Wat is de invloed van "slim" laden met zonne-energie op de accu

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hallo hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen in de invloed van mijn huidige laadprogramma op de accudegradatie. Ik heb sinds kort een laadpaal die slim kan laden. Zo gebruik ik loadbalancing via een P1-meter en kan ik laden met zonnestroom.
Nu vraag ik mij af in hoeverre het steeds laden van kleine hoeveelheden "slecht" is voor de accu. Ik ben van plan de accu wel tussen de 20/30 en 80% te houden. Ik heb al vaker gelezen dat het wel goed is eens in de paar maanden de accu naar 100% te laden (kalibreren) maar verder niet.
Ik rijd veelal kleine stukken (max 50 km) en wil dan tussendoor laden met zonne-energie. Nu zal dat de komende tijd tegenvallen, maar welke invloed heeft dit op de accu? Iemand die hierover iets zinnigs kan zeggen?
Is het beter om de accu steeds van zeg 30% naar 80% te laden, of zijn kleine beetjes tussen die twee percentages geen probleem?

Tussentijds een beetje bijladen kan je probleemloos onbeperkt doen. De (Li-ion) accu zal er niet onder lijden. Je kan je afvragen of het zinvol is, maar technisch is geen probleem. Een enkele keer tot 100% laden is ook geen probleem, mits de auto niet te lang blijft staan met een geheel geladen batterij, want dit verergert degradatie.

Het Toyota hybride systeem kent geen neutrale stand. Tijdens de rit wordt onafgebroken "geflippert" tussen laden en ontladen van de accu. Desondanks gaan de accu's net zo lang mee als de auto zelf.

Het beste is om na elke rit je accu weer te laden heb ik gelezen. Van 40 tot 60% is nog beter dan wachten en van 30 tot 70%! De uitersten in acculading leiden tot meer slijtage! Dat kalibreren geldt voor LFP accu's.

Ik heb geen idee wat er in mijn ZOE zit, ik vermoed een lithium-ion. Dus af en toe tot 100 is niet nodig?
Ik merk nu dat zowel het percentage als het rijbereik best kan wisselen tussen ritten in, of na het laden. Nu weet ik dat temperatuur en rijgedrag van invloed zijn, maar toch.

Ik heb geen idee wat er in mijn ZOE zit, ik vermoed een lithium-ion. Dus af en toe tot 100 is niet nodig?
In een ZOE inderdaad lithium-ion, dus niet nodig om 100% te laden voor kalibratie. Tot 100% opladen is dan eventueel alleen handig vlak voordat je een heel lange rit gaat maken, verder beter niet!

En veel korte laadsessies zijn dus eerder goed dan slecht begrijp ik. Net als bij een telefoon, die laad ik ook nooit meer tot 100%
Je kan je telefoon wel tot 100% laden als je er bij bent en dan zo snel mogelijk los halen. Op je werk kan je zo bijvoorbeeld om 15-16u met 100% beginnen. Om 22u op de lader leggen en dan om 8u er weer afhalen heeft langer die 100% in de accu.

Verder is het net als met banden en remmen: je kan wel ultra voorzichtig elke situatie van remmen uitsluiten, maar het blijft toch een gebruiksvoorwerp en ik heb niet het idee dat je er jaren accu leven mee wint.

Ik ben ook niet van plan er een sport van te maken :)
Het gaat mij er om dat ik geen ideeën heb, zoals het zoveel mogelijk laden via zonne-energie, waarmee ik de accudegradatie versnel en daarmee de levensduur verkort. Veel laden en ontladen bijvoorbeeld, vanwege de cycli. Maar dat principe is mij niet helemaal duidelijk; wat doet 1000x 20% laden en ontladen (40-60) in vergelijking met 500x 40% (30-70).

Als je laadt van 20-70% i.p.v. 0-100% kunt je 300.000 kWh uit een 50 kWh batterij halen voordat deze versleten is (70% capaciteit over) i.p.v. 25.000 kWh. Dus 12 keer zoveel een enorm verschil! Fabrikanten gebruiken natuurlijk wel een buffer in een auto maar ook met 10-90% scheelt het een factor vier.

• Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles (25.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 100 to 10 % we get 500 cycles (25.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 100 to 20 % we get 1.000 cycles (50.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 90 to 0 % we get 1.500 cycles (75.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 90 to 10 % we get 1.500 cycles (75.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 90 to 20 % we get 2.000 cycles (100.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 80 to 0 % we get 3.000 cycles (150.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 80 to 10 % we get 3.000 cycles (150.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 80 to 20 % we get 3.500 cycles (175.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 70 to 0 % we get 5.000 cycles (250.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 70 to 10 % we get 5.500 cycles (275.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 70 to 20 % we get 6.000 cycles (300.000 kWh from a 50 kWh battery)

Interessant artikel, zojuist gelezen. Het gaat mij met name ook om deze toevoeging op hetgeen jij al deelde;

For example, if you have a battery at 70 % of SoC and discharge it to 50 %, then recharge it back to 70 %, you used 20 % of the battery capacity, which means that only after doing this 5 times (5 x 20 % = 100 %) you have completed one charge/discharge cycle. Some people confuse charge/discharge cycles with charging sessions…

Oftewel, 10x5% laden komt overeen met 1x50%. Dat zal altijd ruwweg zijn, maar het is dus geen probleem wanneer ik kleine hoeveelheden laad.
Komende week ga ik op maandag en dinsdag naar mijn werk met de ZOE (50 km retour) en in de vijf dagen daarna weer laden. Nu zal ik steeds minder overschot hebben, maar het is mooi wanneer ik dan in het weekend richting de 70/80% kan laden. Eens een tijdje aanzien, gezien het salderen nog van kracht is en we stroom over hebben, kan ik ook wel laden van het net.

Gekke vraag wellicht, (ik ben niet thuis in accu-technologie):
Als laden en ontladen tussen de 20 en 70% beter is voor de accu dan 0 en 100% Waarom is het dan überhaupt mogelijk om tot 100% te laden en verder te ontladen dan 20% zonder dat je dat bijvoorbeeld via een instelling moet forceren als je een lange rit wil maken of nog een laadpaal wil kunnen bereiken?

Als laden en ontladen tussen de 20 en 70% beter is voor de accu dan 0 en 100% Waarom is het dan überhaupt mogelijk om tot 100% te laden en verder te ontladen dan 20% zonder dat je dat bijvoorbeeld via een instelling moet forceren als je een lange rit wil maken of nog een laadpaal wil kunnen bereiken?
Dit geldt alléén voor Li-ion accu's. De meeste andere batterijen kunnen gewoon van 0 tot 100% gebruikt worden. Maar in elektrische auto's wordt meestal Li-Ion batterijen gebruikt, vanwege de hoge opslagcapaciteit, en lage gewicht. Dit type batterij houdt niet uiterste waarden. Daarom is er ook altijd een accu specifiek batterij management aanwezig, dat ingrijpt bij te hoge en te lage batterij lading. Met name diepe ontlading moet vermeden worden, aangezien dit tot interne beschadiging van de accu kan leiden. Zo nu en dan tot 100% laden is geen probleem, mits er dan wel direct wordt weggereden. Als de accu / batterij enige tijd niet gebruikt wordt, is het aan te bevelen een SoC van 40 tot max. 70% aan te houden, bij kamer temperatuur. Zo hou je de degradatie minimaal.

Als er aan Ev's een 'normal' versus 'extreme/battery destructive' range zou gaan kleven dan zou zeker 10 jaar geleden de acceptatie nog lastiger geweest zijn. "Ja de auto kan 250km, in de winter 200km, maar als je de batterij heel goed wil houden: 100km"

Het lijstje van @Volt vind ik interessant maar ook schokkend. Eén keer in de week relaxed van 10-90% laden lijkt ineens geen optie meer en zeker als koper van een gebruikte EV is die laadgeschiedenis toch best spannend.

Aan de andere kant, stel je vind een occasion met 150.000km erop en die zou telkens van 10-90% zijn geladen, dan is dat zo'n 560 - 750 keer gebeurd. Dan kan je nog steeds zo 'lomp' blijven laden en nog anderhalve ton rijden en dan is de accu 70%.

Ga je echter bij aankoop over op heel netjes laden dan zou je er 2000 cycli bij kunnen zetten. Dat is dan maar 25kWh (20-70%) zo'n 125km range, maar nog wel 250.000km doorrijden..

Gegeven het feit dat zeker de gemiddelde occasionrijder niet veel meer dan 15.000km per jaar rijdt, kan je zeggen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt en dat waarschijnlijk de algehele slijtage en ouderdom eerder de kop op steekt. Ik heb me ook laten vertellen dat er zeker rond of na de 70% SoH een afvlakking gaat optreden. Bij bovenstaande scenario's kan je misschien nog wel een keer 10 jaar tuffen om bij de 60% SoH uit te komen. De tijd zal het leren.

Misschien leidt dat tot een lagere actieradius volgens de WLTP. Diverse fabrikanten bieden wel de mogelijkheid om een maximum laadpercentage in te stellen b.v. 80%. Hyundai introduceerde dat op de Ioniq mede op verzoek van klanten die hoog in de bergen moesten opladen en niet konden regenereren als ze naar beneden reden. Toyota gebruikte ook een grote buffer voor de bZ4X, veiliger voor de batterij maar dit leidde weer tot kritiek omdat je al vroegtijdig naar een laadpaal werd gestuurd!

Het vereist nog wat uitleg en het zal in de praktijk bij elektrische auto's waar niet al teveel mee gereden wordt niet snel tot problemen leiden. Als je wel veel rijdt kan het zeker wel verschil maken en bij een (plug-in) hybride nog veel meer. Bij een gewone hybride is het gemakkelijker de batterij te overdimensioneren (1 kWh extra kost niet zoveel) en als fabrikant er voor te zorgen dat de batterij tussen 20-70% blijft.

Laatst bewerkt:
Fabrikanten hebben toch ook allemaal een buffer in de accu zitten. 100% is nooit echt 100%, en aan de onderkant geld dat idem.

Enige waar ik op let is als we hem tot 100% laden is dat we dan ook vrij snel daarna rijden en dus niet dagen lang daar op laten staan. Verder is het gewoon een gebruikers artikel. Je benzine auto stationair laten lopen terwijl je de ruiten aan het krabben bent is ook niet heel goed voor de motor zeggen ze, in de praktijk gaat een motor daar ook niet van stuk als dat een 10x per jaar gebeurd. zo gaan we net zo met de accu om, beetje boeren verstand en verder gewoon rijden en laden wanneer het uit komt.

terugkomend op de openingspost; mijn laadpaal (zelf gemaakt) kan ook dynamisch laden. Die instelling heb ik nu uit staan. In het begin paar jaar geleden eens kort mee gespeeld maar in de zomer blijft de auto dan regelmatig dagen lang op die 100% staan (veel terug levering, weinig rijden), dat is dus niet wenselijk. In het voorjaar, najaar en winter wil je rijden met de auto en is er toch telkens niet genoeg (of helemaal niet) geladen om comfortabel te rijden. Ook niet wenselijk. Met een 100Kwh accu zou je genoeg reserve hebben, ook als de accu maar weinig bijgeladen is en in de zomer genoeg capaciteit om de hele dag bij te laden om een mooie dag in mei. Maar met de accu van <40kwh wil je dat niet. Nog even los van het elke keer dwangmatig moeten pluggen als je thuis bent om die paar Kwh in de accu te krijgen.

Zullen ook vast wel oplossingen voor zijn, al dan niet komen. Maar dan kom je weer terug op boerenverstand; een auto moet het gewoon doen. Bepaal dan liever zelf wanneer de auto geladen word. Geen dagen lang 100%, en ook niet een vrijwel lege accu als je weg wil omdat er toch net te veel wolken waren die dag.

Ik heb 12 zonnepanelen. Stel dat ik daarmee wil laden. De opbrengst is op een goede dag zeg maar 14 kWh. Ik gebruik ook wat voor de airco of de wasmachine of zo waarmee er rond de 10kWh overblijft voor de accu. Zeg dat die 50kWh kan laden dan is dat 20% van de capaciteit per dag. Met alleen de zonnestroom zul te in de meeste gevallen niet toekomen om elektrisch te rijden.

De komende 6 maanden praten we dan maar niet over, de meeste dagen is de zonnestroom maar net genoeg voor een gloeilampje.

Dat kun je dus wel aanvullen met niet zelf opgewekte stroom natuurlijk. En als je niet veel rijd of de auto staat zelfs een dagen stil op een mooie dag kun je wel van leeg naar vol. De vraag is of dat automatisch aangevuld kan worden indien de zon niet voldoende heeft opgewekt. Maar een systeem weet niet of een auto een paar dagen stil staat om met puur en alleen zonnestroom te laden of dat je de dag er op 150 km wil rijden en dus naar 100% moet laden, al dan niet met externe stroom.

Met andere woorden; veel gedoe om de salderingskosten te besparen denk ik. je bent er zelf behoorlijk druk mee, tenzij er al mooie system daar voor op de markt zijn, maar ik heb ze (nog) niet gezien.

Terug
Bovenaan