Wat is een verstandige keuze: occasion Nissan Micra of occasion Nissan Leaf?

A C 5564715

Startmotor
We zijn eigenaars van een nog lekker rijdende Nissan Pixo, maar we hebben een extra wagen nodig. Onder meer voor bezorgwerk (plm 80 - 100 km rijden over n-wegen en in de bebouwde kom) en waarschijnlijk ook voor onze vakanties (in verband met de beperkte laadruimte van de Pixo, omdat wij ook een hond hebben die mee moet kunnen). We hebben een budget van plm 14.000 euro en zoeken dus een occasion. Onze opties op dit moment zijn de Nissan Micra (uit 2022 of 2023) en de Nissan Leaf (2020 of 2021, 62 kwh). Op dit moment hebben we geen laadpaal, wel een eigen oprit en zonnepanelen, dus wel mogelijkheden daarvoor. We lezen echter veel over 'gedoe' rondom het laden/snelladen met de Nissan Leaf, en met de onduidelijkheid over de range. Dus we blijven maar dubben..... Wat zijn de ervaringen van de lezers hier?

Ik zie enig thema, maar waarom moet het een Nissan zijn? Jullie lijken voldoende budget én de mogelijkheden te hebben om inderdaad elektrisch te rijden. Genoeg auto's die hier goed voor zijn die in jullie budget vallen.
Ik moet zeggen onvoldoende bekend te zijn met dit type Leaf, maar 62kW lijkt me al snel ruim voldoende voor jullie?

Tja, de Nissan Leaf heeft een accupakket dat niet actief gekoeld/verwarmd wordt en een minder gangbare
CHAdeMO stekker voor snelladen. Als je een occasion neemt die veel heeft snelgeladen op (te) hoge temperatuur kan het accupakket in niet al te beste toestand meer zijn, dat is zeker een risico!

Eigenlijk zitten we niet aan een Nissan vast, maar van dit merk zijn momenteel in onze regio de occasions van elektrische Leafs beschikbaar in ons budget. En toen we eenmaal naar Nissan (een voor ons vertrouwd merk) keken.......
Het is vooral onze onzekerheid en gebrek aan ervaring t.a.v. elektrische occasions en de ontwikkelingen van de batterij.

Tja, de Nissan Leaf heeft een accupakket dat niet actief gekoeld/verwarmd wordt en een minder gangbare
CHAdeMO stekker voor snelladen. Als je een occasion neemt die veel heeft snelgeladen op (te) hoge temperatuur kan het accupakket in niet al te beste toestand meer zijn, dat is zeker een risico!
is dit makkelijk na te gaan? Of alleen zichtbaar met een SoH rapport?

De Kia E-Niro en Hyundai Kona vallen ook al binnen budget met grote accu. Die zou ik eerder kiezen dan een Leaf
Waarom zijn die dan geschikter dan de Leaf? In verband met die koeling? Maar in dat geval zal ik waarschijnlijk een oudere occasion moeten kiezen (ivm de vraagprijs). Dan is de batterij toch ook meteen meer af? (ik spreek als volkomen leek, he!)

Een andere AW lezer had ook een probleem met zo'n Nissan Leaf en heeft er flink op afgeschreven. Zelfs een Aviloo SoH rapport, die toch behoorlijk goed bekend staan, gaf niet volledig uitsluitsel.

Bij een micra is het interessant om voor de 1.0 tce te gaan ipv 0.9 tce. De 1.0 zonder turbo is te zwak voor de micra. Voor bezorgwerk en een hond zal ik eerder voor een note gaan. De 1.2 heeft nog een oudewetse techniek de dig-s heeft wel meer aandacht nodig.

Waarom zijn die dan geschikter dan de Leaf? In verband met die koeling? Maar in dat geval zal ik waarschijnlijk een oudere occasion moeten kiezen (ivm de vraagprijs). Dan is de batterij toch ook meteen meer af? (ik spreek als volkomen leek, he!)
Door de koeling inderdaad, er staan er een aantal te koop met goede SoH.
7 jaar oude auto's die je ook weer makkelijker kwijt raakt.

Die leaf zou ik lekker laten taan. hier op het forum waren er al 2 waarvan de accu vroegtijdig overleden was. hoogstwaarschijnlijk door een passief gekoeld accupakket. Ik denk dat jullie budget net wat aan de lage kant is voor een EV als je hem ook voor vakanties en hond wil gaan gebruiken. (en dus wat grotere EV). ja er zijn er genoeg, maar dan zit je wel aan de vroegere EV's met de nodige aandacht.

Enige wat ik kan bedenken is de Opel Ampera-e 60Kwh, meende zelfs dat veel exemplaren nu een betere nieuwere accu hebben gekregen

Voorbeeld

2020, 114.000 km. 60kwh accu 14000 euro
0-e149985b3132df0517b1d0d8d32b0289.jpg

Kijk hier eens over SOH tests, ik dacht ook bij Nissan zelf (de merkdealer-SOH-test) gaat dat niet goed.

Ik heb nog geen berekeningen gedaan met €3/liter brandstof, maar voorlopig vind ik voor de particulier een EV een ernstig groot risico geven op het gebied van de accu. Praktisch blijft het rond (winter/camping)vakanties ook altijd nog een punt. Het voordeel van voordelig laden door zonnepanelen lijkt me ook niet interessant tenzij je veel rijdt, discipline én passende routine hebt om diverse middagen tijdens de goede maanden te kunnen laden.

Iedereen dank voor de input. We gaan voorlopig nog even verder met een benzineauto. T.z.t. maar eens richten op een EV, zodra de ontwikkelingen wat verder zijn en de occasions ook.

Terug
Bovenaan