Volkswagen Up 2018 - Jaarlijks onderhoud

Pieter 2866627

Net ingestapt
Hallo!

Mijn moeder heeft een Volkswagen Up uit 2018. Ze heeft het onderhoudsboekje niet meer, maar eerder dit jaar heeft ze een grote beurt laten uitvoeren met de volgende werkzaamheden:
  • APK Keuring
  • Band vervangen: Demontage en montage van 1 nieuwe band
  • Wiel balanceren: Balanceren van het wiel en vervangen van het ventiel
  • Remvloeistofservice: Verversen van de remvloeistof en het ontluchten van het remsysteem
  • Olieservice: Verversen van de motorolie (Total QUARTZ 9000 Future NFC 5W30) inclusief het vervangen van het oliefilter en de carterstopring
  • Vloeistoffen bijvullen: Bijvullen van de koelvloeistof en de ruitensproeier antivries
  • Luchtfilter vervangen: Vernieuwen van het motorluchtfilter
  • Interieurfilter vervangen: Vernieuwen van het interieur- / pollenfilter
  • Brandstofsysteem reinigen: Toevoegen van een flacon Forté injectiereiniger
  • Bougies vervangen: Vervangen van 3 bougies
Ze rijdt maar ongeveer 1.500 km per jaar.

Ik wil graag een eenvoudig jaarlijks onderhoudsschema maken voor mijn moeder voor de komende jaren voor haar lokale garage, om te zorgen dat het juiste onderhoud (en niet meer) wordt uitgevoerd.

Aangezien ze haar onderhoudsboekje niet meer heeft en ik online geen officiële VW-schema's kan vinden, zou alle informatie die mij kan helpen om dit samen te stellen zeer welkom zijn.

Alvast hartelijk dank!

Ik wil graag een eenvoudig jaarlijks onderhoudsschema maken voor mijn moeder voor de komende jaren voor haar lokale garage, om te zorgen dat het juiste onderhoud (en niet meer) wordt uitgevoerd.
Zodat je op dit schema uitkomt?

Ik lees geen bijzonder onderhoud maar vooral onderhoud wat hoort bij een aito die vooral stil staat. Een enkel dingetje (remvloeistof) zou niet nodig kunnen zijn maar er zijn metertjes om te meten of de vloeistof vervangen moet worden en voor die paar kromme muntjes van remvloeistof wil je het risico niet lopen.

Ik zit zelf ook met een auto in dat geval qua km’s grosso modo, ietsje meer.

Wat ik zou doen: die auto heeft buiten de versnellingsbak olie (als het een handbak is…) die niet vervangen is een erg goede “nulbeurt” gehad, dus dat is een prima basis om van te starten.

- ik zou vragen aan de garage het electronisch onderhoudsboekje uit te printen, dan heb je al zicht op de geanonimiseerde facturen van 2018 tot nu en wat allemaal gedaan is. Alle grote merken hebben dit al minimaal 15 jaar.
- dan in de handleiding van de auto kijken wat het effectieve onderhoudsschema is van dat model.
- vervolgens bespreken met je lokale garage wat wijsheid is. Remvloeistof is hygroscopisch of je nu veel rijdt of niet dus dat strikt volgen. Luchtfilter / interieurfilter kan het interval best wel wat ruimer… olie moet ieder voor zich bepalen, ik hanteer 2 jaar, anderen zijn daar strikter in.
- batterij in de gaten houden, kunnen niet zo goed tegen lang stilstaan / korte ritjes. Als het nog de originele is zou ik die wisselen. Of tenminste de conditie (laten) testen, stelt niks voor. Ook als je niet veel rijdt komt stilstaan altijd ongelegen!

Heeft deze auto een distributieriem of een -ketting? Een riem dient ook na x aantal kilometers of na y jaar vervangen te worden. Geldt ook voor de multiriem.

Met verschillende auto's hier die weinig rijden is het schema jaarlijks: Olie, vloeistoffen bijvullen, brandstofsysteem reiniger wel standaard. Interieurfilter, luchtfilter en remvloeistof om de 2 of 3 jaar (bij een auto die op straat geparkeerd staat eerder de 2 jaar). Bougies kan je ook met een 3 jaar schema mee laten doen; want die vervuilen met weinig kilometers.

Stilstand is achteruitgang. Zo weinig kilometers drijven de onderhoudskosten juist op. Er zal bijvoorbeeld ook jaarlijks wel wat schoongemaakt moeten worden aan de remmen, want die gaan onvermijdelijk een beetje vastzitten. En ik zag ook de accu genoemd worden, die gaan ook niet ontzettend lang mee zo.

Nou zo te zien heb je eigenlijk alles al gehad wat er voor onderhoud staat dit jaar.
Officieel moet elke 15.000 km of elk jaar de olie ververst worden, de remvloeistof om de 2 jaar, het interieurfilter elke 2 jaar of 30.000 km en de bougies en luchtfilter elke 4 jaar of 60.000 km. Wat als eerste van toepassing is.

Maar aangezien er zo weinig mee gereden wordt kan dit prima opgerekt worden. Wel zou ik elk jaar de olie verversen en zo’n brandstofreiniger toevoegen. Dat is wel verstandig bij zo weinig rijden.

Maar ik zou ook weer niet te lang laten oprekken, stilstaan is achteruitgang en soms zal er ‘flink’ geld in moeten geïnvesteerd worden voor de relatief lage kilometrage.

Heeft deze auto een distributieriem of een -ketting? Een riem dient ook na x aantal kilometers of na y jaar vervangen te worden. Geldt ook voor de multiriem.
Volgens mij heeft een Up altijd een distributieriem en staat er volgens Volkswagen geen vervangingstermijn voor. Alleen controle wat de toestand is van de distributieriem.

Hartelijk dank voor de antwoorden! Omdat de auto uit 2018 komt, weinig gebruikt wordt, en buiten geparkeerd staat, ben ik tot het volgende gekomen:

OnderhoudsactieFrequentie
Motorolie + oliefilter verversenElk jaar
Accu doormetingElk jaar
Injectiereiniger toevoegenElk jaar
Vloeistoffen bijvullen indien nodig (koelvloeistof + ruitensproeier)Elk jaar
Remvloeistof verversenElke twee jaar
Interieurfilter vervangenElke twee jaar
Luchtfilter (motor) vervangenElke twee jaar
Bougies vervangenElke vier jaar
Visuele controle distributieriem en spanningVanaf 2028 (auto is dan 10 jaar oud) elk jaar

Ziet dat er zo goed uit of zouden jullie toch nog het een en ander aanpassen? Bedankt!

Ik mis de controles.

Banden controleren? profieldiepte, scheurtjes?
Ruiten en ruitenwissers?
Gordels controleren?
Claxon checken?
Sloten smeren?
Verlichting checken?

De zaken die de dealer met een proefrit aftikt?

Distributieriem gewoon nu al visueel laten controleren. Ik zou 'm gewoon rond de 10e jaar vervangen.

Ik mis de controles.

Ruiten en ruitenwissers?
Gordels controleren?
Claxon checken?
Sloten smeren?
Verlichting checken?

Ik heb het idee dat het meeste onder de APK valt, die jaarlijks zal worden uitgevoerd samen met de nodige onderhoudsacties. "Sloten en scharnieren smeren" zal ik nog even toevoegen als jaarlijkse onderhoudsactie. Bedankt!

Veel zaken worden wel gecontrolleerd bij de APK, maar niet gerepareerd.. Dan is het afkeur als een lampje of claxon het niet doet. Kan je beter zelf even de boel nalopen en eventueel repareren.

Mooi overzicht Pieter (y)

Mijn mening : lucht- en interieurfilter na 3.000 km vervangen vind ik oprecht zonde van het geld. Luchtfilter bij elke gewone auto zelf even nakijken is kinderspel & kijken of er geen blaadjes etc in de luchtfilterbak zitten & uitzuigen. Interieurfilter durf ik niet zeggen qua kinderspel, bij mijn Mazda CX-3 was dat 2' werk, bij mijn MX-5 een rotklus van hier tot daar qua plastic trim verwijderen.

Bougies zou ik zelf langer laten zitten maar als het gemoedsrust geeft doen!

Laatste punt uit je overzicht is wat moeilijk, zou ik jaarlijks laten nakijken en sowieso na 10 jaar laten vervangen. Als die misgaat heb je de jackpot verloren. Als de V-snaar knapt die de accessoires (waterpomp, airco, dynamo...) aandrijft knapt sta je even verder stil, dus zou ik samen laten doen (en ook de pulleys waarover die snaar loopt controleren op bijgeluidenen de waterpomp sowieso vervangen als het spul er dan toch af is, kost bijna niks extra).

En rke haalt een zeer goed punt aan, ruitenwissers : rubber, dus die dingen verduren in de tijd zeker als de auto veel in de zon staat.

Een goede garage denkt ook mee met de klant en checkt uit zichzelf ook de auto op punten die niet bij de apk horen of bij 'standaard' onderhoud en doen geen dubbel werk 1 jaar later (bijvoorbeeld weer de bougies of banden vervangen als dat niet nodig is) en uiteraard alles in overleg met jou als klant (ik zeg altijd dat alles beneden de 100 euro gerepareerd mag worden zonder mij te bellen).

Zo kwamen we er vorige week achter dat bij de Nissan Micra van mijn moeder (die een apk en beurt kreeg) dat de remschijven dun zijn aan het worden, maar dit hoefde nog niet direct vervangen te worden (nog niet eens een APK adviespunt) en de airco koelt licht onvoldoende, maar hier hoefde ook nog niet direct iets aan gedaan te worden.
We hebben besloten dit niet te laten repareren omdat de auto verkocht wordt en repareren geen euro meer oplevert bij de verkoop.

Bij een aanrijding met haar vorige auto (Toyota Aygo die toen opeens financieel total loss was) heeft deze garage nog gekeken of deze gemaakt kon worden met gebruikte onderdelen met het geld van de verzekering tegen een leuk bedrag.
Dit kon, maar mijn moeder vond de laadruimte te klein en tildrempel van de Aygo iets te hoog, ze heeft toen afstand gedaan van haar Aygo en de garage heeft ons ook toen geholpen met advies voor een ander wagentje dat aan haar eisen voldeed.
(De Micra stond toevallig 1 dorpje verderop te koop die aan al haar wensen voldeed.)

Ook zo'n 12 jaar geleden was mijn moeder op zoek naar een specifieke auto (een Daihatsu Cuore met verschuifbare achterbank en de 'premium' editie met alle 'luxe' erop).
Deze heeft de garage voor haar ingekocht en piekfijn in orde gemaakt en omdat bij de inspectie bleek dat de handelaar waarbij ie was ingekocht niet echt eerlijk was geweest over de staat is ook het een en ander aan de totaalprijs en reparatiekosten gedaan.

Allemaal van die dingetjes die van een garage een goede garage maakt, maar hier betaal je uiteraard wel iets meer voor dan bij de meeste universele garages (waar overigens ook weinig mis mee is).

Ik mis de controles.

Ruiten en ruitenwissers?
Gordels controleren?
Claxon checken?
Sloten smeren?
Verlichting checken?

Die zaken worden allemaal met de APK gecontroleerd, op het sloten smeren na. Maar ik mag ervan uitgaan dat ze dat als service doen bij de garage tijdens een onderhoudsbeurt. Dat doe ik tenminste wel als ik een auto voor een onderhoudsbeurt heb…

Up 2018 heeft nog het chya blok. Kan met distri 250 ton of 10 jaar door. Preventief laten vervangen altijd verstandig om die er in te zetten. Verder zal 2018 model nog met zo weinig kms 1x per jaar klein onderhoud, en 2e jaar groot onderhoud kunnen gebruiken m daarnaast zullen de banden wel lang mee kunnen met zo weinig kilometers. Let wel op remmerij met zo weinig kilometers. Airco daarintegen denk ik wel met regelmaat laten controleren. Denk verder aan kleine zaken om in te calculeren zoals lampjes, apk vaste kosten, was kosten? Of een sleutel die leeg raakt. Met zo weinig kms per jaar is de accu ook wel een aandachtspunt.

Ik heb zelf 14 jaar in een eerste generatie gereden van 2012. Naast reparatie kinderziektes vielen de onderhoudskosten wel mee. Echter wanneer zo een auto een ton tot 1,5 draait de kosten wel wat hoger kunnen uitvallen.

Verder is een up, altijd starten en rijden

Hartelijk dank voor alle antwoorden en hulp!! Ik ben uiteindelijk tot de volgende "richtlijnen" gekomen:

OnderhoudsactieFrequentie
APK-keuringElk jaar
Motorolie + oliefilter verversenElk jaar
Accu doormetingElk jaar
Injectiereiniger toevoegenElk jaar
Vloeistoffen bijvullen indien nodig (koelvloeistof + ruitensproeier)Elk jaar
Visuele controle distributieriem en spanningElk jaar
Remvloeistof verversenElke twee jaar
Interieurfilter vervangenElke twee jaar
Luchtfilter (motor) vervangenElke vier jaar
Bougies vervangenElke vier jaar

Daarbij heb ik mijn moeder vertelt dit als "uitgangspunt" te gebruiken, maar altijd met de garage te bespreken wat wijsheid is (bijv. wat betreft ruitenwissers, rubbers vervangen etc., inclusief het vervangen van de distributieriem na 10 jaar). Ook heb ik aangeven dat de garage het elektronisch onderhoudsboekje kan uitprinten, zodat ze op die manier weer de onderhoudshistorie gedocumenteerd heeft. Nogmaals erg bedankt voor alle input!

Mogelijk toevoegen controle remblokken en uitlezen storingsgeheugen. Let wel dat het afbakenen van taken kan leiden tot cruciale taken welke nooit gecontroleerd worden. Om veiligheidszaken op de apk af te schuiven loop je tevens de kans op meerdere afkeuringen achtereen. Ik bedenk dat uw garage niet ook de apk doet.

Let wel dat het afbakenen van taken kan leiden tot cruciale taken welke nooit gecontroleerd worden

inderdaad. bovendien is dit lijstje de te vervangen onderdelen. Ik zou het luchtfilter met 1500km per jaar ook lekker eens in de 4 jaar doen en interieurfilter misschien ook wel. Maar een groot deel van een onderhoudsbeurt zijn controle punten, die vang je lang niet allemaal op met de APK. Het risico als je met zo'n lijstje komt is dat ze exact dat gaan doen wat jij vraagt zonder gewoon 'de beurt' uit te voeren. dus bespreek dat ook.

Als je gewoon een goede garage hebt zou ik gewoon zeggen; deze eigenaresse rijd maar 1500 km per jaar, dus wil even kritisch zijn op wat echt elk jaar dan nodig is en wat niet. laat kun met een voorstel komen. Dan heb je al een ander gesprek als je zelf met een lijstje komt zetten met risico op afbakening.

Ik zou met dit kilometrage het interieurfilter ook nog wel een jaartje durven laten zitten. Die wordt namelijk vooral gebruikt als de auto gebruikt wordt.
En de remvloeistof zou ik ook niet standaard doen na 2 jaar, maar het vochtgehalte laten checken en naar aanleiding daarvan eventueel verversen.
Verder een mooi lijstje zo! (y)

Het idee is goed bedoeld, maar ik zie wel wat haken en ogen. Ik zou gewoon een garage zoeken waar je de boel vertrouwd. Zo'n lijstje veroorzaakt denk ik alleen maar misverstanden.

Als je je moeder echt wil helpen zou ik geen lijstje maken met instructies maar de auto gewoon zelf even voor een beurtje brengen.

Terug
Bovenaan