Vervangen koplampen Renault Clio 3 - phase II (facelift)

4Wheels

Startmotor
Goedenavond!

Beide koplampen van mijn auto (een Renault Clio 3 phase II uit 2010) zijn inmiddels erg dof geworden. Té ver heen om nog te schuren. Nu wil ik pogen op eigen houtje nieuwe koplampglazen te regelen i.p.v. via de garage.

Hier heb ik een aantal nieuwe koplampglazen op een rij gevonden, geselecteerd op een faceliftmodel van de Renault Clio 3 én op rechtsrijdend verkeer. Ik zie verschillende types koplampen en daarbij ook grote prijsverschillen. Zijn er bepaalde zaken waarop ik moet letten? Ik wil voorkomen dat ik een bestelling doe en dat achteraf blijkt dat ik de verkeerde exemplaren binnen heb :cautious: ...

hij vraagt ook om je kenteken in te voeren, krijg je dan ook al deze opties? Dit zijn wel hele koplampen en geen glazen.

Dit is inderdaad na het invoeren van mijn kenteken. Ik krijg dan alsnog koplampen te zien van het pre-faceliftmodel, dus moest er nog 'n filter opzetten.

Volgens mijn garage zitten de glazen geïntegreerd in de koplampen en kunnen ze helaas niet apart worden vervangen. Offerte van de garage is 520 euro voor vervanging, maar als ik dat eigenhandig voor de helft kan doen zou dat niet verkeerd zijn ...

Kijk op je lamp. Daar staat vast wel ergens een onderdeelnummer op.

Zo te zien aan je lijstje zijn er verschillende modellen geleverd voor met projectorlamp en zonder projectorlamp. En verschillen tussen chromen en zwarte behuizingen. Dat is een kwestie van kijk en vergelijk met wat er nu op de auto zit.

Wat het verschil tussen de valeo en niet valeo variant is (zelfde onderdeelnummer met of zonder V er achter), kan ik er ook niet uithalen. Er staan zelfs dezelfde OEM nummers bij...
Fabrikant Valeo, maar van Valeo zelf vind ik ook gewoon een koplampvariant bij andere webshops die beide verkopen, met een verschillende prijs.

Er zijn ook uitvoeringen van die Clio met en zonder bochtverlichting (volgens het bijbehorende instructieboekje althans), daar kan het type koplamp ook nog van afhangen. Toevallig gisteren hetzelfde onderwerp over hetzelfde type auto met mijn zus besproken, zij rijdt dus ook zo'n Clio waarvan gek genoeg alleen de linker koplamp dof is geworden. Ik volg dit topic dus even.

Er zijn ook uitvoeringen van die Clio met en zonder bochtverlichting (volgens het bijbehorende instructieboekje althans), daar kan het type koplamp ook nog van afhangen. Toevallig gisteren hetzelfde onderwerp over hetzelfde type auto met mijn zus besproken, zij rijdt dus ook zo'n Clio waarvan gek genoeg alleen de linker koplamp dof is geworden. Ik volg dit topic dus even.
Zit de bochtverlichting niet verwerkt in de mistlampen? Er wordt eigenlijk niet gerept over bochtverlichting bij de producten die verkrijgbaar zijn.

Ik ga morgen eens proberen het onderdeelnummer van die koplampen te achterhalen. Mijn auto (of beter gezegd de koplampen) heeft/hebben geen meedraaiende bochtverlichting. Zal ook weer schelen in aanschafprijs :cool:

Zit de bochtverlichting niet verwerkt in de mistlampen? Er wordt eigenlijk niet gerept over bochtverlichting bij de producten die verkrijgbaar zijn.
Nee is een extra lamp aan de zijkant van de koplamp. Werkt veel mooier dan een mistlicht.

Ik vind de website van Autodoc echt ruk. Daarom bestel ik liever bij Winparts. Maar ook daarbij zie je vaak facelift en pre-facelift door elkaar staan.

Nee is een extra lamp aan de zijkant van de koplamp. Werkt veel mooier dan een mistlicht.
Aha, weer wat geleerd ;)(y)

@Barri Bij winparts moet je ook steeds beter opletten wat je precies besteld.
Vaak komen op basis van kenteken nog steeds alle verschillende versies die ooit geleverd zijn in die modelreeks boven rollen ipv specifiek op bouwjaar en uitvoering.

Ik zie nu bij Winparts deze set.

Kenteken ingevoerd maar ook hier zie je inderdaad koplampen verschijnen voor pre-facelift modellen. Het getoonde exemplaar is voor modellen vanaf '200906', dat zal ongetwijfeld juni 2009 zijn. Deze koplampen zijn zo op het oog identiek aan de exemplaren die ik nu heb, maar kan op mijn huidige koplampen geen onderdeelnummer vinden. Hierdoor nog niet 100% zeker van aankoop ...

Ik zie nu bij Winparts deze set.

Kenteken ingevoerd maar ook hier zie je inderdaad koplampen verschijnen voor pre-facelift modellen. Het getoonde exemplaar is voor modellen vanaf '200906', dat zal ongetwijfeld juni 2009 zijn. Deze koplampen zijn zo op het oog identiek aan de exemplaren die ik nu heb, maar kan op mijn huidige koplampen geen onderdeelnummer vinden. Hierdoor nog niet 100% zeker van aankoop ...
De link gaat naar koplampen voor de pre-facelift. Van de koplampen die jij nodig hebt, heeft het koplampglas een uitstulping aan de zijkant.

De link gaat naar koplampen voor de pre-facelift. Van de koplampen die jij nodig hebt, heeft het koplampglas een uitstulping aan de zijkant.
Ik krijg op de link wel die met die uitstulping te zien?

De pre-facelift (fase 1) kom ik bij deze set uit: https://www.winparts.nl/verlichting-lampen/koplamp/c28/koplamp-set/p1015051.html

Voordeel van winparts is dat ze niet heel moeilijk doen over terugsturen als het niet past (als je je kenteken invoert hebben ze "pasgarantie")

Yep, ik moest ook goed kijken omdat die uitstulping niet heel duidelijk te zien is op de foto. Denk dat ik voor deze set ga. Doe-het-zelf garage in de regio ook al gelokaliseerd en dan kan ik binnenkort gaan puzzelen :geek:

Terug
Bovenaan