Verzoek: onderzoek verzekeringspremie

HarrieD

Wegverkenner
Ik zou het op prijs stellen als de redactie van Autoweek eens een rondje maakt langs de belangrijkste verzekeringsmaatschappijen en een opgave vraagt van de verzekeringspremie voor een aantal auto's die nieuw aangeboden worden in ons land.
De verzekeringsmarkt is (al dan niet bewust) ondoorzichtig bij het vergelijken van de verzekeringspremie voor diverse modellen auto's. Als je zelf die vergelijking wil maken moet je via de occasionsites kentekens verzamelen van vrijwel nieuwe occasions en dit kenteken invoeren op één van de vergelijkingssites.
Wanneer ik de showroom binnenwandel en een nieuwe auto uitzoek weet ik pas hoeveel verzekeringspremie ik moet betalen als het kenteken bekend is. Dan heb ik de auto dus al gekocht. Ik wil net als bij de MRB graag vantevoren weten hoeveel ik maandelijks moet betalen voor MRB en verzekeringspremie. Hoe kom ik hierop? Ik ben mijzelf aan het oriënteren op een nieuwe auto. Voor de aardigheid vroeg ik de premie bij mijn verzekeringsmaatschappij op voor een vrijwel nieuwe Smart #3 Brabus waarvan het kenteken bekend is. Mijn verzekeraar gaf aan dat zij deze auto niet willen verzekeren i.v.m. te veel vermogen. Ik vroeg vervolgens de premie op voor een gelijk gemotoriseerde vrijwel nieuwe Volvo EX30 Twin motor. Die bleek prima te verzekeren en zelfs voor hetzelfde bedrag als mijn huidige "slechts" 140 pk sterke BMW 218i.
Zo is het misschien wetenswaardig of bepaalde auto's uit hetzelfde prijssegment of klasse op grond van onderdeelprijzen of beschikbaarheid van onderdelen duurder of goedkoper zijn in de verzekeringspremie.

Eigenlijk zeg je het zelf al maar volgens mij is dit onbegonnen werk. Verzekeraars kijken naar tal van factoren voor de berekening van de premie.

Dan heb je het niet alleen over vermogen maar ook het type auto. Zo kost een instap Golf al een stuk minder per maand dan de GTi en kan ik mijn 360PK sterke 3-serie ook voor minder verzekeren dan die Golf. Dat heeft ook met een stukje risicoprofiel te maken.

Exclusievere auto's hebben een hogere premie, niet alleen vanwege kosten maar ook onbekendheid bij de verzekeraar. Verzekeraars willen risico's afdekken, ook voor henzelf. Een product wat ze niet kennen -de Smart #3 Brabus- kent men waarschijnlijk niet in hun portfolio en dus gaat de prijs omhoog. De Volvo EX30 is dan weer wat mee "doorsnee" en dus goedkoper.

Volgens mij is het maken van zo'n indexatie dus vrij nutteloos omdat er altijd wel een variatie op het model, uitvoering of verzekeringsnemer is waardoor de premie aanzienlijk hoger of lager kan uitvallen. Bij de meeste verzekeraars kun je overigens ook prima zonder kenteken een premie(indicatie) krijgen.

Bij (o.a.) Independer.nl kun je een heel scala aan verzekeraars met elkaar vergelijken zonder kenteken van je auto. Zelf even merk, type en uitvoering aanklikken en je bent er. Volgens mij is dit probleem dus sowieso al getackeld door dit soort sites.

Inderdaad en bedankt @flerflep - je neemt me de woorden uit de mond. Zonder kenteken kost het wat meer tijd maar je kunt (op Independer) redelijk eenvoudig vergelijkingen tussen automodellen maken zonder het kenteken te weten. Je vinkt dan gewoon 'Onbekend' aan bij het kenteken. Je zult dat wel voor alle in aanmerking komende autotypes moeten herhalen.
Het andere alternatief is de vraag neerleggen bij een verzekeringsadviseur (ja, die zijn er ook nog).

Dit zeggende: ik speel met de gedachte om een Q&A, mogelijk op een bepaald moment 'live' (Google Meet of zo) te organiseren rond bijvoorbeeld verzekeringen en -premies. Is dat interessant? Laat het weten, met daarbij mogelijk jouw vraag op dat gebied (helpt me om een 'juiste' expert te vinden voor jullie vragen).

Daar hebben ze powerBi voor uitgevonden toch?
Power BI is een presentatietool..... Het bouwen van een dashboard op de vele brondata kan zeer complex zijn.... En wat staat er in die brondata? Zijn de definities tussen de verzekeraars wel gelijk? Wat bepaalt de premie?

Ik heb in februari een nieuwe auto gekocht en mij in de verzekeringspremies verdiept. Zonder kenteken gaat iets moeilijker, maar bij nagenoeg alle verzekeringen is dat best te doen.
Een algemeen onderzoek door Autoweek is niet zo eenvoudig. Premies zijn vaak afhankelijk van postcode en leeftijd en dat haal je er bij zo'n algemeen onderzoek niet uit.

Independer vind ik persoonlijk niet zo interessant omdat zij van vrij veel verzekeraars waaronder een aantal heel bekende, geen opgave krijgen of toegang hebben tot hun systemen.In Duitsland zijn auto's ingedeeld in verzekeringsklasses. Dan weet je vantevoren al in welke klasse een auto valt en of dit in vergelijking met andere auto's gunstig of minder gunstig uitpakt. Die klasses worden opgemaakt aan de hand van o.a. onderdeelprijzen, gemak van schadeherstel. Je zou b.v. bij verzekeraars een opgave kunnen vragen van de premie voor een aantal populaire en minder populaire auto's en dan uitgaan van bijvoorbeeld een man van 45 uit Gelderland die 15000 km per jaar rijdt en 10 schadevrije jaren heeft.

Independer vind ik persoonlijk niet zo interessant omdat zij van vrij veel verzekeraars waaronder een aantal heel bekende, geen opgave krijgen of toegang hebben tot hun systemen.In Duitsland zijn auto's ingedeeld in verzekeringsklasses. Dan weet je vantevoren al in welke klasse een auto valt en of dit in vergelijking met andere auto's gunstig of minder gunstig uitpakt. Die klasses worden opgemaakt aan de hand van o.a. onderdeelprijzen, gemak van schadeherstel. Je zou b.v. bij verzekeraars een opgave kunnen vragen van de premie voor een aantal populaire en minder populaire auto's en dan uitgaan van bijvoorbeeld een man van 45 uit Gelderland die 15000 km per jaar rijdt en 10 schadevrije jaren heeft.
Ja dat zegt dan dus helemaal niets. Ik ben namelijk een man van 35 uit Utrecht en daar kan de premie totaal anders zijn. Ik snap dat het handig zou zijn als je alles en iedereen in 1 klap zou kunnen vergelijken maar we leven niet in Duitsland en hier zijn de premies gewoon anders berekend. Ik kreeg al korting op mijn maandpremie toen ik letterlijk 5 kilometer verderop in dezelfde gemeente ging wonen.

Dit klinkt bot maar zo bedoel ik het niet, maar je zoekt naar iets wat er niet is en niet kan. Daar zijn site als Independer voor, met hun beperkingen, of tussenpersonen die deze opgave (deels) wel voor je kunnen doen. Maar er zijn zo ontzettend veel variabelen dat het opvragen van een aantal doorsnee modellen je ook geen antwoord op jouw vraag had gegeven, want de Smart #3 Brabus is nou niet echt een auto die op iedere hoek van de straat staat.

Daarnaast, als je bij Independer de autogegevens invult kun je prima een indicatie krijgen. Heb je een favoriete verzekeraar die ze net niet vergelijken kun je ook gewoon in 99% van de gevallen op hun eigen site dit kunstje uithalen en zonder kenteken een prima premie indicatie krijgen.

Ik sluit mijn vraag. Een beetje transparantie en inzichtelijkheid van verzekeringspremies zonder heel veel doe het zelf werk is kennelijk niet mogelijk en/of teveel gevraagd. Ik heb de vraag al eens eerder gesteld bij een artikel op de hoofdpagina en werd meteen afgebrand door mensen die vinden dat je zelf maar het een en ander aan research moet doen. Natuurlijk ga ik de vergelijkingssites en sites van verzekeringsmaatschappijen langs om een opgave te krijgen wanneer ik een andere auto zoek maar ik zou het wel heel fijn vinden als snel duidelijk is welke auto je wel of niet in het keuzeproces moet betrekken als lage(re) maandlasten belangrijk zijn.

Volgens mij is niemand je hier aan het afbranden maar je stelt een complexe vraag en wilt een simpel antwoord. Ik denk dat o.a. ikzelf op een redelijke manier heb toegelicht waarom het (volgens mij) niet mogelijk is om een soort van "gemiddelde" premie te berekenen omdat een kleine variabele in jouw persoonlijke situatie al grote gevolgen kan hebben. Dat is inderdaad vervelend en lastig, maar dus niet even op te vangen met een simpel lijstje, je hebt wat basisgegevens nodig over auto, gebruik, bestuurder etc.

Er zit over het algemeen voor een beetje doorsnee auto geen enorm verschil tussen verzekeraar A en B dus puur voor de bepaling over een auto meegenomen moet worden kun je denk ik ook uit de voeten met enkel Independer.nl als indicatie.

Terug
Bovenaan