Vervangen Distributieriem

BullKaart f358287

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik ben een student van 20 en heb al een tijdje mijn eigen busje die ik omgebouwd heb tot officiële camper auto.
Het is een: Peugeot Expert 2.0HDI 230L uit 2001.

Nu rij ik al een tijdje rond met een distributieriem die aan vervanging toe is.
Niet vanwege het gereden aantal kilometers, maar omdat dat deze 15 jaar oud is!

Nu ben ik aan het afwegen of ik het zelf wil proberen, ik heb redelijke ervaring met klussen aan mijn auto en ik weet in grote lijnen de belangrijkste dingen.

Of dus flink betalen bij de garage met geld wat ik eigenlijk niet heb.

Hebben jullie tips als ik toch besluit zelf aan de gang te gaan met mijn distributieriem?

Ik weet dat de tandwielen (onder andere nokkenas en krukas) absoluut niet mogen verschillen in timing, want: Dan loopt de boel vast.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
Groetjes.

Als je dit voor de eerste keer gaat doen, zou ik toch iemand erbij halen die wat ervaring heeft met dit werk, zeker als de ruimte onder de kap beperkt is. Zorg ook dat de transmissie in neutraal staat, én de accu .osgekoppeld wordt. Dit laatste om 100% te voorkomen dat de startmotor in werking komt, om welke oorzaak dan ook. Want als dat gebeurt terwijl er geen riem op zit, is het direct einde oefening.
Als de wagen een inspuitpomp heeft, die ook door de riem aangedreven wordt, moet je daar ook op letten, dat die niet verdraait t.o.v. kruk en nokkenas. Één tandje verloop, zorgt voor een slecht of niet meer draaiende motor.

Dit werk overlaten aan de merkdealer, kost natuurlijk wat, maar dan ook alle risico voor hun. Dan speel je op safe.

Als je een beetje technisch inzicht hebt een paar rechterhanden en het liefst een beetje een knap gereedschaps assortiment, dan is dit best zelf te doen. Best wel zorgen dat je vooraf al wat documentatie hebt en je vooraf even inlezen, wat de hele procedure is, zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Verder neem er ruim de tijd voor, ga dit niet zelf doen, als je dagelijks afhankelijk bent van deze bus.
Vaak kun je op youtube wel instructie fimpjes vinden, dan kun je al aardig een inschatting maken, of het boven je pet gaat ja dan nee.

Als je niet zo technisch bent dan zou ik het absoluut niet zelf doen. Een verkeerd afgestelde distributierieriem kan de motor aardig beschadigen als ik het niet verkeerd heb. Dus als je er weinig van af weet dan zou ik het toch maar gewoon bij de garage laten doen hoor.
Hoe dan ook veel succes ermee.

Dat valt me qua goed advies nu echt tegen van jou Dario; als het überhaupt niet nodig is om motor- of versnellingsbakolie olie te wisselen dan zou ik die distributieriem ook gewoon lekker laten zitten! Wat kan er misgaan?
Het is tenslotte geen Lancia Thema V8.32V met Ferrariblok, maar een bestelwagentje waarmee de gemiddelde Franse boer of wijnbouwer eindeloos mee rondtuft.

Terug
Bovenaan