Volvo EX60 | Vanaf € 64.000

Wouter82

Moderator

268663375

268663378

268663379

268663411

268663393

268663424

268663426

268663421

268663429

Kijken we onderhuids dan zien we dat de EX60 met gemak kan opboksen tegen de nieuwe knallers van Mercedes en BMW in dit segment. Het topmodel, genaamd P12, krijgt een 117-kWh accu die goed is voor een WLTP-actieradius van ruim 800 kilometer. Dankzij 800-volt techniek kan hij snelladen tot maar liefst 370 kW. Met twee elektromotoren en vierwielaandrijving levert hij 680 pk. Dat is heel erg veel, en vooral indrukwekkend bij accelereren. Zoals alle nieuwe Volvo’s is de topsnelheid begrensd op 180 km/h. Wat lager op de prijslijst staat de P10, met een iets kleinere accu van 95 kWh, goed voor een rijbereik van 660 kilometer en een vermogen van 510 pk. Onder aan het gamma vinden we voorlopig de P6 met achterwielaandrijving, 374 pk en een 83-kWh accu. Voor een instapper is dat allesbehalve schraal. De laadsnelheid ligt iets lager, maar met 320 kW nog altijd op een uitzonderlijk hoog niveau.

Die witte is de Cross Country.

Prijzen van de normale versie:
P6 Core n.n.b.
P6 Plus € 64.000
P6 Ultra € 71.000
P10 en P12 n.n.b.

Laatst bewerkt:
Mooie auto, en de P6 Plus lijkt me een prima optie.
Maar ik knap op de één of andere manier af op dat stuur…… :rolleyes:

Ziet er netjes uit, ik vraag mij wel af of die dashboard goed is qua opbergen want dat kastje ziet er best smal en onhandig uit vergeleken met de gemiddelde auto opbergvak.

Mooie auto, ik zou een rond stuur en dakdragers wel kunnen waarderen maar ik verwacht dat deze goed gaat verkopen!

Jammer dat die grootste accu alleen icm awd aangeboden wordt. Qua prestaties is zo'n P6 alles wat je nodig hebt. Maar ik verwacht dat die opgegeven range nogal optimistisch is. Al maakt het laadvermogen een hoop goed, mits dat niet te optimistisch is natuurlijk ;)

Redelijk wat keuze qua lak, maar allemaal grauw, somber en zielloos. Het is haast een prestatie op zich.

Jammer dat die grootste accu alleen icm awd aangeboden wordt. Qua prestaties is zo'n P6 alles wat je nodig hebt. Maar ik verwacht dat die opgegeven range nogal optimistisch is. Al maakt het laadvermogen een hoop goed, mits dat niet te optimistisch is natuurlijk ;)

Redelijk wat keuze qua lak, maar allemaal grauw, somber en zielloos. Het is haast een prestatie op zich.
Ik vind het net kunnen met de lak, maar iets meer uitbundige kleuren zou ook geen kwaad kunnen. Hebben ze nu ook gewoon, niet? Niet in de wijk staat een rode XC40, vind ik wel leuk!

Ik vind de lijnen aan de achterzijde niet zo geslaagd, misschien is het wennen.

Het is niet verkeerd, maar het is een kleinere EX90 of een grote EX30, allemaal niet heel erg spannend en het design is toch nog wel heel erg hetzelfde als de tweede generatie XC90.

En dat gat daartussen is om voetje te vrijen denk ik. Je moet toch wat met die autonome auto's tegenwoordig.

Ik heb nog eens goed gekeken, maar ik vind de achterzijde echt niet mooi. En dan bedoel ik het bovenste deel, vanaf de knik. Bij de EX90 ervaar ik dat niet zo. Iets te scherp bij de 60 en die omlijsting van de achterruit, niks voor mij.
Destijds met de C30 vond ik het ook geen mooi ontwerp, alsof iemand die hard had geknepen voordat hij van de band rolde.
Maar goed, ontwerp is persoonlijke smaak.

Het is qua kleuren denk ik toch iets van "u vraagt en wij draaien". Er is ongetwijfeld marktonderzoek gedaan naar welke kleuren het meest zullen verkopen.

Mooie auto, ik zou een rond stuur en dakdragers wel kunnen waarderen maar ik verwacht dat deze goed gaat verkopen!
Wel grappig: toen sturen nog rond waren betaalden mensen graag bij voor een stuur met afgeplatte delen (want dat is "sportief"). Nu is een afgeplat stuur steeds vaker standaard en komt de vraag naar een rond stuur weer terug. Ik heb beide gehad en het maakt me eerlijk gezegd helemaal niets uit. Een afgeplatte onderkant is misschien handig als je moddervet bent en achter je stuur moet kruipen.

Het is qua kleuren denk ik toch iets van "u vraagt en wij draaien". Er is ongetwijfeld marktonderzoek gedaan naar welke kleuren het meest zullen verkopen.
Moet dat iets veranderen aan mijn mening?

Maar ik betwijfel eerlijk gezegd hoe grondig dat onderzocht wordt. En wat zou het voor kwaad kunnen om in die range 1 of 2 kleuren op te nemen die werkelijk afwijken van de rest? Als je nu in die configurator kijkt: leuk dat ze verschillende namen bedacht hebben maar het overgrote deel komt neer op donkergrijs. Kortom heel veel tinten die heel dicht bij elkaar zitten. Vind ik rationeel bezien ook heel onlogisch eigenlijk, waarom dan niet wat minder keus bieden, dat is efficiënter en economischer -als dat zo belangrijk is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rw54
Heb in de prijslijst het verschil gezien tussen de plus en de nog niet gepubliceerde core uitvoering. (extra voor plus is aangegeven) Daar is maar 1 optie bij die ik zou willen hebben plus daarnaast 2 opties die alleen in de ultra gratis zijn. Als die alle drie als optie voor de core beschikbaar zijn weet ik mijn keuze al: de core. Daarnaast kies ik de P10. Met de P12 is de range wel groter, maar behalve tijdens vakanties maak ik daar geen gebruik van. Zal ongeveer 6x per jaar een extra laadbeurt betekenen.

De P10 ADW en P12 AWD hebben inmiddels ook een prijs:

VermogenAccu (netto)ActieradiusUitvoeringVanafprijs
P6374 pk - 480 Nm80 kWh620 kilometerPlus€63.995
P6374 pk - 480 Nm80 kWh620 kilometerUltra€70.995
P10 AWD510 pk - 710 Nm91 kWh660 kilometerPlus€66.995
P10 AWD510 pk - 710 Nm91 kWh660 kilometerUltra€73.995
P12 AWD680 pk - 790 Nm112 kWh810 kilometerPlus€72.995
P12 AWD680 pk - 790 Nm112 kWh810 kilometerUltra€79.995

Wel grappig: toen sturen nog rond waren betaalden mensen graag bij voor een stuur met afgeplatte delen (want dat is "sportief"). Nu is een afgeplat stuur steeds vaker standaard en komt de vraag naar een rond stuur weer terug. Ik heb beide gehad en het maakt me eerlijk gezegd helemaal niets uit. Een afgeplatte onderkant is misschien handig als je moddervet bent en achter je stuur moet kruipen.
Het is wat mij betreft niet zozeer het afgeplatte wat me stoort. Het is het geheel met die airbag, qua vorm. Ik vind het een beetje truttig stuurtje voor een SUV in deze klasse.

Ik vraag het mij af of het de meerprijs van de P10 tov P12 waard is. Vermogen hebben ze beide genoeg en toch beide op 180 km/u begrensd, dus daar doe je het niet voor. Is dat bereik een meerprijs van €6.000,- waard? Of is de “660 km” voldoende? De P10 Ultra is dan wel een goede deal denk ik.

Laatst bewerkt:
Wat een flauwe kleuren zeg! En zo’n kaal interieur…
Exterieur vind ik verder wel mooi. En de instapper lijkt me de beste aanbieding.

Chique maar saai.
Er waren laatst berichten over de onveiligheid van niet traditionele deurgrepen zoals bij EV's gebruikelijk.
Maar als ik deze Volvo zie dan zou ik als buitenstaander niet weten hoe de deuren open moeten. Lijkt een beetje op de Ford Mustang Mach-E deuropeners.

Is het dak altijd zwart gespoten of is het een panoramadak van voor tot achter waarvan je een deel kunt openen a la BMW? De rare deurgrepen buiten snap ik ook niet, lijkt me niet eenvoudig om bij een ongeluk of te water gaan voor een buitenstaander of brandweer daar dan de nodige kracht te kunnen uitoefenen.

Heb in de prijslijst het verschil gezien tussen de plus en de nog niet gepubliceerde core uitvoering. (extra voor plus is aangegeven) Daar is maar 1 optie bij die ik zou willen hebben plus daarnaast 2 opties die alleen in de ultra gratis zijn. Als die alle drie als optie voor de core beschikbaar zijn weet ik mijn keuze al: de core. Daarnaast kies ik de P10. Met de P12 is de range wel groter, maar behalve tijdens vakanties maak ik daar geen gebruik van. Zal ongeveer 6x per jaar een extra laadbeurt betekenen.
Waar heb je de specs van de Core gezien?

BMW iX3 11 kW AC versus Volvo EX60 22 kW AC laadvermogen. Maar indien thuis (wallbox) max. 11 kW (3x 25A) aansluiting, heeft dan BMW (11 kW) juist een voordeel qua hogere RTE (round trip efficiency) tijdens thuisladen? Oftewel gaat dan grotere AC-lader Volvo (22 kW) juist tegenwerken?

Chique maar saai.
Er waren laatst berichten over de onveiligheid van niet traditionele deurgrepen zoals bij EV's gebruikelijk.
Maar als ik deze Volvo zie dan zou ik als buitenstaander niet weten hoe de deuren open moeten. Lijkt een beetje op de Ford Mustang Mach-E deuropeners.
Die niet traditionele deurgrepen zijn onveilig bij onder meer Tesla, niet bij de traditionele automerken. Die hebben er gewoon even langer over nagedacht. Stroompanne -> dan springen de sloten open, want de spanning houdt bij Mercedes en BMW de sloten dicht, zonder spanning springen die dus los. Bij onder meer Tesla heb je spanning nodig om de deuren te openen.In 't geval van een stroompanne is dat wel jammer voor de inzittenden...

Volvo blijft voor mij nog steeds het veiligste automerk ter wereld, zoals enkele jaren geleden met alternatieve crashtests bewezen werd. Omdat Volvo zijn wagens niet ontwikkeld om goed te scoren in de crashtests, maar gewoon om veilig te zijn. De veiligheidsbalken zijn dus wat langer dan bij de andere automerken, ook al helpt dat alleen bij ongevallen die niet overeenkomen met de standaard tests.
Dus ik ben er zeker van dat zij over deze klinken en de gevolgen op 't vlak van veiligheid goed nagedacht hebben.

En neen, ik rijd geen Volvo, en ben dat ook niet van plan.
Maar denk wel dat deze het samen met de iX3 en de GLC knap moeilijk gaat maken om die Q6 nog verkocht te krijgen...

Terug
Bovenaan