Wat is de beste kleine stadsauto in mijn situatie? Graag advies

gast 9637108

Startmotor
Robert hier, de afgelopen tientallen jaren vele auto's versleten van geëindigd de laatste jaren met VW Golf Plus en mijn laatste was een VW Tiguan. Onlangs Skoda Rapid gekocht, maar daar ben ik echt niet blij mee, dat was een grote vergissing dus die wordt asap vervangen. De vraag is 'door wat'?
Nu ik tegenwoordig vrijwel altijd alleen in de auto rijd (af en toe kleintjes in autostoeltje), en dan nog in de stad en sporadisch erbuiten (actieradius niet meer dan 100km eens in de maand/twee maanden) én ook nog maar 5000 km per jaar maak, ben ik op zoek naar een zuinige en compacte auto waar ik zeker 5-10jr mee vooruit kan. Liefst met een beetje schwung en geen bejaarden look hoewel een Kia Picanto best fijn rijdt en veel vakjes aantikt. Ik zoek toch een wat jonger en sportiever uiterlijk. Ik denk aan Toyota Aygo X, of Yaris (Cross). De VW Polo of TCross vind ik best groot want in de stad kun je amper parkeren en Audi is te duur voor mijn rijgedrag. Mini heeft een te lage instap. Hybride zou kunnen. Extra's als parkeercamera's, car play zijn wel fijn. Mijn budget is 20k max. Liefst een auto van ca 2 jaar oud waar de kop af is.
Vandaar mijn vraag op dit forum: wat adviseren jullie mij?

Laatst bewerkt:
Of.. als het
een beetje schwung
...nodig heeft, (en niet al te lage instap), dan is een elektrische Mokka misschien iets?

Niet de beste EV techniek in de markt maar ook niet slecht, anders hebben die te koop staande exemplaren met een tonnetje op de teller na enkele jaren dat toch ook niet kunnen bereiken, denk ik dan.

Wel even controleren wat de status is van de boordlader (omvormer) of deze onder de verlengde garantie valt of al vervangen is.

Een autostoeltje achter in een Aygo X lijkt mij wel een uitdaging, dat past zeker beter in de Inster maar of die hip genoeg is?
Ik vind een Inster best wel 'hip', maar was na proefrit fors teleurgesteld. Had er zoveel meer van verwacht. De proefrit was in een eenvoudige Inster. Pas als je álle opties erbij zou hebben gekocht heb je wat ik had gedacht te zullen krijgen. Maar dan ben je wel duizenden euro's verder

Wat bevalt er niet aan de rapid?

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 22.425
Kilometerstand: 10 km
Bouwjaar: 05/2026
De rapid is mij te groot en ik vind het te weinig auto. Ik kan niet aflezen hoe hard ik exact rijd, niet zien hoeveel bezine er nog in zit of hoeveel kilometers. Er zijn blokjes maar daar klopt niks van. Geen car play in deze uitvoering. Kortom, te weinig.

Kleine kinderen worden groot.
En voor de prijs van een tweedehands A-segmenter van Toyota heb je een nieuwe Dacia Sandero (of jong gebruikte). Die zijn licht en zuinig. Laag in wegenbelasting. Ideaal wmb.

Met uw rijprofiel kunt u ook een Honda e overwegen. We hebben er zelf één en we zijn er erg mee in onze nopjes. Het is misschien niet de meest rationele auto om te kopen (kleine range met name), maar leuk is hij wel en uitermate comfortabel voor zijn formaat. Het is een een heel makkelijk auto om in te rijden met heel goed zicht rondom en alle hulp van camera's, sensoren en ze zelfs een parkeerhulp die zelf voor je kan inparkeren.

Robert hier, de afgelopen tientallen jaren vele auto's versleten van geëindigd de laatste jaren met VW Golf Plus en mijn laatste was een VW Tiguan. Onlangs Skoda Rapid gekocht, maar daar ben ik echt niet blij mee, dat was een grote vergissing dus die wordt asap vervangen. De vraag is 'door wat'?
Nu ik tegenwoordig vrijwel altijd alleen in de auto rijd (af en toe kleintjes in autostoeltje), en dan nog in de stad en sporadisch erbuiten (actieradius niet meer dan 100km eens in de maand/twee maanden) én ook nog maar 5000 km per jaar maak, ben ik op zoek naar een zuinige en compacte auto waar ik zeker 5-10jr mee vooruit kan. Liefst met een beetje schwung en geen bejaarden look hoewel een Kia Picanto best fijn rijdt en veel vakjes aantikt. Ik zoek toch een wat jonger en sportiever uiterlijk. Ik denk aan Toyota Aygo X, of Yaris (Cross). De VW Polo of TCross vind ik best groot want in de stad kun je amper parkeren en Audi is te duur voor mijn rijgedrag. Mini heeft een te lage instap. Hybride zou kunnen. Extra's als parkeercamera's, car play zijn wel fijn. Mijn budget is 20k max. Liefst een auto van ca 2 jaar oud waar de kop af is.
Vandaar mijn vraag op dit forum: wat adviseren jullie mij?
wij hebben hier een fiat picanto staan, nieuwe apk , nieuwe remmen Abs starten en rijden! 1250 euro, geen gedoe gewoon een betrouwbare auto !

Als je zo weinig rijdt dan wil je toch eigenlijk 'niks'. Daarmee bedoel ik dat het niet echt boeiend is dat hij wat groot, onzuinig, krap, duur in onderhoud etcetera is. Een auto met 180.000km zou je bijvoorbeeld de komende 10 jaar naar de 230.000km kunnen rijden. Als dat iets onzuiniger is (8 ipv 6L op 100km) dan kost je dat twee tankbeurten per jaar extra, allemaal erg overzichtelijk.

Doorgaans wil je, als je weinig rijdt, een jonge auto met veel km erop. Dan is alle comfort, uitstraling en plastic nog fris en kan je er nog 10 jaar mee doorrijden. Ook al is dat naar de 3 ton met veel reparaties, omdat die reparaties dan bijvoorbeeld pas na 3-6 jaar komen zijn dat allemaal uitgestelde kosten (net als MRB en brandstof).

Als je een 'nooit-problemen-super-zuinig' bakkie koopt dan zal je dat waarschijnlijk allemaal nu vooraf moeten ophoesten.

Het duurste waar je nu mee te maken hebt is die Skoda nu al inruilen.

Suzuki Swift! Vlot uiterlijk en verkrijgbaar in allerlei kleuren. Lichtgewicht, dus lage wegenbelasting en stuurt vlot. Van binnen praktisch en ruim genoeg. En naast dat die sowieso bijna onverwoestbaar zijn, ook tot 10 jaar en tot 200.000km fabrieksgarantie mits dealer onderhouden. Alleen bij de proefrit ff kijken of je kan leven met de waarschuwingsgeluidjes (die je ook uit kan zetten, maar wel in het menu, niet met de spreekwoordelijke “1 druk op de knop “.

Gr Karl

Wij hebben een Ignis (tistezeggen mijn lieftallige partner), prima ding - goedkoop rijden en het is niet eens zo traag als het eruit ziet - maar erg krap hoor...
De koffer stelt enorm weinig voor & als haar kinderen naar hun papa verhuizen (week om week) zit dat ding gewoon bomvol geladen.
Bij Suzuki (prima merk vind ik) zou ik ook voor de Swift gekozen hebben, maar ja naar me luisteren doet ze toch nooit :ROFLMAO:

We zijn zelf ook aan het kijken naar een elektrische compacte auto.

Op het lijstje staan nu nog de Peugeot e 208 vanaf 2024, prettige en luxe auto, en de Opel Corsa e vanaf 2024. Bieden veel auto voor het geld.

En de nieuwe Renault Twingo.
De Twingo is opvallend ruim, praktisch en handelbaar. En het comfort is ook erg goed. Veel beter dan ik had verwacht.

Ik zou voor een jong gebruikte Toyota Yaris gaan. Ziet er leuk uit, is technisch zeer sterk, zuinig, vermoedelijk genoeg ruimte voor de kleinkinderen, is lekker vlot.

Suzuki Swift! Vlot uiterlijk en verkrijgbaar in allerlei kleuren. Lichtgewicht, dus lage wegenbelasting en stuurt vlot. Van binnen praktisch en ruim genoeg. En naast dat die sowieso bijna onverwoestbaar zijn, ook tot 10 jaar en tot 200.000km fabrieksgarantie mits dealer onderhouden. Alleen bij de proefrit ff kijken of je kan leven met de waarschuwingsgeluidjes (die je ook uit kan zetten, maar wel in het menu, niet met de spreekwoordelijke “1 druk op de knop “.

Gr Karl
Nu wel met knop uit te zetten na de laatste modelwijzigingen.

Terug
Bovenaan