wat niet zo goed oplet, of afgeleid is, of niet echt weet wat ze aan et doen zijn. Maar dat is naar mijn idee in elk land hetzelfde.

Het maakt me niets uit: een zachte aai op het gaspedaal en doei lease-Skoda or Mercedes A-200
Zozo.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel et idee dat er de laatste jaren een wat stijgende lijn is in et aantal mensen wat niet zo goed oplet, of afgeleid is, of niet echt weet wat ze aan et doen zijn. Maar dat is naar mijn idee in elk land hetzelfde.
Ik zie echt steeds meer mensen met hun telefoon rommelen in de auto. Blijkbaar zijn de boetes niet hoog genoeg.

Ik weet niet wat TS wil bereiken met zijn betoog, ik denk dat dit een voorbeeld is van wat men tegenwoordig polarisatie noemt. Ik rijd 40.000 km per jaar, waarvan de helft in Duitsland en ik kan echt geen grote verschillen zien tussen Duitse en Nederlandse verkeersdeelnemers. Het aantal verkeershufters in beide landen is even groot.

Ik zie echt steeds meer mensen met hun telefoon rommelen in de auto. Blijkbaar zijn de boetes niet hoog genoeg.
Het zit hem vooral in de pakkans denk ik. (naar mijn mening is dat de oorzaak van nog veel meer hufterig gedrag).
Daarnaast ben ik er voorstander van dat je bij een heterdaadje voor wat betreft ongeoorloofd telefoongebruik in het verkeer, verplicht wordt om zelf, met je eigen voertuig, over je eigen telefoon te rijden.
De boete blijft uiteraard daarnaast ook bestaan.

Laatst bewerkt:
Inderdaad is het mogelijk dagelijks één of meerdere malen de opgenoemde punten te ervaren. Dat vrouwen minder bekwaam zijn met autorijden is inderdaad iets wat me ook opvalt, o.a. parkeren of achteruit rijden.

Het is heel incidenteel, voorheen vond ik de duitse bestuurders de beste van europa, dit is echter allang niet meer zo, net als de duitse wegen, daarmee wil ik niet zeggen dat vroeger alles beter was maar dat is mijn mening zodra ik in duitsland rijd.

Ik zou willen dat uw waarneming klopten. Ik woon krap 10km van de Duitse grens dus rijdt zeer regelmatig in Duitsland, zowel op de motor als met de auto. En helaas moet ik vaststellen dat de gemiddelde Duitse automobilist net zo ongeduldig is en soms asociaal rijdt als de gemiddelde Nederlander.
Zeker als motorrijder merk ik dat ook de onverdraagzaamheid en vooral ook de onoplettendheid in het Duitse verkeer (enorm) is toegenomen. Het is beangstigend hoe vaak ik tegenwoordig vol in de remmen moet (leve het ABS) omdat een auto plotseling nog even snel de weg op schiet (terwijl de weg achter me vrij is, maar ja je zou eens 2 sec extra moeten wachten...), zonder richting aan te geven plots van rijbaan wisselt, nog even een rood stoplicht meepakt op de kruising, terwijl ik al groen heb, etc.
Kortom, ik merk helaas geen enkel verschil meer in weggedrag tussen Duitsers en Nederlanders. Laat ik positief eindigen: het kan altijd erger. Daarmee doelend op het gemiddelde rijgedrag van Belgen, Fransen en Italianen; als motorrijder kom ik daar bij wijze van spreken in elke blinde bocht wel een tegemoetkomende auto tegen die de binnenbocht neemt....

Heel sterk! Kan mij er goed in vinden. Ja bumperkleven! Mag zeker zwaar beboet worden, zeker wanneer het boven de maximumsnelheid uitgaat. Maar dan is een heldere richtlijn nodig. Snelheid/2 is een topper! Toch herken in NL ook veel correct en 'keurig' gedrag. Het verkeer in NL is in zekere zin best vlot: en dat ervaar ik als best goed! In de kern gaat alles uit van de intentie. Beetje empathie leidt tot minder eigen stress en kost geen tijd. Zeker niet als de stress-verwerking mee wordt gerekend. Prettig in NL: de toestand van het wegennet! Die is top, pluim voor Rijkswaterstaat!

Snelheid /2 in meters is ongeveer gelijk aan wat we in Nederland zouden moeten doen.
Hier geldt dat je 2 seconden afstand moet houden. Dus dat is ongeveer 11% meer dan afstand /2 in meters.
100km/h = ongeveer 27.8m/s. 27.8*2 = 55.6m.

1. Ze geven geen ruimte 1: helpen voertuigen met weinig motorvermogen niet om in te voegen. ( Het maakt me niets uit: een zachte aai op het gaspedaal en doei lease-Skoda or Mercedes A-200 :) . Maar het zijn meestal oude en vrouwelijke bestuurders die in koekblikken rondrijden, en ze zijn minder bekwaam met autorijden). In Duitsland zie ik het heel zelden. Ik wil weten waarom het zo is.
In Nederland geldt dat de invoeger zelf verantwoordelijk is, en dus zelf diens snelheid aanpast aan het verkeer op de hoofdrijbaan, en zelf het juiste moment en de juist plek zoekt om zich bij dat verkeer te voegen. En daarbij dus het verkeer op de hoofdrijbaan niet mag hinderen.
Verder hebben we in Nederland, in tegenstelling tot Duitsland, fatsoenlijke invoegstroken. Ze zijn zelden korter dan 200 meter en vaak langer, waar je het in Duitsland moet doen met enkele wagenlengtes. In Duitsland moet je de invoeger dus wel helpen, en in Nederland heeft ieder voertuig voldoende ruimte om op snelheid te komen voorafgaand aan het invoegen.

Wel merk ik dat steeds meer bestuurders hun gaspedaal niet kunnen vinden tijdens deze exercitie, en dat steeds meer bestuurders op de hoofdrijbaan bij voorbaat al naar links gaan bij het zien van invoegend verkeer (en dus wel helpen). Maar goed dat staat haaks op jouw bewering. En jij rijdt heel vaak op de Nederlandse wegen dus je zult het wel weten ;)

Voor de rest: Je ziet goed dat we in Nederland naast normale bestuurders ook eikels en idioten op de weg hebben. Net als in Duitsland, of in ieder ander land eigenlijk.

Inderdaad is het mogelijk dagelijks één of meerdere malen de opgenoemde punten te ervaren. Dat vrouwen minder bekwaam zijn met autorijden is inderdaad iets wat me ook opvalt, o.a. parkeren of achteruit rijden.
Dat is maar hoe je kijkt. De dagelijkse items over auto's die een boom geknuffeld hebben of anderen met hoge snelheid van de weg gerost hebben, dat gaat bijna allemaal over mannen.

Doe dan maar een parkeerdeukje.

Ik rijd merendeels van de kilometers in Duitsland en ben de Duitsers compleet zat. Sterker nog: wat mij betreft de alle slechtste chauffeurs van de EU:

1. Onnodige links rijden
  2. Onnodig midden op rijden
  3. Enorm veel en bovendien onnodig HARD remmen
  4. Vervolgens slecht opletten wat er voor de auto voor je gebeurt, waardoor bij het minste of geringste er aanrijdingen op de linkerbaan ontstaan
  5. Traag met rotondes oprijden
  6. Etc...
Ik noem bovenstaande wel een zombie-rijgedrag. Duitsers laten vaak zien dat ze geen idee hebben wat er om hen heen gebeurt in de auto. Totaal afwezig van enige onderlinge interactie.

Nederlanders wat dat betreft: traag in de bebouwde kom (35 rijden waar je 50 mag), maar anders dan dat: complimenten. We gaan relatief goed naar rechts op de snelweg, kunnen goed dicht op elkaar rijden in de spits zonder dat de doorstroming er onder lijdt en letten goed op.

Laatst bewerkt:
Tsja, als een Duitser ergens Nederland binnen rijdt zien ze het bord NL staan.
Niet zo heel vreemd dus dat die gasten gewoon continu links blijven hangen, Nur Links wordt immers aangegeven bij de grens.

Hoi allemaal,

5. Zich Jezus wanen die op het water kan lopen - oftewel doorkachelen in de regen. Het is verstandig om de snelheid te matigen bij natte wegomstandigheden. (Als der Weg is nass, Füsse ab von dem Gas.) Ik weet dat er in NL het ZOAB werd aangelegd. Maar in Duitsland ( met name op het Rurhgebied) nog niet. Toch zijn er veel NLse Spezialisten die vrolijk met 140-160 km/h doorkachelen zelfs als het met pijperstelen regent. Ik wil weten waarom.
1. Ze geven geen ruimte 1: helpen voertuigen met weinig motorvermogen niet om in te voegen.
Als dit circus niet herkenbaar is heb ik een aantal dashcam filmpjes die het haarscherp vastleggen. Desnoods kan ik hier beelden van bijvoegen.
Ik ben een liefhebber van het circus. Filmpjes, filmpjes dus - misschien heb ik er ook wel een paar.
Voor de oudere autoweker: Geelhoed met zijn GODW...

Ik merk wel dat het "gedrag" regioafhankelijk is. Zelfs binnen Nederland heb je gebieden waar je liever met een Leopard zou willen rondrijden en er zijn gebieden waar een pallet lintjes "wegens goed gedrag" in no time weggegeven is.

Toch lijkt de algemene tendens wel steeds horkeriger. Zowel in Duitsland als in Nederland.
Ik heb ook wel in Duitsland gereden en rechts inhalen was toen echt not-done. Zodanig not-done dat je een road-rage kon verwachten.

In ieder geval leek het niet op jouw filmpje.

Nederlanders rijden overal het algemeen erg opgefokt, alsof de wereld zal vergaan als ze drie minuten later komen. Gaan niet aan de kant, laten anderen niet voor, etc etc valt mij altijd weer op als ik in nl ben. Natuurlijk is dat niet bij iedereen, maar het valt me wel op.

• Leuk
Waarderingen: rke
Wat ik dan wel als typisch Nederlands ervaar is het nog snel inhalen om dan al remmend voor je langs de afslag te nemen. Vooral als ik met de camper ben. Wat ja ik zou ook af kunnen slaan en dan zou jw achter mijn camper terechtkomen. Ach ja, 100 meter verder hangen ze achter een vrachtwagen, maar toch.

Ik heb ook wel in Duitsland gereden en rechts inhalen was toen echt not-done. Zodanig not-done dat je een road-rage kon verwachten.
Herkenbaar. Als ik het geplak van die Duitsers op de midden- en linkerrijstrook op de Autobahn echt beu ben blijf ik wel eens stug rechtshangen met constante snelheid. En dan dreig ik er wel eens eentje rechts voorbij te gaan steken. Op dat soort momenten denkwenst de Duitser dat zijn grootlicht een Flak is.

Op dat soort momenten denkwenst de Duitser dat zijn grootlicht een Flak is.
Een Flak nog wel :devilish:
l_amusing-hobby-35a020-flak-40.jpg

Nederlanders rijden overal het algemeen erg opgefokt, alsof de wereld zal vergaan als ze drie minuten later komen. Gaan niet aan de kant, laten anderen niet voor, etc etc valt mij altijd weer op als ik in nl ben. Natuurlijk is dat niet bij iedereen, maar het valt me wel op.
Zij gaan voor de titel de dwaze drammer.
Het is jammer genoeg opvallend dat dezelfde dwaze drammer je kilometerslang dwars kan zitten.

Wat ik dan wel als typisch Nederlands ervaar is het nog snel inhalen om dan al remmend voor je langs de afslag te nemen. Vooral als ik met de camper ben. Wat ja ik zou ook af kunnen slaan en dan zou jw achter mijn camper terechtkomen. Ach ja, 100 meter verder hangen ze achter een vrachtwagen, maar toch.
Het lijkt wel op wat ze bij mijn (oude) Dacia Duster uithalen - vooral als er een caravan achter hangt.
Deze auto heeft ook het imago wat suggereert dat het voertuig net zo snel en wendbaar is als een geladen 40 tonner Scania.
Jammer, zowel die Scania als de camper en de Duster zijn veel sneller en zelfs wendbaarder dan de doorsnee drammer denkt. Alleen is de dreun die de Scania uitdeelt al snel zeker dodelijk terwijl de tik die de Duster uitdeelt niet veel heftiger is dan van een ander merk en type voertuig.

Ik heb het vaker geschreven:
Het risico bij drammend rondscheuren is groot, de tijdwinst is echt minimaal. We hebben het over een loterij waarbij je de lootjes cadeau krijgt en een lot niet eens één seconde tijdwinst oplevert. Maar de hoofdprijs kan een kist, een rolstoel of een kamer in huize Avondzon zijn.

En; super-naar: Ook als slachtoffer krijg je een lootje !!!!.

Een Flak nog wel :devilish:
Ja, voor grond-gronddoelen zijn/waren ze volgens mij ook best effectief. Een snelvuurkanon in ieder geval.

Ik krijg die associatie vooral in Beieren. Vroeger reed ik nog wel eens naar München, en de hoeveelheid dikke auto's en de snelheid waarmee deze linkerbaanrammen zijn altijd een aardige indicatie of je al een beetje in de buurt bent.

Maar ook het aantal auto's dat al op een meter of 50 achter je hoogfrequent begint te knipperen met grootlicht vertelt wat, zo heb ik gemerkt. Dus vandaar.

1. Bumperkleven. In Duitsland moet er een afstand van snelheid/2 [m] worden gehouden. Is het niet zo in NL? Zo ja, waarom is bumperkleven een herkenbaar deel van de NLse folklore geworden?

Dat is inderdaad niet zo. Er wordt doorgaans pas voor 'geschreven' wanneer je echt langere tijd <1 seconde afstand houdt én ander asociaal of gevaarlijk rijgedrag vertoont.

Een en ander heeft ook te maken met het feit dat we relatief weinig spoor hebben liggen en dus eigenlijk teveel voertuigen per uur moeten verwerken over het asfalt. Daardoor worden de tussenafstanden vanzelf kleiner. Zoveel kleiner zelfs dat we de rekenmethodes in verkeersmodellen en -simulaties hebben moeten aanpassen om hier rekening mee te houden.

6. Brake-cheks. (Ausbremsen) Het blijkt een echte NLse tak van sport te zijn. Het valt niet door te gronden waarom dit wordt gedaan nu er in 10% van de auto's een dashcam hangt. Wordt er in NL met dashcams niet in rekening gehouden? Dat dat horkerige gedrag vast wordt gelegd?

Ik zie dit net zo vaak in Duitsland of in NL door voertuigen met witte platen. Helaas zien we in heel Europa dat de pakkans afneemt en daarmee het horkerige, asociale gedrag meer tot uiting komt. Daar speelt ook mee dat het Openbaar Ministerie in NL niet heel erg snel overgaat tot vervolging voor dit soort gedrag wanneer dat niet is geconstateerd door een politieagent.

Hoi allemaal,

Ik rijd regelmatig in NL, maar de helft van de kilometerstand wordt in Duitsland afgelegd. Tijdens deze ritten viel een en anders op hier in NL.

De direkte aanleiding van deze post is deze video :
MISSVERSTÄNDNIS Rechtsfahrgebot - Ist Kevin ein Linksspurschleicher? | ANALYSE | (youtube.com)

Ik denk dat er een misverstand is ontstaan over het Duitse rijgedrag. ( In 2023 viel hier zelfs een artikel in Autoweek over te lezen. De reacteur snapte diet waarom Duitsers "op deze vervelende wijze" rijden.)
1. We rijden "lang" op het linkerstrook, want er geldt de z.g. 20 seconden regel in Duitsland. Waarom? Daarom: 20-Sekunden-Regel: Wie lange darf man auf der Mittelspur fahren? | ADAC | Recht? Logisch! (youtube.com)
2. In Duitsland moet er een snelheidsverschil van ten minste 10 km/h opgebouwd worden om uberhaupt in te mogen halen.
3. In Duitsland moet een inhaalmanouvre binnen 45 seconden afgerond zijn.
4. Je moet heel erg op de afstanden letten als je van rijstrook wisselt. Dit houdt in, dat ook al je "de treuzelaar" rechts in kan halen, kan de "treuzelaar" met de gereden snelheid niet op het rechterspoor. Het verschil tussen "kunnen" en "mogen".
5. De volgafstand moet binnen 1 seconde ( boven de 100 km/h ) hersteld worden. Dit geldt ook, als je afgesneden wordt ( of iemand uit NL voor je als een kernbom in het rechterspoor inslaat :) )

Tevens viel me het heel pittige rijgedrag van de Nederlandse bestuurders op. Ik heb een lijstje over de "interessante dingen" samengesteld die op de NLse wegen ( en helaas ook in Duitsland :( ) tentoon werden gesteld en wil die met jullie bespreken. Ik ben benieuwd naar jullie reactie of jullie deze tekortkomingen ook herkennen. Ik wil ook de redenen/onderbouwing van deze weten - tenzij ze er zijn.

2. Niet achten op de volgafstanden bij het wijzigen van rijspoor. Zie video over Kevin. In Duitsland moet er een afstand van snelheid/2 [in meters] van de voor- en ook de achterligger gehouden worden. Rijd je 100, heb je een gat van 104 [m] (=2* 50[m] + lengte van je voertuig) nodig om van het rijspoor te mogen wisselen. Dit geldt blijkbaaar niet in NL. Ik wou graag weten waarom.
3. Als baksteen voor de motorkap binnenvallen. (vor der Schnauze reinscheren). Ik rijd over het rechterspoor. Zelfs als niemand in de verste verte over het rechterspoor rijdt, vallen de Nederlandse collegs's van het linkerspoor als een baksteen 5-10 m voor mijn motorkap binnen. Het is alles behalve verstandig. Ik wil hier graag de reden voor weten.
4. De voorligger van de (snel)weg afduwen ( Abdrängeln ). Stel, dat de voorligger op de boetegrens (=106 km/h GPS) rijdt en er rijdt een vrachtwagen colonne op het rechterstrook (en de vrachtwagens onderlings tevens ook geen afstand houden!). Verderop is de snelweg vol. Toch komt het geregeld voor ( 1X per 2-5 km), dat deze voorligger afgeduwd wordt. Nog eens: het is gevaarlijk en uiterst roekeloos om met deze snelheid iemand tot het wisselen van rijstrook te dwingen. Het brengt ook niets op. Waarom wordt dit toch regelmatig gedaan?

2. Er wordt geen ruimte gegeven 2. Stel dat iemand de achterliggende bumperklever langsliet en als gevolg komt vast te zitten achter een vrachtwagen. Hij wordt echter niet door de achterliggers van deze bumperklever ( tevens ook bumperklevers) weer op de linkerbaan teruggelaten. Het is asociaal en onverstandig ( stank voor dank). Volgende keer gaat deze bestuurder niemand langs zolang hij niet klaar is met het inhalen. Ik wil de aanleiding van dit asociale gedrag weten. [ NB: In Duitsland is het niet zo].

Deze vertoningen kunnen niet zomaar als onhandig of verstrooid afgedaan worden. Ze tuigen van arrogantie, egoisme ( dat met het "snelweg-poetinisme" {het recht van het strekere} grenst) en de ikke-ikke-ikke mentaliteit. Verder zijn de NLrs heel vriendelijke, verdraagzame en ruimdenkende mensen - waar komt dit rijgedrag vandaan?
Ik kan nergens in de Duitse regels de 20secondenregel en/of een minimaal verschil in snelheid van 10km/u tijdens vinden.
Ik weet wel dat veel Duitse bestuurders bijde regels niet ten uitvoer brengen.
Ze blijven rustig kilometers met je meerijden.

Het valt me op dat in geval van meer dan 2 banen Duitsers steevast de rechterbaan negeren. Spitsstroken snappen ze meestal ook niet
Verder zijn het net mensen.
Ik kan nou niet zeggen dat ik jou eerste punt echt herken, maar denk dat er wel logica in zit. Omdat hun natuurlijk op de snelweg grotere snelheidsverschillen met vrachtwagens hebben kan het zijn dat ze de rechterbaan eerder als vrachtwagenstrook zien, omdat ze er normaal met 40-50km/h verschil voorbij vliegen. Terwijl je hier in Nederland meestal net met 110 rijdt vergeleken met vrachtwagens die 80-90 gaan, en dus langere tijden rechts kan rijden voordat je bij de volgende vrachtwagen weer naar links moet.

Duitsers op spitsstrook snelwegen vind ik wel echt heel, heel irritant. Snap wel dat ze het concept niet kennen, maar als je grote groene peilen ziet en je wordt al door meerdere auto's rechts ingehaald, zou ik op een gegeven moment toch wel snappen dat je ook rechts mag/moet rijden.

Ik kan nou niet zeggen dat ik jou eerste punt echt herken, maar denk dat er wel logica in zit. Omdat hun natuurlijk op de snelweg grotere snelheidsverschillen met vrachtwagens hebben kan het zijn dat ze de rechterbaan eerder als vrachtwagenstrook zien, omdat ze er normaal met 40-50km/h verschil voorbij vliegen. Terwijl je hier in Nederland meestal net met 110 rijdt vergeleken met vrachtwagens die 80-90 gaan, en dus langere tijden rechts kan rijden voordat je bij de volgende vrachtwagen weer naar links moet.

Duitsers op spitsstrook snelwegen vind ik wel echt heel, heel irritant. Snap wel dat ze het concept niet kennen, maar als je grote groene peilen ziet en je wordt al door meerdere auto's rechts ingehaald, zou ik op een gegeven moment toch wel snappen dat je ook rechts mag/moet rijden.
Maar in Duitsland rijden ze wel gewoon op de rechterbaan als er meer dan 2 banen zijn. Ze rijden sowieso een stuk langzamer dan vroeger. Zal ongetwijfeld met de brandstofkosten te maken hebben die in Duitsland procentueel meer gestegen is dan hier.

Maar in Duitsland rijden ze wel gewoon op de rechterbaan als er meer dan 2 banen zijn. Ze rijden sowieso een stuk langzamer dan vroeger.
Net terug uit Duitsland, weer de ellende die A3 heet mogen meemaken. Die meest rechter rijstrook wordt nog steeds angstvallig gemeden (dit is niet slechts een Duits fenomeen naar mijn ervaring), maar dat langzamer rijden klopt wel. Maar wat wil je ook, als je constant van Stau naar Baustelle rijdt en vice versa, en de snelheidslimiet elke x-honderd meter verandert.

Terug
Bovenaan