Verzoek test van de onbezorgde vakantierange van de top 10 EV's

Tommy82

Net ingestapt
Het is denk ik tijd voor een echt goede vergelijking van de onbezorgde vakantierange van de top 10 EV's. Want nu worden versies met andere capaciteiten vaak naast elkaar gezet op basis van wat losse metingen of ervaringen, waardoor juist onduidelijkheid ontstaat. Verder is de WLTP hopeloos optimistisch, maar botweg halveren als vuistregel is ook niet heel nauwkeurig.

Die test zou wat mij betreft als volgt moeten worden gedaan, waarbij de EV echt als een conventionele auto gereden wordt, dus niet hypermilen en gewoon met de climate control aan.

Kortom:
- Testen op een winter/lente avond, met tussen de 7 en de 10 graden buiten, een redelijk gemiddelde Nederlandse temperatuur
- Climate control op 21 graden
- Netjes met het verkeer meerijden, dus 120/130 waar dat mag, tot 10% terugzakken bij steile heuvels toegestaan
- Vol opgeladen beginnen, net als elke vakantierit (minimaal 97%, de laadpaal kan een blok verderop zitten)
- Meten tot 15% resterend, wie bij 15% of minder bij een vakantierit bewust een laadstation passeert, riskeert zijn huwelijk en zijn vakantie
- Beladen tot 90% van wat maximaal toegestaan is
- 2 lichte fietsen reizen mee, op een slank fietsenrek of als er geen trekhaak mogelijk is op het dak, zonder fietstassen of andere extra's die wind vangen (dit zal waarschijnlijk ook vergelijkbaar zijn met een kleine aanhanger)
- Matig accelereren, niet racen, maar wel gewoon netjes vlot invoegen
- Waar mogelijk wordt op cruise control gereden

De opzet is om een benchmark te zetten, die ook een plekje kan vinden in de carbase, met later misschien ook meer merken en modellen dan de top 10 best verkochte EV's.

Met een cijfer waar mensen echt blind op kunnen vertrouwen, niet geflatteerd en zelfs zo dat sommige gebruikers het in de praktijk iets beter zullen doen.

Als je een EV zoekt voor verre vakantietrips zou ik gewoon een model nemen met 600+ km WLTP actieradius. Hier een aantal modellen tot € 45.000,-

Ik zie dat meerdere kennissen en collega's teleurgesteld zijn na aankoop van een EV, omdat er geen objectieve, eerlijke en realistische maatstaf voor de range beschikbaar lijkt. Wat ik om me heen hoor, is dat elke EV die gereden wordt als een benzineauto, onder de 4 km per KW/h doet. Terwijl de WLTP waarde van die auto's in verhouding tot de KW/h inhoud van de accupack vaak behoorlijk verschilt. Maar in de praktijk lijken die verschillen weg te vallen en lijkt KW/h x 3 ongeveer de echte veilige range.

Alleen vind ik het niet juist om op basis van een handvol voorbeelden te gaan verkondigen dat dit altijd zo is, ik zou graag naar een objectieve bron als Autoweek kunnen verwijzen, naar een echt goede test.

Zelf zou ik pas een EV overwegen als deze minimaal een zeer groot solid state accupack (bv 200 KW/h) en Megawatt charging heeft en dan nog alleen als deze onder de streep, inclusief afschrijving, echt een stuk goedkoper is dan mijn andere opties. En dan zou ik ook heel blij zijn als Autoweek een goede standaard heeft om ze te vergelijken op het belangrijkste punt.

Er zijn genoeg websites die de ‘real range’ aangeven.

Kan met mn ix3 280km halen maar ook 500km.

Er zijn genoeg websites die de ‘real range’ aangeven.

Kan met mn ix3 280km halen maar ook 500km.
Zou je een bron willen noemen die echt een goede realistische range maatstaf bedacht & getest heeft voor de zorgeloze range bij lange ritten en daarmee de populairste modellen testte?

Dit YouTubekanaal doet een standaard "reisgeschiktheidstest" met diverse verschillende EV's. Misschien kun je er wat mee.

Daarop staan geen testresultaten, alleen de volstrekt nutteloze WLTP range, die geen enkele connectie met de werkelijkheid lijkt te hebben. Waardoor veel teleurstellingen ontstaan.

Das niet waar

Praktische Actieradiustussen 320 - 655 km​

Stad - Winter *435 km
Snelweg - Winter *320 km
Gecombineerd - Winter *375 km

Stad - Zomer *655 km
Snelweg - Zomer *415 km
Gecombineerd - Zomer *515 km

Lijkt me duidelijk genoeg?

- Vol opgeladen beginnen, net als elke vaka
- Beladen tot 90% van wat maximaal toegestaan is
- 2 lichte fietsen reizen mee, op een slank fietsenrek of als er geen trekhaak mogelijk is op het dak, zonder fietstassen of andere extra's die wind vangen (dit zal waarschijnlijk ook vergelijkbaar zijn met een kleine aanhanger)
Zwaar beladen auto maakt enkele procenten max range verschil uit vergeleken met onbeladen dus dat zou niet nodig zijn.
De windverstoring van een fietsendrager zal misschien 5% extra zijn dus maakt ook niet echt het verschil.

Onze elektrische auto verbruikt al 20% meer energie als we 80-wegen rijden tov van 50/60km-wegen.

Wat een interessant onderzoek voor AW zou zijn voor vakantietrips met elektrische autos óf en hoeveel tijdswinst er behaalt wordt door 120/130 te rijden ipv 100. Ik denk dat het met gemiddelde drukte waarbij je vaak niet eens een half uur in europa vrij 130 kan rijden zonder afremmen voor langzamer verkeer, je reistijd niet eens zoveel langer is als je 100 rijdt.

Ik lees vooral dat de Topicstarter het NEC plus Ultra wil, aan de prijs van een Dacia.

In plaats van te proberen wat je wil dat een auto kan...kijk eens naar je eigen verplaatsingen. Welke percentage van je ritten per dag zit boven de 100 km. Hoeveel boven de 200 en 300km?

Als 80 procent van je ritten onder de 200 zit en 95 procent onder de 300. Dan betaalt je veel te veel voor je auto om die ene keer op vakantie 1 of 2 uurtjes laden uit te sparen ....

Kijk eens in de Koopgidsen van AutoWeek, scroll even naar beneden voor de koopgidsen van elektrische auto's. Daarin geeft de redactie adviezen voor auto's op basis van de testen, duurtesten, reviews en andere bronnen samen. Bij elektrische auto's speelt de actieradius en (snel-)laden ook een belangrijke rol bij het oordeel. Immers: als je snel kunt laden heb je in de praktijk meestal genoeg aan een kleinere accu (die lichter is en waaraan je grosso modo in het dagelijks gebruik meestal een heel eind mee komt). Een verslag van een lange rit in een Hyundai Inster (naar Berlijn) is wellicht ook leuk voor je om te lezen.
Persoonlijke noot: toen we zelf een Citroën ë-C4 hadden (eerste generatie dus ja, naar hedendaagse begrippen een beperkte accu) merkten we dat tijdens vakanties een kruissnelheid van 100 km/h redelijk optimaal was. Ga je sneller, dan verlies je die gewonnen tijd in laadstops. Na twee of zo uur rijden wil je toch een rustpauze inlassen en dat kwam meestal goed uit. Alleen in gebieden waar laadopties relatief dun gezaaid zijn (ik heb het over 2021 / 2022 bijvoorbeeld) moest je echt gaan plannen en rekenen. Dat is nu minder. Sommige ritten gingen naar de ouders van mijn vrouw in Engeland (en in een minder goed voorzien gebied qua EV-laders, zowel 'snel' als AC), dan was het wel irritant omdat je daarbij normaal genomen geen pauze zou inruime en gewoon drie uur aan een stuk zou rijden. Wellicht toch een verschil tussen een rit met een bekende bestemming en een vakantierit.

Het blijft altijd appels met peren vergelijken, dezelfde auto met andere banden/velgen kan zomaar 15% range schelen.
Mijn ervaring mat een grote dakkoffer op een EV (wltp 417km) is dat je om de 2 uur moet laden als je max 130 rijdt (vanwege dakkoffer, na zo'n 230km) dat deed ik vroeger ook met mijn diesel. Wat me dan opvalt is dat de accu sneller vol is dan ons gezin klaar is voor de volgende etappe. 1000km op een dag is dus 4 laadstops van 25minuten voor ons.

Kan autoweek zn jaarlijkse barrelbrigade in de zomermaanden niet inwisselen voor zo'n soortement van vakantie/monstertocht?
6 redacteuren die ieder bij een importeur of dealer een elektrische auto met een waarde van 60k (+/-10k) regelen en een lang weekend richting een typische autovakantiebestemming, zo'n 1000km ver, op en neer rijden, inclusief de bagage zoals voorgesteld eerder in dit topic, 2 fietsen en wat binnendoor hier en daar. Een busje met cameramateriaal en een paar camera mensen mee, hoppa.
Leuke content en iedereen die overweegt om een praktische elektrische gezinswagen te zoeken heeft er wat aan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MCOO
Wat je ook nog kunt doen, is a-better-route-planner ABRP gebruiken om voor verschillende auto's dezelfde route in te plannen. Dan krijg je een best goede praktijk inschatting, wat best van de theorie kan afwijken. Bijvoorbeeld laadpalen, halen niet altijd de maximum laadsnelheid van sommige autos of staan niet ideaal verdeeld voor de route

EVdatabse.org geeft realistische verbruiken weer bij verschillende omstandigheden. en Björn Nyland doet van veel auto’s 1000km testen en dat geeft ook een goed beeld wat een auto wel of niet kan.

Zelf rij ik een Kia EV6 met 84kwh accu, in normaal verkeer (meestal tot max 100km/u) gebruikt die iets van 17kwh per 100km.
Als je tot 15% leeg wil rijden dan heb je 68 kWh te verbruiken, dat betekent exact 400 km werkelijke range van 100% naar 15%. De boordcomputer geeft de laatste tijd altijd een range aan van meer dan 500km, en ik heb het idee dat ie minder verbruikt dan dat ie zelf aangeeft.

Als je structureel 120-130 rijdt ga je naar 24-25kwh per 100 km.
Dan hou je nog 283 km range over van 100-15% lading. Dus na zeg maar 2,5 uur moet je laden.

En dan komt het grote voordeel van een EV6, die kan ook echt snelladen. Van 10-80% doet ie in 18 minuten. Dat is sneller wat ik zelf kan als ik even wat te drinken wil halen en naar het toilet moet. Ik voel geen belemmering meer van de laadtijd, ook met een diesel auto stopte ik ook altijd wel om de 2 uur om even de benen te strekken.

Ik heb het ook uit zitten rekenen voor de lange afstand omdat wij diverse keren per jaar naar Oostenrijk rijden.
Mijn auto: Porsche Macan. Fabriek geeft op: 100kWh accu, 270 kW snelladen. 10-80% in 21 min. (Opgegeven laadsnelheid en tijd wordt idd gehaald)

Stel je rijd 1000 km nonstop en je hebt gemiddeld 100 km/u gereden. Dan is de pure rijtijd 10:00u. Daarbij stop ik dan 2 X 21 minuten om te laden. Totaal 10u en 42 min.
Stel je rijd 1000 km nonstop en je hebt gemiddeld 120 km/u gereden. Dan is de pure rijtijd 8:20u. Daarbij stop ik dan één keer extra door meerverbruik. Oftewel 3 X 21 min Dan wordt de totale reistijd 8:20u + 1:03u (3X21m) = 9:23u.
Tijdswinst: 1:19u

Conclusie: als je een grote accu hebt en je kan een hoge laadsnelheid aan dan win je wel degelijk tijd door wat harder te rijden ondanks de extra laadstop die je dan moet doen.

• Leuk
Waarderingen: MCOO
Terug
Bovenaan