Vreemd (vals) kenteken?

joris 1529997

Net ingestapt
Zag gisteren 25-2-2026 op de A-58 een auto rijden met kenteken: 74-DMZ-1
Op kentekencheck nagekeken, bestaat (nog) niet volgens de app.
Betrof een grijze Hyundai Kona
Weet iemand hier iets meer van/

vr. gr. een nieuwsgierige Zeeuw

Dat is een auto van Defensie (DM in het kenteken staat voor Defensie Materieel).

Deze kentekens kan je niet opzoeken, omdat ze niet geregistreerd staan bij het RDW. Ze hoeven dus ook niet verzekerd te zijn of aan de APK-plicht te voldoen. Zodra deze Kona verkocht wordt, krijgt hij een normaal kenteken.

Is inderdaad militair, ze noemen het ook geen kenteken maar een registratiebewijs. Inderdaad geen APK-plicht, wel worden de vrachtauto's die gevaarlijke stoffen mogen vervoeren ieder jaar door de RdW gekeurd (ADR keuring).

Dat is een auto van Defensie (DM in het kenteken staat voor Defensie Materieel).

Klopt, al kan het voertuig ook ingekocht zijn via het defensiecontract maar bij een dienst voor een ander overheidsdeel worden ingezet. Maakt men gebruik van het raamcontract dat Defensie heeft.

Zo heb ik al eens een zilvergrijs bestelbusje met een DM kenteken gespot dat van de interne postbezorging was (ongeveer die tekst stond op de zijkant).

Algemene website:

Ik vraag mij weleens af wat nu de bezettingsgraad is van de voertuig(personen) vloot is van Defensie.
Op diverse parkings langs kazernes zie ik weleens massa's zilvergrijze voertuigen geparkeerd staan.. wat te doen?

Vroeger (in de jaren '00) aan de stamtafel weleens gehoord (in de tijd van de Peugeot's) dat veel voetuigen alleen van hun plek kwamen om van zomer naar winterbanden te wisselen (en andersom). :unsure:

Terug
Bovenaan