waardebepaling prius

Moos de Kat

Startmotor
Goedemorgen,

Mijn vader is laatst van links aangereden. Tegenpartij is volledig schuldig. De schade is 2 gedeukte deuren, wat schaafplekken en een scheur in de dorpel. de schade wordt geschat op 6300 euro. En de waarde van de auto op 6500 euro (vervangingswaarde). Nu lijkt me dat laatste erg laag. De auto is van 2008 en heeft net 100.000 km op de teller. Spic en span van binnen en buiten, zoals alleen oude mensen dat kunnen.En altijd netjes onderhoud bij de toyota dealer.

Ik heb op gaspedaal gezocht en maar 2 prii kunnen vinden die wat in de buurt komen en rond de 8500 zitten. Nu is natuurlijk het beginsel van een verzekering dat mijn vader schadeloos gesteld moet worden, dus afgescheept met een 6500 euro, kan hij nooit een vervangende prius kopen die gelijkwaardig is.

Mijn gevoel is dat de waarde minstens 9000 moet zijn. Afgaan wat ik vind qua waardes op internet.

Mijn vader wil dat hij het liefst gewoon gerepareerd wordt. En dat begrijp ik ook. Hij is de auto gewend.

Wat is nu een beetje een redelijke waarde en is het mogelijk om toch voor reparatie de pushen omdat er eigenlijk geen vervanging te vinden is? Met het idee in basis volledig schadeloos te worden gesteld.

Het verschil tussen de waarde bij een autobedrijf en die van je vader zit in: Winstmarge en potentiele garantiekosten. Een garagebedrijf loopt risico met een auto die verkocht moet worden... en niet op 1 auto, maar op de hele keten van auto's totdat de laatste inruiler van die keten is verkocht. Daarvoor moeten ze kosten maken (showroom, poetsen, beurtje, garantie, geld lenen, verzekeren etc etc) De waarde van en auto wordt bepaald door "de markt" en niet wat een gek er voor wil geven. Als er 500 zilvergrijze te koop staan is een donkerblauwe meer waard. Als uit de lease 25.000 Tesla's min of meer tegelijk op de markt komen zakt de prijs... Maar een expert kan ook laag inzetten met de dagwaarde. Vraag een contra expertise aan.

In de basis zou de Prius €12.600 euro (dubbele van het schadebedrag) waard moeten zijn om niet economisch total loss verklaard te worden. Dus daar ga je sowieso het schip in ben ik bang.

Als ik via de ANWB kijk voor de waarde van de auto kom ik op €6.950,-, dus zou de €6.300 wel aan de lage kant zijn. Nu heb ik niet alle details van de Prius, dus check het ook zeker zelf.

Wel alles goed met je vader? Hopelijk geen blijvend letsel? En helaas met dit soort dingen, kom je er nooit beter uit. Het kost altijd tijd en geld, zelfs als je zelf geen schuld hebt.

Succes in ieder geval!

De prijs op gaspedaal is een verkoopprijs en de dagwaarde zit daar inderdaad altijd behoorlijk onder. Helaas gaan verzekeringsmaatschappijen niet uit van gevoelens en emotionele waarde, maar op kille cijfers. Dus lijkt mij het geboden bedrag niet uitzonderlijk. De enige mogelijkheid als je het er totaal niet mee eens bent is een contra expertise aanvragen, maar verwacht hier geen wonderen van.

Wat vervelend voor je vader dat hij aangereden is.

Dat gezegd hebbende, je denkt toch niet serieus dat een doodgewone huis-tuin-en-keuken auto van 18 jaar oud 9000 euro op zou moeten brengen?

Mensen die voor een Prius uit 2008 8.5k neertellen, daar zit ook een steekje los wat mij betreft.

Met vader is alles goed, behalve de stress om zijn auto. Wat iemand voor een auto wil geven maakt mij niet uit, maar mij gaat het om wat nu een redelijke vervangingswaarde zou zijn. Via de anwb lijsten kom ik qua richtprijzen veel lager uit dan wat er aangeboden wordt.

ANWB geeft wel aan "Als een auto door schade total loss raakt of door diefstal verloren gaat wordt vaak gesproken over de ‘dagwaarde’. Vaak wordt die uitgelegd als de inkooprichtprijs, maar dat is in het nadeel van de verzekerde! Wij spreken daarom liever over de vervangingswaarde; de richtprijs waarvoor een consument bij een autobedrijf een gelijkwaardige auto kan terugkopen."

Dus bij een autobedrijf moet mijn vader een soortgelijke kunnen kopen.
De verzekering rekent met een regel dat als het schadebedrag hoger is dan de vervangingswaarde minus de waarde van de auto met schade deze total loss is.
Dus bij 6300 schade en iemand biedt 4000 voor de schadeauto moet de vervangingswaarde minstens 10300 zijn.
eea hangt dus nog af van wat er voor de schadeauto wordt geboden door de diverse inkopers.
Dus hopen op een zo hoog mogelijke vervangingswaarde en een zo laag mogelijk bod van de inkopers.

Je maakt een denkfoutje: Stel waarde is € 6.500 1/10 seconde voor de aanrijding en 1/10 seconde na de aanrijding, in die staat, biedt iemand € 4.000.... De auto is verzekerd tegen een dagwaarde (polisvoorwaarden) dus krijgt je vader van de verzekeraar € 2.500 en van de opkoper € 4.000. De schadereparatie mag in dit geva maar € 2.500 zijn.... en daar kan je niet veel voor repareren. Daarnaast, als je een auto koopt van iemand zonder garantie en zonder winstoogmerk, van een particulier of zoals de auto van je vader 1/10 seconde voor de aanrijding, zal je voor de vastgestelde "dagwaarde" iets kunnen kopen. Nergens staat dat winst en garantie vergoed moet worden.

Met vader is alles goed, behalve de stress om zijn auto. Wat iemand voor een auto wil geven maakt mij niet uit, maar mij gaat het om wat nu een redelijke vervangingswaarde zou zijn. Via de anwb lijsten kom ik qua richtprijzen veel lager uit dan wat er aangeboden wordt.

ANWB geeft wel aan "Als een auto door schade total loss raakt of door diefstal verloren gaat wordt vaak gesproken over de ‘dagwaarde’. Vaak wordt die uitgelegd als de inkooprichtprijs, maar dat is in het nadeel van de verzekerde! Wij spreken daarom liever over de vervangingswaarde; de richtprijs waarvoor een consument bij een autobedrijf een gelijkwaardige auto kan terugkopen."

Dus bij een autobedrijf moet mijn vader een soortgelijke kunnen kopen.
De verzekering rekent met een regel dat als het schadebedrag hoger is dan de vervangingswaarde minus de waarde van de auto met schade deze total loss is.
Dus bij 6300 schade en iemand biedt 4000 voor de schadeauto moet de vervangingswaarde minstens 10300 zijn.
eea hangt dus nog af van wat er voor de schadeauto wordt geboden door de diverse inkopers.
Dus hopen op een zo hoog mogelijke vervangingswaarde en een zo laag mogelijk bod van de inkopers.
Je begint zelf over kijken op Gaspedaal, wat natuurlijk geen eerlijke vergelijking is. Daarnaast is het doel van de verzekering dat de schade beperkt blijft, niet dat je helemaal schadeloos gesteld gaat worden. Dat wordt je helemaal nooit.

Een dagwaarde van 6500 euro voor een 18 jaar oude Prius klopt gewoon met de gangbare koerslijsten. Je hebt twee keuzes: laat de schade repareren, of vervang de auto.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed waar de stress vandaan komt, als je 6500 euro vergoed krijgt, dan staat het je vrij te kijken voor een duurdere of goedkopere auto. Als je geen 2000 euro bij kunt leggen om zelf tot die 8500 te komen die je op Gaspedaal ziet, dan heeft dat meer met het ontbreken van financiele buffers te maken, en niet zozeer met de verzekering.

In dit geval is het de tegenpartij die de schade moet vergoeden, en je volledig schadeloos moet stellen. Dat is het verzekeringsbeginsel. Waardes van auto's is inderdaad lastig te bepalen. Ik dacht dat de internetprijzen van auto's tegenwoordig al de bodem aanbiedingen zonder inruil en garantie e.d. zijn. Maar laat ik eerst maar even de resultaten van de experts afwachten. Dat mijn vader er stress van heeft is een gegeven, daar heb ik geen invloed op, dat is zijn beleving. Het doet hem gewoon veel. Dus immateriële schade is er ook, maar lastig aan te tonen. in ieder geval wel te benoemen. Maar we wachten af en ik zal de resultaten doorgeven.

In dit geval is het de tegenpartij die de schade moet vergoeden, en je volledig schadeloos moet stellen. Dat is het verzekeringsbeginsel. Waardes van auto's is inderdaad lastig te bepalen. Ik dacht dat de internetprijzen van auto's tegenwoordig al de bodem aanbiedingen zonder inruil en garantie e.d. zijn. Maar laat ik eerst maar even de resultaten van de experts afwachten. Dat mijn vader er stress van heeft is een gegeven, daar heb ik geen invloed op, dat is zijn beleving. Het doet hem gewoon veel. Dus immateriële schade is er ook, maar lastig aan te tonen. in ieder geval wel te benoemen. Maar we wachten af en ik zal de resultaten doorgeven.
Oke, de tegenpartij moet je schadeloos stellen - maar die is daar natuurlijk voor verzekerd, en daarmee is het weer een verzekeringskwestie.

Dat het sneu is, dat staat buiten kijf. Maar ik denk persoonlijk dat jij en je vader de waarde van de auto wat hoog inschatten; je staat je blind op wat een Prius volgens de verkopers nog op moet brengen, maar ik zie ook bv een Auris met 100dkm staan, voor 6500. Vergelijkerbare auto is niet hetzelfde als 'exact dezelfde auto'.

de richtprijs waarvoor een consument bij een autobedrijf een gelijkwaardige auto kan terugkopen."

Geeft de ANWB ook aan wat zij verstaan onder het begrip gelijkwaardig?

Zoals hierboven ook al gesteld: een Auris is ook een hybride met de techniek van een Prius, zou je dus ook kunnen kopen. Maar, een Honda Insight zou ook kunnen. Is ook een hatchback, hybride techniek (iets afwijkend t.o.v. Toyota, d8 ik) en kwalitatief (interieur) minder qua materialen.

De schade is 2 gedeukte deuren, wat schaafplekken en een scheur in de dorpel. de schade wordt geschat op 6300 euro. En de waarde van de auto op 6500 euro (vervangingswaarde). (..)

Mijn vader wil dat hij het liefst gewoon gerepareerd wordt. En dat begrijp ik ook. Hij is de auto gewend.

(..) is het mogelijk om toch voor reparatie de pushen omdat er eigenlijk geen vervanging te vinden is? (..)

Auto zal dus economisch TL verklaard worden, technisch kan het gemaakt worden.

Wil jij deze auto ook houden voor je vader, dan is er misschien wat mogelijk om de auto op de noodzakelijke onderdelen te laten repareren? Ik denk dan aan twee gebruikte deuren in de schade onderdelen wereld te zoeken die al de juiste kleur hebben en onbeschadigd of in die mate dat het met een goede polijstbeurt nog te fixen is.

Wat is de scheur in de dorpel precies? Misschien volstaat een kort stukje nieuw dorpel inlassen.

De krassen misschien voor nu voor lief nemen, als 'aandenken' en sparen voor spuiten t.z.t, want spuitwerk is niet voordelig.

Meer info: https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/total-loss

Je zou eenzelfde auto moeten kunnen kopen voor het bedrag. Zo zie ik deze:
Haal daar wat vanaf voor de garantie, dan kom je op een waarde van zeg 7250 a 7500.

Eén is geen, dus je moet er wel minimaal drie pakken. Dan zie ik er eentje met meer kilometers, maar wel voor meer geld:
En wel vergelijkbaar, maar gevoelsmatig minder netjes:

Ik zou 'm dus wel op 8000 waarde durven te verdedigen. Doe dit ook naar de verzekeraar op exact deze manier. Ik heb hetzelfde gehad, al had de verzekering toen een inschatting die aardig overeenkwam met wat ik had gevonden.

Eens met bovenstaande. Ik heb zelf mijn auto total loss gereden, maar was gelukkig allrisk verzekerd. Ik kreeg ook een bod, maar door het aantonen (toevallig met hulp van advertenties van gaspedaal) dat gelijkwaardige auto’s voor meer geld te koop stonden, heb ik toen een fors hoger bedrag gekregen. Ik kon er toen opnieuw eenzelfde auto van kopen. Dus gelijke bouwjaar en kilometerstand.

Het verschil tussen de waarde bij een autobedrijf en die van je vader zit in: Winstmarge en potentiele garantiekosten. Een garagebedrijf loopt risico met een auto die verkocht moet worden... en niet op 1 auto, maar op de hele keten van auto's totdat de laatste inruiler van die keten is verkocht. Daarvoor moeten ze kosten maken (showroom, poetsen, beurtje, garantie, geld lenen, verzekeren etc etc) De waarde van en auto wordt bepaald door "de markt" en niet wat een gek er voor wil geven. Als er 500 zilvergrijze te koop staan is een donkerblauwe meer waard. Als uit de lease 25.000 Tesla's min of meer tegelijk op de markt komen zakt de prijs... Maar een expert kan ook laag inzetten met de dagwaarde. Vraag een contra expertise aan.
Precies die kosten moet zijn vader ook betalen om een andere te kopen.

Daar heb ik een andere mening over. De beste man raakt buiten zijn schuld zijn auto kwijt. Schadeloos stellen zou moeten zijn dat de man de middelen krijgt om een andere auto te kopen. Als dat een auto bij een dealer is bij wijze van spreken dan is dat zo. Hij zou geen moeite moeten doen. Nu krijgt hij nooit de vervangingswaarde van de auto.

Laatst bewerkt:
Hoeveel mag een garagist aan een auto verdienen? 10%? 30%, 50%? 9Buiten hoe je dit kan berekenen) Je maakt er en verdienmodel van voor derden!

Aan schadeherstel wordt toch ook verdiend? Voor niets gaat de zon op.

De verzekeringsmaatschappij kan ook een vervangende auto zoeken of vergelijkbare modellen opzoeken.
Doel van de verzekering is dat de man schadeloos gesteld wordt en er niet bij in gaat schieten. Hij hoeft er ook niet rijk van te worden overigens. Nu slaat de balans een beetje door naar het eerste.

De rol van een verzekeringsmaatschappij is de schade vergoeden die verzekerd is (Dagwaarde, boekwaarde, nieuwwaarde, +10% kosten etc etc, maar hangt een premiestelling aan), niet op jacht gaan om auto's voor je te zoeken. Je krijgt een zak centen van de verzekeraar en de opkoper en dan mag je zelf op pad om wat te zoeken (nieuwer, ouder, groter, kleiner) De autohandelaar maakt er zijn verdienmodel van.... Normaliter krijg je korting als je niets in te ruilen hebt....

De verzekering heeft de rol om de schade van de man welke door hun verzekeringnemer veroorzaakt is te vergoeden op een correcte en eerlijke manier. Zodat de man er niets bij inschiet. En geld verdienen moeten we allemaal.

Precies, dus zal in de polisvoorwaarden staan welke waarde vergoed gaat worden en kan over de hoogte van de vaststelling van die waarde de discussie plaats vinden. Ook staan in de voorwaarden wat je moet doen als je het niet eens bent met de handelswijze van de verzekeraar... Dus die eerst maar eens lezen?

Dat is goed nieuws; fijn dat hij door kan blijven rijden in zijn eigen auto en hopelijk met een redelijk gesloten portemonnee!

Terug
Bovenaan