Vervanger voor Audi A3 uit 2007

Dino

Net ingestapt
Hoi allen,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie advies in de volgende situatie.

Vervanging gezocht voor een opgereden Audi A3 2.0 t fsi uit 2007. Idee is om iets vergelijkbaars qua formaat en type weer te kopen en daar ca. 5 jaar mee te doen. Beetje pit is gewenst, iets minder vlot is prima. Zeg min. 125pk, wat meer zou fijn zijn. Een fijn, mooi interieur is een sterke wens, waarbij specifiek leer en panoramadak fijn zou zijn. Qua ruimte in de achterbak moet het minimaal vergelijkbaar zijn aan de huidige A3. Ruimte op de achterbank maakt niet uit.

Budget is 13k, jaarkilometrage ca. 15k.

Een 5-drs. op benzine is vereist, in principe een hatchback. Deze modellen staan op de short list:

Audi A3 8v (sedan mag ook)
VW Golf 7 (zusters van Seat en Skoda dan weer niet)
Volvo V40
Alfa Romeo Giulietta
Renault Megane IV
BMW 1 serie F20

Bij veel van deze modellen kom je met dit budget uit bij auto's van zo'n 10 jaar oud met meer dan 100k op de teller.

In jullie ogen, hoe verhouden de auto's op dit lijstje zich tot elkaar? Is er iets te zeggen over value-for-money en betrouwbaarheid? En zijn er go's en en no go's, zoals motortypes die beter vermeden kunnen worden?

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Ik kocht voor ca 14k een focus station van 2020. Wellicht ook een optie.

Ga wel goed proefrijden want van die dikke 2.0 naar een 125 pk 1.0 is best een verschil

Dank voor de reacties.

Leon is een goeie maar iets in de looks trekt niet.

Focus is wel interessant. Aantrekkelijk geprijsd vooral. Ford interieurs konden niet bekoren maar bij de nieuwe generatie focus is het wel stukken beter. Ga me er nog eens in verdiepen

Lager vermogen zal even wennen zijn inderdaad. Niet alles kan helaas :)

Dank voor de reacties.

Leon is een goeie maar iets in de looks trekt niet.

Focus is wel interessant. Aantrekkelijk geprijsd vooral. Ford interieurs konden niet bekoren maar bij de nieuwe generatie focus is het wel stukken beter. Ga me er nog eens in verdiepen

Lager vermogen zal even wennen zijn inderdaad. Niet alles kan helaas :)

Gelukkig is niets zo persoonlijk als smaak. En dat is prima. Leon is echt wel prima optie in vergelijking tot de Golf 7. Maar als de looks je niet aanstaan, lekker laten staan en voor iets anders gaan.

De Focus is een prima optie qua value for money. Hetzelfde geldt voor de Opel Astra K (vanaf ± 2016). Veel value for money, maar niet iedereen vindt deze generatie qua looks even geslaagd. Weet niet wat jij ervan vindt?

De opties die jezelf aandraagt zijn op zich prima auto's; maar gaan wat meer naar de 'premium' of 'sportieve' hoek. En wat minder naar het meest betrouwbaar. Of het goedkoopst om te rijden. Maar dat had je zelf vast ook al door.

Hoger dan van een Tfsi?
Ah ik had het T'tje even gemist. Dan is het inderdaad ook qua koppel een stap terug. De 2.0 TFSI heeft 200pk en 280Nm, dat zijn comfortabele aantallen.
Ik heb een 1.4 TSI met 125pk. Die heeft standaard 200Nm en heeft nu tegen de 300Nm. Dus qua cijfers hoef je niet veel in te leveren, maar zo'n tweeliter loopt wel iets verfijnder natuurlijk.

Bij de Renault Megane 4 is de 1.3 TCe een aanrader, degelijk betrouwbaar, krachtig en zuinig. Het is een fijne en comfortabele auto.

Wat ook heel fijn bij Renault is zijn de zeer lage kosten van onderhoud.
De huidige Renault heb ik ruim 4,5 jaar, geen storingen, geen reparaties, kosten onderhoud ongeveer € 300,00 per jaar, de vorige Renault ( Laguna 3) heb ik 9 jaar gehad, en was ook heel goedkoop in onderhoud en reparaties, en ook bijzonder betrouwbaar.

De Alfa Giulietta vind ik ook een hele leuke auto, is wel wat ouder.
Een goed alternatief is de Lancia Delta. De techniek is over het algemeen goed en betrouwbaar.

De Volvo V40 is ook al wat ouder, was ook een goede auto, zal waarschijnlijk wat duurder zijn om te rijden zijn dan de Renault en Alfa.

Succes.

@Rudyke Van de Astra word ik niet ongelukkig maar ook niet gelukkig. Jammer. Lijkt veel value for money. Zag gister of eergister iemand in een ander topic een vrije jonge Astra station tippen (in fantastische aubergine paars) met rijke uitrusting, 200pk had en zeer schappelijke prijs..

@ak2 De Megane IV vind ik erg mooi, mits in een goeie kleur (blauw bv.) en met juiste wielen. Ik heb het gevoel dat deze auto de meeste value for money biedt van de modellen op het lijstje. Zijn binnen budget een stuk jonger en met minder kms dan de meeste andere op het lijstje. En lijken vaak prima uitgerust. Ik vind het interieur niet het mooiste, maar wel acceptabel. Binnen budget is vooral de 1.2 TCe. Is die ook aan te raden?

Zitten de hogere kosten van de V40 vooral in het onderhoud?

De 1.3 TCe is beter, en een aanrader, maar toen de 1.2 TCe in de Megane 4 kwam waren de meeste kinderziektes wel opgelost.

Een Volvo is duurder in onderhoud, en de verzekering is duurder.

Terug
Bovenaan