video straatbeeld jaren '70

Gert 2318454

Wegverkenner

Toen waren ze vrij nieuw, maar nu zijn het oldtimers. Meest opvallende auto die door het beeld komt rijden is een Simca 1100 bestel, niet die met verhoogd laadbakje maar een stationcar met geblindeerde zijruiten. Die zag je toen regelmatig, maar zijn nu volledig uitgestorven. Zowiezo veel Simca's en Fiat, maar wat ook opvalt, geen Aziatische busjes, toen was het vooral VW T2 en Ford Transit. En twee prachtige c Kadettjes in mijn favoriete kleuren mintgroen en signal oranje. Puur jeugdsentiment als je die tijd meegemaakt hebt.

Ja, het is altijd leuk om dergelijke oude beelden te zien; zowel foto's als video's/films. De auto's waren toen enorm kleurrijk en wat me ook opvalt: een stuk kleiner. Wat in die tijd een topmodel was, zet je nu qua grootte een stuk bescheidener weg. En het laat je even nadenken over alle accessoires die we tegenwoordig noodzakelijk achten (en dan heb ik het niet over de piepjes en dergelijke) maar waar we destijds heel gemakkelijk zonder konden... Mooi dat je dit hebt gedeeld!

Ja, het is altijd leuk om dergelijke oude beelden te zien; zowel foto's als video's/films. De auto's waren toen enorm kleurrijk en wat me ook opvalt: een stuk kleiner. Wat in die tijd een topmodel was, zet je nu qua grootte een stuk bescheidener weg. En het laat je even nadenken over alle accessoires die we tegenwoordig noodzakelijk achten (en dan heb ik het niet over de piepjes en dergelijke) maar waar we destijds heel gemakkelijk zonder konden... Mooi dat je dit hebt gedeeld!
Dat auto's toen, en vele jaren later ook nog, veel kleiner waren merk ik elke dag tijdens het rijden in mijn Kadettjes. Vroeger was een gewone personenwagen laag, nu een stuk hoger. Ik kijk dus altijd tegen een stuk staal van mijn voorganger aan waar ik vroeger meer overzicht had omdat ik door de ruiten van mijn voorganger(s) kon kijken. Alsof je konstant tussen vrachtauto's rijdt.

Dan wil ik graag deze video plaatsen:
Dit is een video uit mijn persoonlijke familie verzameling. Het toont een behoorlijke periode in 1978. De video begint met schaatsen op de ringvaart. Daarna beelden van het Javaplein (te Amsterdam) vanuit ons huis. Daarna onderweg naar een carnavalsfeest op school (Oost-Indische Kers in de Billitonstraat) Deze school bestaat niet meer. Deze wandeling geeft een leuk straatbeeld. Daarna een stukje bij mijn grootouders in Geuzenveld. Een dagje Bobbejaanland in België. En het eindigt op het strand van Zandvoort.

We dachten dat we zonder konden omdat we er geen weet van hadden. Maar ik heb als kind op de achterbank op vakantie in Frankrijk en Spanje toch heel vaak de hitte in de auto vervloekt. Als we toen airco hadden gehad.... En er zijn nog veel meer nieuwere functies die echt wel wat toevoegen, niet alleen qua comfort maar ook qua veiligheid. Ik heb in mijn leven genoeg verkeersslachtoffers meegemaakt die vergelijkbare ongevallen in een moderne auto hadden overleeft.

Oh wauw, knap zeg! Maar… je kan Bobbejaanland eigenlijk niet tonen zonder zijn legendarisch gejodel en zijn mondharmonica te laten horen :ROFLMAO:
Toen ik nog kind was tufte hij daar rond met zijn 6 meter lange witte Cadillac Cabrio met gigantische buffelhorens voorop en een immense sigaar paffend. Wat een leuke tijden waren dat, auto’s waren minder comfortabel en veilig dan nu, maar ze hadden tenminste wel een kleurtje veelal.

Terug
Bovenaan