Volkswagen Transporter

MCW 41

Petrolhead
kcvtbn8d1h0rtv_1200.jpg

bvtssvu3e5bibh_1200.jpg

cffu5p7xm75vjz_1200.jpg

2vpllg4e7ja42c_1200.jpg

l8tp2pjnfc58kv_1200.jpg

Niet zo lang geleden leverde Volkswagen de Caddy, de Transporter en de Crafter. Tegenwoordig bestaat er iets als de elektrische personenauto ID Buzz en de ID Buzz Cargo geheten bedrijfswagenversie daarvan, maar levert Volkswagen ook een model dat Multivan heet. De Multivan is niet langer een variant van de Transporter, maar een als personenauto ontwikkelde MPV op MQB-basis. Die 'T7 Multivan' blijft gewoon bestaan, maar nu is er een splinternieuwe generatie Volkswagen Transporter. Die heeft verbrandingsmotoren en is veel ruimer dan de ID Buzz Cargo. Ook de nieuwe Volkswagen Transporter heeft stiekem ook generatieaanduiding T7, maar heeft helemaal niets met de Multivan te maken.

Hoe dat zit? Zoals gezegd staat de personenauto Multivan op het MQB-platform. Deze nieuwe Volkswagen Transporter is een vrucht van een uitgebreide samenwerking tussen Ford en Volkswagen. De Ford Transit/Tourneo Connect is tegenwoordig een Volkswagen Caddy en de Volkswagen Amarok is gebouwd op basis van de Ford Ranger. En deze nieuwe Volkswagen Transporter? Ook dat is onderhuids een Ford, een Transit/Tourneo Custom om precies te zijn.

Volkswagen heeft er toch redelijk een eigen design van kunnen maken. Jammer dat ze het niet meer zelfstandig kunnen, maar je kan een slechtere basis pakken dan een Transit Custom.

Transporter en Vito waren altijd de beste bussen, daar kon de Transit nooit aan tippen. Benieuwd dus naar de kwaliteit van deze Ford/VW-bus.

Met tientallen jaren een wagenpark met gemiddeld 25-30 bestelbussen van diverse merken denk ik er wel enige ervaring mee te hebben.

^^ Heb jij dan echt ervaren dat een eerste generatie Vito net zo goed was als de laatste TN serie?
Okay, ander segment misschien maar toch

In mijn herinnering was een eerste generatie Vito na enkele jaren toch aardig roestig.. en eerste generatie CDI was nou ook niet volmaakt, toch?

Transit kon ook roesten in die jaren.. maar naar mijn mening toch aardig monkey proof, zeg maar.

De nieuwe Transit lijkt wel populair te zijn bij de nieuwe generatie ZZP'ers in o.a. de bouw. Het design leent zich voor wat 'aanpassingen in mat zwart' zeg maar.
Dit zal bij de Transporter ook wel komen, denk ik. Heeft toch ook zijn eigen, schare, fans, heb ik de indruk.

Klopt, de Vito is niet altijd top geweest, latere generaties zijn stukken beter dan de 1e generatie. Met VW bussen heb ik overigens meer ervaring dan met Mercedes, verder altijd Vivaro’s, Experts en Transits in het wagenpark gehad. De Transporters hadden altijd wel een hogere aanschafprijs, maar je voelt bij de VW altijd wel net dat stukje extra kwaliteit. En waar Vivaro’s of Transits na 8 jaar eigenlijk wel op waren konden de Transporters dan nog met gemak 3 jaar door.

^^ Ja, dat ben ik wel met je eens, alhoewel je dan wel de jaren 90/'00 moet nemen, denk ik. Althans, bij de Golf V die ik kortstondig mocht rijden had ik ook wel dat gevoel ja.

Heb ook weleens met een T4 mogen rijden en in die tijd ook de PSA/Fiat vierling (1e generatie Jumper etc) en dan zag je ook wel verschil in afwerking en materiaalbeleving. Maar ja, die versnellingspook direct naast je stuur was wel gemakkelijk, makkelijker dan die lange stok in de VW, vond ik. Is natuurlijk ook gewenning.

De Transporter had op een gegeven moment de hufterproof 1.9 TDI, de vijfcilinders waren wat minder.
Verder was het plaatwerk altijd wel lekker dik en prima afgewerkt (ook aan de binnenkant geen scherpe randjes). Maar qua ontwikkeling hebben ze wel een beetje stil gestaan. De Transit zat er altijd een half segmentje boven, al hebben ze dat met de komst van de Custom toen weer wat gesplitst. Maar ik denk dat die in basis wel net even sterker is qua bouw. Dus voor het zware werk is op de korte termijn een Transit misschien beter, maar als ie minder zwaar wordt gebruikt dan kan je juist langer genieten van een Transporter. Dat is mijn beeld. Een T4 of T5 vind ik nog steeds een fijne bus, een Transit van dezelfde periode wat minder.

Volkswagen heeft de afgelopen jaren natuurlijk een nieuwe Crafter en Caddy ontwikkeld maar vanaf 2003 is er vrij weinig structureels gewijzigd aan de Transporter. Het is echt wel een misser geweest om daar niet meer in te investeren.

De Transporter was de pionier, de eerste in z’n soort. Het Volkswagenbusje was altijd een begrip, dat brokkelt nu wel flink af nu het een aangepaste Transit is.

Wat dat betreft worden strategisch de nodige onverklaarbare beslissingen genomen. Ford zet zonder opvolging op korte termijn zowel de Fiesta als de Focus bij het grofval terwijl dat binnen de EU praktisch het enige is dat nog een béétje verkoopt maar is kennelijk wat actiever in de bedrijfswagens met de Transit. Juist daar investeert VW niet (meer voldoende) in, terwijl zo'n groot merk dat toch wel aan zijn stand verplicht is vind ik.

Zowel Ford als VW hebben wat onverklaarbare beslissingen genomen, maar wel zo dat ze nu elkaar kunnen aanvullen ;)

Op de IAA in Hannover vorige maand:

Volkswagen Transporter Pick-up Double Cabine by Perico001, on Flickr

Volkswagen Transporter Pick-up Double Cabine by Perico001, on Flickr

Volkswagen e-Transporter Insulated Panel Van by Perico001, on Flickr

Volkswagen e-Transporter Insulated Panel Van by Perico001, on Flickr

Volkswagen e-Transporter Panel Van by Perico001, on Flickr

Volkswagen e-Transporter Panel Van by Perico001, on Flickr

Volkswagen Caravelle by Perico001, on Flickr

Volkswagen Transporter Panel Van Americana TDI 4Motion by Perico001, on Flickr

De nieuwe Caravelle op Mondial de l'Auto in Parijs:

32212.webp

Een stuk mooier dan het basismateriaal, eigenlijk.

Vooral door de redelijk vlak liggende voorruit lijkt ie niet zoveel op de vorige Transporter. Logisch maar wel een beetje zonde.

De voorkant heeft nog wel een eigen gezicht, maar schuin van achteren is het wel heel erg "Ford". Beetje jammer, maar niet onbegrijpelijk. Het zal mij benieuwen of er nog meer samenwerkingen tussen deze twee fabrikanten aan zitten te komen na de huidige modellen, ik vermoed van wel...

Volgens mij zijn de eerste exemplaren nu in ons land. Zag er eentje staan op het plateau van PON (center) langs de A1 bij B'veld (nabij afrit Voorthuizen).

Dat klopt, er is namelijk nog steeds geen enkele Volkswagen bestelauto anders dan de ID. Buzz op kenteken gezet dit jaar.

Misschien zijn het zelfs wel ongeveer duizend exemplaren, zoveel werden er namelijk geregistreerd in december (955), na een dal van augustus tot november (63 stuks in oktober). Ik denk dus dat de voorraad van de oude generatie toen grotendeels uitgeput was.

Daar zullen ze wel een bedoeling mee hebben gehad. Toch vraag ik mij nog steeds af hoe je het als ondernemer nou kan doen als je zo'n 'december 2024' bestelauto deze maand gaat aanschaffen en dan de BPM terug wilt vragen. Is er een overgangsperiode?

Of kán je niet kopen en moet je wel leasen omdat daarmee de leasemaatschappij al de BPM heeft teruggevraagd in december?

In ieder geval zit bij de laatste pluk 'oude' Transporters een levering voor de KMar. Zag ze toevallig staan in Leusden op de parking.

Daar zullen ze wel een bedoeling mee hebben gehad. Toch vraag ik mij nog steeds af hoe je het als ondernemer nou kan doen als je zo'n 'december 2024' bestelauto deze maand gaat aanschaffen en dan de BPM terug wilt vragen. Is er een overgangsperiode?

Of kán je niet kopen en moet je wel leasen omdat daarmee de leasemaatschappij al de BPM heeft teruggevraagd in december?
Bij de BPM vrijstelling voor bedrijfsauto's geldt de ondernemersregeling. En daarop is weer een doorschuifregeling van toepassing. Als een ondernemer een gebruikte bus koopt van een andere ondernemer (of handelaar), dan hoeft ondernemer niet eerst de BPM te betalen en terug te vragen. Dat geldt hetzelfde voor deze auto's. Aan de voorwaarden voor BPM 'vrijstelling' is voldaan door de eerste eigenaar. Als de tweede eigenaar daar ook aan voldoet dan hoeft er geen BPM afgedragen te worden tussendoor. Dit geldt allemaal voor grijs kenteken voertuigen met een eerste registratie t/m 31-12-2024, dus deze regeling is nog wel een paar jaar actief (tot aan 31-12-2029, want deze voertuigen schrijven na maand 60 ook ineens af naar een rest-BPM van 0 en dat principe is ook niet meer van toepassing voor registraties vanaf 01-01-2025).
En volgens mij staan deze auto's nu niet op naam van een leasemaatschappij, maar op naam van de dealers. Ook een auto op naam van een leasemaatschappij kan gekocht worden door een ondernemer, maar vanzelfsprekend zoekt de leasemaatschappij dan liever iemand die 'm wil leasen.

Terug
Bovenaan