Jan 2049881
Startmotor
Ik heb een oude auto Triumph TR7 waarvan ik de cilinderkop af gehaald heb. de distributie. nokkenas .kleppen etc zien er echt heel mooi uit. alleen aan cilinderwand een lelijke plek zie foto. wat kan dit zijn ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja heb de auto als schuur vondst gekocht. had zeker 12 jaar stil gestaan. ik weet niet wat ik er nu mee moet doen? de reden van demontage kop... ik dacht dat de kop pakking lek was . bij het starten zag ik soms veel witte rook. de even later wel weer verdween. maar er bleek ook weinig koelwater in te zitten. en en er dreef olie op het koelwater. de motor schudde ook bij stationair draaien. behalve bij 3000 toeren niet meer. dit was op lpg. maar met de lpg verdamper draaide hij (na de eerste keer starten) alleen heel hoog stationair. op benzine draaide hij rustiger. maar op beide startte hij op een gegeven moment heel moeilijk als de motor koud stond. ik moest dan eerst remmenreiger gebruiken om te starten. bij gasgeven kwam de motor niet door naar hoge toeren.maar hield in. cilinderdruk gemeten. 10 bar in elke cilinder. is ook met contactpunten ontsteking. heb nieuwe contactpunten erin gezet. evenals bougies . condensator .bobine .verdeler kap etc. ik weet niet of de ontsteking precies goed staat. heb de contactpunten wel gezet zoals het boekje het voorschrijft. ik kan de ontsteking niet verdraaien. de motor start wel meteen op remmenreiniger. daar start hij altijd meteen op. de eerste keer startte hij wel meteen na remmenreiniger op lpg en bleef gelijk draaien. maar 3000 toeren dus. toen zijn we gaan draaien aan de afstelling van de verdamper en ging het alleen maar slechter lopen. ik heb toen een externe tank met benzine boven de carburateur gehangen. op benzine draaide hij wel moeilijk maar rustiger en hield de motor nog steeds in bij gasgeven. daarna flesje carburateur reiniger toegevoegd. draaide wel iets beter maar bij gasgeven hield die nog steeds in.Heeft die motor lange tijd stil gestaan?
Anders is het over tijd opgebouwde slijtage. Wat ga je doe? Opnieuw honen of welke reden was er om de motor uit elkaar te halen.
Weet niet . ik kan er verder niet in kijken.Carbonlaagje? versleten zuigerveren?
Dat zei mijn vader ook al dat de witte rook mogelijk uit de lpg verdamper kon komen. heb er eigenlijk nu ook spijt van dat ik de kop eraf heb gehaald. zover ik kon zien zag ik geen lekkage bij de kop pakking.de kop ziet er verder erg netjes uit . en de motor is aardig schoon vanbinnen. maar ik wilde ook een verklaring voor de olie die op het koelwater dreef die toch ergens vandaag moest komen... de olie kon je duidelijk zien drijven in het koelstofreservoir met de dop eraf. ook bij aftappen koelwater circuit kwam er duidelijk olie op het koelwater te zien mee. waarom zat er dan olie in het koelwater circuit vraag ik mij af?Ik snap niet dat je dan al de hele motor uit elkaar haalt. Die verdamper heeft ook zo lang stil gestaan en kan heel goed intern lekken zodat er water in de motor komt. Nu heb je alles uit elkaar gedraaid en geen van idee wat er aan de hand is.
Ik zou vooralsnog het LPG systeem er af laten, de carburateur reviseren, de motor weer monteren en dan verder kijken. De compressie is immers goed dus dat hij niet goed loopt zit in de randapparatuur.
En waardoor kan die olie dan in het koelwater circuit komen? O ja en telkens als ik de motor had laten draaien zat er een wittige mayo substantie aan de olie dop. dit was ik nog vergeten te vermelden.Op lpg heb je vaak witte rook.
Je had beter een revisiesetje in de carburateur en verdamper kunnen vrotten . Voordat je de boel los had getrokken.
Dat zal wel loslopen. TS heeft het over 10 bar compressie in elke cilinder. Keurige waarde. Het geeft mij ook het idee dat aanslag op de cilinderwand verwaarloosbaar is.- Even goed motorolie over de zuigerveren gieten van bovenaf en dan een aantal keer de motor met de hand ronddraaien; dan kan je ook zien of er een mooi gelijke vettige olielaag blijft zitten (niet heel zichtbaar, wel voelbaar). Als dat tegenvalt kan het zijn dat de zuigerveren zijn gaan vastzitten en dan moeten de zuigers er ook uit.
Ok dus gewoon schoonmaken (oude pakking resten eraf halen) en weer terug dicht draaien? ik heb nu net een busje gasket remover binnen.Dat zal wel loslopen. TS heeft het over 10 bar compressie in elke cilinder. Keurige waarde. Het geeft mij ook het idee dat aanslag op de cilinderwand verwaarloosbaar is.
Maar waarom zou je het niet doen....je hebt het nu toch los liggen.Dat zal wel loslopen. TS heeft het over 10 bar compressie in elke cilinder. Keurige waarde. Het geeft mij ook het idee dat aanslag op de cilinderwand verwaarloosbaar is.
Don't fix it if it ain't brokenMaar waarom zou je het niet doen....je hebt het nu toch los liggen.