Wat is jouw ‘ideale’ auto voor zakelijk gebruik?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De tweede week van november is de Week van de Ondernemer. Daarom geven we wat extra aandacht voor de zakelijke, of bedrijfsauto. Focussen we op de zakelijke rijder, dan reden deze in 2023 volgens het CBS alles bij elkaar zo’n 25,5 miljard kilometer. Dat is per auto 20.500 km. Daarvan is 13,9 miljard km gereden met een auto die een benzinemotor heeft, 5,9 miljard km in een elektrische auto en 2 miljard km in een pluginhybride auto. Diesel was goed voor 3,6 miljard km. En dan hebben we het alleen nog over personenauto’s.
Opmerkelijk is wel dat vooral (zakelijke) rijders buiten de randstad de elektrische kilometers onder de wielen doorrollen. Dat wordt toegeschreven aan de kortere woon-werkafstand en aan een groter aanbod aan alternatieve vervoersmiddelen (waaronder openbaar vervoer), waardoor mensen andere keuzes maken.
Als tegenhanger van de elektrische auto en ook omdat het zeker voor zelfstandig ondernemers aantrekkelijk is voor de bijtelling, kiezen veel ondernemers voor een youngtimer. Daarbij mag een ondernemer bij een auto van minstens 15 jaar oud 35% van de dagwaarde als bijtelling noteren bovenop het inkomen als hij deze ook privé gebruikt. En in de praktijk zie je dat je dan relatief voordelig een leuke auto kunt rijden. Best veel rijders van een youngtimer kiezen een Volkswagen Golf of BMW 3-serie waarbij vooral de luxere of sportieve versies hoger scoren. Ook exclusieve auto’s die op leeftijd een vriendelijker prijskaartje in de showroom onder de voorruit hebben liggen, mogen rekenen op een warme belangstelling.
En dan hebben we natuurlijk nog de busjes en andere bedrijfsauto’s. Daar is zeker door uitstootvrije zones die in 2025 in veel steden worden gelanceerd, én de veranderingen op gebied van BPM voor deze auto’s het nodige om te doen.
We zijn nieuwsgierig: welke youngtimer, moderne (elektrische) auto of bedrijfsbus kies je voor je zakelijke ritten/klussen en waarom? Laat het weten, deel je ervaring. Begin volgende week (18/19 november 2024) stellen AutoWeek en De Ondernemer voor de vijf leukste/ beste/ verrassendste inzendingen een goodiebag ter beschikking!

Is dit nu een vraagstelling voor de ondernemers of voor de werknemers?

Als ondernemer kijk ik alleen naar de praktische kant (laadvolume, laadvermogen en trekgewicht) en het kostenplaatje van een bedrijfsbus, het personeel focust zich veel meer op uiterlijk en alle speeltjes waarmee men tegenwoordig de cabine volstouwt.
En wat EV-bus betreft: Zolang een EV-bus die 1000 kg mag laden + 2500/3000 kg mag trekken nog het dubbele kost van een vergelijkbare dieselbus zullen maar weinig hoveniers/stratenmakers/aannemers die EV-keuze nu al gaan maken, want met een huidige E6 diesel mag je ook nog diverse jaren gewoon die zero emission zone's inrijden.
EV bedrijfsbusjes zijn momenteel alleen nog maar financieel verantwoord te rijden voor het lichtere transport en dienstverleningen.
Mijn boekhouder zegt: Niet eerder aan beginnen als dat het werkelijk verplicht is, en tegen die tijd rekenen we eerst nog even uit of het voor je hoveniersbedrijf rendabeler is om het werk in een emissiezone af te stoten en vervangen voor ander werk (= momenteel ca. 5% v.d. jaaromzet), of om toch maar in die dure zware EV-bussen te gaan rijden.
Ik heb wel een sterk vermoeden waar het dan op uit gaat komen gezien het overvloedige aanbod van hovenierswerk, het zal me alleen wel gaan spijten voor die huidige klanten die straks in een zero-emissiezone wonen.

En een al dan niet youngtimer auto privé of zakelijk boeken is gewoon de uitslag van een rekensommetje, kortom een persoonlijk stukje maatwerk die voor elke ondernemer weer anders uitkomt.
35% bijtelling over dagwaarde lijkt leuk, maar de jaarlijkse btw-verrekening voor het privégebruik komt daar voor de ondernemer ook nog bij op... voor mij is privé boeken en zakelijke kilometers declareren aanmerkelijk gunstiger als een zakelijke auto tevens privé rijden.

Als werknemer? een 2 liter benzine genre Alfa Romeo Giulia/Stelvio
Als werkgever? een EV en dan waarschijnlijk een Tesla (3 of Y) of BMW (i4)

Ik ben natuurlijjk ook nieuwsgierig waarom je deze keuzes maakt!
Als werknemer ben ik vooral geïnteresseerd in een comfortabele, goed rijdende wagen die me zonder problemen naar een vakantiebestemming kan brengen. En vermits ik nog geen ervaring heb met een EV en er (ten onrechte?) wat bang voor ben (laadstress), kies ik voorlopig nog een ICE. Liefst geen PHEV want die is in mijn geval niet zo bruikbaar (woon-/werkafstand = 150km enkel).
Vanuit het perspectief van mijn werkgever: omwille van fiscale redenen een EV. Die kan je volledig inbrengen in de boekhouding + aftrekken. Het liefst eentje met voldoende aktieradius en niet te duur qua leasing, vandaar Tesla of BMW (gebaseerd op wat andere werknemers binnen het bedrijf "krijgen").

Als deze van mijn werkgever moet komen. De nieuwe Renault 5.
Als ik er zelf een moet kopen, een Porsche Taycan.
Ik ben natuurlijjk ook nieuwsgierig waarom je deze keuzes maakt! (sorry voor de repeat... maar het waarom geeft juist de bruikbare inzichten)

Een ondernemer kiest de auto (of laat dat doen), een werknemer gebruikt deze en/of heeft ook zijn of haar voorkeuren of ervaringen. Kortom: van beide kanten is mogelijk!
Vandaar mijn vraag ook, want de ondernemer kijkt daar met heel andere ogen naar als een werknemer met als gevolg dat de voorkeuren in de praktijk ook mijlenver uiteen liggen... en daarnaast maakt het ook nog een stevig verschil of het een bestelbus of een personenauto betreft en of deze wel/niet privé gebruikt mag worden door de werknemer.
Ik had het een stuk handiger handiger gevonden als je dit topic in 3 topics opgesplitst had zodat het onderscheid tussen ondernemer/werknemer en bestelbusjes/personenauto's ook een stuk duidelijker zou zijn... want op deze manier wordt het gewoon een willekeurige opsomming waar geen logica in te ontdekken is en voornamelijk uit personenauto's van allerlei pluimage bestaat.

Maar goed, mijn zakelijke voorkeur is dus wat ik hierboven aangaf: iets praktisch en sterk in L2H1 uitvoering zoals een Fiat Ducato (of aanverwanten) en het oudere model Ford Transit, mag EV worden mits het betaalbaar blijft.
Mijn privé voorkeur (wat dus geheel los staat van het bedrijf): een mooie oldtimer uit de jaren '60/'70... een '71 Jeep Wagoneer.
En als daily driver privé auto: een stevige en aangepaste 4x4 waarmee ik tevens mijn offroad hobby kan beoefenen, belastingtechnisch natuurlijk wel tegen ondernemerstarief grijs kenteken dus deze moet ook probleemloos zakelijk dienst kunnen doen... kortom de aangepaste en uiterst betrouwbare Nissan D22 Pickup uit 2004 die hier al vele jaren rijdt.

Sinds ik in een Citroën C5 HDI 200 heb gereden, vind ik het jammer dat ik niet veel op de weg zit voor mijn werk. Met een jaartje wachten is hij met de youngtimerregeling te rijden en heb je een ultiem comfortabel en onthaastend vervoermiddel.

Als ik iets nieuws zou 'moeten' leasen, dan wordt het lastiger. Zelfs als je niet kijkt naar velerlei beperkingen die vrijwel zonder uitzondering worden opgelegd door een werkgever. Er zijn weinig nieuwe auto's die me trekken, zoals ik dat wel had toen ik bijna 20 jaar geleden als puber al het autonieuws verslond. En zonder er praktijkervaring mee te hebben is het sowieso lastig beoordelen hoe iets zal bevallen. Voor die 20km enkele reis woon-werk die ik nu doe voldoet eigenlijk alles... Ik ga me niet eens wagen aan een schot voor de boeg, dat voegt weinig toe.

Ik ben natuurlijjk ook nieuwsgierig waarom je deze keuzes maakt! (sorry voor de repeat... maar het waarom geeft juist de bruikbare inzichten)
Waarom?

Een Renault 5 is leuk, rijd leuk, ziet er goed uit en prijs technisch erg goed in vergelijking met de specificaties van de rest van de auto.

Een Taycan daarentegen schrijft gigantisch af. En is dus bereikbaar. Een Renault logo aan je sleutelhanger heeft minder impact dan een Porsche logo. Een Porsche is altijd beter. Een 911 is nog beter. Maar met mijn 50.000 km per jaar is dat niet haalbaar. Dus beginnen we met een Taycan.

Vooralsnog diesel ik fijn door.

De hyundai staria , jammer dat de kleuren keuze in nl beperkt zijn. Maar hybride techniek met een turbo en een oudewetse 6 traps automaat, mag hier wel op mijn oprit staan

De 'ideale auto' voor mij als ondernemer in de zakelijke dienstverlening?

In mijn meest actieve en pré-corona jaren koos ik naar volgende eisen:
- stil is van binnen (want veel aan telefoon)
- comfortabel (voor 70.000km per jaar)
- betrouwbaar , zowel naar storingsreputatie als naar onderhoudsbehoefte
- zuinig in verbruik
- naar actueel maatschappelijk sentiment voldoende duurzaam (geen diesel meer :( )
- representatief naar klanten (niet protserig, wel degelijk)
- niet (veel) uit de pas loopt met leaseregeling voor 75 mensen op mijn loonlijst
- ruim genoeg om klanten in mee te nemen
- beschikt over alle moderne veiligheidssystemen
- goed leasetarief c.q. goede restwaarde bij hogere kilometerstand (ik rijd altijd tot circa 200.000km)

Allemaal punten waarop geen absolute waarheid of wetenschappelijk onderzoek bestaat, dus veel subjectiviteit mogelijk. In dat opzicht last but not least 200% subjectief: ook het criterium dat het dagelijks werkpaard toch óók mijn liefhebbershart moest bedienen :cool:

Wat is hiervan de uitkomst geweest? Vanaf 2006 tot en met dit voorjaar 6 keer op rij een Audi A6 diesel, telkens nieuw zelf samengesteld. Heel nuchter altijd de kleinste dieselmotor (die in deze jaren toch al van 140pk naar 200pk is 'gegroeid') en ontspannen 1:17 rijden. Budget verder besteden aan 'speelgoed' in de uitrusting.

Vorig jaar ben ik uit mijn bureau gestapt en nu zelfstandig. Het criterium richting collega's verviel daarmee. Ik heb die ruimte opgevuld met een extra dosis liefhebberij... en rijd sinds dit voorjaar een jong gebruikte Audi A8 hybride.

Twee zijstapjes:

(1)
De 'ideale auto' voor mijn mensen kon ik natuurlijk nooit voor hen bepalen; daarvoor bood ik in de leaseregeling volledig vrije keuze aan. De leasebudgetten per functiecategorie heb ik altijd bepaald aan de hand van overzichten van de drie leasemaatschappijen waar ik een mantelovereenkomst mee had. Om het jaar van alle drie een lijst van de 10 meest verkochte modellen in vier categorieën. Mijn uitgangspunt is altijd geweest dat het leasebudget toereikend moest zijn om een auto te rijden met een catalogusprijs van één bruto jaarsalaris.
Dat uitgangspunt heb ik met mijn A6'en ook op mezelf toegepast.

(2)
Als je een prijs wilt geven aan een 'verrassende autokeuze' door een ondernemer, dan moet ik meteen denken aan iemand die paar jaar geleden bij Porsche Twente een prachtige Panamera kocht. Tot dat moment had hij in een aftandse Toyota Starlet o.i.d. gereden. Vanaf start van zijn eigen bedrijf gespaard voor die Porsche. Dat vind ik gave toewijding (y)

Mijn werkgever verplicht elektrisch rijden. Mijn Tesla model 3 gaat er binnenkort uit en een Polestar 2 is besteld. Hierbij niet gekeken naar kosten. De Polestar was domweg de enige auto die ik echt mooi vond. De flink verbeterde actieradius tov de Tesla is heel mooi meegenomen. En het ontbreken van de super irritante en levensgevaarlijke (fantoomremmen) auto-pilot van Tesla is nog fijner.

• Leuk
Waarderingen: 944
Toen ik nog leaste koos ik altijd zoveel mogelijk pk's en luxe voor mijn budget. Bijtelling was daarbij in redelijke mate van ondergeschikt belang. Dat zorgde er ook voor dat ik lange tijd niet 1x hetzelfde merk heb gereden.

Inmiddels al een paar jaar lease auto vrij en heb ik de keuze helemaal in eigen hand, daarmee nu 2x BMW maar de volgende kan zomaar weer een ander merk worden.

Zou ik opnieuw zakelijk moeten rijden, dan wil ik zoveel mogelijk comfort en luxe. Daar kan ik echt van genieten. Vermogen is van ondergeschikt belang (denk ik...)
Wel graag minimaal een D-segmenter, want toch weer net even comfortabeler en stiller op bijv. snelweg.

Wat exact kan/mag hangt dan toch weer af van de arbeidsvoorwaarden uiteraard. Plus dat je in dit land nog lang niet altijd met de auto van jouw wensen kunt komen voorrijden helaas.

Als geld geen rol speelt en er verder geen dilemma's zijn, dan doe mij maar een Bentley Flying Spur of misschien toch iets uit de stal van Porsche.

NIeuwe regering in België, nieuwe regels... Zou zouden plug-in hybrides fiscaal gezien weer interessanter worden. Stiekem hoop ik daarom om over twee-drie jaar nog een ICE-Stelvio of dergelijke te kunnen kopen (en liefst een twee-liter).
De allerlaatste voor de overschakeling naar EV :)

Ketelapper, volgens mij had je nog een eis: vier ringen in de grille ;)

Toen ik nog een zakelijke leaseauto had wilde ik zoveel mogelijk auto voor een zo laag mogelijke bijtelling. Ik reed toen 40dkm per jaar in een DS3. Achteraf bezien had ik iets langer moeten wachten zodat ik een Megane 1.5 dCi kon rijden.
Ik rij nu woonwerk 30km enkele reis en weinig zakelijk, dus dan worden de eisen ook anders. EV zou me prima passen, en de auto hoeft ook niet te groot te zijn.

Mijn boekhouder zegt: Niet eerder aan beginnen als dat het werkelijk verplicht is, en tegen die tijd rekenen we eerst nog even uit of het voor je hoveniersbedrijf rendabeler is om het werk in een emissiezone af te stoten en vervangen voor ander werk (= momenteel ca. 5% v.d. jaaromzet), of om toch maar in die dure zware EV-bussen te gaan rijden.
Ik heb wel een sterk vermoeden waar het dan op uit gaat komen gezien het overvloedige aanbod van hovenierswerk, het zal me alleen wel gaan spijten voor die huidige klanten die straks in een zero-emissiezone wonen.

Of gewoon het werk anders indelen, voor die klanten? Kijk, voor eenvoudig onderhoudswerk, op elektrische basis, kan je natuurlijk best een elektrisch aangedreven Goupil met laadbakje inzetten waarin je de bladblazer en de heggeschaar, op batterijen natuurlijk ;), meeneemt en de afval mee terug. Dit doen de infra bedrijven nu al voor de gemeenten waarmee ze groenvoorziening contracten hebben en die graag EV's zien rijden.

Heb je een complete tuin make-over te doen.. tja, dan misschien met een paar collega bedrijven een elektrische knik-mops in deelverband inzetten?

Voor mij vooral voor lange ritten veel comfort. Ik reis minimaal 35 km enkele reis, maar soms rustig 200 km. Ik moet goed zitten, wat niet altijd het geval is met mijn lengte. Comfort zit m in
  • Lange wielbasis icm wat zwaardere auto - dit geeft zoveel rust in de auto tijdens het rijden
  • Fijne stoelen die veelvoudig instelbaar zijn en verwarmen
  • Goede zitpositie, voor mij stuur die goed naar voren kan en stoel die diep kan. Beetje dat kuip gevoel
  • Infotainment up to date met Spotify , ik luister heel graag naar muziek. Apple Carplay hoeft niet van mij perse zolang ik maar Spotify menu kan bedienen in de auto zelf. Als er iets is waar ik een hekel aan heb, dan is het telefoon 'moeten' pakken. Los van dat het ook gewoon niet mag
  • Stil - liefst dubbelglas
  • Beetje vermogen als het kan. Sinds 2019 geen auto meer met minder dan 350pk (huidige formeel 306pk maar is gekieteld). Daar raak je snel aan (ver)(ge)wend
  • Ben niet zo van temp. enzo veelvuldig wijzigen - climate control is fijn want zit er dan nooit meer aan

Of gewoon het werk anders indelen, voor die klanten? Kijk, voor eenvoudig onderhoudswerk, op elektrische basis, kan je natuurlijk best een elektrisch aangedreven Goupil met laadbakje inzetten waarin je de bladblazer en de heggeschaar, op batterijen natuurlijk ;), meeneemt en de afval mee terug. Dit doen de infra bedrijven nu al voor de gemeenten waarmee ze groenvoorziening contracten hebben en die graag EV's zien rijden.

Heb je een complete tuin make-over te doen.. tja, dan misschien met een paar collega bedrijven een elektrische knik-mops in deelverband inzetten?
Heggenscharen, bladblazers en motorzagen draaien hier inmiddels al 15 jaar zo goed als volledig op batterijen, wat dat betreft was ik destijds een aardige trendsetter in de regionale hoveniersbranche.
Scheelt ook aanmerkelijk dat Stihl destijds een goede en professionele machinelijn in de markt heeft gezet die geen gebruiksbeperkingen gaf en prijstechnisch ook geen enorme aankoopdrempel had, wat dat betreft zou het EV nog wat van Stihl kunnen leren.
En zelfs m'n Kubota minigraver kan al 100% elektrisch werken: de enigste voorwaarde is dat er dan wel een beschikbare krachtstroomaansluiting moet zijn die in de praktijk dus nooit aanwezig is in particuliere tuinen, en dan moet de trouwe diesel de hydrauliek maar aan blijven drijven aangezien een werkdag bij ons nog steeds 8 uur is en geen 2½ uur.
Maar goed, als zo'n machine incl. een in de praktijk nutteloze elektrische aandrijfoptie dankzij subsidies weer een paar duizend euro goedkoper uitvalt als een identieke machine zonder die elektrische aandrijfoptie dan neem je dat nutteloze elektradeel er maar gewoon bij... want het gaat toch om de netto centen die je erin investeerd, of het optionele deel ook bruikbaar is is dan slechts bijzaak.

Zo'n Goupil geval zou bij mij volstrekt nutteloos zijn, dan wordt het investeren in beperkingen en dat is wel het meest zinloze wat je als bedrijf kunt doen.

Mijn leaseauto moet een soort multitool zijn. Ik ben werkzaam in de verpakkingsbranche, buitendienst.
Ruimte, stil, goede multimedia met spraakbesturing en goede stoelen zijn voor mij belangrijk.
Ook rijd ik relatief veel stadsverkeer en regionaal, dus een SUV is i.v.m. de vele drempels wel fijn.
Daarom een Hyundai Tucson.
Doet eigenlijk niets verkeerd, niet heel spannend natuurlijk, maar momenteel voor mij een meer dan prima stuk gereedschap om zakelijk en privé in te rijden.

... Begin volgende week (18/19 november 2024) stellen AutoWeek en De Ondernemer voor de vijf leukste/ beste/ verrassendste inzendingen een goodiebag ter beschikking!

Heb er al die tijd niets meer van vernomen, maar hoe is het hier uiteindelijk mee afgelopen?... heeft KiKa nog een donatie gekregen ter waarde van die goodiebag?

Voor mij vooral voor lange ritten veel comfort. Ik reis minimaal 35 km enkele reis, maar soms rustig 200 km. Ik moet goed zitten, wat niet altijd het geval is met mijn lengte. Comfort zit m in
  • Lange wielbasis icm wat zwaardere auto - dit geeft zoveel rust in de auto tijdens het rijden
  • Fijne stoelen die veelvoudig instelbaar zijn en verwarmen
  • Goede zitpositie, voor mij stuur die goed naar voren kan en stoel die diep kan. Beetje dat kuip gevoel
  • Infotainment up to date met Spotify , ik luister heel graag naar muziek. Apple Carplay hoeft niet van mij perse zolang ik maar Spotify menu kan bedienen in de auto zelf. Als er iets is waar ik een hekel aan heb, dan is het telefoon 'moeten' pakken. Los van dat het ook gewoon niet mag
  • Stil - liefst dubbelglas
  • Beetje vermogen als het kan. Sinds 2019 geen auto meer met minder dan 350pk (huidige formeel 306pk maar is gekieteld). Daar raak je snel aan (ver)(ge)wend
  • Ben niet zo van temp. enzo veelvuldig wijzigen - climate control is fijn want zit er dan nooit meer aan
Je beschrijft de Tesla Model 3.

Terug
Bovenaan