Volvo EM90

MCW 41

Petrolhead
volvo-em90-2024.jpg

volvo-em90-2024-das-exterieur.jpg

volvo-em90-2024.jpg

volvo-em90-2024.jpg

volvo-em90-2024.jpg

volvo-em90-2024.jpg

ad9yhoqby33i.jpg

lfjygyebx260.jpg

volvo-em90-2024.jpg

De Volvo EM90 is 5,21 meter lang, 2,02 meter breed en 1,86 meter hoog. De wielbasis bedraagt een riante 3,2 meter. In de bodem zit een flink accupakket met een capaciteit van 116 kWh. Die voorziet een 272 pk sterke elektromotor van stroom. Die combinatie levert de balzaal een elektrisch bereik op van 738 kilometer. Let wel: dat is vastgesteld volgens de Chinese CLTC-methode die afwijkt van de WLTP-cyclus. In 8,3 seconden zoemt het meer dan 2.500 kilo wegende gevaarte vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Bi-drectioneel laden behoort tot de mogelijkheden.

Volgens Volvo is de EM90 - die is uitgerust met een uitgebreid pakket camera's, lidars en radars - vanbinnen dankzij noise cancelling-technologie bijzonder stil. Meer comforttechnische verwennerij komt uit de koker van luchtvering en de nodige lekkernijen als een uitgebreid audiosysteem, uitgebreid verstelbaar meubilair - compleet met voetenbankjes - en een 15,4-inch groot infotainmentscherm. Maar er is meer. Zo profiteren de achterpassagiers van een uitklapbaar 15,6 inch groot display dat aan het plafond is gemonteerd.

Volvo meldt dat de EM90 eerst in China op de markt komt. De Nederlandse importeur vertelde eerder aan AutoWeek dat de Volvo EM90 niet naar Nederland komt. Een gemiste kans? https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volvo-em90-elektrische-mpv-met-740-kilometer-bereik/

Wel héél erg groot maar voor zo'n luxe MPV vind ik juist het uiterlijk erg geslaagd. Beter dan zijn broertje de Zeek 009.

Ook nog de eerste Volvo in jaren met een rechte achterkant.. :whistle:

Ziet er idd opzich wel prima uit. Denk dat het ook een kwestie van wennen is.

Laatst bewerkt:
Verschrikkelijk dit. Ik heb altijd een zwak gehad voor grote Volvo’s. Met name de 200, 700, 800 en 900-serie vond en vind ik nog steeds geweldige auto’s. Maar ook de huidige V60 en V90 vind ik erg geslaagd.

Echter, met deze rebadge slaat Volvo wat mij betreft de plank volledig mis! Te groot, te lomp en vooral… te weinig Volvo.

Waar is het mooie, rustige dashboard van de oudere Volvo’s gebleven?

Waar zijn de typische Volvo-stoelen?

Waarom mag deze auto geen ‘eigen’ zijkant hebben, maar is het een exacte kopie van de Zeekr waarop hij gebaseerd is?

De EX30 vond ik al moeilijk te verkroppen, maar dit slaat werkelijk alles wat mij betreft. Dit doet mij als liefhebber van hoe Volvo was vrezen voor de toekomst…

Terug
Bovenaan