itFean
Net ingestapt
Laat ik beginnen met mijn huidige situatie.
Op dit moment rijd ik een BMW 118i uit 2018 (B38 met ZF8 automaat), een driedeurs met ongeveer 130.000 km op de teller. Drie jaar geleden heb ik deze gekocht als mijn eerste eigen auto. Ik woonde daarvoor nog thuis en had eigenlijk nooit echt een eigen auto nodig gehad.
Sinds ik vorig jaar ben gaan samenwonen, is mijn gebruik behoorlijk veranderd. Mijn woon-werkverkeer ziet er meestal als volgt uit:
De verwachting is wel dat dit de komende jaren flink gaat toenemen. Tot nu toe gingen we op vakantie met de leaseauto van mijn vriendin, maar door haar nieuwe baan is die weggevallen. Daardoor zal mijn auto voortaan voor vakanties én overige ritten gebruikt gaan worden. Daarnaast zal mijn vriendin hem ook gebruiken voor woon-werkverkeer als ik thuiswerk.
Als ik twee wintersportvakanties en een zomervakantie meereken, zit ik al snel rond de 20.000 km per jaar. Met wat extra uitstapjes verwacht ik uiteindelijk richting de 25.000 km te gaan. Ter referentie: over de laatste 15.000 km heb ik gemiddeld 5,4 l/100 km gereden.
Ideale uitvoering:
Eigenlijk heb ik liever een 5 Serie, maar voor hetzelfde budget krijg je bij een G21:
Daarnaast:
Eigenlijk voldoet deze auto prima aan onze wensen:
Mijn grootste struikelblok is dat ze nauwelijks afschrijven. Dat is natuurlijk positief als eigenaar, maar minder leuk als koper.
Tegelijkertijd vraag ik me af of ik voldoende voordeel haal uit de plug-in hybride aandrijflijn. Zonder thuisladen blijf je rondrijden met:
Hart: BMW Verstand: Toyota/Lexus
Wat het extra lastig maakt, is dat Toyota- en Lexus-modellen zo weinig afschrijven. Een Corolla Touring Sports GR Sport uit 2022 kost soms bijna net zoveel als een BMW 5 Serie Touring van dezelfde prijsklasse.
Tegelijkertijd is doorrijden met de 118i misschien helemaal geen slecht idee. De afschrijving valt momenteel mee, waardoor het budget voor een volgende auto rustig verder groeit, en hopelijk hebben wij over een paar jaar wel een oprit waar ik kan laden.
Op dit moment komen we qua ruimte eigenlijk niets tekort. Het enige echte probleem is het fietsvervoer, maar daar zijn wellicht alternatieven voor, zoals een trekhaak of fietsen op het dak.
Misschien is het ook verstandiger om pas over een paar jaar over te stappen, wanneer we die extra ruimte daadwerkelijk nodig hebben. Dan koop ik waarschijnlijk ook direct een nieuwere auto.
Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn AutoScout-favorietenlijst loopt inmiddels uiteen van Corolla's tot 740i's en Lexus RX'en maar ook een X4M of GLC63 staan er tussen
Wat zouden jullie doen in mijn situatie: lekker doorrijden met de 118i, of nu overstappen? En zo ja een van de bovenstaande opties of zie ik nog echt goede potentiële opties over het hoofd. budget zit inclusief inruil tussen de 25-35 maar dat hangt ook af van het moment
Op dit moment rijd ik een BMW 118i uit 2018 (B38 met ZF8 automaat), een driedeurs met ongeveer 130.000 km op de teller. Drie jaar geleden heb ik deze gekocht als mijn eerste eigen auto. Ik woonde daarvoor nog thuis en had eigenlijk nooit echt een eigen auto nodig gehad.
Sinds ik vorig jaar ben gaan samenwonen, is mijn gebruik behoorlijk veranderd. Mijn woon-werkverkeer ziet er meestal als volgt uit:
- 1x per week 200 km heen (voor de ochtendspits)
- Vervolgens 2 à 3 dagen stilstand of alleen wat korte ritjes van ongeveer 10 km per dag
- Daarna 1x per week 200 km terug (na de avondspits)
De verwachting is wel dat dit de komende jaren flink gaat toenemen. Tot nu toe gingen we op vakantie met de leaseauto van mijn vriendin, maar door haar nieuwe baan is die weggevallen. Daardoor zal mijn auto voortaan voor vakanties én overige ritten gebruikt gaan worden. Daarnaast zal mijn vriendin hem ook gebruiken voor woon-werkverkeer als ik thuiswerk.
Als ik twee wintersportvakanties en een zomervakantie meereken, zit ik al snel rond de 20.000 km per jaar. Met wat extra uitstapjes verwacht ik uiteindelijk richting de 25.000 km te gaan. Ter referentie: over de laatste 15.000 km heb ik gemiddeld 5,4 l/100 km gereden.
Waarom überhaupt een andere auto?
Eerlijk gezegd zijn er meerdere redenen:- Na drie jaar lijkt iets anders me gewoon leuk.
- Een driedeurs is niet enorm praktisch. Op dit moment hebben we daar weinig last van, maar er is wel een kinderwens (al niet op korte termijn).
- Wielrennen is een nieuwe gezamenlijke hobby geworden. Momenteel vervoer ik de fietsen op een kofferbakdrager. Dat werkt, maar elke keer die haakjes aan de klep vastmaken doet mij een beetje pijn. Daarnaast is het qua zichtbaarheid van de achterlichten ook niet ideaal.
- Ik vind auto's leuk en heb gewoon zin in iets anders.
- Financieel verwacht ik eigenlijk niet dat een andere auto goedkoper gaat zijn. Afschrijving, verzekering en wegenbelasting zullen waarschijnlijk allemaal hoger uitvallen.
- Na te veel uren op AutoScout begint de koopdrang toch serieus toe te slaan...
Waar gaat mijn voorkeur naar uit?
BMW 5 Serie Touring (G31, pre-LCI, 2018-2021)
Dit is eigenlijk mijn favoriet.Ideale uitvoering:
- M-Sport pakket
- Chromen dakrails
- Chromen raamlijsten
- Bruin lederen interieur
BMW X4
Ook hier ongeveer dezelfde uitvoeringseisen. Niet per se rationeel, maar ik vind het gewoon een erg mooie auto.BMW 3 Serie Touring (G21)
Waarschijnlijk de verstandigere BMW-keuze.Eigenlijk heb ik liever een 5 Serie, maar voor hetzelfde budget krijg je bij een G21:
- een jongere auto
- minder kilometers
- lagere vaste lasten
Wat zijn waarschijnlijk de verstandigere keuzes?
Tesla Model 3 of Model Y
Ik zie absoluut de voordelen, maar ik heb geen eigen oprit. Openbare laadpalen in de straat kosten ongeveer €0,50 per kWh, waardoor een groot deel van het financiële voordeel verdwijnt.Daarnaast:
- Een nieuwe Model 3 valt net buiten budget.
- Gebruikte Model Y's vind ik nog behoorlijk duur.
Toyota Corolla Touring Sports GR Sport
Mijn schoonvader heeft er één gehad als leaseauto.Eigenlijk voldoet deze auto prima aan onze wensen:
- ruim genoeg
- zuinig
- waarschijnlijk lagere onderhoudskosten
- vermoedelijk minder brandstofkosten dan de BMW's
Lexus ES300h / Toyota Camry
Beide lijken me ontzettend degelijke auto's die probleemloos veel kilometers kunnen maken.Mijn grootste struikelblok is dat ze nauwelijks afschrijven. Dat is natuurlijk positief als eigenaar, maar minder leuk als koper.
Lexus UX
Vind ik eigenlijk best een aantrekkelijke auto. Toch voelt het alsof ik er ongeveer veertig jaar te jong voor ben. Daarnaast houden deze auto's hun waarde enorm vast, waardoor je relatief veel geld betaalt voor een gebruikte auto.Cupra Terramar
Vind ik qua uiterlijk erg geslaagd.Tegelijkertijd vraag ik me af of ik voldoende voordeel haal uit de plug-in hybride aandrijflijn. Zonder thuisladen blijf je rondrijden met:
- extra gewicht
- complexere techniek
- potentieel hoger verbruik wanneer de accu leeg is
Als ik mijn wensenlijst naast de verstandige keuzes leg, komt het neer op:
Hart: BMW Verstand: Toyota/Lexus
Wat het extra lastig maakt, is dat Toyota- en Lexus-modellen zo weinig afschrijven. Een Corolla Touring Sports GR Sport uit 2022 kost soms bijna net zoveel als een BMW 5 Serie Touring van dezelfde prijsklasse.
Tegelijkertijd is doorrijden met de 118i misschien helemaal geen slecht idee. De afschrijving valt momenteel mee, waardoor het budget voor een volgende auto rustig verder groeit, en hopelijk hebben wij over een paar jaar wel een oprit waar ik kan laden.
Op dit moment komen we qua ruimte eigenlijk niets tekort. Het enige echte probleem is het fietsvervoer, maar daar zijn wellicht alternatieven voor, zoals een trekhaak of fietsen op het dak.
Misschien is het ook verstandiger om pas over een paar jaar over te stappen, wanneer we die extra ruimte daadwerkelijk nodig hebben. Dan koop ik waarschijnlijk ook direct een nieuwere auto.
Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn AutoScout-favorietenlijst loopt inmiddels uiteen van Corolla's tot 740i's en Lexus RX'en maar ook een X4M of GLC63 staan er tussen
Wat zouden jullie doen in mijn situatie: lekker doorrijden met de 118i, of nu overstappen? En zo ja een van de bovenstaande opties of zie ik nog echt goede potentiële opties over het hoofd. budget zit inclusief inruil tussen de 25-35 maar dat hangt ook af van het moment