IkHans f3942250

Net ingestapt
Mijn vriendin rijdt al een jaartje of 4 met plezier een ds3 diesel. Per dag bijna 100km heen en terug naar haar werk zonder noemenswaardige problemen.

Sinds de nieuwe roetmetingregels wel de laatste 2 jaar gezeur om door de apk te komen (verstuiverproblemen waarschijnlijk ) dus zaten al te denken aan een andere auto.

Nu is die deze week total loss gereden dus moeten we wel op zoek naar iets anders en wil ze eigenlijk een 5 deurs (ivm een kleine van 9 maanden).

Budget max 7 a 8k, beetje leuk design, 5 drs dus en betrouwbaar.
Ivm geen terugkerend gezeur te willen hebben is een nieuwe diesel niet perse pre (maar ergens wel fijn bij 35k km per jaar). Een zuinige benzine kan ook.

Als optie zag ik op het forum al een clio tce voorbij komen en zelf hadden we wellicht een Mazda 2 of 3 ook op de shortlist staan.Een swift wellicht om toch maar in de Japanse hoek te blijven?
Ben benieuwd of jullie nog andere aanraders hebben?

Dank alvast!

Een ander DS3 omdat ze daar met plezier in heeft gereden? Het probleem met de apk kan met iedere andere vergelijkbare auto ook voor komen.

Binnen het budget en km stand is een diesel wel interessant een clio 1.5 dci en zo nieuw mogelijk met een logische nap en je kan er jaren tegen aan, wil helpen om vlak voor de apk hvo100 te tanken. Ipv een ds4 is een megane ook altijd goed of als je het in een andere hoek zoekt de nissan juke.

Mijn Volvo v70 d5 met 400k km ging zonder problemen door de roetmeting. Met jullie budget en jaarlijkse km's zou best kunnen.
Een hybride yarid en auris zou ook een optie zijn maar ben bang voor budget.

Een clio tce swift zou ook een optie zijn

Van een DS3 naar een V70 is wel een hele grote stap.
Een Clio of Megane zijn inderdaad goede opties, de 1.5 dci is een betrouwbaar blok.

Als je zoveel rijdt zou ik goed afwegen of je B-segment (clio, 208, fiesta, ibiza, etc.) dan voldoende vindt qua comfort , rijervaring, ruimte voor- en achterin etc. Voor hetzelfde geld kan je ook op zoek in het C-segment (megane, 308, focus, leon, etc.). Vaak toch net even wat meer auto. Groter, degelijker gebouwd. Maar daarmee vaak na aanschaf wel ook net wat duurder in de maandelijkse kosten (MRB, verzekering, etc.). Dat is een afweging die je moet maken.

Overigens is het B-segment tegenwoordig bij veel merken ook al heel volwassen om in te rijden. Toen ik overstapte van mijn 2012 Seat Leon naar mijn 2017 Seat Ibiza viel dat mij enorm mee. De Ibiza van de generatie ervoor (2010) was daarbij echt wel een stuk meer 'blikkerig en plastiekerig" en veel minder volwassen dan de generatie erna (2017).

Elektrisch weet ik niet of ik dat zelf al zou doen met deze afstanden iedere dag (200km v.v.). Dan moeten er wel goede en vrije laadvoorzieningen zijn in de omgeving thuis en bij het werk. En met dit budget nog lastig vindbaar, behoudens allicht een Renault Zoe (vaak met huuraccu). Zou zelf als ik in jouw schoenen zou staan toch nog een keer kiezen voor diesel of een zuinige benzine. Waarbij ik denk dat diesel met deze kilometers per jaar (35k) beter uit kan.

Ik heb een paar maanden geleden een ZOE gekocht. Voor dat budget (7-8k) zou ik het afraden, ook gezien het aantal kilometers dat je rijdt. Want voor dat bedrag koop je niet de nieuwste modellen en ga je 200 km niet redden in de winter. Dus elke dag opladen ontkom je dan niet aan. Misschien met gunstige omstandigheden, zoals laden op het werk of overschot aan (eigen) stroom. Maar ja, je kan niet overdag laden bij huis als de auto weg is.

Dus in jullie geval wederom een diesel of zuinige benzine lijkt mij een betere keuze. Met 35k snap ik de keuze voor diesel. Die zijn nu ook voordeliger in aanschaf, aantal jaar rijden en dan tegen die tijd wellicht elektrisch.

Ik heb zelf met 40.000 km/jaar na een diesel een Lexus CT200h gehad, hybride. Vooral op de snelweg, was goed zuinig en naast beurtjes nooit een probleem. Met het budget verwacht je auto's met best een hoge kilometerstand (200.000 +), maar als je dat iets kunt oprekken wordt het beter, zeker als je ook naar het zustermodel: de Toyota Prius, kijkt. Hier vind je een selectie (op basis van het budget).

Clio, zou mijn keuze zijn.
Maar denk ook eens aan een Fiat Punto, ook best voordelig in aanschaf, en is ook leverbaar met een klein dieseltje.
Wat kan jou het schelen!!

Terug
Bovenaan