VW 1.4 TSI 125pk advies

Niek 8996085

Startmotor
Goedemorgen,

Momenteel heb ik een 1.0 TSI Volkswagen golf variant met 110pk - 200nm koppel.
Trekgewicht: 1300kg. Bouwjaar: 2017

We hebben een caravan van 1000kg, met een max gewicht van 1500kg, omlaag gezet naar 1300kg, vanwege de auto.

Nu zie ik een mooie Volkswagen golf variant 1.4 TSI met 125pk - 200nm koppel.
Trekgewicht: 1400kg. Bouwjaar: 2017

Zal het verschil in vermogen merkbaar zijn, icm met de caravan? En dus meer geschikt zijn? Het koppel is namelijk gelijk..?

En is de 1.4 TSI van 2017 betrouwbaar?

Want mijn 1.0 TSI heb ik tot op heden niets mee gehad, erg betrouwbaar.

Bedankt voor de adviezen! :)

We hebben een caravan van 1000kg, met een max gewicht van 1500kg, omlaag gezet naar 1300kg, vanwege de auto.

is al vaker gezegd door velen, maar waarom niet gewoon E rijbewijs halen. kost eenmalig wat geld (500 euro all in). kan in 1 dag, maar je hoeft er geen caravan voor om te keuren. je hebt er je hele leven plezier van en het is nog leerzaam ook, geen gedoe meer met of een auto wel of niet wat mag trekken of gedoe met totaalgewicht van 3500kg.

Want nu heb je een golf op het oog die 1400kg mag trekken, de caravan mag het technisch ook, maar je belemmerd je nu weer omdat op papier maar tot 1300kg geladen mag worden.
Eigenlijk wil je dan wel de caravan wéér omkeuren aanschaf van deze golf naar 1400kg , want 300kg pak je zo in een caravan en ga je in de praktijk zo overheen met wat servies en fietsen en ander grut.
Koop je later weer een andere auto die 1500 mag trekken kun je hem wéér omkeuren om fatsoenlijk wat baggage mee te nemen. Of je haalt een andere 1500kg caravan, en kun je die weer terug keuren naar 1400 om achter de golf te hangen. Allemaal niet nodig met eenmalig een E rijbewijs van 500 euro.

Los van die discussie;

Maar je wil dus van een golf variant op benzine uit 2017 met 110PK 200Nm
naar een golf variant uit 2017 met 125 PK 200Nm ? Waarom?

Beide kunnen even goed de caravan trekken, de 2e is wel een 4 cilinder en waarschijnlijk is het koppel iets eerder beschikbaar. Maar de 1.4 heeft niet een al te beste reputatie in de beginjaren, al heeft deze al wel diverse verbeteringen en volgens mij geen distributie ketting meer maar een riem. ik zou dan doorsparen om te kijken of je ergens een moderne 1.5 TSI kunt vinden met 150PK, ook geleverd in de golf facelift (2017-2020)

Laatst bewerkt:
Als je wat anders wil loont het om buiten de volkswagengroep te kijken. De megane 1.3 tce is heel interessant qua waar ze voor worden aangeboden op de ocasionmarkt. Blok zat ook in de nadagen van de dacia dokker en lodgy. Maar wellicht interessant ook in de dacia Duster en renault kadjar

Laatst bewerkt:
is al vaker gezegd door velen, maar waarom niet gewoon E rijbewijs halen. kost eenmalig wat geld (500 euro all in). kan in 1 dag, maar je hoeft er geen caravan voor om te keuren. je hebt er je hele leven plezier van en het is nog leerzaam ook, geen gedoe meer met of een auto wel of niet wat mag trekken of gedoe met totaalgewicht van 3500kg.

Want nu heb je een golf op het oog die 1400kg mag trekken, de caravan mag het technisch ook, maar je belemmerd je nu weer omdat op papier maar tot 1300kg geladen mag worden.
Eigenlijk wil je dan wel de caravan wéér omkeuren aanschaf van deze golf naar 1400kg , want 300kg pak je zo in een caravan en ga je in de praktijk zo overheen met wat servies en fietsen en ander grut.
Koop je later weer een andere auto die 1500 mag trekken kun je hem wéér omkeuren om fatsoenlijk wat baggage mee te nemen. Of je haalt een andere 1500kg caravan, en kun je die weer terug keuren naar 1400 om achter de golf te hangen. Allemaal niet nodig met eenmalig een E rijbewijs van 500 euro.

Los van die discussie;

Maar je wil dus van een golf variant op benzine uit 2017 met 110PK 200Nm
naar een golf variant uit 2017 met 125 PK 200Nm ? Waarom?

Beide kunnen even goed de caravan trekken, de 2e is wel een 4 cilinder en waarschijnlijk is het koppel iets eerder beschikbaar. Maar de 1.4 heeft niet een al te beste reputatie in de beginjaren, al heeft deze al wel diverse verbeteringen en volgens mij geen distributie ketting meer maar een riem. ik zou dan doorsparen om te kijken of je ergens een moderne 1.5 TSI kunt vinden met 150PK, ook geleverd in de golf facelift (2017-2020)

Het heeft niets met een BE rijbewijs te maken.
De golf is Max 1800kg en de caravan 1500 kg.
Dat de caravan aangepast is naar 1300kg is puur vanwege het maximale trek gewicht van de golf.

En ik wil de auto inruilen van 2017 op een 2017 model, vanwege de lage km stand.
Huidige km stand is 160k.
Auto die aangeboden wordt: 40k.
En het bij te betalen bedrag is waarschijnlijk te overzien, zo’n €2500. Vandaar.

Mijn vraag is vooral of de 1.4 TSI echt sterker is dan de 1.0 TSI, met een caravan. Aangezien het koppel hetzelfde is.

Bedankt!

Het heeft niets met een BE rijbewijs te maken.
De golf is Max 1800kg en de caravan 1500 kg.
Dat de caravan aangepast is naar 1300kg is puur vanwege het maximale trek gewicht van de golf.
Maar bij het trekgewicht gaat het om het werkelijke gewicht dus de TMM van de caravan maakt daarvoor niet uit. (Toch?)

2500 euro bijleggen maar? Altijd doen natuurlijk! Helemaal gezien het verschil in km stand. Zou wel zeker willen weten dat die km. stand echt wel klopt. Wie koopt er nu zo'n auto om er vervolgens maar 5k per jaar mee te rijden... Ik vind het verdacht.

Maar bij het trekgewicht gaat het om het werkelijke gewicht dus de TMM van de caravan maakt daarvoor niet uit. (Toch?)
Exact, met een BE rijbewijs kun je gewoon die max 1500 kg caravan achter jou golf van 1300 zetten. Hoeft niets terug gekeurd te worden. Je moet de caravan alleen niet maximaal beladen dan. Maar er hoeft dus helemaal niets terug gekeurd te worden met BE rijbewijs. Koop je nu een golf die 1400 kg mag trekken dan kun je ook meer mee nemen zonder herkeuren.
Zoveel makkelijker, minder gedoe , en op langere termijn nog vaak goedkoper ook als je een paar x van auto of caravan wisselt.

dat hoeft met een BE rijbewijs dus allemaal niet.

Exact, met een BE rijbewijs kun je gewoon die max 1500 kg caravan achter jou golf van 1300 zetten. Hoeft niets terug gekeurd te worden. Je moet de caravan alleen niet maximaal beladen dan. Maar er hoeft dus helemaal niets terug gekeurd te worden met BE rijbewijs. Koop je nu een golf die 1400 kg mag trekken dan kun je ook meer mee nemen zonder herkeuren.
Zoveel makkelijker, minder gedoe , en op langere termijn nog vaak goedkoper ook als je een paar x van auto of caravan wisselt.

dat hoeft met een BE rijbewijs dus allemaal niet.
Volgens mij heb je dit niet goed.

Mijn golf mag momenteel Max massa 1850kg.
En de caravan max dus 1500kg.

Jij zegt dus dat ik het op 1500kg mag laten staan, en ermee rijden als de caravan max 1300kg weegt?

Ik dacht dat je het maximale te trekken gewicht moest respecteren (1300kg huidige golf).

En het terug ‘keuren’ is administratief bij rdw. Volgens mij maar €70

Laatst bewerkt:
Nee want je mag bijvoorbeeld ook gewoon met een lege autoambulance achter de Golf rijden maar niet met een zware auto erop.

Jij zegt dus dat ik het op 1500kg mag laten staan, en ermee rijden als de caravan max 1300kg weegt?

Ja, met BE rijbewijs mag dat.

Zet je er dan een grotere auto voor kun je hem voller pakken tot max 1500 kg zolang de auto het toe staat.

Omkeuren is iets van 80 euro inderdaad, maar bij elke auto die meer of minder mag trekken kun je weer weer keuren, net als wanneer je een ander caravan koopt.

Maar ook als je een keer een dubbelasser bij de bouwmarkt mee neemt omdat je iets langs mee moet nemen kan dat gewoon met BE. Vaak hebben die laadvermogen van 2000kg. Kan dan zo achter de golf als je hem niet te zwaar belaad.

1x 500 euro en je bent van al het ‘gedoe’ af , en is nog leerzaam ook.

Je kunt de 1.0 ook nog laten tunen naar ca. 140pk
Heb ik destijds ook gedaan met de Octavia. Die trok de caravan van 1300Kg prima

Maar op de een of andere manier voelt het voor mij toch alsof de 1.4 meer marge heeft voor tuning dan de 1.0.
Schroef je de turbo van de 1.4 150pk erop, dan kan je nog veel meer uit het blok halen.

Maar volgens mij wil de topic starter met name een andere auto om de auto weer te kopen maar dat met wat minder kilometers. Niet omdat hij vermogen te kort komt

Nee want je mag bijvoorbeeld ook gewoon met een lege autoambulance achter de Golf rijden maar niet met een zware auto erop.
Dat geldt alleen als je uitsluitend in NL blijft, wat met een caravan - waar het hier om gaat - niet heel waarschijnlijk is. In een aantal andere landen mag wel degelijk ook het maximaal toelaatbaar gewicht van een aanhanger niet boven het maximaal trekgewicht van de trekauto komen.

Terug
Bovenaan