Vervanger voor Audi A6 Avant

Nucleosynthesis

Startmotor
Beste mede-Autowekers,

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten op zoek te gaan naar een occasion-EV ter vervanging van mijn A6 Avant 50 TFSI e quattro uit 2022.

(Dit is overigens niet per se omdat de brandstofprijzen nu ineens hoger zijn. Ik tank drie van de vier keer in België en bovendien is brandstof niet de grootste kostenpost. Ik denk al veel langer over de overstap.)

Ik merk dat ik het erg lastig vind om een keuze te maken voor mijn eerste EV en zou graag jullie advies/ervaringen willen meenemen.

Punten die ik belangrijk vind:
  • Ik ben niet merkvast, al heb ik wel prettige ervaringen met brandstofauto’s van Audi en Mercedes.
  • We willen er graag mee op wintersport kunnen. Het is geen probleem om na een paar uur rijden een half uur te pauzeren, dat doe ik nu eigenlijk ook al. Wel zou het prettig zijn als de praktijkrange 300 km of meer is.
  • Het liefst heb ik minimaal een vergelijkbaar vermogen als een 50 TFSI. Je went eraan, en het rijdt toch wel erg lekker.
  • De ruimte mag iets minder zijn dan in de A6 Avant, aangezien we maar met zijn vieren zijn en op vakantie meestal redelijk uitkomen. Toch is extra ruimte altijd mooi meegenomen.
  • Qua kilometerstand wil ik graag onder de 40.000 blijven.
  • Mijn budget ligt rond de €60.000.

Ik ben op zoek naar ervaringen, tips en aandachtspunten waar ik misschien zelf nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt!

Kleine aanvulling: dat mijn budget rond de €60.000 ligt wil natuuriljk niet zeggen dat ik dat ook perse uit wil geven. Er wat onder zitten is beter.

Over het EV deel ga ik me niet uitspreken, daar zijn andere forummers veel beter voor geplaatst. Wel over het ICE deel : jij bent het soort verkoper dat ik graag zie, doen hun auto weg na ca. 4 jaar en nemen zo de bulk van de afschrijving voor zich. Of een auto 4 jaar is of 6/7 jaar is - extreme use cases daargelaten - qua afschrijving beperkt.

En binnen 2 jaar hebben we allen een beter zicht op waar het heengaat met EVs en zal er sowieso meer 2DH aanbod zijn.

Hier een lijst met nieuwe EV's van 40-60k, minimaal 550 km WLTP en meer dan 400 liter bagageruimte.

De vraag is verder wat vind je belangrijk, AWD, premium, Europees, SUV of juist niet? Als je een praktijkrange van 300 km wil op de snelweg met 130 km/u in de winter lijkt mij 550 km WLTP wel het minimum of beter 600 km!

Laatst bewerkt:
Binnen Audi heb je de Q4 eTron en de A6/Q6 eTron. De eerste is wat ouder en kleiner, binnen budget kan je een nieuwe samenstellen. Weet wel dat er binnenkort een update van het model aan komt.
De A6/Q6 is vrij groot en wat boven budget. Tweedehands ook nog lastig beschikbaar want hij is er pas net.
Kijk je naar andere merken dan is de BMW iX1 (heet ie zo?) een interessante. De eerste van een nieuwe generatie. Maar wederom iets boven budget. Idem voor de nieuwe Volvo XC60.

MB EQE43 AMG, lekker veel vermogen, goed bereik, veel opties. Leeuwendeel van de afschrijving heeft de vorige eigenaar voor rekening genomen. Zoals t heurt ;)

Of de EQS, wel een paar km’s meer gelopen maar nog steeds weinig. Beest van een auto!

Laatst bewerkt:
Die EQ modellen zijn wel lekker afgeschreven, niet iedereen vind hem even mooi maar volgens mij kwalitatief goed. Je haalt echt een dijk van een auto met een EQE.

Als je echt snel wil laden en goede range zijn de KIA of Hyndai modellen ook echt wel te overwegen. De grotere modellen zijn echt op een hoog niveau maar dus ook vooral technisch. Met 800v techniek gaat laden sneller dan menig concurrent.

zoiets

Bmw i5 een optie?
Bij een Audi A6 e-tron zou ik zeker wil weten dat de software problemen zijn opgelost.

Dank voor alle tips!

Ik ga van het weekend de voorgestelde modellen nader bekijken. Wist niet dat er software problemen waren bij de A6 e-tron. Goed om te weten.

Ook goed om te weten dat ik naar 550km+ WLTP moet kijken om 300 snelweg kilometers te halen.

Jaartje wachten en een jong gebruikte ix3 kopen :)

De voorgestelde EQ modellen van Benz rijden wel echt fantastisch.

Bij een EV hoef je niet hetzelfde vermogen te hebben als een benzine auto om hetzelfde gevoel van power / souplesse te hebben. Een EV heeft een hele andere koppel’kromme’ waardoor je met veel minder pk al heel vloeiend en snel kan rijden

Zo'n EQS lijkt me helemaal geweldig!

Audi A6 etron zou ik laten staan als ik alle problemen zo hoor.Ik ben zelf in de markt voor een nieuwe EV rond de 70k en Audit is bij mij heel hard afgevallen obv alle verhalen die je erover hoort. Dan liever een GLC, EX60 of IX3.
Een BMW i5 zou ik persoonlijk ook laten staan. Een paar collega's van mij hebben hem en vinden het geweldig rijden. Echter blijft naar hun mening de laadsnelheid achter. Een collega heeft om die reden de afgelopen wintersport de Tesla Model Y van de vrouw meegenomen ipv de i5.

Ben ik weer met m'n BYD verhaal, maar een Seal AWD met 520km WLTP koop je nieuw voor €54k. Dan heb je een vierwielaangedreven auto die in 3,8 seconden op de 100 zit én een accu die nagenoeg niet degradeert in de tijd dat je m in bezit hebt.

Ik weet dat ze niet voor iedereen zijn maar misschien leuk om eens in het echt te bekijken.

Deze is 44k met 6500km.

Ik zou daar niet heel lang over na hoeven denken en een mooie Volkswagen ID.7 Tourer uitzoeken.

Ruim, comfortabel, grote range (vooral de Pro S met 86 kwh accu, maar de instapper met 77 kwh heeft ook al een actieradius van > 600 km WLTP) en (ruim) binnen jouw budget. Topauto, mijns inziens ook een veel beter aanbod dan bijvoorbeeld de A6 e-tron.

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 EV's waarvan één Audi e-tron 45 quattro (2025).
Prima auto met voldoende ruimte en rijbereik. Die zou ik zo wéér kopen als het moest.

Mijn advies: een SUV gaat een pak minder ver op de autosnelweg met een WLTP van 600. Die WLTP test wortd bij lage snelheden berekend (46km/h gemiddeld), en het nadeel in luchtweerstand (SUV heeft per definitie een slechtere Cd en een groter frontaal oppervlak) komt veel sterker tot uiting bij hoge snelheden

Dus ga voor een berline of een station.
Let ook op met welke velgen je kiest, kan makkelijk 50 km verschil maken door de impact de op Cd)

Mijn advies: een SUV gaat een pak minder ver op de autosnelweg met een WLTP van 600. Die WLTP test wortd bij lage snelheden berekend (46km/h gemiddeld), en het nadeel in luchtweerstand (SUV heeft per definitie een slechtere Cd en een groter frontaal oppervlak) komt veel sterker tot uiting bij hoge snelheden

Dus ga voor een berline of een station.
Let ook op met welke velgen je kiest, kan makkelijk 50 km verschil maken door de impact de op Cd)
Dank, goede tip. Ik wist niet dat range tests SUV’s op die manier stiekem een rooskleuriger beeld kunnen geven.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk al uit naar een lager model. Dat heb ik altijd mooier gevonden. Tegelijkertijd spreekt het idee van een SUV mijn vrouw juist wel aan, dus we zullen samen moeten kijken waar we uiteindelijk op uitkomen.

Zoek je een serieus pakezel die ook in de sneeuw prima uit de voeten kan dan kun je aan zoiets denken!

review-deze-elektrische-auto-kan-de-comeback-van-subaru-inluiden-4e20fb.webp

Maar met ongeveer 500 km WLTP en 20-80% laden ga je geen 300 km praktijkrange halen op de snelweg!

Ik heb er inmiddels een aantal proef gereden. Ik merk dat ik het echt lastiger vindt dan voorheen met kiezen, te weinig ervaring met EVs.

Zijn er hier mensen die veel ervaing hebben met snelladen? Is heb het idee dat het niet super belangrijk is, ik rijd zelden meer dan 200 kilometer op een dag. Maar misschien vergis ik me, is het de moeite om daar nadruk op te leggen?

Wat wel opvalt is dat het allemaal echt verassend goed rijdt, zelfs in vergelijking met een A6 met redelijk wat vermogen...

Als je niet vaak meer dan 200km rijdt zou ik mij daar niet teveel op richten .
Zorg wel voor dat je niet te laag gaat zitten.

Wij hebben een Citigo E IV, die kan snelladen maar wel relatief langzaam (40kW). Ideaal voor als je het net niet redt. Maar een beetje EV doet wel boven de 100kW en dat is gewoon prima. Met een beetje plannen hoef je dat maar sporadisch te doen.

Als je het veel nodig gaat hebben leg je er wel de nadruk op, als je het weinig nodig hebt (alleen vakantie bijvoorbeeld), dan niet. Dus in jouw geval zou ik het niet doen. Je kan dan ook kiezen voor een standard range van een betere occasion bijvoorbeeld, ipv long range van een oudere occasion.

Zelf zou ik eerder de nadruk leggen op een lange levensduur van de accu i.p.v. zo snel mogelijk laden!

Laatst bewerkt:
Zijn er hier mensen die veel ervaing hebben met snelladen? Is heb het idee dat het niet super belangrijk is, ik rijd zelden meer dan 200 kilometer op een dag. Maar misschien vergis ik me, is het de moeite om daar nadruk op te leggen?
Ik heb een Tesla account aangemaakt en kies van tevoren een punt uit waar ik wil laden. Vorig jaar naar Disneyland Parijs geweest en dan bij een grote supermarkt een tesla punt gekozen. Even winkelen met mn dochters maar zij waren langer bezig dan de laadsessie. :ROFLMAO:
In Nederland 1x aan een snellader gestaan voor 20 minuten toen ik me een beetje verkeken had op de extreme kou. 200km was niet haalbaar met een bereik van 300km bij de start.

Zelf vond ik het wel belangrijk dat mijn auto gewoon telkens tot 100% mag worden opgeladen en dat de laadsnelheid ook niet drastisch terug loopt tussen de 80 en 100%. Want dat is dan wel van invloed op je bereik en laadsessie tijden tijdens een eventuele vakantie. Ik lees dat bij sommige accu's het laden tussen 80 en 100% net zo lang duurt als de eerste 60%. Dat zou ik wel irritant vinden.

Wanneer zou je dan snel van 80 tot 100% willen laden? Dat is alleen als je lange vakantieritten hebt met een auto met een kleine accu lijkt me?

ja idd bij eventuele lange vakantieritten, gewoon om zoveel mogelijk actieradius te hebben. Ik heb een 60kWh accu.
Maar dat is een dingetje van mij, hoeft niet zo voor iedereen te zijn. Mijn broertje kon vorig jaar voor een mooi bedrag een Atto 3 private leasen maar hij is voor een Zeekr gegaan omdat de Atto3 niet werkte met Tesla snelladers. Zo heeft iedereen zn ding. :)

Tesla Model Y long range.
Heb je de beste EV van dit moment, onder je budget.
Alle anderen zijn leuk, en het is fijn dat er keuze is, maar de Y is wat je wil.

Terug
Bovenaan