Waardevaste autos

Ferrie 1963255

Net ingestapt
In het kader van verstandig een auto kopen vraag ik me af welke merken volgens jullie het minste afschrijven. En moet je dan juist een benzine of hybride?

Dit is zo'n algemene vraag, krijg je ook algemene antwoorden.

maar koop een gelimiteerde porsche, of een oudere ferrari en gegarandeerd dat die waardevast zijn en zelfs nog wat gaan stijgen. maar dat is niet antwoord op jou vraag vermoed ik.

Of koop een auto van 1000 euro en die gaat ook nooit meer dan 1000 euro afschrijven. Maar ook niet het antwoord waar je naar zoekt denk ik.

alles staat en valt ook met de overheid, belastingen, brandstofprijzen en vraag en aanbod. En het blijkt dat dit zomaar over 2 jaar weer helemaal anders kan zijn.

Daarnaast is afschrijving ook slechts een deel van de autokosten. Een EV kan wat meer afschrijven, maar als de gebruikskosten laag zijn kan dat zomaar een iets grotere afschrijving compenseren. Koop je een gebruikte EV waar al flink wat vanaf is liggen de kaarten ook weer anders.

met andere woorden, ik zou wat specifieker zijn waar jou vraag vandaan komt

Ik denk te lezen dat je in feite een zo laag mogelijk risico wilt lopen. Want een waardevaste auto kan ook een BMW E60 M5 met V10 zijn in de juiste specs maar ik denk niet dat dit het antwoord is dat je zoekt.

Persoonlijk zou ik het dan zoeken in een auto die of al goed afgeschreven is (dus alleen minder dan 10K) of een frisse hybride.

Maar goed, dit blijft koffiedik kijken want de markt voor hybrides zou natuurlijk compleet kunnen instorten als -bijvoorbeeld- de benzine nog 4x duurder zou worden, er over 10 jaar ook milieuzones zijn voor ICE voertuigen inclusief hybrides of wanneer de MRB sterk gaat stijgen voor ICE voertuigen t.o.v. BEV's. Ik denk dat je voor nu redelijk veilig zit met iets in het segment van een Toyota Yaris of Auris in een hybride versie, of bijvoorbeeld een KIA Niro.

De vraag is wel erg algemeen.

Een auto schrijft over het algemeen in de eerste jaren het meeste af.

Hoe minder je er nu voor betaald hoe minder je er meestal op afschrijft.

Sommige modellen zijn nieuw veel duurder geworden, hier door lijkt de afschrijving mee te vallen, maar moet je veel meer betalen als je de zelfde nieuwe auto wil kopen.

Kleine, compacte auto’s zijn gewild op de tweedehands markt en schrijven relatief weinig af.

Kijk ook gewoon welke auto je leuk vindt, en lekker vindt rijden, de verschillen in afschrijving, en betrouwbaarheid zijn bij populaire modellen in het B en C segment in praktijk heel klein. De verschillen in comfort, wegligging en rijervaring zijn duidelijk groter.

Niks mis met een Toyota maar ga daar zeker niet blind voor. Kijk ook gewoon naar de koopjes in de markt, sommige modellen zijn ondergewaardeerd, en wat je voor het geld krijgt.

Laatst bewerkt:
En als je lang genoeg een auto bezit en goed onderhoud wordt'ie vanzelf weer meer waard als zijnde "laatste der Mohikanen" van zijn type en soort.....

Koop een auto van 30 jaar oud, schrijf je bijna niet af, wellicht iets bij.

Terug
Bovenaan