vraag over startkabels gebruiken

Barry 1531344

Startmotor
Mijn auto heeft lang stil gestaan en nu is helaas de accu leeg.

Het gebruik van de startkabels is mij niet helemaal duidelijk.

Ik begrijp dat de rode kabel op de beide + polen van de accu gezet moeten worden.

De zwarte kabel is voor mij onduidelijk.
Het boekje van mijn startkabels zegt:
auto met volle accu: zwarte kabel op de - van de accu
auto met lege accu: zwarte kabel op een "kaal stuk op het motorblok"

in mijn geval heeft de helpende auto een start/stop systeem.
ik heb het boekje van mijn nieuwe (met goede accu) auto gepakt en hieraan staat omdat mijn nieuwe auto een startstop systeem heeft dat beide(?) zwarte kabels op het motorblok moeten aangesloten, en dus van beide kanten van de zwarte accu niet op het accu?

zoals afbeelding 60.

klopt dit?

Whats-App-Image-2024-04-23-at-16-42-59.jpg

Laatst bewerkt:
In alle gevallen zou ik aanraden om de accu's direct met elkaar te verbinden, zonder omwegen. Dus de plus pool van de goede accu direct verbinden met de plus pool van de lege accu, en hetzelfde met de min-polen van beide accu's Indien je via een "kaal stuk" metaal op het motorblok verbinding maakt, dan moet veel stroom zich een weg banen door diverse onderdelen in de auto, en daardoor kan de elektronica van slag raken. Technisch kán het echter wel. Maar zelf zou ik het nooit zo doen zoals hierboven staat beschreven op afbeelding 59 en 60.

Het "knalgas" argument, is wat overdreven waarschuwing van de fabrikant, die zich wil vrijpleiten van eventuele gevolgen, van verkeerd handelen. Alleen bij het over-laden van een accu, komt waterstofgas ( knalgas) in mogelijk gevaarlijke hoeveelheden vrij. Bij een lege accu, stroomt geen noemenswaardige hoeveelheid knalgas naar buiten, zeker niet in die paar seconden dat een start actie duurt.

Wat een start-stop systeem ermee van doen heeft, is me niet duidelijk. Ik zou het in ieder geval uitschakelen voor de duur van de starthulp.

Laatst bewerkt:
Als je de kabels aansluit zal er enige vonkvorming ontstaan bij het laatste aansluitpunt, vandaar dat ze de min kabel wat verder van de accu zelf verwijderd willen hebben. Zet het start-stop van de auto met de volle accu wel uit; de motor moet blijven draaien. Sommige voertuigen/merken hebben speciale een aansluitpunten voor een "jump start"

Auto's met stop-start meten en berekenen de stroom die de accu in- en uitgaat. Wordt de accu direct op de accupolen opgeladen/ontladen dan is deze berekening in de war. Los van het oude "knalgas/waterstof" argument is dit een andere reden waarom de minkabel niet direct op de accu aangesloten moet worden.

Meeste auto's hebben ook startpunten onder de motorkap, in ieder geval voor de plus. om welke auto gaat het om?

lege accu auto: Seat Arosa 2001
volle accu auto: Seat Mii 2017

het start stop systeem zet ik uit.

dus ik zou de zwarte kabel gewoon op beide - punten kunnen zetten, gaat mijn start/stop systeem dan niet kapot?

lege accu auto: Seat Arosa 2001
volle accu auto: Seat Mii 2017

het start stop systeem zet ik uit.

dus ik zou de zwarte kabel gewoon op beide - punten kunnen zetten, gaat mijn start/stop systeem dan niet kapot?
Zeer onwaarschijnlijk dat er iets kapot gaat, als je beide accu's rechtstreeks verbindt. Maar als de accu van de Arosa slecht is, dan werkt het start-stop systeem niet. De motor zal dan niet afslaan bij stilstand. Dus na het starten minstens een half uur gaan rijden met de auto, om de accu voldoende op te laden. Liever nog iets langer. Daarna kun je proberen of het start-stop systeem nog werkt. Als de motor na de rit afslaat bij stilstand en koppeling los, dan is alles in orde.

Maar let op: onder de volgende omstandigheden werkt een start0stop systeem niet:
1. slechte accu
2, motor niet op bedrijfstemperatuur.
3. verwarming ingeschakeld
4. portier en/of motorkap open ( verschilt per merk en model)
5, veel stroomverbruikers ingeschakeld
en natuurlijk als de S/S off knop ( onbedoeld) ingeschakeld wordt.

Laatst bewerkt:
Zeer onwaarschijnlijk dat er iets kapot gaat, als je beide accu's rechtstreeks verbindt. Maar als de accu van de Arosa slecht is, dan werkt het start-stop systeem niet. De motor zal dan niet afslaan bij stilstand. Dus na het starten minstens een half uur gaan rijden met de auto, om de accu voldoende op te laden. Liever nog iets langer. Daarna kun je proberen of het start-stop systeem nog werkt.
"Maar als de accu van de Arosa slecht is, dan werkt het start-stop systeem niet. De motor zal dan niet afslaan bij stilstand."
Je bedoeld dat het start stop systeem van de Mii dan niet werkt? De Arosa heeft geen start stop systeem.

Ik zal sowieso het start stop systeem van de Mii uitzetten.

"Maar als de accu van de Arosa slecht is, dan werkt het start-stop systeem niet. De motor zal dan niet afslaan bij stilstand."
Je bedoeld dat het start stop systeem van de Mii dan niet werkt? De Arosa heeft geen start stop systeem.

Ik zal sowieso het start stop systeem van de Mii uitzetten.
Ik dacht dat de Arosa ook een S-S systeem had. Maar als de auto dat niet heeft, is er helemaal niets aan de hand. Gewoon beide accu's parallel op elkaar aansluiten. Het S-S systeem van de Mii kan je inderdaad het beste uitzetten, zodat de dynamo een beetje extra stroom kan leveren.

Ik ging er ook van uit dat een Arosa uit 2001 geen start/stop had, dus gewoon kabels er op. Als hij echt diep ontladen is even wachten en dan starten.

Hou er wel rekening mee als hij echt goed leeg is dat de accu een flinke opdonder heeft gehad. Zeker bij kleine accu's zoals een Arosa en als ze al iets ouder zijn is het dan vaak einde verhaal en is het wachten tot je weer staat.

Bovenop dat een accu voor zo'n arosa geen drol kost en dit zeer eenvoudig is zelf te vervangen gewoon preventief nieuwe accu er in.

Meet sowieso even de accuspanning van de arosa voor je hier aan begint:
Alles onder de 10v is gewoon een kwestie van de accu vervangen.
Als het onbelaste voltage iets van 12,x volt is, meet je nogmaals tijdens het starten. Als dan de spanning onder de 10v duikt, is het ook beter om gewoon een nieuwe accu te kopen.

Er wordt eigenlijk altijd aangeraden om de minkant op de motor of massapunt aan te sluiten bij de auto die hulp nodig heeft. Ongeacht wat voor auto dat is.
Dan gaat de startstroom rechtstreeks vanaf de plus, door de startmotor naar de min, zonder dat het eerst door de rest van het systeem gaat (weg van de minste weerstand) Het motorblok is immers de minpool van je startmotor.

Daarnaast is het risico op een vonk bij het loskoppelen altijd aanwezig. De defecte accu kan inderdaad knalgas produceren doordat deze geladen wordt en door die vonk kan dat ontbranden. Hoe slechter de accu was, hoe groter dit risico is.
Door de minkant (die als eerste los moet na het overstarten) aan het motorblok te bevestigen verklein je ook gelijk dat risico, omdat de vonk niet in de buurt van de accu komt.

Als je een hulpauto met start-stop systeem hebt en daarmee starthulp wil verlenen. Kan deze ontregeld raken omdat je een 2e accu in het systeem zet.
Het start-stop systeem monitort namelijk constant het accuvoltage en de accucapaciteit.(zoals engineer2 al aangaf)
Daarom sluit je bij een auto met start-stop ook de minkant aan op het motorblok. En is het raadzaam het start/stop systeem even uit te schakelen.
Waarom het verder nog van belang is, afgezien van bovenstaande, zal vast wel iemand weten, maar zo diep zit ik niet in de materie.

En vooral belangrijk: Zet na het starten van de hulpbehoevende auto maar voor het loskoppelen, eerst zoveel mogelijk zware gebruikers (achterruitverwarming, aanjager, koplampen) aan .
Hierdoor wordt voorkomen dat er een stroompiek ontstaat bij het loskoppelen en blijft de electronica heel.
Nou is een arosa niet bepaald spannend qua electronica. Maar de mii vind het niet zo leuk.

Als de auto een tijdje met een lege accu heeft gestaan zou ik al meteen die accu vervangen. Komt toch niet meer goed.

Als je wegenwacht hebt kunnen die helpen en de accu doormeten en zelfs vervangen..

het is gelukt!
bedankt iedereen voor de hulp.

ik heb uiteindelijk toch de + + en -- methode gebruikt, dus niks op metaal.
eerst nog problemen, want er was bij de Arosa weinig ruimte bij de accu. dus deze los moeten maken.
toen startte de auto niet, pas na meerdere keren proberen en veel wachten startte de auto gelukkig.

en netjes de stroomverbruikers uit en daarna aan gezet.

ook heb ik toch een andere donor auto gebruikt, zonder start stop systeem.
ik kon het niet aan om mijn net nieuwe Mii met start/stop systeem te gebruiken.

afgelopen dagen heb ik zoveel gelezen, wat er allemaal kan gebeuren, start stop problemen, ontploffingsgevaar van de accu etc. ik heb mij een beetje gek laten maken.

de accu van de Arosa is trouwens nieuw (6 maanden).

ik weet niet wat er mis is gegaan, de auto heeft 2 weken stil gestaan, misschien iets aan laten staan of een verborgen verbruik.

Laatst bewerkt:
Ga maar uit van een stille verbruiker. Dat kan bijvoorbeeld een alarm of de centrale deurvergrendeling zijn, maar ook de radio.

Daar zou ik wel even achteraan gaan. Een arosa heeft normaliter geen "stand by" verbruik. In elk geval niet genoeg om binnen 2 weken leeg te zijn. Een accu van 6 maanden oud mag echt niet leeg zijn in zo'n kort tijdsbestek.
Zit er geen te grote accu in (die de dynamo niet vol kan krijgen) of is de auto na vervanging alleen voor korte stukjes gebruikt? Want dan kan dit ook gebeuren.

Als de accu ver leeg is kan het inderdaad even duren voor de accu genoeg startcapaciteit heeft. Je laadt de accu in principe op met de dynamo van de andere auto. Een erg lege accu kan even tijd kosten.

Terug
Bovenaan