Vervangen Opel Karl door Corsa of hybride auto?

getlost

Net ingestapt
Mijn vrouw heeft een fijne complete Opel Karl, deze wordt hoofdzakelijk gebruikt voor korte ritjes, 10 min enkele rit bebouwd kom woon/werk verkeer en af en toe eens een rit verder weg om dat mijn auto in gebruik is of de Karl even over de snelweg heen te sturen.
Haar auto rijdt max. 5000 km per jaar, voor de andere km's nemen wij mijn auto.
Reden:
Op langere afstanden is geluidsniveau in het in interieur best storend (beter dan de voorgangers Fiat Panda en Ford Ka) en merk je dat dit een prima auto is voor de korte ritten.

Mijn vrouw wil graag iets meer auto, die minder herrie produceert en nog wat comfortabeler is, nu gaat de eerste gedachte uit naar een complete Opel Corsa (ze is tevreden met het merk) of misschien een hybride van een ander merk (nog geen idee wat voor merk of model) met het oog op "gebruik/verbruik" van bv deze korte ritten en graag minder herrie produceert in het interieur.

Wat is wijsheid?

Iemand ervaring?

Ik kan hier heel veel wijsheden bij bedenken die je helemaal niet wil horen. De eerste heet fiets of e-bike... Slechter dan dit kan het voor een auto niet worden.

Een hybride is duurder in aanschaf, met zo weinig KMs haalt dat lagere verbruik niet zoveel uit. Niet heel interessant dus.

Als het een Corsa moet worden, wordt het dan een nieuwe of een 2e hands? In geval van nieuw zou ik persoonlijk wachten op het nieuwe model. Het oude (huidige) model is in de basis een hele oude auto (al is er niets mis mee hoor).

Evt zou je nog voor een Citroën C3 of Peugeot 208 kunnen kijken.
De Renault Clio beter overslaan, die heeft ook veel last van herrie in het interieur op hogere snelheden.

Gaat het om een nieuwe? dan is de corsa een prima optie, maar even wachten aangezien het nieuwe model elk moment bij de dealers kan staan

Gaat het om een 2e handse, ook dan is de corsa (generatie E) eigenlijk helemaal geen verkeerde auto, ja hij oogt misschien wat suf maar rationeel gezien is het een prima auto, motortje 1.0 turbo staat als prima blokje te boek en zit best wel wat leven in plus vaak vrij compleet uitgerust.

Hybride is leuk, maar de aanschaf is fors en het voordeel met jullie kilometers relatief laag. Persoonlijk zou ik met 5000 km/j en zulke korte stukjes gewoon lekker door blijven karren in de Karl. Het is eigenlijk precies waar hij voor is gemaakt. Dat hij die enkele keer op de snelweg minder prettig is kan ik begrijpen maar dat gaat echt incidenteel als ik het goed begrijp. Hij is daarentegen wel super goedkoop in belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Daar kan een hybride of een Corsa niet tegenop.

Een Corsa niet idd, vanwege het gewicht.
Een C3 of 208 is maar een paar euro pm duurder in de MRB en verzekering.

Dat hoor ik voor het eerst dat de Karl lawaaiig is. Hoe snel rijdt ze dan op de snelweg? Wat voor auto rijd je zelf?

Bij een Opel Corsa zou ik even wachten op het nieuwe model, de huidige is in de basis best oud. De nieuwe Renault Clio 5 is net op de markt en is een stille en comfortabele auto. De nieuwe Peugeot 208 die technisch vrijwel identiek is aan de nieuwe Corsa komt ook zeer binnenkort op de markt.

Met zo weinig kilometers heeft een hybride geen zin, ze zijn vaak zwaarder en duurder, de hogere kosten verdien je niet terug met het brandstofverbruik.

speedtouch zei:
Dat hoor ik voor het eerst dat de Karl lawaaiig is. Hoe snel rijdt ze dan op de snelweg? Wat voor auto rijd je zelf?

Gewoon 120km/u zolang je alleen in de auto zit gaat het wel omdat je geen gesprek hoeft te voeren, dan heb je alleen de fijne radio.
Zelf rij ik met plezier een Mercedes A klasse .

s velthuis zei:
Ik kan hier heel veel wijsheden bij bedenken die je helemaal niet wil horen. De eerste heet fiets of e-bike... Slechter dan dit kan het voor een auto niet worden.

Klopt, heeft ze ook, alleen zijn de werktijden heel vroeg of laat, er zijn 2 mogelijke routes om het woonwerk verkeer te fietsen, 1 door God verlaten oord waar scooterrijders van hun scooter beroofd worden (afgelegen dus) en de "normale" route waar ze al diverse keren net niet van haar fiets afgereden werd, helaas is er geen bus verbinding.

getlost zei:
s velthuis zei:

Klopt, heeft ze ook, alleen zijn de werktijden heel vroeg of laat, er zijn 2 mogelijke routes om het woonwerk verkeer te fietsen, 1 door God verlaten oord waar scooterrijders van hun scooter beroofd worden (afgelegen dus) en de "normale" route waar ze al diverse keren net niet van haar fiets afgereden werd, helaas is er geen bus verbinding.

Nee, dan is fietsen inderdaad geen wijsheid helaas. Dan nog is de vraag of overstappen naar een andere auto voor zo'n kippeneindje dat wel is natuurlijk. Hoofd of hart?

Realistisch gezien is het natuurlijk kul om een zo goed als nieuwe auto in te gaan ruilen vanwege wat herrie op de snelweg, zeker bij een schamele 5k per jaar.
Maar als de centen geen probleem zijn waarom niet. Hybride of elektrisch lijkt me onzin gezien het weinige aantal kilometers.
Wil je bij Opel blijven dan kan je inderdaad prima voor de nieuwe Corsa gaan die onderweg is, ben je op zoek naar een echt goede/goedkope deal dan koop je nog even snel een van de laatste nieuwe Corsa's van het vorige type, die gaan straks voor een appel en een ei de toonbank over.

Total Loss zei:
Realistisch gezien is het natuurlijk kul om een zo goed als nieuwe auto in te gaan ruilen vanwege wat herrie op de snelweg, zeker bij een schamele 5k per jaar.
Maar als de centen geen probleem zijn waarom niet. Hybride of elektrisch lijkt me onzin gezien het weinige aantal kilometers.
...

Helemaal mee eens. Een ieder mag zijn eigen luxe problemen willen oplossen, maar 5000km kan je inderdaad volledig fietsen per jaar. Een jonge auto binnen hetzelfde segment inruilen voor de herrie lijkt me onzin én moeilijk . Koop dan bijvoorbeeld een oude dikke Mercedes estate als praktische en stille alles vervoerder.

Even out of the box: Een volledig elektrische twizzy? Elektrische fiets of scooter omrijden bij gevaarlijke wegen af en toe greenwheels, snappcar, gebracht worden, carpoolen, taxi e.d. bij slecht weer e.d.?

Wat mag de auto kosten eigenlijk ?

Misschien is deze hybride een optie voor je ? Is qua gewicht ook nog ontzettend gunstig, is zelfs goedkoper in de wegenbelasting dan een corsa van de vorige generatie.

baleno hybrid

hier een video waarin het mild hybride systeem wordt uitgelegd

1280x960.jpg

Staat bij een officiële dealer

Terug
Bovenaan