Volkswagen ID.3 Neo | Vanaf € 32.990

Wouter82 zei:
michel1975 zei:
De Hyundais daarentegen zijn echte no nonsens auto's. Ze doen wat ze moeten doen voor een vriendelijke prijs maar ze hebben mij nooit kunnen raken. Echt 0 emotie. Met name het onderstel vond ik echt minder met rammels en wegligging. Voor wat betreft het interieur in de ID3. Ik vind de schermen niet echt moeders mooiste maar het interieur steekt keurig in elkaar en qua goedkope plastics vind ik het echt wel meevallen. Dat heb ik meer in een KIA of Hyundai. Die kunnen mij echt niet bekoren. Het is het in mijn ogen (subjectief) net niet.

Vind je dat ook echt gelden voor de Ioniq 5? In geen enkele review of beschrijving gaat het over rammels, de wegligging of een goedkoop interieur. In tegendeel zelfs... Niet alleen objectief, maar ook subjectief lijkt iedereen lovend over die auto.
Ow ik geloof ook dat de Ioniq goed in elkaar zit. Ga ik wel vanuit. Mijn ervaringen met Hyundai beschreef ik. Daar zitten heel wat jaren ontwikkeling inmiddels weer in. Maar ik krijg de handen niet op elkaar voor een Kona. Het uiterlijk ven de Ioniq ben ik nog niet over uit. Ik vind de verhoudingen niet kloppen. Ik heb er een beetje een Zastava Yugo associatie mee. Ik ben er nog niet over uit of ik hem mooi of lelijk vind. Ik heb er overigens geen meter in gerden dus hoe hij zich verhoudt tot de ID3 zou ik eerlijk gezegd niet weten. Er zit ook een levertijd op van 5 maanden heb ik begrepen en zolang wil ik ook helemaal niet wachten.

MCW12 zei:
De Hyundais daarentegen zijn echte no nonsens auto's.

Precies wat VW's altijd zijn. Waarin qua rijgedrag de EV's de positieve uitzonderingen zijn. Vind overigens zelf de Niro ook maar een kraak noch smaak auto en vind de interieurs ook vaak een beetje net niet.

qua goedkope plastics vind ik het echt wel meevallen

Voor € 33.490 hard materiaal overal in een C-segmment auto kan niet meevallen. Tenzij je je verwachtingen wel erg laag hebt.
Even een oprechte vraag. Dat van de afwerking heb je dat zelf geconstateerd of uit de testen? Beetje jammer dat je begint over het feit dat ik mijn verwachtingen laag heb. Jij weet helemaal niet wat mij referentiekader is. Ik weet niet wat voor auto je zelf hebt? Het dashboard komt op mij vrij gedegen over en zit netjes in elkaar. Ik heb het dashboard niet geaaid en had die behoefte ook niet. Nu weet ik niet of de Max andere materialen heeft dan de Life. Qua bediening zal het even gewenning vragen dus hoe zich dat gaat ontwikkelen weet ik nog niet.

De algemene teneur in de media is dat de ID3 goed rijdt, maar dat materiaalgebruik en ergonomie teleurstellen. Afgaand op wat ik zie en lees, en mijn eigen referentiekader vind ik dat niet vreemd.

Maar ik weet ook dat dat soort zaken veel minder relevant kunnen zijn op het moment dat je zelf -potentiële- klant bent. Maakt echter niet dat de kritiek dan ineens onterecht is.

Mij interesseert materiaalkeuze niet bovenmatig veel, zeker niet als de auto dat in mijn beleving voldoende compenseert met andere kwaliteiten. En anders raak ik er wel aan gewend. Die bediening in de ID.3 lijkt me dan wel weer een bron van irritaties. Maar ook daar is kans op gewenning. Wederom, dat maakt echter niet dat de kritiek dan ineens onterecht is. Iets met verschillende perspectieven.

CD9LOP zei:
Flop, in ieder geval in Nederland, en terecht.

Onzin, er zijn er ruim 11.000 van geregistreerd. Niet veel elektrische auto's doen dat de ID.3 na. Natuurlijk waren er veel zelfregistraties en natuurlijk zijn er dit jaar nog maar heel weinig geregistreerd (hetzelfde probleem als Hyundai met de Kona EV heeft - de facelift is nog steeds niet geïntroduceerd in Nederland...), maar het is veel te voorbarig om de ID.3 nu al af te schrijven. De bekende minpunten zijn het matige materiaalgebruik en de ergonomie, zaken die Volkswagen bij een update eenvoudig kan verbeteren. De ID.3 is bovendien met zijn platform en aandrijflijn toekomstbestendig. De Golf kun je in Nederland wél afschrijven, als dat nu al niks is, gaat die het in de toekomst alleen maar moeilijker krijgen. Particulieren kiezen eerder voor een VW T-geval dan voor een Golf.

Dat de ID.3 lekkerder rijdt dan een Niro en zeker een Kona (of Soul) komt ook naar voren uit de rijtesten. Echter zijn dat elektrische modellen van een vorige generatie. Modellen als de oude i30 en i40 zijn Hyundais van zelfs twee, drie generaties terug. Het is bekend dat Hyundai en Kia flinke stappen hebben gemaakt, ook op het gebied van onderstelafstemming en rust aan boord. De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 lijken op het gebied van rijplezier of comfort niet onder te doen voor de modellen van de VW-groep, in het geval van de Ioniq 5 is de meer comfortabele en ruimere Skoda Enyaq misschien beter vergelijkingsmateriaal, in het geval van de Kia EV6 meer de kleinere, 'dynamischer' rijdende Volkswagen ID.4.

11000 aan eigen dealers en leaseonderdelen, de id3 is onverkoopbaar inmiddels en uitgerangeerd, zoals je heel goed weet en zelf ook schrijft.

Nou, even een vergelijkinkje: Op Gaspedaal: 945 ID-3's (Leverbaar vanaf najaar 2020) en tegen bijvoorbeeld 575 Tesla's alle modellen. (leverbaar vanaf ongeveer 2013 en waarvan er totaal al veel meer dan 45.000 rondrijden) 8,% tegen 1.3%. staat op Gaspedaal. En dat voor een als "verkoopknaller" aangekondigde auto. Je zou dan toch verwachten dat er ook een wachttijd/levertijd voor de kopers is.

CD9LOP zei:
11000 aan eigen dealers en leaseonderdelen, de id3 is onverkoopbaar inmiddels en uitgerangeerd, zoals je heel goed weet en zelf ook schrijft.

Ik weet heel goed wat ik schrijf.

Jij niet. :rolleyes:

Pietzoveel zei:
Nou, even een vergelijkinkje: Op Gaspedaal: 945 ID-3's (Leverbaar vanaf najaar 2020) en tegen bijvoorbeeld 575 Tesla's alle modellen. (leverbaar vanaf ongeveer 2013 en waarvan er totaal al veel meer dan 45.000 rondrijden) 8,% tegen 1.3%. staat op Gaspedaal. En dat voor een als "verkoopknaller" aangekondigde auto. Je zou dan toch verwachten dat er ook een wachttijd/levertijd voor de kopers is.

Want Gaspedaal geeft een representatieve weergave van hoe het zit? Neem je je zelf wel serieus?o_O

J01P zei:
Pietzoveel zei:

Want Gaspedaal geeft een representatieve weergave van hoe het zit? Neem je je zelf wel serieus?o_O
Gaspedaal geeft inderdaad vast niet het volledige beeld.

Er zullen dus waarschijnlijk in werkelijkheid nog meer ID3's te koop staan.

RDW open data kan misschien meer inzicht geven, ik heb daar echter nog geen informatie kunnen vinden over de soort tenaamstelling (bijv garage/lease/particulier).

Maar goed, snelle telling op gekentekende voertuigen levert iig 11811 stuks op, ik durf wel te wedden dat daarvan een heel ruime 10.000 toch echt wel aan de man/vrouw/ondernemer/leasemij zijn gebracht. Dat kan ik qua verkopen toch niet meteen een flop noemen.

Ik rij mijn ID.3 1st nu bijna 10 maanden. Software was in het begin inderdaad echt niet OK, sinds de 'grote update' geen problemen meer gehad en sinds de laatste OTA update ook nog een stukje sneller geworden. Nog altijd kan de ergonomie beter en zijn sommige keuzes gewoon erg jammer. Zoals de (onverlichte) sliders en de omslachtige manier om de achterruiten te openen.

Maar ik denk dat je eea in perspectief moet zien. En dat doen heel veel mensen niet. Je leest zo vaak dat een auto voor dit geld, in mijn geval geloof ik een kleine 37000 euro, geen hard plastic op de deuren zou mogen hebben. Maar je hebt het hier wel over een elektrische auto waarvan een hele hoop geld bijvoorbeeld al in de accu gaat zitten. Dus hoe terecht is het om deze auto te vergelijken met een gelijk geprijsde Golf bijvoorbeeld? De Golf Variant die ik hiervoor reed was inderdaad een stuk hoogwaardiger afgewerkt. Waarmee ik bijvoorbeeld doel op zachtere materialen, stof aan de binnenkant van het dashboardkastje en deurvakken, betere stoelen etc. Persoonlijk had ik liever een auto gehad die 1000 euro duurder was en net even wat hoogwaardiger was afgewerkt, maar aan de andere kant snap ik wel de keuze die VW hier gemaakt heeft. En voor zo ver ik weet zijn er nog altijd weinig alternatieven die net zoveel ruimte, rijbereik en uitrusting bieden voor dit geld. Dus al met al ben ik er erg blij mee en uiteraard speelt voor mij ook mee dat ik netto 200 euro in de maand minder kwijt ben dan toen ik nog Golf reed.

Volgens mij kon je 10 maanden geleden ook een e-Niro kopen zonder die nadelen en met een beter bereik.

Wouter82 zei:
Volgens mij kon je 10 maanden geleden ook een e-Niro kopen zonder die nadelen en met een beter bereik.

Misschien kijk ik verkeerd, maar als ik de prijslijsten van 2020 bekijk, kan ik alleen maar een 64Kwh versie vinden die begon bij een kleine 44.000 euro. Dus dat scheelt nogal. En de e-Niro heeft een kortere wielbasis wat waarschijnlijk leidt tot een wat kleinere (en bij mij zeer welkome) binnenruimte.

Maar met de prijzen van dit jaar is de e-Niro inderdaad een van de alternatieven. Echter vind ik het persoonlijk geen mooi model met iets te hoog bejaardengehalte voor mij. Maar dat is ieder voor zich.

CD9LOP zei:
Je lijkt net zo'n klein kind met je gedram. Inhoudelijk heb ik je nog op niets kunnen betrappen. Kennelijk veel gepest vroeger en nu als toetsenbordridder denk je anoniem je gram te kunnen halen. Dat beeld wek je op.

xk8 zei:
Ik rij mijn ID.3 1st nu bijna 10 maanden. Software was in het begin inderdaad echt niet OK, sinds de 'grote update' geen problemen meer gehad en sinds de laatste OTA update ook nog een stukje sneller geworden. Nog altijd kan de ergonomie beter en zijn sommige keuzes gewoon erg jammer. Zoals de (onverlichte) sliders en de omslachtige manier om de achterruiten te openen.

Maar ik denk dat je eea in perspectief moet zien. En dat doen heel veel mensen niet. Je leest zo vaak dat een auto voor dit geld, in mijn geval geloof ik een kleine 37000 euro, geen hard plastic op de deuren zou mogen hebben. Maar je hebt het hier wel over een elektrische auto waarvan een hele hoop geld bijvoorbeeld al in de accu gaat zitten. Dus hoe terecht is het om deze auto te vergelijken met een gelijk geprijsde Golf bijvoorbeeld? De Golf Variant die ik hiervoor reed was inderdaad een stuk hoogwaardiger afgewerkt. Waarmee ik bijvoorbeeld doel op zachtere materialen, stof aan de binnenkant van het dashboardkastje en deurvakken, betere stoelen etc. Persoonlijk had ik liever een auto gehad die 1000 euro duurder was en net even wat hoogwaardiger was afgewerkt, maar aan de andere kant snap ik wel de keuze die VW hier gemaakt heeft. En voor zo ver ik weet zijn er nog altijd weinig alternatieven die net zoveel ruimte, rijbereik en uitrusting bieden voor dit geld. Dus al met al ben ik er erg blij mee en uiteraard speelt voor mij ook mee dat ik netto 200 euro in de maand minder kwijt ben dan toen ik nog Golf reed.
Dat dus. Ik kan me voorstellen dat de aandrijflijn voor een EV duurder is dan een ICE. De ontwikkelingskosten moeten immers ook terugverdiend worden. Dus om dan kort door de bocht te gaan roepen dat het voor een auto van zoveel geld onwaardig is is kort door de bocht. Ik sta er hetzelfde in als xk8 dat ik liever €1000 extra betaal voor betere materialen maar net als hij kan ik me de keus wel voorstellen. Overigens ben ik daarom ook voor een Max gegaan vanwege met name de stoelen. Er wordt hier maar steeds over de Niro gesproken maar ik vind het ook een bedaagde bejaardenbak. Ik heb hem dan ook niet overwogen. Voor mij had de ID3 alles wat ik wilde. Gebruik(ruimte) in combinatie met de looks. Overigens is het interieur me tijdens de proefritten niet negatief opgevallen.

DeeTwee zei:
J01P zei:
Pietzoveel zei:

Gaspedaal geeft inderdaad vast niet het volledige beeld.

Er zullen dus waarschijnlijk in werkelijkheid nog meer ID3's te koop staan.

RDW open data kan misschien meer inzicht geven, ik heb daar echter nog geen informatie kunnen vinden over de soort tenaamstelling (bijv garage/lease/particulier).

Maar goed, snelle telling op gekentekende voertuigen levert iig 11811 stuks op, ik durf wel te wedden dat daarvan een heel ruime 10.000 toch echt wel aan de man/vrouw/ondernemer/leasemij zijn gebracht. Dat kan ik qua verkopen toch niet meteen een flop noemen.
Klopt. Ik ben er afgelopen periode ook achtergekomen dat heel veel ID3's er dubbel op staan en velen al helemaal niet meer beschikbaar en al verkocht zijn. De logica hierachter ontgaat me wel. Er waren er een behoorlijk aantal die al gereserveerd waren danwel verkocht. Ik wilde perse een Moonstone hebben en dan de Max uitvoering. Er stonden er een hoop op gaspedaal en Autowereld maar na een middagje rondbellen was de enige beschikbare bij Muntstad in de Meern.

Rutger DC zei:
CD9LOP zei:
Flop, in ieder geval in Nederland, en terecht.

Dat de ID.3 lekkerder rijdt dan een Niro en zeker een Kona (of Soul) komt ook naar voren uit de rijtesten. Echter zijn dat elektrische modellen van een vorige generatie. Modellen als de oude i30 en i40 zijn Hyundais van zelfs twee, drie generaties terug. Het is bekend dat Hyundai en Kia flinke stappen hebben gemaakt, ook op het gebied van onderstelafstemming en rust aan boord. De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 lijken op het gebied van rijplezier of comfort niet onder te doen voor de modellen van de VW-groep, in het geval van de Ioniq 5 is de meer comfortabele en ruimere Skoda Enyaq misschien beter vergelijkingsmateriaal, in het geval van de Kia EV6 meer de kleinere, 'dynamischer' rijdende Volkswagen ID.4.
In totaal zijn de Kona en Niro nog steeds wel het betere totaalpakket volgens diezelfde testen(al scheelt het niet veel) In Duitsland werd de Kona zelfs vergeleken in een test met de ID4. Daar kan je wat van vinden maar de Koreanen leveren met deze twee auto's nog steeds een bijdetijds product af. Zeker het elektrische deel kan zich meten met de ID3(krachtiger en zuiniger) Wat dat betreft heeft VW geen bakens verzet. Zelf heb ik ervaring met een hybride Niro en inmiddels de elektrische Kona. De Kona is nog steeds een hele goede elektrische auto in al zijn facetten. De recente rijtesten wijzen dat ook uit. Daarmee wil ik niet zeggen dat de ID3 een verkeerde auto is. Het is gewoon een Volkswagen zoals alle Volkswagens. Daar vallen hele volksstammen voor. Het zijn gewoon fijne auto's maar niet de maat der dingen.

Barri zei:
Een Kona of Niro is echt een stuk minder ruim. Wat is er nog meer vergelijkbaar?
Wel iets irritants: hij ging in storing na het wegrijden na een nachtje laden. Cruise control werkt dan ook niet. M'n vrouw direct googlen, bleek de oplossing te zijn om 'm even opnieuw aan te zetten. Dus stoppen, uitstappen, op slot, weer open en dan kan je weer gaan. Het was de oplossing, maar ik vind het wel vreemd... Maarja, het is geen auto meer maar een computer. Maar wel eentje die goed rijdt :cool:
Wat is een stuk minder ruim? Ik heb zelf de Niro ruim 4 jaar gereden en ik kan melden dat dit een hele ruime auto is, en ik ben niet een van de kleinste. Achterbak is zelfs nog een stuk ruimer. Ruimte is geen argument om de Niro te laten staan. Dus ja, het is gewoon een concurrent. De Kona is kleiner op de achterbank maar voorin nog steeds heel riant kan ik melden. Ruimte is natuurlijk 1 ding van een auto. Als totaal pakket wint de Kona de vergelijkende testen nog steeds van de ID3. Dat wil overigens niet zeggen dat de ID3 geen fijne auto zou zijn. Dat zijn de meeste producten van Volkswagen. Enige wat ik tegen de ID3 heb is de uitrusting in basistrim. Je moet dan echt leven met wieldoppen. Dat vind ik dus echt niets. Dan ziet de ID3 er een beetje kaal uit. In de introductie uitviering zag de auto er juist goed uit. In de juiste kleur is het gewoon een mooie auto.

zeebra zei:
Barri zei:
Een Kona of Niro is echt een stuk minder ruim. Wat is er nog meer vergelijkbaar?
Wel iets irritants: hij ging in storing na het wegrijden na een nachtje laden. Cruise control werkt dan ook niet. M'n vrouw direct googlen, bleek de oplossing te zijn om 'm even opnieuw aan te zetten. Dus stoppen, uitstappen, op slot, weer open en dan kan je weer gaan. Het was de oplossing, maar ik vind het wel vreemd... Maarja, het is geen auto meer maar een computer. Maar wel eentje die goed rijdt :cool:
Wat is een stuk minder ruim? Ik heb zelf de Niro ruim 4 jaar gereden en ik kan melden dat dit een hele ruime auto is, en ik ben niet een van de kleinste. Achterbak is zelfs nog een stuk ruimer. Ruimte is geen argument om de Niro te laten staan. Dus ja, het is gewoon een concurrent. De Kona is kleiner op de achterbank maar voorin nog steeds heel riant kan ik melden. Ruimte is natuurlijk 1 ding van een auto. Als totaal pakket wint de Kona de vergelijkende testen nog steeds van de ID3. Dat wil overigens niet zeggen dat de ID3 geen fijne auto zou zijn. Dat zijn de meeste producten van Volkswagen. Enige wat ik tegen de ID3 heb is de uitrusting in basistrim. Je moet dan echt leven met wieldoppen. Dat vind ik dus echt niets. Dan ziet de ID3 er een beetje kaal uit. In de introductie uitviering zag de auto er juist goed uit. In de juiste kleur is het gewoon een mooie auto.
Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van de Hyundai/Kia. Integendeel. Voor beiden is een markt. Wees blij dat er keus is. Echter is dit het ID3 topic. Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van dat constant promoten van de Hyundai/Kia. Voor mij waren beiden geen optie. Alleen al vanwege het feit dat ik ze echt niet mooi vind.

michel1975 zei:
Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van de Hyundai/Kia. Integendeel. Voor beiden is een markt. Wees blij dat er keus is. Echter is dit het ID3 topic. Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van dat constant promoten van de Hyundai/Kia. Voor mij waren beiden geen optie. Alleen al vanwege het feit dat ik ze echt niet mooi vind.[/quote]
Het was niet bedoelt als promoten. Het is bedoelt als nuanceren. De ID3 is een goede auto, die het goed doet. Maar zelfs in zijn eigen topic mag je het ook over wat anders hebben. Er is wat te kiezen en daar gaat het om.

zeebra zei:
michel1975 zei:
Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van de Hyundai/Kia. Integendeel. Voor beiden is een markt. Wees blij dat er keus is. Echter is dit het ID3 topic. Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van dat constant promoten van de Hyundai/Kia. Voor mij waren beiden geen optie. Alleen al vanwege het feit dat ik ze echt niet mooi vind.
Het was niet bedoelt als promoten. Het is bedoelt als nuanceren. De ID3 is een goede auto, die het goed doet. Maar zelfs in zijn eigen topic mag je het ook over wat anders hebben. Er is wat te kiezen en daar gaat het om.[/quote]Het was ook niet zo zeer aan jou gericht. Ook kritiek moet kunnen. Juist. Maar dan wel gefundeerd en niet om maar steeds je eigen mening/smaak door te drukken. Net wat je zegt wees blij dat er keuzes zijn. En als je de ID3 niet mooi vindt is dat je goed recht. De reden dat ik het topic ben gaan lezen was om info te vergaren. En dan met name info uit de eerste hand en niet van horen zeggen of elkaar napraten. Het zijn ook over het algemeen steeds dezelfden die dit doen. Beetje hetzelfde dat ik in ieder topic over een ander merk de ID3 blijf pushen. Natuurlijk heb ik de vergelijkende tests tussen de Kona en ID3 gelezen. Maar de kona is hier nooit een overweging geweest. Ik vind hem zo bedaagd. Hier is het meer gegaan tussen een tweedehands Tesla of een nieuwe ID3.

michel1975 zei:
zeebra zei:
michel1975 zei:
Het was niet bedoelt als promoten. Het is bedoelt als nuanceren. De ID3 is een goede auto, die het goed doet. Maar zelfs in zijn eigen topic mag je het ook over wat anders hebben. Er is wat te kiezen en daar gaat het om.
Het was ook niet zo zeer aan jou gericht. Ook kritiek moet kunnen. Juist. Maar dan wel gefundeerd en niet om maar steeds je eigen mening/smaak door te drukken. Net wat je zegt wees blij dat er keuzes zijn. En als je de ID3 niet mooi vindt is dat je goed recht. De reden dat ik het topic ben gaan lezen was om info te vergaren. En dan met name info uit de eerste hand en niet van horen zeggen of elkaar napraten. Het zijn ook over het algemeen steeds dezelfden die dit doen. Beetje hetzelfde dat ik in ieder topic over een ander merk de ID3 blijf pushen. Natuurlijk heb ik de vergelijkende tests tussen de Kona en ID3 gelezen. Maar de kona is hier nooit een overweging geweest. Ik vind hem zo bedaagd. Hier is het meer gegaan tussen een tweedehands Tesla of een nieuwe ID3.[/quote]
Prima keuze toch? Zakelijk wordt hier de ID3 gereden en tot nu toe hoor ik alleen positieve verhalen. Volgens mij is er weinig mis mee. Vind alleen de uitvoering die ze hier rijden met wieldoppen kaal. En of het nu een ID3 wordt of een Kona of iets anders, uiteindelijk gaan steeds meer mensen elektrisch rijden.

zeebra zei:
michel1975 zei:
zeebra zei:
michel1975 zei:
Het was ook niet zo zeer aan jou gericht. Ook kritiek moet kunnen. Juist. Maar dan wel gefundeerd en niet om maar steeds je eigen mening/smaak door te drukken. Net wat je zegt wees blij dat er keuzes zijn. En als je de ID3 niet mooi vindt is dat je goed recht. De reden dat ik het topic ben gaan lezen was om info te vergaren. En dan met name info uit de eerste hand en niet van horen zeggen of elkaar napraten. Het zijn ook over het algemeen steeds dezelfden die dit doen. Beetje hetzelfde dat ik in ieder topic over een ander merk de ID3 blijf pushen. Natuurlijk heb ik de vergelijkende tests tussen de Kona en ID3 gelezen. Maar de kona is hier nooit een overweging geweest. Ik vind hem zo bedaagd. Hier is het meer gegaan tussen een tweedehands Tesla of een nieuwe ID3.
Prima keuze toch? Zakelijk wordt hier de ID3 gereden en tot nu toe hoor ik alleen positieve verhalen. Volgens mij is er weinig mis mee. Vind alleen de uitvoering die ze hier rijden met wieldoppen kaal. En of het nu een ID3 wordt of een Kona of iets anders, uiteindelijk gaan steeds meer mensen elektrisch rijden.[/quote]

Klopt met de wieldoppen vind ik hem ook wel heel kaal. Hier 20 inch. Zat standaard op de Max.

michel1975 zei:
Wouter82 zei:
michel1975 zei:
De Hyundais daarentegen zijn echte no nonsens auto's. Ze doen wat ze moeten doen voor een vriendelijke prijs maar ze hebben mij nooit kunnen raken. Echt 0 emotie. Met name het onderstel vond ik echt minder met rammels en wegligging. Voor wat betreft het interieur in de ID3. Ik vind de schermen niet echt moeders mooiste maar het interieur steekt keurig in elkaar en qua goedkope plastics vind ik het echt wel meevallen. Dat heb ik meer in een KIA of Hyundai. Die kunnen mij echt niet bekoren. Het is het in mijn ogen (subjectief) net niet.

Vind je dat ook echt gelden voor de Ioniq 5? In geen enkele review of beschrijving gaat het over rammels, de wegligging of een goedkoop interieur. In tegendeel zelfs... Niet alleen objectief, maar ook subjectief lijkt iedereen lovend over die auto.
Ow ik geloof ook dat de Ioniq goed in elkaar zit. Ga ik wel vanuit. Mijn ervaringen met Hyundai beschreef ik. Daar zitten heel wat jaren ontwikkeling inmiddels weer in. Maar ik krijg de handen niet op elkaar voor een Kona. Het uiterlijk ven de Ioniq ben ik nog niet over uit. Ik vind de verhoudingen niet kloppen. Ik heb er een beetje een Zastava Yugo associatie mee. Ik ben er nog niet over uit of ik hem mooi of lelijk vind. Ik heb er overigens geen meter in gerden dus hoe hij zich verhoudt tot de ID3 zou ik eerlijk gezegd niet weten. Er zit ook een levertijd op van 5 maanden heb ik begrepen en zolang wil ik ook helemaal niet wachten..

Beetje laat om hierop te reageren maar er komen zoveel jij-bakken tussendoor dat ik hier niet vaak meelees.
Hier de keuze gemaakt voor die Ioniq5 (vanuit een oude Ioniq Electric). Dat is wel meer een vergelijk met de ID4 qua ruimte. De styling van de ID4 bevalt me niet, maar ik kan me voorstellen dat de Ioniq5 niet ieders smaak zal zijn. Mijn smaak dus wel. Omdat het bedieningsconcept van de ID reeks me niet bevalt en ik (ook na slechte ervaringen van een 10 jaar geleden) minder vertrouwen heb in de betrouwbaarheid van VW groep heb ik de ID4 niet geprobeerd.
Wel heb ik even getwijfeld over de ID3. Wat compacter en lager doen best wel wat voor het rijgedrag en de ID3 ligt wat scherper op de weg. De styling van de ID3 is ook best geslaagd. Niet perse heel bijzonder maar het is wel echt een Golf van de 21e eeuw. Qua wegligging ook echt net wat beter dan mijn oude Ioniq, de Kona of de e-Niro. Maar dat is de Ioniq5 ook, ondanks een karakter meer naar comfort. Ik denk dat de ID4 meer last gaat hebben van de concurentie van Ioniq5 en EV6. ID3 staat toch vooral tegen de Leaf en nu de Megane.
Doorslaggevend om niet iets uit de VW groep te kiezen blijft toch vooral het bedieningsconcept, waar-voor-je-geld (al is dat echt niet zo slecht bij de ID3), en vraagtekens bij betrouwbaarheid in combi met gezeur rondom garantie. Dat materiaalgebruik ook maar zou niet perse doorslaggevend zijn geweest. Overigens is de betrouwbaarheid van de ID4 schijnbaar stukken beter. VW had die ID3 toch nog net een 3 maanden moeten doorontwikkelen denk ik. Koop je er nu eentje zit het echt al wel beter dan de 1e exemplaren.

Ohja: en qua levertijden is, ondanks best aardige afzet, VW wel erg goed bezig!

Engineer2 zei:
michel1975 zei:
Wouter82 zei:
michel1975 zei:

Ow ik geloof ook dat de Ioniq goed in elkaar zit. Ga ik wel vanuit. Mijn ervaringen met Hyundai beschreef ik. Daar zitten heel wat jaren ontwikkeling inmiddels weer in. Maar ik krijg de handen niet op elkaar voor een Kona. Het uiterlijk ven de Ioniq ben ik nog niet over uit. Ik vind de verhoudingen niet kloppen. Ik heb er een beetje een Zastava Yugo associatie mee. Ik ben er nog niet over uit of ik hem mooi of lelijk vind. Ik heb er overigens geen meter in gerden dus hoe hij zich verhoudt tot de ID3 zou ik eerlijk gezegd niet weten. Er zit ook een levertijd op van 5 maanden heb ik begrepen en zolang wil ik ook helemaal niet wachten..

Beetje laat om hierop te reageren maar er komen zoveel jij-bakken tussendoor dat ik hier niet vaak meelees.
Hier de keuze gemaakt voor die Ioniq5 (vanuit een oude Ioniq Electric). Dat is wel meer een vergelijk met de ID4 qua ruimte. De styling van de ID4 bevalt me niet, maar ik kan me voorstellen dat de Ioniq5 niet ieders smaak zal zijn. Mijn smaak dus wel. Omdat het bedieningsconcept van de ID reeks me niet bevalt en ik (ook na slechte ervaringen van een 10 jaar geleden) minder vertrouwen heb in de betrouwbaarheid van VW groep heb ik de ID4 niet geprobeerd.
Wel heb ik even getwijfeld over de ID3. Wat compacter en lager doen best wel wat voor het rijgedrag en de ID3 ligt wat scherper op de weg. De styling van de ID3 is ook best geslaagd. Niet perse heel bijzonder maar het is wel echt een Golf van de 21e eeuw. Qua wegligging ook echt net wat beter dan mijn oude Ioniq, de Kona of de e-Niro. Maar dat is de Ioniq5 ook, ondanks een karakter meer naar comfort. Ik denk dat de ID4 meer last gaat hebben van de concurentie van Ioniq5 en EV6. ID3 staat toch vooral tegen de Leaf en nu de Megane.
Doorslaggevend om niet iets uit de VW groep te kiezen blijft toch vooral het bedieningsconcept, waar-voor-je-geld (al is dat echt niet zo slecht bij de ID3), en vraagtekens bij betrouwbaarheid in combi met gezeur rondom garantie. Dat materiaalgebruik ook maar zou niet perse doorslaggevend zijn geweest. Overigens is de betrouwbaarheid van de ID4 schijnbaar stukken beter. VW had die ID3 toch nog net een 3 maanden moeten doorontwikkelen denk ik. Koop je er nu eentje zit het echt al wel beter dan de 1e exemplaren.

Ohja: en qua levertijden is, ondanks best aardige afzet, VW wel erg goed bezig!
Dat van die jij-bakken kan k alleen maar beamen. Ik snap de keus voor een Ioniq zeker. Ik ben er alleen voor me zelf nog niet uit of ik hem nu wel mooi vind of juist niet. Ik heb hem ook pas 1 keer in het echie gezien. Interieur kan ik overigens niets van zeggen. Op de foto's ziet dat er meer dan netjes uit. De ID3 is van binnen best minimalistisch. De ID4 vind ik ook niet zo dan had ik eerder voor de Enyaq gekozen. In een donkere kleur vind ik dat best een mooi ding. Echter hebben we hier ook nog een Kodiaq staan van een jaar oud dus de noodzaak van nog zo'n groot ding was er niet. Dan val je automatisch terug op modellen als de ID3 en heeft VW in mijn optiek in die klasse het beste aanbod. Ik moet zeggen na een week dat dat elektrisch rijden me best bevalt. Lekker stil en soepel. Ik stapte vandeweek in de Kodiaq en dan is dat best horterig viel me nu op. Vooral het soepele rijgedrag is zeer comfortabel. Ook de massagestoelen werken daar aan mee. :) Ten aanzien van de betrouwbaarheid kan ik daar nog geen zinnig woord over zeggen. Overigens zijn de eerste ID3's inmiddels ook allemaal voorzien van de laatste software dus in dat opzicht identiek aan een nu nieuw geleverde. Dat is dan wel weer het voordeel van zo'n rijdende computer:). Verbruik valt me ook alleszins mee. Nu rijd ik wel gewoon keurig 104 op de CC. Ik zit nu op gemiddeld 15,6kw/h per 100 km. Heen en weer naar het werk kost me zo'n €9 aan publieke laadpalen. Ik kan hem helaas niet (meer) aan huis opladen. Maar met 90 km enkele reis is dat prima te doen. Ongeveer 40% van de kosten op benzine.

Ik weet dat er veel geklaagd wordt over de kwaliteit (afwerking) van de ID.3, maar dat deze zelfs nog met halogeenknippers geleverd werd verbaasde mij toch wel. Ik weet dat het al snel gezeur is, excuus, maar ik ken echt geen auto in deze prijsklasse die er zo karig uitziet als de ID.3.
Met bijv. deze koplampen:
640x480.jpg

Anderzijds was ik ze nog niet eerder in deze basisuitvoering tegengekomen, dus misschien is dit ook wel gewoon een showroomlokkertje zoals bij vele merken gebruikelijk is (cf. Kaal Topic).

der Magistrat zei:
Ik weet dat er veel geklaagd wordt over de kwaliteit (afwerking) van de ID.3, maar dat deze zelfs nog met halogeenknippers geleverd werd verbaasde mij toch wel. Ik weet dat het al snel gezeur is, excuus, maar ik ken echt geen auto in deze prijsklasse die er zo karig uitziet als de ID.3.
640x480.jpg

Anderzijds was ik ze nog niet eerder in deze basisuitvoering tegengekomen, dus misschien is dit ook wel gewoon een showroomlokkertje zoals bij vele merken gebruikelijk is (cf. Kaal Topic).

Met die lampen heb ik geen moeite. Met deze wielen vind ik het een aantrekkelijke auto. Verwar ook niet materiaalgebruik met afwerking. Dat er harde kunststoffen gebruikt worden wil niet zeggen dat het slecht in elkaar zit. Een Hyundai Kona met dezelfde prijs heeft ook gewoon halogeen en hard kunststof. Het is dus niet de enige.

der Magistrat zei:
640x480.jpg

Dan moet je iets meer geld uitgeven en een Max nemen. Hier full led verlichting. Net als op de Kodiaq. Is echt een verademing ook vergelen met Xenon.

Nu een dikke maand verder en ik moet zeggen het went snel. De auto is erg stil. Geen enkel windgeruis. Dat hebben ze prima voor elkaar. Dat zie ik meer als afwerking in plaats van een harde plaat plastic. Overigens stoort het interieur me geenszins. De souplesse is echt geweldig. Ik stapte van de week in de Kodiaq. Dan is zo'n ICE best horterig en stoterig. Ook qua kosten kan het prima uit. Eerste maand €186 aan laadkosten en dan heb ik niet eens een eigen paal. Dat was met benzine ruim €650 geweest met 4400km deze maand.

michel1975 zei:
(...)Dan moet je iets meer geld uitgeven en een Max nemen. Hier full led verlichting. Net als op de Kodiaq. Is echt een verademing ook vergelen met Xenon.

Nu een dikke maand verder en ik moet zeggen het went snel. De auto is erg stil. Geen enkel windgeruis. Dat hebben ze prima voor elkaar. Dat zie ik meer als afwerking in plaats van een harde plaat plastic. Overigens stoort het interieur me geenszins. De souplesse is echt geweldig. Ik stapte van de week in de Kodiaq. Dan is zo'n ICE best horterig en stoterig. Ook qua kosten kan het prima uit. Eerste maand €186 aan laadkosten en dan heb ik niet eens een eigen paal. Dat was met benzine ruim €650 geweest met 4400km deze maand.

Is ook zo, en dat doen de meesten ook hoor. Op zich het ook niet veel anders dan de XC90, bij de introductie kon je die ook met nogal goedkope koplampen krijgen. Toch is het ergens zonde voor deze prijscategorie.
Dus verder goed om te horen dat je er zo blij mee bent, snap ik volledig!

hTQ82DZ.jpg

3HMPiZk.jpg

Facelift:

t8mybq2bg1fk.jpg

r8fyr48b5hh8.jpg

w7mys38bd9x0.jpg

hrpy5kabq8sa.jpg

dzsyar9b4p91.jpg

y3my2yybm6lb.jpg

De designschetsen maken duidelijk dat je geen wereldschokkend nieuw design hoeft te verwachten. De Volkswagen ID3 krijgt ogenschijnlijk een nieuwe voorbumper met aan de zijkanten relatief grote verticale openingen. Het patroontje dat je momenteel in de voorbumper van de ID3 ziet, lijkt niet meer terug te keren. Daarnaast lijkt het er sterk op dat de voorklep van de ID3 wordt vernieuwd. Die lijkt nu dezelfde hoogte te krijgen als het even voor de voorruit gehuisveste stuk kunststof. De aanpassingen aan de achterzijde lijken nog een stuk subtieler, al valt op basis van deze aangezette designschetsen niet concreet te zeggen wat hier exact wijzigt. Opvallend detail: bij de huidige ID3 ligt de achterruitenwisser in 'ruststand' naar rechts. Op de digitale tekening van de achterkant van de vernieuwde Volkswagen ID3 lijkt hij juist naar links te liggen.

Ook in het interieur voert Volkswagen wijzigingen door. We zien onder meer een aanzienlijk groter infotainmentscherm in de middenconsole. De ID3 krijgt straks standaard een 12-inch scherm, het huidige standaardexemplaar is 10-inch groot, al is een 12-inch display nu optioneel beschikbaar. Volkswagen komt onder meer met Plug & Charge, een vernieuwde versie van Travel Assist en park Assist Plus met Memory Function. Verder lijkt de vormgeving van de ventilatieroosters aangepast te worden. Volkswagen past onder meer de materialen waaruit het interieur is opgebouwd aan. Het gehele interieur is volgens Volkswagen hoogwaardiger en bovendien straks 'diervrij'. Dat klinkt marketingtechnisch anno 2022 natuurlijk lekker.

De Volkswagen ID3 rolt momenteel in Zwickau en in Dresden van de band, maar komt binnenkort ook uit Wolfsburg. Prijzen en specificaties volgen in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie. Overigens kun je ook rekenen op de komst van een sportiever en krachtigere versie van de ID3 die GTX gaat heten. Sinds 2020 zijn in Nederland 14.486 ID3's op kenteken gezet. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-wordt-de-vernieuwde-volkswagen-id3/

y71LSCb.jpg

B2RNzGy.jpg

pOOM272.jpg

hzsOlaS.jpg

LXAb8vI.jpg

ReXGkZl.jpg

651FSW8.jpg

48ycEUm.jpg

AKFZPXF.jpg

unKHzrm.jpg

GttpUcL.jpg

kVm4oZ9.jpg

Alle foto's en info: https://insideevs.com/news/654894/2024-volkswagen-id3-facelift-brings-minor-updates-inside-and-out/

Ik vond het best een leuke auto maar hangt een imago rondom van plastic en onbetrouwbaar aan vast. Facelift is wel erg minimaal. Andere voorbumper, motorkap, indeling achterlichten en verbeterd interieur.

https://www.youtube.com/watch?v=H3GzTAYl_2c

Interieur is inderdaad flinke verbeterd qua materialen. Gebleven zijn de rare raambediening, haptische knoppen op het stuur, sliders die niet verlicht zijn (pas mid-2024) en het scherm is beter maar nog altijd niet top.

Oftewel beetje zacht materiaal toepassen en het is weer 'premium' Belangrijkere zaken laten ze links liggen.

Nette facelift, was nodig. Maar idd wat beperkt, dat rottige scherm gaat waarschijnlijk nooit weg, net als die nepknopjes op het stuur.

Mooie kleuren ook, alleen jammer dat ook Zwart toegevoegd is.

Wel humor dit. Typisch op z'n VAGs met veel bombarie een facelift aankondigen, inclusief teasers en schetsen (FFS, het is een f a c e l i f t jongens), en allerlei beloftes doen. Maar als puntje bij paaltje komt blijkt, net als de introductie van de auto zelf, dat de facelift te vroeg is. Want een aantal belangrijke in het oog springende verbeterpunten kan pas over een jaar doorgevoerd worden.

Wel een leuk kleurtje dat olijfgroen.

Frits79 zei:
Je hoeft ook niet overal op te reageren MCW84, maar laat die soort zure posts weg.

Neem even een lesje Nederlands, met je verkeerd gebruik van voegwoorden en verkeerde aanwijzende voornaamwoorden...
MCW reageert gewoon op de post boven hem, on topic. Jouw bericht is dat niet bepaald...

Ik vind de voorklep geen verbetering, verder nette facelift. Is natuurlijk vervroegd op de markt gebracht, dus zullen binnenkort wel meer updates komen, zoals voor het scherm en sliders daaronder.

MCW 84 zei:
Geen auto is perfect.
Ik haalde in gedachten weer even de Model 3 erbij. Maar ook daarbij is een nieuw exemplaar echt wel anders dan eentje van 2018. Volkswagen maakt er blijkbaar een heel circus van, waarom Tesla niet? Sommige mensen weten nu niet dat een nieuwe echt wel goed is afgewerkt. Aan de andere kant: door facelifts niet te benoemen hou je misschien de waarde van de oudere modellen vast. Grappig dat een Amerikaans bedrijf dat doet, want juist de Amerikaanse merken hadden vroeger veel aandacht voor alle verschillen per modeljaar.

Barri zei:
MCW 84 zei:
Geen auto is perfect.
Ik haalde in gedachten weer even de Model 3 erbij. Maar ook daarbij is een nieuw exemplaar echt wel anders dan eentje van 2018. Volkswagen maakt er blijkbaar een heel circus van, waarom Tesla niet?

CarIndustryAnalysis heeft daar recent een post aan gewijd: https://www.instagram.com/p/CpLC_Z1sKR2/?utm_source=ig_web_copy_link

Volgens het artikel krijgen mensen die recent een besteld hebben het nieuwe model. Mijn moeder heeft in Januari 2022 eentje besteld met de 77kWh batterij, leverdatum April 2023. Valt dat met hun huidige gemiddelde levertermijnen in het achterhoofd in "recent besteld"? :D

Frits79 zei:
Je hoeft ook niet overal op te reageren MCW84, maar laat die soort zure posts weg.

:confused: Zuur? Was niks zuurs aan. Ik had ook kunnen zeggen dat (mijn favomerk) Mazda niet perfect is en voorbeelden kunnen geven, maar dit topic gaat over VW en wilde ik zo houden. Zuurder zijn de reacties van jou steeds op mij die op de man zijn en sfeerverpestend.

Terug
Bovenaan