Wat is wijsheid? doorrijden of iets anders

itFean

Net ingestapt
Laat ik beginnen met mijn huidige situatie.
Op dit moment rijd ik een BMW 118i uit 2018 (B38 met ZF8 automaat), een driedeurs met ongeveer 130.000 km op de teller. Drie jaar geleden heb ik deze gekocht als mijn eerste eigen auto. Ik woonde daarvoor nog thuis en had eigenlijk nooit echt een eigen auto nodig gehad.
Sinds ik vorig jaar ben gaan samenwonen, is mijn gebruik behoorlijk veranderd. Mijn woon-werkverkeer ziet er meestal als volgt uit:
  • 1x per week 200 km heen (voor de ochtendspits)
  • Vervolgens 2 à 3 dagen stilstand of alleen wat korte ritjes van ongeveer 10 km per dag
  • Daarna 1x per week 200 km terug (na de avondspits)
Gemiddeld kom ik daarmee uit op ongeveer 450 km per week. In de praktijk ligt het soms lager omdat ik weleens een weekend blijf. Afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld slechts 13.500 km gereden.
De verwachting is wel dat dit de komende jaren flink gaat toenemen. Tot nu toe gingen we op vakantie met de leaseauto van mijn vriendin, maar door haar nieuwe baan is die weggevallen. Daardoor zal mijn auto voortaan voor vakanties én overige ritten gebruikt gaan worden. Daarnaast zal mijn vriendin hem ook gebruiken voor woon-werkverkeer als ik thuiswerk.
Als ik twee wintersportvakanties en een zomervakantie meereken, zit ik al snel rond de 20.000 km per jaar. Met wat extra uitstapjes verwacht ik uiteindelijk richting de 25.000 km te gaan. Ter referentie: over de laatste 15.000 km heb ik gemiddeld 5,4 l/100 km gereden.

Waarom überhaupt een andere auto?​

Eerlijk gezegd zijn er meerdere redenen:
  1. Na drie jaar lijkt iets anders me gewoon leuk.
  2. Een driedeurs is niet enorm praktisch. Op dit moment hebben we daar weinig last van, maar er is wel een kinderwens (al niet op korte termijn).
  3. Wielrennen is een nieuwe gezamenlijke hobby geworden. Momenteel vervoer ik de fietsen op een kofferbakdrager. Dat werkt, maar elke keer die haakjes aan de klep vastmaken doet mij een beetje pijn. Daarnaast is het qua zichtbaarheid van de achterlichten ook niet ideaal.
  4. Ik vind auto's leuk en heb gewoon zin in iets anders.
  5. Financieel verwacht ik eigenlijk niet dat een andere auto goedkoper gaat zijn. Afschrijving, verzekering en wegenbelasting zullen waarschijnlijk allemaal hoger uitvallen.
  6. Na te veel uren op AutoScout begint de koopdrang toch serieus toe te slaan...

Waar gaat mijn voorkeur naar uit?​

BMW 5 Serie Touring (G31, pre-LCI, 2018-2021)​

Dit is eigenlijk mijn favoriet.
Ideale uitvoering:
  • M-Sport pakket
  • Chromen dakrails
  • Chromen raamlijsten
  • Bruin lederen interieur

BMW X4​

Ook hier ongeveer dezelfde uitvoeringseisen. Niet per se rationeel, maar ik vind het gewoon een erg mooie auto.

BMW 3 Serie Touring (G21)​

Waarschijnlijk de verstandigere BMW-keuze.
Eigenlijk heb ik liever een 5 Serie, maar voor hetzelfde budget krijg je bij een G21:
  • een jongere auto
  • minder kilometers
  • lagere vaste lasten
Overigens zou ik diep van binnen nog steeds het liefst een BMW 2 Serie Coupé (G42) hebben. Daar heb ik eigenlijk al spijt van sinds ik drie jaar geleden de 118i kocht. Destijds kon ik het prijsverschil simpelweg niet verantwoorden.

Wat zijn waarschijnlijk de verstandigere keuzes?​

Tesla Model 3 of Model Y​

Ik zie absoluut de voordelen, maar ik heb geen eigen oprit. Openbare laadpalen in de straat kosten ongeveer €0,50 per kWh, waardoor een groot deel van het financiële voordeel verdwijnt.
Daarnaast:
  • Een nieuwe Model 3 valt net buiten budget.
  • Gebruikte Model Y's vind ik nog behoorlijk duur.

Toyota Corolla Touring Sports GR Sport​

Mijn schoonvader heeft er één gehad als leaseauto.
Eigenlijk voldoet deze auto prima aan onze wensen:
  • ruim genoeg
  • zuinig
  • waarschijnlijk lagere onderhoudskosten
  • vermoedelijk minder brandstofkosten dan de BMW's

Lexus ES300h / Toyota Camry​

Beide lijken me ontzettend degelijke auto's die probleemloos veel kilometers kunnen maken.
Mijn grootste struikelblok is dat ze nauwelijks afschrijven. Dat is natuurlijk positief als eigenaar, maar minder leuk als koper.

Lexus UX​

Vind ik eigenlijk best een aantrekkelijke auto. Toch voelt het alsof ik er ongeveer veertig jaar te jong voor ben. Daarnaast houden deze auto's hun waarde enorm vast, waardoor je relatief veel geld betaalt voor een gebruikte auto.

Cupra Terramar​

Vind ik qua uiterlijk erg geslaagd.
Tegelijkertijd vraag ik me af of ik voldoende voordeel haal uit de plug-in hybride aandrijflijn. Zonder thuisladen blijf je rondrijden met:
  • extra gewicht
  • complexere techniek
  • potentieel hoger verbruik wanneer de accu leeg is

Als ik mijn wensenlijst naast de verstandige keuzes leg, komt het neer op:​

Hart: BMW Verstand: Toyota/Lexus

Wat het extra lastig maakt, is dat Toyota- en Lexus-modellen zo weinig afschrijven. Een Corolla Touring Sports GR Sport uit 2022 kost soms bijna net zoveel als een BMW 5 Serie Touring van dezelfde prijsklasse.
Tegelijkertijd is doorrijden met de 118i misschien helemaal geen slecht idee. De afschrijving valt momenteel mee, waardoor het budget voor een volgende auto rustig verder groeit, en hopelijk hebben wij over een paar jaar wel een oprit waar ik kan laden.
Op dit moment komen we qua ruimte eigenlijk niets tekort. Het enige echte probleem is het fietsvervoer, maar daar zijn wellicht alternatieven voor, zoals een trekhaak of fietsen op het dak.
Misschien is het ook verstandiger om pas over een paar jaar over te stappen, wanneer we die extra ruimte daadwerkelijk nodig hebben. Dan koop ik waarschijnlijk ook direct een nieuwere auto.
Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn AutoScout-favorietenlijst loopt inmiddels uiteen van Corolla's tot 740i's en Lexus RX'en maar ook een X4M of GLC63 staan er tussen

Wat zouden jullie doen in mijn situatie: lekker doorrijden met de 118i, of nu overstappen? En zo ja een van de bovenstaande opties of zie ik nog echt goede potentiële opties over het hoofd. budget zit inclusief inruil tussen de 25-35 maar dat hangt ook af van het moment ;)

Gezien punt 1 en punt 4 heb je de beslissing in je hoofd al genomen ;)
Uit je lijstje zou ik zelf een royaal uitgeruste G21 kiezen met BMW Premium select (of hoe het heet) garantie.
Een Toyota kan je nog rijden als je 60+ bent en een Lexus bij 75+. Wel een beetje morbide dat gezien de kwaliteit je weet dat het je laatste auto is :)

Lastig advies geven. Volgens mij ben je je zeer bewust van de kosten om een 5-serie te rijden. Als dat uit kan en het dwarsboomt andere (meer noodzakelijke) uitgaven nu en in de toekomst niet dan, zou ik het doen. Anders gewoon in je huidige auto blijven rijden. Hoewel het prima auto's zijn wordt je denk ik niet gelukkig van een Toyota.

Je hebt nu nog geen grote auto nodig, zou dan gewoon doorrijden.
Grote auto’s kosten vaak duidelijk meer om in te rijden.
En als er straks misschien meer ruimte nodig is, kijk naar het beste alternatief.

Koop dan ook een auto waar je blij van wordt.

Inderdaad, als het kriebelt, dan zou je jezelf een andere auto moeten gunnen. In dat geval zou ik wel eerder een G21 3-serie nemen...
Maar gezien de auto nog goed is en je de ruimte nog niet direct nodig hebt is mijn advies: wacht nog, spaar je geld en kijk over een tijdje met wellicht een groter budget naar een mooie G31 5-serie.

Ik heb een g30 gehad, pre facelift.

Vermijd de PHEV. Verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit, heerlijke wagens. Ben zelf verknocht aan schuifdaken en acc, maar soit - die auto rijdt superzx

(Een g21 ook trouwens)

De rest zijn allemaal leuk en goed maar ga je toch niet kopen.

Hoe kwalitatief goed Toyota en Lexus ook zijn, je lijkt ze al afgeschreven te hebben. En terecht. Gezien wat je nu rijdt ben je ook een redelijke autogek dan ga je binnen een paar weken spijt krijgen van de aankoop van één van deze.

Cupra zal allemaal wel maar het is weer gewoon een standaard VAG voiture.

Zelf jaar geleden ook voor de keuze gestaan voor een nieuwe occasion en uiteindelijk veel gereden. Passat, Talisman, Corolla, 3 serie touring, Superb, Octavia, Megane en een Mazda 6 sportwagon. Uiteindelijk alleen de Mazda 6 en 3 serie touring overgebleven vanwege de rij eigenschappen en interieurs.

Hier de keuze gemaakt voor de 6 sportwagon met letterlijk alle opties behalve een schuifdak (en allerlaatste facelift model). 3 touring net iets te klein met twee pre pubers.

5 serie was simpelweg te duur zowel in aanschaf, onderhoud als verbruik. In jouw geval lijkt mij die 5 serie ook overkill. Ga gewoon voor een mooie dik aangeklede 3 serie, de rest ga je spijt van krijgen als autogek, die 5 serie komt later wel (als je kids hebt en echt die ruimte nodig hebt).

Zolang je nog geen kinderen hebt zou ik de extra onderhouds-, benzine- en verzekeringskosten van een (te) grote auto zo lang mogelijk uitstellen. Ik snap je wens voor achterdeuren heel goed, maar ook daarvoor geldt dat je die pas ECHT nodig hebt als je een kind hebt. Daarom zou ik door blijven rijden met je 1-serie totdat je kinderen hebt. Ik had ook een 3-serie toen mijn kleine geboren werd (wel een sedan en ook een oudje, namelijk de E90. Kan me voorstellen dat nieuwere gegroeid zijn), maar door bijvoorbeeld de basis van het kinderstoeltje moest de bijrijder toch nog verder naar voren zitten dan je zou willen. Nu een 3-serie pakken en bij het krijgen van een kind bedenken "dit is kleiner dan verwacht, we moeten toch een 5-serie" zou behoorlijk zonde van het geld zijn. Maar nu alvast een 5-serie kopen en al die ruimte misschien nog wel jarenlang onbenut laten ook, terwijl je wel elke maand extra kosten aftikt.

Disclaimer: ik ben al tweede helft 30, dus ik word met dit soort beslissingen wel veel rationeler. 10 jaar geleden had ik gezegd "pak lekker een G31 als je hart dat ingeeft" :P

Wijsheid is doorrijden, want de auto is nog in goede staat, en voldoet grotendeels nog aan je wensen,.
Als het moment van gezinsuitbreiding er echt aankomt is het een mooi moment voor wat anders.

Leuker is morgen naar de garage, proefritjes maken en wat anders kopen,
maar aan een nieuwe auto ben je paar maanden later ook weer gewend, en is dan weer gewoon.
Vroeger ging ik persoonlijk altijd voor de 2e optie,
tegenwoordig probeer ik die wat langer uit te stellen.

Ik zou misschien toch even wachten/doorsparen en dan over een tijdje voor een Model 3 gaan. Fijne en efficiënte auto.
Afhankelijk van hoe lang je nog doorrijdt met de 1 kan je overwegen om een trekhaak te monteren.

Ik zou misschien toch even wachten/doorsparen en dan over een tijdje voor een Model 3 gaan. Fijne en efficiënte auto.
Afhankelijk van hoe lang je nog doorrijdt met de 1 kan je overwegen om een trekhaak te monteren.

Ja dit is een goede, als je een model 3 gaat kopen dan wil/ga je zo lang mogelijk in de 1 serie blijven rijden en dat is het verstandigst!

Zonder eigen oprit en zonnepanelen zou ik niet meteen voor een elektrische auto kiezen. En eerlijk gezegd, komende uit een fijne 1-serie die rijplezier biedt, zou ik niet snel zo’n saaie Toyota nemen. Dan kun je over een jaar weer een nieuw topic openen verwacht ik.

5-serie G31 is een gave dikke bak, maar ik zou je adviseren om er eens mee te gaan rijden. Ik vind hem voor dagelijkse korte ritjes echt te lomp. Het is echt een grote auto zeker als je een compacte en handzame 1-serie gewend bent. Ik heb zelf een G21 en dat vind ik een perfect formaat auto. Ruim maar niet lomp, comfortabel maar geen boot. Een 5-serie geeft je niet hetzelfde dynamische rijplezier als een 1- of 3-serie. Juist hetgene wat mij zo aanspreekt aan een BMW.

Als je nu een fijne BMW hebt uit 2018 met nog relatief weinig kilometers op de klok, zou ik voorlopig ook lekker doorrijden. Dat het niet de meest praktische auto is, is geen punt. Je bent nog maar met z'n tweeën.

Als er kinderen komen kan je altijd nog groter gaan rijden. En ook dan heb je geen 5-serie nodig.

Trekhaak op je auto laten monteren en de fietsen op een fietsendrager meenemen. Tip; koop een fietsendrager voor 3 fietsen als je 2 fietsen mee wil nemen. Scheelt beschadigingen op je fietsen.

Een G31 is een heerlijke auto (heb er zelf 1), maar voor 2 personen misschien iets te groot. Het is meer een comfortabele cruiser dan een sportieve auto.
Maar het rijdt wel geweldig!!

Het voordeel van een auto die leuk is, maar toch te duur is: je kunt hem altijd weer verkopen. Dan neem je de afschrijving voor lief en ga je verder met je leven.

hopelijk hebben wij over een paar jaar wel een oprit waar ik kan laden.
Klinkt als 'over een paar jaar willen we een huis kopen'...
Dan zou ik nu zeker geen grote bedragen uit gaan geven aan een auto, kijkend naar de woningmarkt en de extreem hoge bedragen die daar benodigd zijn...
Ik zou zeggen: trekhaak laten monteren, goede fietsendrager en kijk de komende tijd rustig hoe de toekomst er uit ziet.

Allen, dank voor jullie reacties!
Met de toyota's in het lijstje is het eigenlijk vooral hopen dat ik er mee zou kunnen leven om zo goedkoper te kunnen autorijden.
Daarnaast voelt het als de laatste kans om nog een keer een auto op benzine te kopen, over 2-3 jaar zal de reken som vast nog sneller naar een EV gaan. Maar misschien is het tegen die tijd wel tijd voor een leuke auto voor erbij ;)

Ik denk dat de beste keuze dan inderdaad maar is om de komende jaren te blijven genieten van mijn huidige auto. M.b.t. de trekhaak installeren dat is denk dan wel een goede oplossing, nog wel één vraag: zie ik hier iets van terug bij het inruilen of moet ik de installatiekosten ervan (+- 1,2-1,4k) gewoon direct afschrijven.

Maar wat wilt je vriendin? Zij moet er ook mee rijden?
Die vind "helaas" ook dat de huidige auto wel voldoet.
Klinkt als 'over een paar jaar willen we een huis kopen'...
Dan zou ik nu zeker geen grote bedragen uit gaan geven aan een auto, kijkend naar de woningmarkt en de extreem hoge bedragen die daar benodigd zijn...
Ik zou zeggen: trekhaak laten monteren, goede fietsendrager en kijk de komende tijd rustig hoe de toekomst er uit ziet.
Meer een gevalletje dat ons huidige huis op den duur te klein zal worden en bij het volgende huis toch graan een oprit erbij. Zijn overigens wel twee aparte spaarpotjes dus het een sluit het ander gelukkig niet uit.
Precies wat Johan zegt.

Snap de droom, heb zelf ook voortdurend 60+ AutoScout favorieten. Maar leg mijzelf de stelregel op dat iedere auto die ik bezit minimaal 100dkm op moet worden gereden door mijzelf voordat ik hem weg doe. De lol van een nieuwe auto verdwijnt snel na aanschaf, het went snel.
Ik vind dat je minimaal een ton in een auto moet hebben gereden eigenlijk wel een goede manier, ik zal hem onthouden!

Direct afschrijven :)

Maar is minder afschrijven dan het inruilwaarde verlies + marge dealer verlies van de nieuwe auto. (Loopt makkelijk maar zal snel al 4k zijn).

Direct afschrijven helaas dus. Had het 4 jaar geleden laten installeren op de CX-3 en letterlijk nooit gebruikt :oops:. Was wel een stuk minder kwijt dan de bedragen die jij noemt, eerder richting 800€ als ik me goed herinner. Er was wel iets mbt de achteruitrijcamera, dus er kwam ook een software update aan te pas. Let daar zeker even op.

Is zoals een schuif- of panodak of een stereo upgrade, leuk voor de volgende eigenaar, maar je krijgt er geen rotte cent voor terug. Wel het plezier in tussentijd als je daarvan houdt.

Terug
Bovenaan