VW Passat - CC

Mr Bart

Startmotor
Ik heb een vraag met betrekking tot tweedehands/occasions van de Volkswagen Passat en VW Passat CC.
Klopt het dat -wat verschillende kennissen in de autobranche- zeggen: dat de weliswaar goed uitziende oudere (vanaf ca. 2007-2012) VW Passat (sedans) met hogere kilometerstand (ca. 175.000> ) als groot nadeel hebben dat ze vaak hoge onderhoudskosten hebben? Daarnaast zeggen ze dat door een 'stevige degelijke motor' de brandstofkosten ook vaker oplopen, 'het zijn niet de meest zuinige sedans'.

En wat is het verschil met de VW Passat CC, die ik persoonlijk wat meer 'afgerond' vind qua design aan de buitenkant (bijv. schuine achterportieren en kofferbak)? Ze lijken iets lager/sportiever op het eerste oog, maar ook vrij lang?
Een van de kennissen zei: ik zou zoeken naar een auto met kleinere lengte, want parkeren in vooral steden is echt een crime; in veel kleinere vakken past hij dan net niet, omdat je ondanks spiegels afstellen moeilijk kan inschatten waar hij precies eindigt en door de grote draaicirkel is het ook lastig in een keer netjes in te parkeren waar het druk is. Klopt dit wel of ligt het dan meer aan de 'rijvaardigheid/ervaring/kennen van je eigen voertuig'? Hier (vaag vermoeden eindigen neus motorkap en achterkant) zouden ze 'om bekend' staan. Ik heb geen idee, maar wat zijn jullie ervaringen? (Zou fijn zijn als er toevallig een (ex)eigenaar zou reageren.) Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
De techniek uit de generatie passat is zeer kwetsbaar. Als je in iets aparts wil rijden en een goede deal zoekt dan zijn de hyundai i40 en kia optima leuke sugesties. Ik heb geen glazen bol maar de kia optima met hybride techniek kan weleens heel gewild gaan worden in de youngtimerwereld. In 2012 was alleen lexus die een statige sedan had met hybride techniek, en hybride modellen van lexus met hybride techniek die nu in de youngtimer regeling vallen gaan als warme broodjes.

Ik kom die CC's nooit meer tegen, ondanks dat ze wel opvallen in het straatbeeld. Niet heel objectief natuurlijk, maar het lijkt me geen veilige keuze gezien de reputatie van de motoren uit die jaartallen (zoals Carfanatic al opmerkte).

Neus en achterkant wen je vanzelf aan. Achterkant zal piepjes hebben en de voorkant weet je snel genoeg waar die stopt.

Ik kan mij wel voorstellen dat de wagen wat lastig is in te parkeren omdat de afbakening van de auto vrij ver buiten de raamstijlen ligt. Bovendien is de draaicirkel 11,4 m wat niet heel weinig is.

Als dan niet alleen de inparkeerruimte klein is maar ook de straat smal is dan kan inparkeren wel lastig zijn. Ik ben net terug uit zuid Frankrijk en daar is ook vaak weinig parkeerruimte en zijn de straten ook vaak smal. Zelfs een goed afgebakende Volvo V70 inparkeren (draaicirkel 11,6) is daar soms lastig. Het sterft er ook van de fiatjes 500 (draaicirkel 9,3) ik begrijp dat wel.

Zo'n CC is ongeveer net zo lang als mijn Octavia.
Als het echt krap is kan de auto weleens een beetje uitsteken uit een vak. Gisteren bij de Efteling nog ervaren dat de lengte soms onhandig is.
Doorgaans verder echt geen problemen mee.
Wel als je er nog een fietsendrager ofzo op hebt zitten.

De techniek in de VW Passat en Passat CC is voor is voor een groot deel gelijk.

Ik heb toen nog naar een Passat CC gekeken.
Zoals al aangegeven is de reputatie van de benzinemotoren niet best. Vanaf 2008 gebruikte VW andere olie schraapveren om de CO2 uitstoot te verlagen, zoals we nu weten was dat geen goed idee. Het klopt dus dat de onderhoudskosten flink kunnen oplopen.

Terug
Bovenaan