wat is er in deze slechte particuliere elektrische automarkt mogelijk bij merkdealers?

E 3211311

Net ingestapt
Omdat onze huidige benzineauto de geest heeft gegeven, gaan we op zeer korte termijn particulier een 'nieuwe' auto kopen.

Met het oog op de toekomst, maar zeker ook onze persoonlijk insteek wat betreft duurzaamheid, gaan we voor een volledig elektrische auto kiezen.

Daarbij hebben we geen voorkeur voor een nieuw exemplaar of een jonge occasion. Budget ligt hierbij tussen de 40 en 50k.

Met alle berichten over het instorten van de particuliere markt voor EVs en het feit dat dealers hun occasions zelfs naar het buitenland exporteren, vraag ik me af welke onderhandelingsruimte er hierdoor is bij de aankoop.

(Van de overheid krijg je vanaf dit jaar niets meer en qua kosten wordt het in de komende jaren alleen maar duurder). Graag jullie ervaringen :)

Het lastige voor handelaren en dealers is de prijsdaling van de modellen de afgelopen jaren. Nieuw maakt het niet uit, maar 'jong' gebruikt wel. Bij een inruiler is het risico van lang blijven staan daarom wat groter en zal "snelheid" voorkeur hebben en dan maar een lagere prijs accepteren. Daarnaast zijn er uit de lease hele partijen teruggekomen die minder mooi zijn, veel gebruik schades, veel kilometers hebben gereden, kale basisuitvoeringen etc etc, die de kans op lang blijven staan erg groot maken. Dan maar de export in vóórdat er weer een prijsverlaging komt. Voor nieuw maakt het niets uit voor de consument. Er is een prijzentabel.... en die zal misschien wat lager uit kunnen vallen als je wacht....

Laatst bewerkt:
Waar ik woon zit een groot garage bedrijf wat allerlei merken verkoopt en ze plaatsen ook foto's van mensen die er 1 gekocht hebben en ik zie zelden auto's lang staan.
Maar de versies die nu lang blijven staan zijn straks ook moeilijker te slijten. Maar met jouw budget wist ik het wel.

Ik heb begin januari dit jaar een 2e hands Model Y gekocht. Als ik nu kijk naar het 2e hands aanbod dan zie ik de prijzen daarvan niet dalen. Muskschaamte lijkt daar geen effect te hebben.
Aan de andere kant willen sommige mensen geen Tesla meer en ook geen chinees. Ik verwacht dus dat de vraag naar alternatieven gestegen is en daar zijn er m.i. maar een paar geschikte bij.
Een nieuwe auto van een dealer gaat op bestelling, dus waarom zou hij daar korting op geven? Er moet wel wat te verdienen overblijven.

Mazda 6e
Levering medio augustus dus zonder inruil kunnen ze je misschien voor noppes een tijdelijk inruilauto geven ?
jij alleen verzkering en wegenbelasting dus je rijdt goedkoop, zij alvast eentje verkocht :)

Met een voorraadmodelletje of demo model kun je allicht nog wel wat doen. Maar de marges zijn al zo dun, ook van nieuw, daar ga je echt niet al te veel geld vanaf halen. Ook niet in deze tijden. Ze gaan de auto's niet met verlies de markt in zetten, of er moet een actie / ondersteuning zijn van de importeur

Ik heb begin januari dit jaar een 2e hands Model Y gekocht. Als ik nu kijk naar het 2e hands aanbod dan zie ik de prijzen daarvan niet dalen.
Het aanbod van gebruikte Model Y's is gewoon nog klein. De meesten zitten nog in een actief leasecontract.

Ik heb begin januari dit jaar een 2e hands Model Y gekocht. Als ik nu kijk naar het 2e hands aanbod dan zie ik de prijzen daarvan niet dalen. Muskschaamte lijkt daar geen effect te hebben.
Aan de andere kant willen sommige mensen geen Tesla meer en ook geen chinees. Ik verwacht dus dat de vraag naar alternatieven gestegen is en daar zijn er m.i. maar een paar geschikte bij.
Een nieuwe auto van een dealer gaat op bestelling, dus waarom zou hij daar korting op geven? Er moet wel wat te verdienen overblijven.
Niet gek ook, er staan er 147 te koop en van de model 3 meer dan 1000, dus niet heel gek dat de prijs nog niet echt daalt.

Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten kan je een nieuwe auto beter achterwege laten. Koop er een als je er een wilt en kunt betalen, kopen op korting heeft geen zin.

Als je een nieuw of vernieuwd model elektrische auto koopt profiteer je van de laatste ontwikkelingen en die gaan nog behoorlijk snel. Ook deze zijn geregeld in de aanbieding, b.v. de Hyundai Ioniq 5 heb je nu al vanaf 40k.

Van de overheid krijg je vanaf dit jaar niets meer en qua kosten wordt het in de komende jaren alleen maar duurder
Correct, als je dat nu al in het achterhoofd hebt kun je misschien nog beter even een paar nachtjes slapen of je echt een EV wil. Niet alleen de aankomende MRB maar ook met de kWh prijzen bij publieke- en zeker snelladers verdampt het financiële voordeel heel erg snel.

Maar los van het EV verhaal, welke eisen en wensen heb je? Ik zie niets over de gewenste grootte, het verwachte gebruik en daarbij behorende actieradius en andere relevante zaken voor het aanschaffen van een auto.

Het aanbod van gebruikte Model Y's is gewoon nog klein. De meesten zitten nog in een actief leasecontract.
Precies, over 2/3 jaar gaan we het zelfde zien als wat er nu met de 3 gebeurt en misschien nog wel heftiger als er MRB over 1900-2000kg betaald moet gaan worden.

Correct, als je dat nu al in het achterhoofd hebt kun je misschien nog beter even een paar nachtjes slapen of je echt een EV wil.

Een EV is natuurlijk op vele vlakken en vooral ook qua rijden een flinke stap vooruit tov een ICE. Als je dan hetzelfde of minder betaalt, is dat alleen maar mooi meegenomen... Als je goedkoop wilt rijden kan je beter de bus nemen

Een EV is natuurlijk op vele vlakken en vooral ook qua rijden een flinke stap vooruit tov een ICE
Dat is volledig subjectief. Persoonlijk vind ik alle EV's qua gebruiksgemak en rijeigenschappen ondergeschikt aan ICE's. Wellicht is een Porsche Taycan geweldig om te rijden maar daar heb ik niet mee gereden. Maar of het nou een Tesla, VW ID, Renault E-tech, Hyundai Ioniq of whatever is, alle EV's waar ik mee heb gereden vond ik alles behalve prettig.

Taycan rijdt heerlijk kan ik je vertellen, net als zo ongeveer elke nieuw geïntroduceerde van de laatste jaren. De budgetmodellen of oudere die jij opnoemt (Kia/ID etc.) zijn nou niet bepaald het voorbeeld van goed uitgewerkte en afgewerkte modellen.

Is (begrijpend of überhaupt) lezen nou echt zo lastig? :rolleyes:
TS schrijft toch duidelijk:
Omdat onze huidige benzineauto de geest heeft gegeven, gaan we op zeer korte termijn particulier een 'nieuwe' auto kopen.
Waarom komen mensen dan hier medio maart aank aanzetten met een auto die heel misschien in augustus in theorie eens een keertje in de showroom zouden staan, dus nog niet eens afgeleverd worden aan klanten, van een merk dat al heeft laten zien dat er bij zo'n nieuw model van hen nog heel ernstige kinderziektes kunnen optreden?? o_O

Laatst bewerkt:
Is (begrijpend of überhaupt) lezen nou echt zo lastig? :rolleyes:
TS schrijft toch duidelijk:

Waarom komen mensen dan hier medio maart aank aanzetten met een auto die heel misschien in augustus in theorie eens een keertje in de showroom zouden staan, dus nog niet eens afgeleverd worden aan klanten, van een merk dat al heeft laten zien dat er bij zo'n nieuw model van hen nog heel ernstige kinderziektes kunnen optreden?? o_O
Omdat ie nu al bestelbaar is?

Wat precies begrijp je niet aan

Een auto die misschien over bijna een half jaar eindelijk eens in de showroom staat heeft TS natuurlijk geen z*k aan. Zoals ik al zei, begrijpend lezen is te moeilijk voor sommigen kennelijk :rolleyes:
Welk deel begrijp je niet aan het meegeven van tijdelijke auto.

Laatst bewerkt:
Welk deel begrijp je niet aan het meegeven van tijdelijk auto.
Misschien als je gewoon op z'n Nederlands 'een tijdelijke auto' had genoemd dat het wel te begrijpen was geweest? :p

Ik zie nergens dat de TS vraagt om advies over een tijdelijke auto hè, alleen dat hij op korte termijn een nieuwe auto wil kopen. dus niet alleen bestellen met onzekere lange levertermijn :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Hier in België krijg je bij sommige garages enorme kortingen op (nieuwe) stockwagens. Zo staat er in de buurt een Cupra Born VZ met 13.000 EUR korting, en geven Mercedes garages ook hele grote kortingen op EQ modellen. Het loont om op websites naar de voorraadmodellen te kijken.

Met het oog op de toekomst, maar zeker ook onze persoonlijk insteek wat betreft duurzaamheid, gaan we voor een volledig elektrische auto kiezen.

Daarbij hebben we geen voorkeur voor een nieuw exemplaar of een jonge occasion. Budget ligt hierbij tussen de 40 en 50k.

Met alle berichten over het instorten van de particuliere markt voor EVs en het feit dat dealers hun occasions zelfs naar het buitenland exporteren, vraag ik me af welke onderhandelingsruimte er hierdoor is bij de aankoop.

(Van de overheid krijg je vanaf dit jaar niets meer en qua kosten wordt het in de komende jaren alleen maar duurder). Graag jullie ervaringen :)
Die berichten over tweedehands EV's die naar het buitenland worden ge-exporteerd moet je ook met een korreltje zout nemen. Ik rij nu ruim 20 jaar in leaseauto's van mijn werk, en alles wat ik na 4 of 5 jaar heb ingeleverd was binnen 2 weken het land uit. Nu het om EV's gaat (en dan met name de Tesla Model 3 van de eerste generatie die nu uit de lease komen) is het opeens groot nieuws.

Misschien als je gewoon op z'n Nederlands 'een tijdelijke auto' had genoemd dat het wel te begrijpen was geweest? :p

Ik zie nergen dat de TS vraagt om advies over een tijdelijke auto hè, alleen dat hij op korte termijn een nieuwe auto wil kopen. dus niet alleen bestellen met onzekere lange levertermijn :rolleyes:
Alleen zijn er meer mensen dan alleen TS, in een van de reacties wordt het voorgesteld. Het is aan TS om daar wat mee te doen.

Ik zie nergen dat de TS vraagt om advies over een tijdelijke auto hè, alleen dat hij op korte termijn een nieuwe auto wil kopen. dus niet alleen bestellen met onzekere lange levertermijn :rolleyes:
Huh?

De Scénic E-tech zie ik al best vaak als jonge occasie staan aan prijzen die binnen het budget van de TS vallen.

Laat me raden… Je rijdt zelf een ICE? ;)
Er is ook genoeg troep onder de EV's dan zijn er een massa ICE's te vinden die "beter" zijn. Maar wat beter of slechter is, is heel subjectief.

In mijn persoonlijke ervaring zou de stap van een Ford Tourneo Courier 1.0 ecoboost uit 2019 naar een Nissan Leaf e+ uit 2024 een grote sprong achteruit zijn. Die Leaf heeft dan wel meer PK's, ziet er mooier uit en het interieur voelt kwalitatiever aan, verder is het ding op elk gebied veel slechter terwijl die veel duurder is. Gevolg is dat ik de Leaf geweigerd heb. Ik spreek hier over een auto die ik gebruik om mijn werk uit te oefenen, niet over privé gebruik, dus wat het kost maakt mij geen zier uit.

In mijn geval is praktische bruikbaarheid, op je auto kunnen rekenen en een goede stoel belangrijker dan PK's, uiterlijk en een kraakvrij dashboard. Andere mensen, andere prioriteiten.

Ga je een Ioniq 5 in het vergelijk nemen is die vast wel beter dan de betreffende Ford, maar je kan ook een S-klasse met een Twingo gaan vergelijken.

Welk merk ben je geintereseerd in eigenlijk?

Misschien dat een Skoda Enyaq iets is? Tussen de 40-50k kan je een nieuw model van na de facelift vinden of een voorraadmodel van ervoor. Zijn prima no nonsense auto's om mee te rijden met degelijke afwerking en prima range. Daarnaast ook een hele ruime auto, mocht dat nodig zijn.

Alleen zijn er meer mensen dan alleen TS, in een van de reacties wordt het voorgesteld. Het is aan TS om daar wat mee te doen.
Dus ongevraagd, irrelevant advies geven dat geen antwoord is op de concrete gestelde vraag mag wel, maar wijzen op de irrelevantie en de keerzijden van dat advies niet?Of geldt dat alleen voor dit merk? Bij andere merken worden bij soortgelijke aankoopadviesvragen ook nadelen en risico's van bepaalde modellen en suggesties benoemd in de reacties.

Gezien de recente trackrecord van Mazda bij het introduceren van nieuwe modellen toch wel zo netjes daar even op te wijzen dunkt me.

Laatst bewerkt:
Gezien ze het gewoon netjes oplossen en niet onder product eigenschappen gooien is het wat overdreven.

Een Transit/Tourneo en een Leaf vergelijken slaat sowieso als een tang op een varken…

Tja die Leaf kost zowat het dubbele van de Tourneo - als je dan toch naar kosten gaat kijken en blijkt een slechtere auto te zijn.

Nochtans is jouw punt dat EV van nature beter is dan eender welke ICE...

Een beetje verder heb je het dan wel over een Porsche Taycan die bij 107k begint en noem je auto's van 40-50k budgetmodellen...

Om even te verduidelijken hoe we van een Tourneo naar een Leaf gaan;
Er worden bij ons enkele eisen aan een auto gesteld en dan gezien wie de goedkoopste kan leveren, en daar worden er dan tientallen van besteld.
Zo is de Tourneo Courier waarmee ik rij ooit aangekocht.
Een beetje later is er beslist dat we gaan overstappen op EV's en was de Leaf e+ (dus die met de grote batterij) het goedkoopste dat net binnen de eisen viel. Echter vallen prestaties van range en vooral laadsnelheid zo tegen dat niet iedereen wat is met het ding.

Nochtans is jouw punt dat EV van nature beter is dan eender welke ICE...
Lees nog een keer, dat is niet gezegd.

Leuk betoog verder, maar je vergelijkingen gaan dus over een randscenario dat alleen bij jou van toepassing is. 'Ons' is enorme vakdeformatie, net als de rest van je verhaal overigens.

Lees nog een keer, dat is niet gezegd.

Leuk betoog verder, maar je vergelijkingen gaan dus over een randscenario dat alleen bij jou van toepassing is. 'Ons' is enorme vakdeformatie, net als de rest van je verhaal overigens.
Feit is dat ik het hier heb over een EV met op zich wel een acceptabele range, maar de laadtijden zijn gewoon een ramp waardoor je je auto niet tot maximale range kan opladen. En dat is niet alleen voor mij het geval.
En los van het technische is de ergonomie ook nog eens slecht - maar daar heeft de energiebron natuurlijk niets mee te maken.

Mijn punt is gewoon dat een EV dus niet altijd beter is
Een EV is natuurlijk op vele vlakken en vooral ook qua rijden een flinke stap vooruit tov een ICE. Als je dan hetzelfde of minder betaalt, is dat alleen maar mooi meegenomen... Als je goedkoop wilt rijden kan je beter de bus nemen
Terwijl je hier aanhaalt dat een EV een flinke stap vooruit is en je anders de bus maar moet nemen. Nogal kort door de bocht dus.

Ik zag in de reviews iemand die 20 BMW garages in Duitsland had aangeschreven voor een i4 en daar een heel mooi aanbod uit had gekregen. Kan dus wel de moeite waard zijn.
Zie soms vooral bij de iets luxere modellen met paar duizend km die al flink zijn afgeschreven mooie deals.

Aangezien je nog steeds geen verdere informatie verstrekt, let wel op de Volvo EC40 koop je niet om zijn ruimte.

Terug
Bovenaan