Vragen over een tweedehands Octavia, helaas geen EV

Klinkt goed.

En stel je hebt 2 auto's. Identiek behalve de km stand en de prijs. Die is 160 bij de één en 100 bij de ander. Is het dan erg af te raden om een 160k km octavia 1.0 tsi uit 2020 te kopen? We rijden nu met 1 auto 23k per jaar zoiets. Straks 2 en dan wordt het waarschijnlijk 15-20k met de octavia.

Laatst bewerkt:
Voor dat kleine verschil zou ik voor de versie met 100dkm gaan, dan zit je over 4 jaar nog onder de 200dkm en bij die ander er naar 2 jaar al overheen. Kan bij verkoop een groot verschil opleveren.

En qua opties. Hoe belangrijk zijn die?

Er is bijvoorbeeld de vrij basic Ambition Business variant.

Maar ook de Business plus versie. Deze komt o.a. met een groter LCD scherm, parkeersensoren voor én achter, achteruitrijcamera, keyless entry, automatisch sluitende kofferbak, DAB+, lederen stoelen, ACC, stoelverwarming, privacy glass achter, LED lampen voor én achter.

Dat heeft die Ambition dus niet.

Is dat wat jullie betreft een meerprijs van 1700 euro waard?

Op zich klinkt het mij allemaal leuk en luxe in de oren. Tegelijkertijd, écht nodig is het niet natuurlijk..

Laatst bewerkt:
Ik zou voor zoveel mogelijk opties gaan, zeker als het maar 1700 euro mer kost. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Maar een luxer exemplaar is later makkelijker te verkopen/in te ruilen.

Is dat wat jullie betreft een meerprijs van 1700 euro waard?
Ja. De BEP is niet alleen rijker uitgerust maar ook mooier afgewerkt dan de Ambition. DAB+ is ook prettig, veel meer keuze qua zenders en heeft volgens mij meer toekomst dan etherradio. En als je Android auto of Apple Carplay kunt gebruiken in de auto is dat ook een enorme meerwaarde. Vergeet niet dat je -als ik je goed begrijp- van plan bent lang te doen met de auto.

Bovendien zou die aanwezige lederen bekleding -niet standaard op een BEP voor zover ik weet- erop kunnen duiden dat je de elektrisch verstelbare stoelen hebt -zou ik even uitzoeken als ik jou was. Dat zijn namelijk duidelijk fijner zittende stoelen dan de standaardexemplaren, die wat mij betreft niet meer dan oké zijn.

BTW: Zijn beide auto's die je bekijkt wel de 4e generatie Octavia? Want de 3e generatie is ook nog geleverd in 2020 zo te zien.

Laatst bewerkt:
Ja. De BEP is niet alleen rijker uitgerust maar ook mooier afgewerkt dan de Ambition. DAB+ is ook prettig, veel meer keuze qua zenders en heeft volgens mij meer toekomst dan etherradio. En als je Android auto of Apple Carplay kunt gebruiken in de auto is dat ook een enorme meerwaarde. Vergeet niet dat je -als ik je goed begrijp- van plan bent lang te doen met de auto.

Bovendien zou die aanwezige lederen bekleding -niet standaard op een BEP voor zover ik weet- erop kunnen duiden dat je de elektrisch verstelbare stoelen hebt -zou ik even uitzoeken als ik jou was. Dat zijn namelijk duidelijk fijner zittende stoelen dan de standaardexemplaren, die wat mij betreft niet meer dan oké zijn.

BTW: Zijn beide auto's die je bekijkt wel de 4e generatie Octavia? Want de 3e generatie is ook nog geleverd in 2020 zo te zien.
Bedankt. Zal eens nagaan of ze elektrisch verstelbaar zijn.

En nee, 3e generatie. Voor de 4e generatie moeten we weer best wat extra geld bijleggen.. Of heb je daar nog advies over?

Oh dan weet ik t niet van de stoelen. Ik rij zelf een mk4, mk3 heb ik me nooit echt in verdiept.

Maar ik vermoed dat een late Octavia 3 zomaar eens een verstandigere keuze zou kunnen zijn dan een vroege Octavia 4. De 4e generatie had de nodige kinderziektes in het begin (mijn auto uit 2023 is probleemloos, voor de goede orde). Ongetwijfeld zijn die bij gebruikte auto's in de meeste gevallen opgelost, maar toch. En als de Octavia 3 ook beschikt over -mijns inziens- belangrijke opties als Android Auto/Apple Carplay en DAB+ dan is er niet zo heel veel reden om voor die Octavia 4 te gaan. Volgens mij is die 3e generatie gewoon een heel goede auto, en itt de 4e generatie heeft-ie nog gewoon een kachel met draaiknoppen enzo. Bedient wel zo lekker.

Laatst bewerkt:
Dus een octavia vanaf 2022 heeft dus geen kinderziektes meer? Of is dit vanaf 2023? Weet iemand dit?
Lastig te zeggen. Je kunt het best op skodaforum.nl kijken denk ik, en dan vooral uitgebreid lezen en bestuderen. Dat bepaalde systemen issues hebben wil niet zeggen dat het voor jou ook issue gaat zijn. Mijn auto is relatief kaal, geen uitgebreide rij-assistentie, geen automaat, ik gebruik geen Skoda Connect, noch gebruik ik de on-board navi (uitsluitend android auto icm google maps). Met wat er wel op zit en wat ik wel gebruik ben ik nagenoeg 100% tevreden. Iets zegt mij dat er een samenhang is ;)

De Octavia IV vanaf 2020 had vooral software issues.
Ik was redelijk actief op het Skoda forum en daar staat er heel veel over geschreven.
Als je er 1 koopt en zorgt dat de software bijgewerkt is naar de nieuwste versie zijn de meeste problemen wel voorbij voor zover ik weet.

De Octavia 3 is eenvoudiger en kent sowieso minder problemen

Kun je eens een link delen van beide auto's?
Kenners herkennen al snel wat er wel en niet op
Dit is hem met al die opties. Als ik de waarde ervan check op ANWB dan zit ie somehow wel heel laag in de markt. Toen ging ik zoeken op eigenarenhistorie en dat zijn er 4-5 geweest sinds 2020. Wel beetje gek of niet?

Laatst bewerkt:
Mooi exemplaar met leer en 18 inch velgen, wit staat de Octavia 3 ook goed vind ik. Via kenteken check op finnik.nl kun je exact zien wie de eigenaren zijn geweest van de auto en gedurende welke periode. Als ik deze check, komt naar voren dat de auto een tijd als huurauto is ingezet. Daar zou ik altijd voor uitkijken, met dergelijke auto's wordt vaak niet zachtzinnig omgegaan (i know, heb bij een groot landelijk autoverhuurbedrijf gewerkt). Er staan er genoeg te koop dus ik zou even verder zoeken. Nog een tip mijnerzijds, het 'infotainment' scherm in deze auto is de duurste/meest uitgebreide. Deze heb ik ook in mijn Octavia 3, is fantastisch, maar is er bij mij, op de oprit, 2x in een half jaar uit gejat. Geeft wellicht stof tot nadenken. Succes!

Mooi exemplaar met leer en 18 inch velgen, wit staat de Octavia 3 ook goed vind ik. Via kenteken check op finnik.nl kun je exact zien wie de eigenaren zijn geweest van de auto en gedurende welke periode. Als ik deze check, komt naar voren dat de auto een tijd als huurauto is ingezet. Daar zou ik altijd voor uitkijken, met dergelijke auto's wordt vaak niet zachtzinnig omgegaan (i know, heb bij een groot landelijk autoverhuurbedrijf gewerkt). Er staan er genoeg te koop dus ik zou even verder zoeken. Nog een tip mijnerzijds, het 'infotainment' scherm in deze auto is de duurste/meest uitgebreide. Deze heb ik ook in mijn Octavia 3, is fantastisch, maar is er bij mij, op de oprit, 2x in een half jaar uit gejat. Geeft wellicht stof tot nadenken. Succes!
Bedankt voor je info, zeker nuttig. In de Octavia 4 zie ik een nóg moderner infotainment systeem. Eén die half los staat van het dashboard. Is die ook inbraakgevoelig?

Die verhuur is redelijk aan het begin van zijn leven geweest dus als dat een probleem zou zijn was dat waarschijnlijk wel aan het licht gekomen inmiddels.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een navigatiesysteem uit een O3 tegenwoordig nog veel gestolen wordt. Het is in de basis toch al een wat oudere auto natuurlijk.

Hoewel ik geen fan ben van wit staat het deze auto goed en is het een mooi aangekleed exemplaar.

Mijn vorige O3 hatchback uit 2019 met 95.000 op te teller, met DSG en de 1.5TSI staat voor een stuk meer te koop momenteel.
Deze prijs lijkt me in de huidige markt niet slecht voor de station.

Heb je hem al in het echt gezien en ermee gereden?

Deze heb ik ook in mijn Octavia 3, is fantastisch, maar is er bij mij, op de oprit, 2x in een half jaar uit gejat. Geeft wellicht stof tot nadenken. Succes!
Hoe lang geleden was dat? Er was een tijd dat die schermen massaal gejat werden, weet nog goed. Ook het RNS510 van VW was erg populair bij de verkeerde doelgroep.

Maar is dit nog steeds aan de orde? Tegenwoordig hebben die systemen niet zo heel veel toegevoegde waarde meer volgens mij, de navigatie is meestal verouderd net als de multimedia.

In de Octavia 4 zie ik een nóg moderner infotainment systeem. Eén die half los staat van het dashboard. Is die ook inbraakgevoelig?
Ik heb me hier oprecht nog nooit druk over gemaakt. Kan het me niet voorstellen eigenlijk.

Vorig jaar september en dit jaar maart, dus zeker nog relevant. Hier in de wijk zelfs een Tiguan te pakken gehad van een jaar of 10 oud... Naast diverse jonge Mercedessen en Golfjes, alles in 1 nacht. Er zijn helaas merken waar het dievengilde net wat gekker op is (VAG, Mercedes, BMW). Ik maakte me er ook nooit druk om, todat het je gebeurt, en zeker 2x in korte tijd doet je bloed koken. Hij staat nog steeds op de oprit, want ben er nog steeds wijs mee en allrisk verzekering gelukkig, maar wel wat extra maatregelen genomen om ze het moeilijker te maken.

In de Octavia kun je eenvoudig een vorm van alarm laten activeren. Dan zal al wel een ruit kapot zijn, maar zodra ze de deur open trekken gaat hij toeteren. Dan rennen ze echt wel weg.

Zoek iemand op die kan coderen. Sowieso zijn er bij de Octavia wel meer leuke en handige dingen te activeren die gewoon aanwezig zijn, maar vanuit de fabriek niet geactiveerd zijn of anders ingesteld

Ik wou nog even melden dat ik de Octavia (3) uit 2020 BEP destijds heb gekocht. We rijden hier inmiddels al een aantal maanden in en zijn zeer tevreden, dus bedankt voor het advies. Lekker stil op de snelweg, het leder geeft echt een premium gevoel, Canton luidsprekers maken echt verschil in audio-ervaring, LED geeft veel zicht en nog wel meer. Dus erg tevreden.

Enige opvallende is dat je relatief lang in zijn 1 moet rijden op lage snelheid met deze Octavia. Bij onze Seat Ibiza 1.2 (2012) waren we gewend al veel eerder naar zijn 2 te kunnen schakelen. Komt dat doordat de Skoda een 1.0 TSI is?

De Seat hebben we nu als 2e auto voor heel af en toe. Daar kregen we niet veel meer voor terug. Hebben jullie nog advies met een auto "oprijden"? Doe je dan wel al je beurten groot en klein of alleen klein en APK bijv.?

Enige opvallende is dat je relatief lang in zijn 1 moet rijden op lage snelheid met deze Octavia. Bij onze Seat Ibiza 1.2 (2012) waren we gewend al veel eerder naar zijn 2 te kunnen schakelen. Komt dat doordat de Skoda een 1.0 TSI is?
Ik herken dit niet. Als ik de koppeling met beleid bedien kan ik in mijn Octavia 4 vanuit stilstand wegrijden in 2, en -wederom met beleid- lukt het ook om zonder gas bij te geven van 1 naar 2 te gaan. Bij koude start, als de motor meer toeren maakt, kun je zelfs heel makkelijk van 1 naar 2 zonder het gas aan te raken.

Maar het blok heeft geen koppel onderin, dus misschien zit het wat tussen de oren, omdat je gewend bent dat de 1.2 nèt ietsje soepeler oppakte? Kan nooit heel veel schelen echter.

Doe je dan wel al je beurten groot en klein of alleen klein en APK bijv.?

Een jaarbeurt, de Seat is van 2012 dus nog niet écht heel oud. Ieder jaar verse olie en oliefilter is wel belangrijk, want door het spaarzame gebruik kan de olie juist sterker vervuilen doordat het niet echt warm wordt. Laat de auto goed controleren door de garage, APK is immers ook maar minimaal en een momentopname.

Terug
Bovenaan