Volvo problemen met verkeersinformatie

Matthijs 2996739

Net ingestapt
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Volvo XC 60 uit april 2021. Een fijne auto maar sinds 2 april 2025 is sprake van een klein ongemak.
De auto is uitgerust met Sensus navigatie en daarin is sinds 2 april geen verkeersinformatie van RTTI meer zichtbaar. Zoiets kan gebeuren en er zijn ergere dingen dan in een file geraken die je wellicht had kunnen mijden. Wat evenwel steekt is dat Volvo tot op de dag van vandaag niet communiceert over de oplossing waaraan ze werken en wanneer die verwacht kan worden. Zelfs het eigen dealernetwerk was niet op de hoogte toen ik mij na ruim een week meldde met het gebrek. En ook de dealer heeft geen nadere informatie dan "dat ze eraan werken". En dat terwijl het probleem al vrij snel rondging op Volvo forums in Nederland en daarbuiten. Ten minste enige honderden volvo-bezitters moeten hier last van hebben. Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Wat mogen we op dit punt van fabrikant en dealers verwachten? Garantietermijnen zijn inmiddels verlopen; kun je hierop nog iemand aanspreken?

Ik heb wat voor je rondgekeken. Het lijkt inderdaad een internationaal probleem te zijn met een betrokken server voor die service. Wellicht heeft Michel 1393884 ervaring hiermee? Intussen zou je een andere navigatie-app kunnen gebruiken via Android Auto of Apple Carplay? TomTom Amigo (gratis) of Waze kunnen daar naast Apple Kaarten/Google Maps (onder andere) goede opties voor zijn.

hier ook probleem, ergens begin April begonnen. Andere wagen met RTTI systeem geen probleem. Zowel via interne simkaart als mobile hotspot via mijn mobiel werkt allesn behalve RTTI. Viel me ook op dat onder systeem-instellingen wel het VIN wordt weergegeven maar niets onder 'verkeersinformatie' V60 2020 T5, heerlijke wagen, maar dit moeten ze gewoon fixen. Anders jaarlijkse fee deels terugeisen voor service die we niet ontvangen.

hier ook probleem, ergens begin April begonnen. Andere wagen met RTTI systeem geen probleem. Zowel via interne simkaart als mobile hotspot via mijn mobiel werkt allesn behalve RTTI. Viel me ook op dat onder systeem-instellingen wel het VIN wordt weergegeven maar niets onder 'verkeersinformatie' V60 2020 T5, heerlijke wagen, maar dit moeten ze gewoon fixen. Anders jaarlijkse fee deels terugeisen voor service die we niet ontvangen.
Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel is die fee? Ik heb een V90 met Android maar heb nergens terug kunnen vinden hoeveel ik moet betalen voor verkeersinfo etc. Is deze info voor de voorloper wel beschikbaar?

Terug
Bovenaan