Vervanger voor Toyota Previa

torpedo

Startmotor
Hallo allemaal,

Sinds 7 jaar rij ik in een Toyota Previa. De auto is niet geheel foutloos geweest maar overal goed bevallen. Met name de beide schuifdeuren, 7 stoelen, geblindeerde ruiten en een dubbele airco voldoen uitstekend. Nadeel is dat de auto maar 156 pk heeft en dat het trekken van een caravan (1200 kg) eigenlijk alleen maar mogelijk is op vlak land (we gaan dan ook altijd op vakantie naar Denemarken). Verder is het een dweil op de weg. Harder dan 110 leidt tot te veel stuurcorrecties, ik doe het dus altijd maar rustig aan.

Zoals gezegd is de auto niet geheel foutloos. Momenteel roest het ding namelijk onder mijn kont weg en de volgende APK wacht ik maar niet af. Ik rij 10.000 km per jaar waarvan ongeveer 7000 met caravan of volbeladen met familie, vriendjes en kennissen.

Welke auto kan als vervanger fungeren:
1. betrouwbaar (is uiteraard relatief want deze Toyota had ook veel kosten, hij werkte wel altijd).
2. schuifdeuren (is handig)
3. airco (is verplicht)
4. verbruik en gewicht zijn niet zo belangrijk
5. onderhoudskosten graag beperkt, de auto moet het doen en is geen statusobject of liefhebberij
6. 7 stoelen (misschien 6 mogelijk)
7. Budget rond de 3.000 - 7.000
8. Status is van geen enkel belang
9. Design (beetje leeftijdsloos mooi, dwz geen sharan maar wel een previa of grandis).

Eigelijk kan ik zelf maar 1 vervanger bedenken, namelijk een Grandis of anders maar weer een Previa. Deze zijn echter allemaal wat ouder, relatief duur en hebben nog steeds wat weinig vermogen.

Heeft iemand een beter alternatief?

Gr. koekdoosopwielen (ik had vroegere een Volvo :p

Is een 7-persoons midi-MPV niet al groot genoeg?
Lijkt me een stuk beter betaalbaar wat betreft vaste lasten en indien je er 1 pakt met een wat zwaardere motor kan je toch prima overweg met een caravan. Je hebt ook meteen echt veel meer keus dan. ( indien je schuifdeuren verhaal laat vallen ).

Edit : Voorbeeld

2004 Kia Carnival 2.5 V6 LX AIRCO* 6 ZITTER* 163 pk 85700 KM NAP
€ 2.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1401102629

2010 Dodge Journey 2.4 7P Zwart 170 pk 170000 KM NAP
€ 7.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1400757800

2003 Lancia Phedra 3.0 V6 24v Executive -Navi/Clima- 204 pk 197000 KM NAP
€ 2.650,00
https://link.marktplaats.nl/m1407357266

De laatste is ook geleverd als Citroën C8, FIAT Ulysse en Peugeot 807 en tot 2014 dacht ik.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/hyundai/santa-fe/44324465
0-411046df-fed7-47aa-9f48-788a108a7073.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/chrysler/grand-voyager/43714556
0-f9b1c459-76b0-4ca9-a541-4fda2395c325.jpg

Modellen waar je aan zou kunnen denken zijn:
  • Ford S-Max
  • Mercedes R-klasse
  • Volvo XC 90
  • Toyota Corolla Verso
  • Chrysler Grand Voyager
  • Chevrolet Captiva
  • Citroen Grand C4 Picasso
  • Hyundai Santa Fe
  • Mitsubishi Outlander
  • Peugeot 5008
  • Citroen C-Crosser

Via bijvoorbeeld Marktplaats zijn van bovenstaande lijst redelijk wat auto's en hun uitvoeringen te vinden. Ik heb ook even vlug gekeken en kwam tot deze lijst.
Ik heb even niet gekeken naar betrouwbaarheid. Daar durf ik van sommige modellen namelijk geen uitspraak over te doen omdat ik het daarvan simpelweg niet weet, misschien kunnen anderen daar wel iets over vertellen of raadpleeg het internet ;)
Ik heb gekeken naar je budget, ruimte voor 7 personen en degelijke auto's.
Of je het design mooi vind is natuurlijk een kwestie van smaak.
Misschien kan mijn lijstje met opties je op ideeën brengen :T

Renault Grand Scenic 3 vanaf 2009, dit is een goede en betrouwbare auto. Ze zijn niet duur in onderhoud en biedt veel waar voor het geld. De auto is veel beter dan de voorganger de Grand Scenic 2.

Mijn eerste gedachte was de Voyager en dan zo'n uitvoering als Haarr heeft voorgesteld. Dat is in mijn optiek de reiswagen bij uitstek voor gote gezelschappen.
Waar gebruiken ze zulke auto's het meest, als het land waar deze vandaan komt.
Genoeg power, comfortabel, zelfs achterin, schuifdeur, heel veel ruimte en veel zaken voor het gemak. Zowel qua accessoires als praktische zaken zoals bekerhouders, opbergruimtes en doorgang tussen de 2e naar de 3e rij.

Je bent op zoek naar een betrouwbare auto, dan kan je de Voyager maar beter laten staan.
Maar met zijn hoevelen zijn jullie? Want als je niet altijd met z'n 7en op pad gaat kan je beter een Grand Scenic of bijvoorbeeld een Grand Picasso oid kopen ipv een full-size MPV.
Je hebt dan meteen een jongeren auto. Wil je wel een grote, de opvolger van de Previa is de Avensis Verso.

Een vrij onbekende en hierdoor zeer voordelige auto om te kopen is de Chevrolet Orlando, in mijn omgeving had iemand deze auto, die was er tevreden over. De auto staat bekend als betrouwbaar en je koopt gewoon heel veel auto voor je geld. Ik zou zelf wel eerder een Renault Grand Scenic kiezen, er is gewoon heel veel keus in. De Kia Carens is ook nog een goede optie, en staat ook goed bekend.

Jazzy Cool zei:
HI! Een Mazda 5 voldoet volgens mij aan al je wensen! 7-zitter, schuifdeuren, kwaliteit, tijdloos ontwerp. De 2.0 mag ook nog eens 1400kg trekken, de 1.8 1300kg. Binnen je budget is er keuze genoeg.

fotos.html

Mazda 5 1.8
Als je geen grote afstanden moet rijden dan is het een 7-zitter, maar eigenlijk is de middelste stoel niet echt geschikt om op te zitten, zelfs voor een kind niet.

Honda FR-V; 6-zitter. Moet je smaak zijn.
Honda Stream: royale 6-zitter

Tot heden bedankt voor alle input:

Verassend en niet aan gedacht.
Mazda 5 met 2 liter motor. Mag voldoende trekken met schuifdeuren, niet duur en betrouwbaar. Design past mij bij.
De Ford S-max ga ik ook op de shortlist zetten

Liefst heb ik een hele grote. Nu zijn we gewend aan 7 stoelen als we met 6 of 7 man op pad gaan.
Voordeel van een grote MPV is dat iedereen echt zijn eigen stoel heeft, voor alle opas en omas in de familie is dit fijn.

Het trekgewicht van de Galaxy valt tegen en daarmee valt de auto af.
Opel is qua design niet mijn smaak.
Renaults en Citroens vallen ook af. Ze mogen wel wat trekken maar het vermogen van de benzine auto's is beperkt.
Volkswagen is niet mijn smaak.
De Orlando (interieur) ziet er uit als ps4 game. Niet geheel mijn smaak.
De Hyundai was ook aardig alleen wat klein op de stoelen.
Mercedessen en BMW's zijn duur in onderhoud (heb zelf nog een slk en dit rijd leuk maar kost toch echt meer dan een Japanner).
Ik heb ook wat Volvo V70's gehad, fijne auto's maar hoge onderhoudskosten.
De geschiedenis mbt betrouwbaarheid van Amerikaanse auto's (MPV's) is binnen mijn familie helaas ook slecht.

Shortlist tot heden:
Grandis
Mazda 5
S-Max
Previa (alhoewel bijna niet meer te koop)

Juiste keuze. Je bent ruim gewend en wil dat houden, dan moet je niet voor een midi mpv gaan.

Van jouw 3 zou ik gaan voor de S-Max of Grandis. Grandis is gewoon lekker groot, de S-Max ook, maar die is ook erg mooi in de juiste kleur en velgen.

Succes

Mocht een RHD ook een optie zijn in combinatie met de andere eisen, dan kun je ook overwegen om een (rechts-)gestuurde Toyota Estima (gelijk aan Previa) of een (nog grotere) Toyota Alphard uit de UK te importeren. (of direct uit Japan)

Deze zijn nml ook beschikbaar met oa 2.4 hybride, 3.0 liter en zelfs 3.5 liter motor.

Alternatief: engine-swap, want die 3.0 v6 motoren van de Previa zijn ook los via internet te bestellen.

C8/807/Ulysse/Phedra? Kosten ook wel wat in onderhoud, maar over het algemeen wel betrouwbaar, en ruim en schuifdeuren.

Misschien een wat out-of-the-box gedachte, maar je kunt ook eens in Duitsland kijken voor de opvolger van jouw Previa, de Toyota Sienna. Voorbeeldje:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=277779000&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=30&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=0ee45a45-e6f5-f7b9-5380-4f39e764e727
$_20.jpg

Of wellicht voor z'n concurrent van Honda, de Odyssey:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=274846008&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=11000&makeModelVariant1.modelId=16&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=60e910d2-e8f2-3332-33e9-52d01b4e8c87
$_20.jpg

Heel af en toe zie je ze wel eens rijden in NL, wellicht staan ze hier ook weleens te koop. Volgens mij voldoen ze aardig aan je eisen verder!

Nog eentje, die wel in Nederland is geleverd: de Mazda MPV, het grotere (en iets oudere) broertje van de 5. Totaal vergeten model, kost daarom bijna niks.

Deze bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m1403198617-mazda-mpv-2-0-exclusive-7-pers-airco.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
$_86.JPG

Of deze, als diesel een optie is: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m1400793508-mazda-mpv-2-0-citd-touring-airco-7-p.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
$_86.JPG

Tis jammer dat hij niet in NL leverbaar is via het normale circuit, maar heb net twee weken in Amerika in de opvolger gereden van de Previa, de Sienna. 3.5 liter V6 met bijna 300 pk. Rijdt als een trein en echt ontzettend lekkere stoelen. Wellicht via grijze import?

^^ die Mazda MPV heeft maar 120 pk. Nog minder vermogen als de Previa. (welke generatie wordt er door TS'er eigenlijk bereden?. Gezien de roestperikelen verwacht ik de 1e ..)

Idee:

m1myigfbltyu_480.jpg

:p

https://www.autoweek.nl/auto/77216/ssangyong-rodius-20d-2wd-quartz/

Niet te vinden in NL, volgens mij, Misschien wel in België?
Altijd diesel, dus dure vaste kosten.
Maar dát wat te koop staat heeft wel behoorlijke kilometerstanden op de klok..
Ruimte genoeg in ieder geval. Meer dan bij een Grandis of S-max, denk ik. Zijn toch een slag kleiner. Galaxy lijkt mij dan de ruimere keuze.
Kan een bult trekken, 2000 kg. die Rodius.

Hmm de Honda en Sienna komen ook op de shortlist.. Ik kon deze in NL niet vinden of als ik er eentje zag, was hij heel duur.
In DL valt het mee. Eens even kijken naar de gebruikskosten bij 10.000 km jaar

De C8 en rest van de familie is al wat ouder en vindt ik qua design niet zo mooi.
Betrouwbaarheid (familie heeft een C8 gehad) is redelijk maar hij had er nog wel eens iets mee.

De Avensis Verso heb ik vroeger een keer in gezeten. Hij is mij helaas te klein.
De Mazda is idd ondergemotoriseerd.

Zelf rijd ik in een Previa van 2001. Elk jaar wordt de uitlaat gelast en worden stukken aan het chassis gelast. Hij roest van onder weg en vanuit de balken.

Alvast bedankt voor alle input tot heden.

Er staat wel een Odyssey in NL te koop, maar die ziet er niet echt tip-top uit:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-odyssey-honda-oddysey-3-5l-ex-l-usa-benzine-zwart-34ef8787-05cf-8f08-e053-e250040a3cd5?cldtidx=1
640x480.jpg

Ivm een ander geopend topic over een cabrio vroeg een lezer wat het was geworden. Uiteindelijk een Grandis gekocht omdat er verder geen goede alternatieven waren waar ik blij van werd. Hier een paar jaar in rondgereden maar eigenlijk reeds hij slecht (versnellingsbak en aandrijflijn waren heel beroerd). Deze naar de sloop gebracht en weer een Grandis gekocht met een net vervangen koppeling (e 1200). In deze rijden we nog rond. Uiterlijk wat minder maar alles werkt naar behoren en het rijd eigenlijk wel prettig.

Terug
Bovenaan