Wanneer auto wassen na spuitwerk?

Carkiller

Petrolhead
Hallo allen,

Vast wel iemand hier die dit weet. Mijn Suzuki Swift heeft een vers gespoten achterbumper na een kleine schade en helaas is de auto nogal vies geworden door weer en stof.
Wanneer mag ik de auto weer wassen, is de lak voldoende uitgehard?

"Volledige uitharding
De lak is na de aangegeven droogtijd stofdroog en kan dan worden aangeraakt. De lak is echter nog niet volledig uitgehard. De volledige uitharding van autolak duurt meestal 24 tot 48 uur."

"Volledige uitharding
De lak is na de aangegeven droogtijd stofdroog en kan dan worden aangeraakt. De lak is echter nog niet volledig uitgehard. De volledige uitharding van autolak duurt meestal 24 tot 48 uur."

Dank je voor je bijdrage, maar 48 uur lijkt me erg snel om de auto al te wassen. Las ergens 2 weken maar dat is weer erg lang.

Bij 'ons' (lees; mijn oude werkgever) was het ook altijd 2 weken. Maar ze zullen dit wel ruim aanhouden. Er is ook denk ik wel een verschil of je hem wast met de hand met een milde shampoo of in een wasstraat met zeer sterk reinigende middelen.

Je kan de auto gewoon al wassen met de hand. Heb een jaar bij een autoschadeherstelbedrijf gewerkt en daar werd soms een paar uur laten de auto gewassen voor aflevering.

Lak moet echt wel even uitharden voor het hard genoeg is om bijvoorbeeld te kunnen polijsten. Dat duurt inderdaad een week of 2.Ookal is het 2K lak. Het is niet alleen het "droog" zijn wat na 24-48 uur al bereikt wordt, maar het doorharden van de lak, wat gewoon lang duurt voor het zijn eindsterkte bereikt heeft.
Het is nog wel een tijdje "zacht". Als je je nagel er in drukt zou die blijven staan, wat met uitgeharde lak niet gebeurt.

Geldt trouwens voor alle lakken.

Hogedruk spuit even laten voor wat het is. Die zou ik echt niet nu al op de bumper zetten want dan beschadig je dus direct de lak. Wasstraat (krasstraat) ook niet doen. Die zijn veel te grof.

Gewoon afspoelen met een douche-straal kan in principe wel direct.
Je kunt ook gewoon de hele auto "normaal" doen en alleen de bumper even met alleen een zachte doek schoonmaken.
Niet met een grove spons en zeker niet met een borstel of de hogedruk spuit want de kans dat de lak dan beschadigd is best groot. Met een zachte doek heb je er nog controle over en druk je niet zo snel te hard.

Na-polijsten na een week of 2 als je wil.

Ben geen fan van hogedrukspuit op de lak, gevaar is bij de gril en in de wielkasten dat je onbedoeld toch iets beschadigd.
Verkeerd gerichte sproeikop, of te dicht op het oppervlak, kan best wel schade veroorzaken.
Zou m gewoon lekker ouderwets met de hand en "normale" straal wassen.

Ben geen fan van hogedrukspuit op de lak, gevaar is bij de gril en in de wielkasten dat je onbedoeld toch iets beschadigd.
Verkeerd gerichte sproeikop, of te dicht op het oppervlak, kan best wel schade veroorzaken.
Zou m gewoon lekker ouderwets met de hand en "normale" straal wassen.
Alles valt of staat met beleid,
heb in de garage nieuwe en gebruikt altijd met de HD reiniger ontvet en gewassen, waarbij nieuwe auto ontvet werden met heet water en redelijk wat druk.
Zoals boven aangegeven is de combinatie van druk en afstand van de nozzle tot plaatwerk, kunststof delen van belang.

Metertje afstand houden met zo standaard wasbox ding. Desnoods de eerste keer erboven mikken en met schone doek of washmitt erover. (Doe ik met emmer altijd in wasbox ipv die bezem, behalve als hij volledig bezet is.)

Auto staat volledig in de wax, denk dat met de spuit alleen hij voldoende schoon gaat worden.
ik ga hem dus alleen afspuiten in de wasbox met voldoende afstand, dan moet het goed gaan. Bedankt voor het meedenken.

Ik zou nog ff wachten. Een beetje viezigheid kan geen kwaad, zeker niet als ie in de wax staat. Een harde spuit daarentegen

Terug
Bovenaan