Volkswagen Taigo | facelift 2026 & Taigun/Skoda Kushaq facelifts

Rutger DC

Asfaltkampioen
Volkswagen komt met een nieuwe crossover (insert applaus) die tussen de T-Cross en T-Roc zal worden gepositioneerd. Daar bevindt zich immers een enorm groot gapend gat, met de grotere T-Roc die... iets minder binnenruimte biedt dan de T-Cross. De nieuwe crossover zal op de T-Cross worden gebaseerd en krijgt de naam Nivus. Waar de T-Cross qua uitstraling het automobiele equivalent is van Winkelcentrum Ruwert in Oss op een regenachtige dag in november, moet de Nivus een vlottere uitstraling meekrijgen. Jawel, het wordt een zogenaamde SUV coupé (insert applaus). Die zal ook in Europa op de markt komen en dan een (kleiner) alternatief voor de Renault Arkana vormen. Net als de Arkana wordt het een wereldauto die ook in China en Latijns-Amerika zal worden gebouwd. Wat de Nivus nu precies toevoegt aan de crossover-reeks is me niet helemaal duidelijk, want in de vorm van de T-Roc heeft Volkswagen toch al een vlotte compacte crossover. Het laat onverlet dat het een beste prestatie is in welk tempo Volkswagen mondiaal een enorm crossover-gamma uit de grond heeft gestampt.

7fae3f10.jpg

d1640910.jpg

d73c5f10.jpg

Bron: https://chejiahao.m.autohome.com.cn/info/5259770#pvareaid=6826274

Ah ja, een crossovercoupedinges in dit gaatje was er inderdaad nog niet. Ik kan niet wachten om te zien of deze al dan niet beschikt over een uitgeschreven typenaam over de breedte van de achterklep, een reflectiebalk tussen de achterlichten, en de optie van two tone lak.(y)

en natuurlijk de obligate 3 cilinder turbo met 115pk, voorwielaandrijving en dsg bak, lekker spannend

Reyner zei:
Nutteloze toevoeging aan een nutteloos segment

Beetje nutteloos commentaar ook. De markt vraagt nog steeds om SUV's en crossovers dus hoezo is het een nutteloos segment?

De SUV coupé hebben we nog niet in het B-segment dus Volkswagen is eindelijk een keer trendsetter en geen trendvolger zoals meestal het geval is. Overigens doen ze het meestal wel met succes als 1 van de laatste een auto in een al druk bezet segment introduceren.

Ik vraag me wel af hoeveel plek er nog is tussen de T-Cross en T-Roc. Ze zitten al redelijk dicht op elkaar.

De Nissan Juke wordt aangeprezen als SUV coupé. Die was er een stuk eerder.

Gek dat de compacte T-Cross ruimer is dan de grotere T-Roc. Dat zie je ook bij Skoda waar de Kamik ruimer is dan de Karoq.

Japanners noemen niet zo snel iets een SUV Coupe. Ze geven het gewoon een sportievere daklijn en miepen er verder niet zo over

De SUV coupé hebben we nog niet in het B-segment

Renault-Arkana-2-640x480.jpg

De Arkana een B-segmenter?

"De 4,55 meter lange, 1,82 meter brede en 1,57 meter hoge Arkana lijkt zijn basis te delen met de Renault Kaptur, een in Rusland en Zuid-Amerika leverbare cross-over die lijkt op onze Captur, maar onderhuids meer gerelateerd is aan de Dacia Duster. De wielbasis bedraagt 2,72 meter, enkele centimeters meer dan die van de Kaptur. Op de motorenlijst zet Renault een 150 pk en 250 Nm sterke TCe, die is gekoppeld aan een X-tronic-automaat, een CVT die de aanwezigheid van verzetten simuleert. Zowel voor- als vierwielaandrijving is leverbaar. De bodemvrijheid bedraagt ruim 20 centimeter."

MBdoubleyou zei:
Reyner zei:
Nutteloze toevoeging aan een nutteloos segment

Beetje nutteloos commentaar ook. De markt vraagt nog steeds om SUV's en crossovers dus hoezo is het een nutteloos segment?

De SUV coupé hebben we nog niet in het B-segment dus Volkswagen is eindelijk een keer trendsetter en geen trendvolger zoals meestal het geval is. Overigens doen ze het meestal wel met succes als 1 van de laatste een auto in een al druk bezet segment introduceren.

Ik vraag me wel af hoeveel plek er nog is tussen de T-Cross en T-Roc. Ze zitten al redelijk dicht op elkaar.

Commercieel gezien ongetwijfeld nuttig, anders kwam VW er niet mee.

Maar ik heb nog altijd moeite met het begrijpen van de SUV trend. Ze zijn groter buiten (niet ruimer van binnen), zwaarder (en dus meer uitstoot; in deze tijden?!), dus ook trager en met een slechtere wegligging dan een conventionele wagen. En hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden kan je er in het terrein ook niets mee.

Ok iedereen zit graag hoog (ik zit persoonlijk wel liever laag, maar laat ik mezelf een uitzondering noemen) en heeft graag goed zicht op de baan, maar als iedereen in zo'n ding rijdt is dat voordeel straks ook weg.

Het probleem komt van de senioren. Die willen een auto met hoge instap, maar hebben niet veel binnenruimte nodig.
Eerst had je de MPV's die bedoeld waren voor jonge gezinnen. Maar die werden voornamelijk door senioren gekocht. Nu is er de SUV/Crossover, wat er wat stoerder uitziet dan een MPV. Het biedt minder binnenruimte, maar de kinderen zijn al het huis uit en opa/oma die vervoerd moest worden leeft niet meer. Senioren houden ook wel van een hip uiterlijk.
Daarbij kunnen jongeren zo'n SUV/Crossover vaak niet eens betalen.

Mijn pa van 75 is aan het kijken naar een Ford Kuga, als opvolger van zijn C-Max. Hij doet niets met de binnenruimte van de C-Max. Hij weet amper dat de achterbank plat kan. Eigenlijk is een Kuga voor hem al te groot, maar hij heeft altijd D-segment auto's gereden, dus gaat B-segment er voor hem niet in. Hij vindt een Ford Fiesta te krap, terwijl daar gewoon mensen van twee meter lengte in passen.

maar de kinderen zijn al het huis uit en opa/oma die vervoerd moest worden leeft niet meer

o_O Ja alle opa's en oma's zijn allemaal doodgegaan op het moment dat de SUV's hip werden... nieuwe opa's en oma's zijn er ook niet meer gekomen, want logisch..

Je kunt wel verzinnen dat iemand van 75 niet meer de ruimte van een MPV nodig heeft, omdat de avontuurlijkheid langzaam verdwijnt. Dan is een Mazda CX3 een perfecte auto, met zijn hoge instap en niet al te groot formaat. Maar iemand van 75 denkt nog in 1600cc en 2000cc, de oude D-segmenters. Dan gaat een B-segmenter er niet in bij zo'n oude, ookal is ie voorin net zo ruim als een D-segmenter, of een C-segment SUV. Voor mijn pa denk ik dat een Mazda CX3 beter is dan een grotere Ford Kuga.

Afgezien van de positie van de achterlichten zie ik er vrij sterk de vorm van een Ford Focus Mk II in.

De lijnen op de flank lijken erg op die van de Polo. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

0ef02710.jpg

51c50a10.jpg

1d4ef510.jpg

ec6ed410.jpg

Bron: https://www.autossegredos.com.br/segredos/prototipos-do-vw-nivus-sao-flagrados-em-testes-por-leitor/

Lijkt inderdaad een Polo Cross liftback te worden. Weet niet wat dit nu precies nog moet toevoegen aan de VW-stal.

Taigo facelift

261236594

De Taigo krijgt een andere neus dan de vernieuwde Nivus voor Latijns-Amerika.

HvoJLxQR-Volkswagen-Nivus-Outfit-23-jpeg.webp

261236583

Er wordt ook bericht over een vernieuwde T-Cross. Het originele scooptopic staat niet meer in de archieven, dus plaats ik 'm even hier erbij. Nu denk ik echter dat dit niet de vernieuwde T-Cross voor Europa is, maar de Taigun voor India. Die is ook te herkennen aan een andere C-stijl met optisch verlengde raamlijn (zwart plastic 'ruitje').

volkswagen-t-cross-2027-fotos-espia-2025109930-1757003551_3.jpg

volkswagen-t-cross-2027-fotos-espia-2025109930-1757003552_4.jpg

volkswagen-t-cross-2027-fotos-espia-2025109930-1757003553_5.jpg

volkswagen-t-cross-2027-fotos-espia-2025109930-1757003556_8.jpg

volkswagen-t-cross-2027-fotos-espia-2025109930-1757003561_12.jpg

Het bewijs dat het de Taigun voor India is? Skoda test de technisch identieke Kushaq in Europa. Ook de Skoda Kushaq krijgt een facelift. Motor.es noemt het de vernieuwde Kamiq, maar met de Kamiq heeft deze auto niets te maken.

skoda-kushaq-facelift-2025-fotos-espia-2024104110-1725702164_24.jpg

skoda-kushaq-facelift-2025-fotos-espia-2024104110-1725702149_3.jpg

skoda-kushaq-facelift-2025-fotos-espia-2024104110-1725702154_10.jpg

Terug
Bovenaan