Vrachtwagenheffing; de teruggekeurde bestelauto wordt ook belast.

Durashift

Asfaltkampioen
Vanaf 1 juli 2026 gaat het rekeningrijden voor vrachtwagens, formeel de Vrachtwagenheffing genoemd, in Nederland van start.

De heffing geldt voor alle voertuigen in de categorieën N2/N3 met een registratie in Nederland of een land daarbuiten en wordt geheven op alle snelwegen en een aantal provinciale, doorgaande, wegen.

rdw---voor-wie-vrachtwagenheffing---categorie-n2-n3---web.jpg

Op basis van bovenstaande afbeelding zou men kunnen denken dat een pick-up of bestelbus met een massa van minder dan 3500 kilogram uitgezonderd is. Nee, deze op het kentekenbewijs én voor de rijbewijscategorie plus de fiscaliteit, ooit tot maximaal die 3,5 ton teruggekeurde voertuigen blijken veelal hun oorspronkelijke voertuigcodering in de kentekenregistratie behouden te hebben. Dit is de technische maximummassa op het kentekenbewijs, het oorspronkelijke gewicht is veelal zo rond de 5 ton en valt daarmee in voertuigcategorie N2.

(..)
Het betreft een specifiek groot bestelautotype, de zogenoemde teruggekeurde bestelauto. Om deze met B-rijbewijs te mogen rijden is bij toelating administratief een gewichtslimiet van 3500 kilo op het kentekenbewijs toegevoegd. Het originele toegestane gewicht (vaak tussen de 4.000 en 5.000 kilo) staat echter ook nog op het kentekenbewijs en zorgt ervoor dat dit voertuig officieel in voertuigcategorie N2 valt. En dat is de categorie waarvoor de vrachtwagenheffing gaat gelden.

(..)Voor de vrachtwagenheffing is dus niet het Toegestane Maximum Massa (F2 op het kentekenbewijs) leidend, maar de Technische Maximum Massa (F1), Doordat voertuigeigenaren er eigenlijk nooit mee bezig zijn geweest wat de voertuigcategorie is zijn veel eigenaren nog onwetend. Bij een willekeurig verhuurbedrijf is de helft van de betreffende huurvloot (teruggekeurde bestelbus met laadbak en laadklep) uitgevoerd als N1 en de andere als N2, waardoor voor de ene de kilometerheffing wel gaat gelden en voor de andere niet. Ook zal het ene transportbedrijf net mazzel kunnen hebben met N1-voertuigen en hun concurrent toevallig N2-voertuigen kunnen bezitten, waarvoor ze 11 cent per kilometer extra moeten rekenen. (..)

Er komt nog een regel bij waarmee rekening gehouden dient te worden:

Tachograafplicht (dus ook een bestuurderskaart) bij grensoverschrijdend vervoer voor voertuigen met de N2 categorie.

Bron: https://www.ttm.nl/fleet/tolheffing...at-ook-gelden-voor-16-000-bestelautos/172727/

Voor wie meer wil weten over de Vrachtwagenheffing zelf:

De categorie elektrische bestelauto's die een maximum massa hebben van 4250 kilogram zijn automatisch vrijgesteld van de Vrachtwagenheffing, lees ik op bovenstaande site.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik ben zelf benieuwd hoe dit straks gaat lopen, begin volgend jaar. Bedrijven (voertuigeigenaren) kunnen pas vanaf januari 2026 een contract met een toldienstaanbieder, een zogeheten service provider, afsluiten én een on board unit (tolkastje) te kopen, per voertuig.
Installatie is, als ik het zo begrijp, plug and play. :unsure:

Ik hoop dat de serviceproviders de vraag aan kunnen, al zal men wel verwachten dat een flink deel van de vrachtwagens die nu al met tolheffing in andere landen worden geconfronteerd, het bestaande kastje kunnen gebruiken.

Er kunnen ontheffingen aangevraagd worden voor bijvoorbeeld politie- of brandweervoertuigen.
Maar goed, alle lokaal of regionaal opererende voertuigen (afvalinzameling bijvoorbeeld) zullen er toch al snel eentje nodig hebben, al is het maar voor een paar kilometer snelweg die men soms benut, bijvoorbeeld om naar de regionale verbrandingsoven te rijden, denk ik dan.

Laatst bewerkt:
Tegenprestatie is dat je over die N2 voertuigen geen wegenbelasting gaat betalen.

Leuk als je een N2 camper hebt. Kan nog best interessant worden om zo'n ding te kopen

^^ Dat meen je niet? :oops: .

(maar kan mij dit wel voorstellen nu ik erover nadenk..).

Ondernemersvrijstelling is per dit jaar verdwenen natuurlijk.

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn zou je zeggen. Waarom pakken ze dan niet het gewicht op kenteken.

Of een vrijstelling voor de huidige terug gekeurde voertuigen. Dan heeft de ondernemer kans om die voertuigen langzaam te vervangen voor echte 3,5 tons voertuigen.

Het is ook een hiaat in de wetgeving dat ze nu ineens van de voertuigklasse uitgaan in plaats van het GVW. Ik neem toch aan dat er inderdaad nog iets wordt aangepast.

Ik zat ook te denken: als de RDW eind juni een bestand naar de belastingdienst stuurt met alle voertuigen in de N2 categorie waarvoor de wegenbelastingplicht vervalt (door de Vrachtwagenheffing) dan zou het voor die teruggekeurde bestelwagens 'glad' moeten lopen en dus geen motorruigenbelasting meer te betalen.

Als de belastingdienst dit accepteert, natuurlijk.

Hoe gaat het eigenlijk met de afdrachten van de betaalde kilometers? De door de RDW aangestelde serviceproviders storten de centen bij de RDW of rechtstreeks bij onze belastingdienst/Ministerie van Financiën?

Voor campers (de zware types) is dit ook een uitdaging. Historisch gezien werden die als bedrijfswagen geregistreerd N-categorie), maar dit was een fout omdat een camper een personenvervoer voertuig is (M-categorie). Gaat met milieuzones ook verkeerd.

Een aantal jaar geleden zijn er nieuwe afspraken gemaakt over voertuigcategorien (en meteen EU breed zodat uitwisseling eenvoudiger is) en vanaf dat moment zijn al dat soort fouten in registraties gestopt. Bij kenteken aanpassingen en nieuwe uitgiftes loopt dat al weer een hele tijd goed, maar er is natuurlijk ook nog veel historie.

Bij teruggekeurde bestelbussen hetzelfde; dat had gewoon een aanpassing moeten zijn van N2 naar N1 (en omdat de technische massa ook gewoon bekend blijft (en de typegoedkeuring ook niet vervalt) kan dit later weer naar N2 gezet worden wanneer gevraagd). Dat men dit op een verkeerde manier heeft gedaan in het verleden komt nu hard terug.

Aangezien het hier gaat om historisch gemaakte fouten (waardoor die voertuigen niet in de juiste categorie zijn geplaatst) lijkt me een opruim ronde aan RDW kant (eventueel aangemoedigd door een eigenaar) wel op zijn plaats.

Terug
Bovenaan