Volkswagen Tiguan

MCW 41

Petrolhead

+ ruimte
+ betere aerodynamica
+ echte knoppen op het stuur
+ sliders verlicht
- nog steeds sliders
- deurpanelen achterin hard

Laatst bewerkt:
vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

R-Line:
vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

vw-tiguan-2024.jpg

Interieur vind ik wel mooier dan de oude.

Exterieur.....mwoah.....
Je hoeft bij VW in elk geval niet meer perse voor de R-line te gaan, want dat maakt m niet mooier., wat bij de oude wel echt een "moetje" was.

Nu snel naar de voorstelling van de Allspace, please, want ik heb niet lang meer om te wachten.:)

Best geestig, ik vond de exterieurs van sommige VW's nog best aardig, maar het zwarte/simpele interieur helemaal niks. Nu lijken ze het opeens om te draaien; het exterieur is nogal 'mwoah', inderdaad, maar het interieur ziet er best prima uit.

Net als de nieuwe Passat komt deze Tiguan er in Nederland alleen als R-Line :rolleyes: Ik vind het exterieur wel aardig maar het 'unieke' van de huidige (hoekig en strakke lijnen) is daarmee weg en lijkt ie juist meer op de eerste Tiguan. En profil generiek maar wel te pruimen maar de neus en kont vind ik niet mooi. Te grote lompe zwarte balk achterop met wat streepjes her en daar als achterlampen. Brr...

Interieur vind ik ook niks. Te hoekig, teveel zwart glimmend spul en te grote lompe vlakken. Zonder sfeerverlichting heb je gewoon overal zwarte plakkaten. Ventilatieroosters in zo'n zwart glimmend paneel vind ik trouwens ontzettend goedkoop ogen, ook bij Stellantis bv.

Nu snel naar de voorstelling van de Allspace, please, want ik heb niet lang meer om te wachten

Er komt geen Allspace. Er komt (sowieso voor de VS) wel een 7-zitter op basis van de Chinese VW Tayron

Allspace, Tayron…….. uiteindelijk gaat het net als bij de Allspace on een verlengde Tiguan met drie zitrijen.

Vind 'm niet lelijk, maar het lijkt net of er een te grote carrosserie op een te klein platform is gezet. De auto oogt dik en een beetje iel tegelijk, of zo. Het dashboard oogt prima, al vind ik Volkswagen-interieurs niet erg hoogwaardig meer ogen.

Alle scherpe lijnen zijn weg, dus ik vind het helemaal niks...
Hetzelfde hier. Vorige vind ik toch een stuk fraaier en strakker. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de nieuwe Passat. Is toch ergens mis gegaan tussen de Golf 8 en nu....

FROYvlk.png

Life Edition
e0q0gBJ.png

R-Line Business
6nIyUPb.png

Tiguan
oBwoSFr.png

Life Edition
OaEyl4P.png

R-Line Business
B6kLsSs.png

Tiguan
VAzzRZH.png

Life Edition
rdL8JPi.png

R-Line Business
PVMN2Q8.png

Gelijktijdig met de splinternieuwe Passat verschijnt de nieuwe Volkswagen Tiguan op de prijslijst. Ook die auto is in Nederland enkel met geëlektrificeerde aandrijflijnen leverbaar. De nieuwe Volkswagen Tiguan is er met mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen en heeft een vanafprijs die slechts iets onder die van de Passat zit, al krijg je voor de basisprijs wél een minder potente aandrijflijn dan in de instap-Passat. LINK

Evenals bij de Passat vind ik de achterlichtunits van de basisuitvoeringen stukken mooier dan de toch wel nogal druk ingerichte units van de duurdere versies.

Volkswagens hadden altijd zo'n mooi strak uiterlijk, een tikkeltje saai, maar toch herkenbaar. Dit is een dertien-in-dozijn, met oplopend lijntje bij het achterste zijruitje.

Dit is de SAIC Volkswagen Tiguan L voor China. Bij FAW-Volkswagen krijgt de tweede generatie Tayron dezelfde carrosserie en die naam Tayron gaat in Europa ook gebruikt worden voor de Tiguan met zeven zitplaatsen. Op de Noord-Amerikaanse markt gaat de Tiguan L/Tayron dan weer simpelweg Tiguan heten, omdat de korte Tiguan daar überhaupt niet wordt verkocht.

De Volkswagen Tayron zal in Europa de concurrentie aangaan met de Renault Espace, Peugeot 5008 en in eigen huis de Skoda Kodiaq. De Seat Tarraco, een aangepaste Tiguan Allspace van de huidige generatie, krijgt geen opvolger en zal dus vermoedelijk medio dit jaar uit productie gaan.

volkswagen-tiguan-front-three-quarters.jpg

volkswagen-tayron-rear.jpg

Nu hopen dat ze ‘m in Nederland standaard een beetje leuk uitrusten en die velg derde van links als standaard velg nemen. Die stond op de eerste Allspace ook goed. Dan kan het wellicht in 2025 de opvolger van mijn huidige Allspace worden. ;)

R-line is op de nieuwe Volkswagens niet meer echt nodig. Sterker nog: ze zijn nu zónder mooier
(Disclaimer: ….vind ik):p

En voor Noord-Amerika:

2025-volkswagen-tiguan.jpg

Toch aardig wat verschillen met de Europese Tiguan. Koplampen, achterlampen, bumpers, wielkasten (niet rond zoals bij ons) en D-stijl.

qTHZfuH.jpeg

NdflBYM.jpeg

PwAnDI0.jpeg

tc9aRYw.jpeg

Zij krijgen dus de Chinese Tayron. "Onze" Tayron is nog een slag langer.
Ik snap nooit dat dit uitkan bij Volkswagen, al deze verschillende versies. Beetje globalisering van hun aanbod zou toch geld moeten schelen.

Snap ik ook niet. Als de Chinese Tayron goed genoeg is voor Europa, waarom krijgen wij dan nog een Europese Tiguan? Vind deze Noord-Amerikaanse Tiguan ook beter gelukt dan de onze.

Ik snap het zelf bijna niet meer.

EU Tiguan = gebaseerd op vorige EU Tiguan
EU Tayron = verlengde CN Tayron L
US Tiguan = CN Tayron L
CN Tiguan L Plus

Zoiets...? En dan zijn er nog meer SUV's in China..

Inderdaad, hoeveel versies zijn er bij VW wel niet van de diverse SUV’s? Het is niet alleen bij de Tiguan, maar ook bij de T-Cross en dergelijke. En het gekke is dat het totaalplaatje van de verschillende versies er niet eens heel anders uitziet.

Aantrekkelijkere 'Schnautze' en bips dan de Euro Tiguan. Die gaat door het leven met een 3 m2 zwart raster.
Verdenk de Tiguan er trouwens van wereldwijd zo'n beetje de populairste VW te zijn.

Terug
Bovenaan