VW Golf 7 1.0 TSI 2017 geluid motor

PassatCC2011

Startmotor
Hallo, ik heb een VW Golf 7 facelift gekocht met een 1.0 TSI 3 cilinder motor met 114.000 km's. Tijdens de aankoop heb ik niet gelet op geluiden in de motor, maar nu hoor ik best wel wat geluiden. Motor trilt best wel, want ik voel het ook binnen wanneer ik in de auto zit, volgens vcds geen foutcodes. Ook geen vermogensverlies, trekt normaal op. Ik heb ook nieuwe bougies, olie, oliefilter en luchtfilter geplaatst.

Eerste geluid: koude start +- 1 minuut lang ratelend kettingachtig geluid komende links van de motor. Ik dacht eerst de ketting, maar toen zag ik dat het een riem heeft. Misschien klep die moet stellen tot het toerental zakt?

Tweede geluid: op stationair draaiende motor hoor je een licht kloppend geluid dat komt en gaat, maar meestal is het er wel. Geluid komt rechts van de motor, als ik de koppeling induw, dan valt het geluid even weg, maar komt weer terug zelfs als de koppeling ingedrukt is. Ik merk dat wanneer ik de koppeling induw dat het geluid er minder is, maar nog wel steeds aanwezig.

Iemand die misschien ervaring hiermee heeft?

In dit geval; AI is je vriend. :)

Probleem 1;
Een trillende 3-cilinder 1.0 TSI is deels normaal vanwege de constructie, maar overmatige trillingen en onbekende geluiden bij 114.000 km kunnen duiden op versleten motorsteunen, een opgerekte distributieriem of problemen met de ontsteking.

Probleem 2;
Een kloppend geluid rechts van de motor dat verdwijnt bij het indrukken van de koppeling, duidt in de regel op slijtage aan de aandrijflijn. De meest voorkomende oorzaken bij een VW Golf 7 zijn een versleten tweemassa vliegwiel (DMF) of een defect druklager van de koppeling.

Ik dacht ook direct aan een versleten motorsteun.

En rechts van de motor, is dat bekeken van achter het stuur, of staand voor de auto kijkende naar de auto?

claude zegt:

Op basis van wat je beschrijft zijn er twee aparte dingen aan de hand, en beide zijn vrij herkenbare kwalen bij dit motortype:

1. Ratelend geluid links, alleen bij koude start (~1 min)

Klopt, de 1.0 TSI (EA211) heeft inderdaad een distributieriem, geen ketting — dus het is niet de klepketting zoals bij de oudere 1.2/1.4 TSI-blokken. Dit specifieke geluid (kort ratelend/tikkend geluid bij koude start, dat na ongeveer een minuut wegtrekt) is een veelgehoord fenomeen bij de 1.0 TSI, waarbij meerdere eigenaren en zelfs monteurs het toeschrijven aan het stangetje/koppelinkje van de elektrisch bekrachtigde wastegate-actuator op de turbo, dat wat speling heeft en gaat resoneren bij koude start. Dat verklaart ook goed waarom het na een minuutje verdwijnt: zodra de motor wat op temperatuur en druk komt, stopt het resoneren. Dit wordt in de regel als onschuldig beschouwd, al is het bij sommige VAG-merken nooit structureel verholpen. Skodaforum

Kort gezegd: waarschijnlijk geen reden tot paniek, maar wel iets om te laten bevestigen (een monteur kan met een vinger op het actuatorstangetje voelen of het geluid daar vandaan komt en wegvalt).

2. Tikkend/kloppend geluid rechts, bij stationair, komt en gaat, minder (maar niet weg) bij ingetrapte koppeling

Dit patroon — geluid bij stationair draaien, vermindert bij het intrappen van de koppeling maar verdwijnt niet volledig — wijst vaker in de richting van het tweemassavliegwiel (DMF) dan van het druklager. Een versleten druklager geeft normaal juist een duidelijk geluid mét ingetrapte koppeling (omdat het lager dan tegen de drukgroep drukt), terwijl een tweemassavliegwiel juist onregelmatig kan tikken/rammelen bij stationair en vaak wél merkbaar reageert op het intrappen van de koppeling omdat de veerspanning/belasting op het systeem dan verandert.

Bevestiging in de praktijk: op een Golfforum werd exact dit voorgesteld als test — de koppeling bij stationair half intrappen (net niet in de eerste versnelling), en als het geluid dan minder wordt of verdwijnt, wijst dat op een defect tweemassavliegwiel. Dat is precies wat jouw bekende beschrijft. Problemcar.nl

Let wel: dit is niet 100% zeker vanaf afstand — een geluid dat "komt en gaat" kan ook een losse hitteschild, uitlaatophanging of motorsteun zijn die toevallig rechts zit. Maar de combinatie (stationair, kloppend, reageert op koppeling) is een klassiek DMF-signaal.

Advies
Geen van beide zaken hoeft acuut gevaarlijk te zijn (geen foutcodes, geen vermogensverlies), maar laat het door een garage met een stethoscoop (of gewoon een schroevendraaier tegen het blok) lokaliseren — dat scheelt onnodig kosten maken aan het verkeerde onderdeel. Vraag specifiek te checken op:

• speling in het wastegate-actuatorstangetje (geluid 1)
  • speling/spel in het tweemassavliegwiel via de koppelingshuis-inspectieopening (geluid 2)

Update! Ik ging even onder de auto kijken en luisteren. Ik zie duidelijk dat de kant van de versnellingsbak hard trilt, ook de aandrijflijn aan die kant. Aan de andere trilt het bijna niet. Het geluid komt ook uit de versnellingsbak, want dat hoor je duidelijk als je onder de auto ligt, aan de andere kant of boven hoor je niets. Is het misschien een optie om te beginnen met de versnellingsbakolie te vervangen? Zijn dit de vul -en aftappunten ?

Ja dat zijn de vul en aftappluggen. Die op de bovenste foto is de vulplug en die op de onderste foto is de aftapplug. Maar zo te zien is de versnellingsbak ( en misschien de motor zelf ook ) en het subframe ook mooi vettig van olielekkage. Misschien moet je daar ook nog even naar laten kijken. Misschien heb je hier nog garantie op?

Update! Ik ging even onder de auto kijken en luisteren. Ik zie duidelijk dat de kant van de versnellingsbak hard trilt, ook de aandrijflijn aan die kant. Aan de andere trilt het bijna niet. Het geluid komt ook uit de versnellingsbak, want dat hoor je duidelijk als je onder de auto ligt, aan de andere kant of boven hoor je niets. Is het misschien een optie om te beginnen met de versnellingsbakolie te vervangen? Zijn dit de vul -en aftappunten ?

Het is niet slim/handig om met een draaiende motor onder je auto te gaan met alle gevaren die dat met zich meebrengt.

Terug
Bovenaan