Vervanger Yaris…?

Jan 7413601

Startmotor
Hallo!

Voor mijn vriendin zoeken we een opvolger van haar Toyota Yaris 1.3 uit 2012. Het is onze tweede auto, en zij gebruikt hem voornamelijk voor woon-werkverkeer (ca 70 km per dag, hoofdzakelijk snelweg). In totaal komt ze aan Max 10.000 km/jaar.

Waarom inruilen? We willen dure reparaties voor zijn, en ze wil graag een auto met voorruitverwarming. Ze begint vaak vroeg met werken en s winters staat ze dan regelmatig te krabben, soms zelfs ook de binnenkant van de voorruit :eek:

Kortom, voordat de auto weer APK gekeurd moet worden in oktober willen we iets nieuws uitzoeken. We kijken nu in de prijscategorie 15.000 - 18.000 euro.

Eisen:
- 5 deurs
- Apple Car play / Android auto
- Voorruitverwarming dus
- Voldoende vermogen om een beetje soepel in te voegen en in te halen, dus min. 100 pk

Door de voorruitverwarming is de keuze vrij beperkt. Ford biedt het aan in het winterpack, dus Fiesta en Ecosport staan op de lijst. Ook kom ik af en toe een verdwaalde Corsa of Crossland tegen.

In principe denken we aan een benzine auto, of eventueel mild hybride. Of zouden we ook elektrisch moeten overwegen? We zijn thuis afhankelijk van een publieke laadpaal.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Zien wij nog een optie over het hoofd?

Met jou budget wordt een EV lastig, je hebt dan in de winter een heel beperkt bereik en laden aan de laadpaal is ook niet heel goedkoop. Ik zou gewoon een leuke Fiesta uitzoeken met de gewenste opties.

550x550.jpg

Als er ijs op de binnenkant van de ruit komt is de auto veel te vochtig van binnen. Daar helpt ook voorruitverwarming niet tegen.
Overigens hebben wij een Citigo en een Golf, beide met voorruitverwarming.

Als er ijs op de binnenkant van de ruit komt is de auto veel te vochtig van binnen. Daar helpt ook voorruitverwarming niet tegen.
Overigens hebben wij een Citigo en een Golf, beide met voorruitverwarming.
Tja. Vochtvreters geprobeerd maar hebben nooit geholpen. Heb hetzelfde in een Astra meegemaakt. Auto een uur onder de sproeier gehad bij de dealer: interieur droog, oorzaak niet gevonden.

Bij een prius 3 is de plugin altijd zuiniger dan de full hybrid, ook bij niet stekkeren. Trouwens is een garage box kopen en of huren niet een beter optie, garagebox kopen is een goede investering, trouwens je hebt geen hoge dunk van je yaris, dure reparaties? Valt die al van ellende uit elkaar? Die 1.3tjes kunnen makkelijk 3 ton mee

De opties met voorruitverwarming zijn al genoemd. Bevroren ruiten aan de binnenzijde betekent te veel vocht in de auto. ( ik heb dit nooit)
Je kunt ook stand verwarming laten inbouwen, of kijken naar een Scandinavische import.

De Renault Twingo electric en Renault Zoe hebben ook de mogelijkheid van voorverwarmen, zo stap je een warm interieur met ontdooide ruiten. ( kijk of dit er op zit)

Ik zou de Yaris nog aanhouden, wat extra sparen, en dan in 2024 kijken naar de nieuwe volledig elektrische Citroën C3, Renault 5 en Fiat Panda.

Laatst bewerkt:
Binnen dit budget vind je ook een eGolf, die kan je ook voorverwarmen en zou je misschien kunnen vinden met voorruitverwarming. Het aanbod neemt toe, dus de prijzen nemen af. Ik zou daarom ook de Yaris nog even doorrijden. En uitzoeken waar het vochtprobleem door komt.

Elektrisch is in budget lastig maar zou best comfortabel zijn. 1x per 2 of misschien 3 dagen laden, altijd een warme auto, lekker vlot invoegen.
Misschien een Honda ioniq in die categorie?

Zelf zou ik nog lekker een tijdje doorrijden in de Yaris. Het zijn normaliter heel betrouwbare auto's waar je lang mee kan doen voordat er serieuze dingen aan vervanging toe zijn. Waarom dan nu een andere auto kopen waarmee je gegarandeerd 1.000 euro afschrijving hebt in de eerste jaren?

Wat de bevriezing van de binnenkant van je autoramen betreft, probeer inderdaad eens zo'n antivrieshoes voor de voorruit. Ik heb ook soms dat de binnenkant van de auto bevriest, maar als ik zo'n dekje gebruik op de voorruit kan ik die eraf halen en zo wegrijden (wel zijruiten krabben, maar dat hou je ook met voorruitverwarming, het is maar een halve oplossing). Wil je helemaal niet meer krabben, gebruik dan een antivrieshoes voor over de hele auto, dat levert nog meer gemak op dan voorruitverwarming en bespaart vele duizenden euro's!

Vind het nogal wat om zoveel geld uit te geven om eventueel onderhoud voor te zijn en de wens voor voorruitverwarming. Je jaagt jezelf vooral op onkosten en of enkel voorruitverwarming de oplossing is vraag ik me ook af, want je blijft krabben zonder antivrieshoes voor de hele auto en het vocht dat verdampt door de voorruitverwarming slaat na een kort ritje gewoon weer op de ramen in de vorm van ijs.

Zo'n Yaris is juist een mooie oplossing om nog een paar jaar goedkoop te rijden tot er een goed en betaalbaar moment komt om over te stappen op elektrisch rijden.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Terug
Bovenaan