Weg afgesloten met werkzaamheden en omleiding - prijs voor de langste route?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De N201 tussen Zandvoort en Hilversum is ongemerkt best een drukke verkeersader. Mensen die in de spits de ene of de andere kant op reizen merken dat praktisch dagelijks wel. Vandaar dat het logisch is dat de provincies Noord-Holland en Utrecht (vooral de laatste) eraan werken de doorstroming te verbeteren. Tussen 1 en 15 september wordt de weg tussen Loenen aan de Vecht en de rotonde richting Nederhorst den Berg (richting Hilversum) afgesloten. Een stukje van een paar kilometers waar de inwoners van Vreeland (die daar middenin wonen) nog wel mee thuis kunnen gaan komen.
Alle anderen krijgen een omleiding voor de kiezen. En die mag er zijn... kom je iets uit de oostelijke richting en wil je richting Vinkeveen, dan word je helemaal via Hilversum, de A1 en A9 omgeleid. Dan ben je al gauw 45 minuten onderweg (blauwe lijn)... vanuit Breukelen of Loenen naar Hilversum leidt de route je langs het fraaie Utrecht en kun je de vernieuwde N230 (ringweg Noord) uitproberen die precies dit weekeinde klaar is.
Ik vermoed alleen dat de blauwe omleiding bijna de prijs kan krijgen voor de langste omleiding die er bij werkzaamheden is uitgezet? Of kennen jullie langere omleidingen?

20250829-omleidingen-vreeland.jpg

(illustratie: Provincie Utrecht)

Je ziet dat de regio het verkeer liever kwijt dan rijk is, want er zijn kortere omleidingsroutes beschikbaar maar die worden niet in de kaart aangegeven. Wel bijzonder dat de oranje route eerst binnendoor naar Breukelen gaat.
Ik ben blij dat ik twee weken vrij ben, want anders had ik stevig last van deze afsluiting.
Overigens; als je vanaf afslag Vinkeveen bij de A2 (links midden in beeld) naar knooppunt Eemnes (rechts, net buiten beeld) rijdt, is de blauwe route zo'n 20km langer dan over de N201 maar qua tijd scheelt het doorgaans vrij weinig.

Wel bijzonder dat de oranje route eerst binnendoor naar Breukelen gaat.
Inderdaad. Ook niet zo druk daar normaliter gelukkig..
kun je de vernieuwde N230 (ringweg Noord) uitproberen die precies dit weekeinde klaar is
Daar kwam ik ook achter vandaag toen ik onderweg was. Wat matige timing met ook een A12 die dicht zit tot Utrecht. Moest bijna 40 kilometer extra maken om op de bestemming te komen.

Ja, dat is een forse omleiding maar lokaal verkeer kent z'n weg meestal wel.

Ik denk dat de omleiding niet veel langer is dan dat wat de mensen uit, bijvoorbeeld, de regio Arnhem, die in Utrecht of Woerden moeten zijn en nu niet over de A12 kunnen. Bij knp. Maanderbroek eraf en via de A30, A1 en weer de A28 terug naar de A12. Je staat gegarandeerd in de rij voor de doseerlichten in de bocht van de A30 naar de A1, met een beetje pech heb je bij knp. Hoevelaken wat oponthoud en dan wellicht nog bij knp. Rijnsweerd. :cry:

Jup, het is een flink stukje om. Gelukkig is de A12 maandagochtend klaar en hebben ze het dit keer gedaan tijdens een schoolvakantie.
De vorige keer dat ie een dikke week dicht was, was het ook nog eens buiten de vakanties.

Mijn langste omleiding was in Frankrijk waar we langs een riviertje reden. Afsluiting in verband met een aardverschuiving en vervolgens 68 kilometer omgereden.

De langste omleiding die ik heb ervaren was meer dan 60km denk ik. Ik moest in Dordrecht zijn, vlak na de Moerdijkbrug. Werkzaamheden op de A16 tussen Zonzeel en de brug. Omleiding was toen vanaf Zonzeel de A59, bij Hooipolder de A27, bij Gorinchem de A15 op, dan de N3 en nog een stukje A16 naar het zuiden. De officiële omleiding was overigens A15-A16 (via Ridderkerk, nog langer).

Linkje voor degene die niet (ik) Hilversum en Utrecht aan hun vorm herkennen:

Is het welvaart of menselijke aard? We worden steeds voorzichtiger, Auto's met airbags, balken en meer waarschuwingslampjes dan een Boeing 747. Rubbertegels. Track&Trace op je kinderen.

Zeker als het de organisatie niets kost: Lekker omrijden via de snelwegen, de kans op overlast in die dorpjes is dan minimaal en dan valt er niemand iets te verwijten.

Linkje voor degene die niet (ik) Hilversum en Utrecht aan hun vorm herkennen:

Is het welvaart of menselijke aard? We worden steeds voorzichtiger, Auto's met airbags, balken en meer waarschuwingslampjes dan een Boeing 747. Rubbertegels. Track&Trace op je kinderen.

Zeker als het de organisatie niets kost: Lekker omrijden via de snelwegen, de kans op overlast in die dorpjes is dan minimaal en dan valt er niemand iets te verwijten.
Dat was mijn gedachte. En als je van verderweg komt valt het ook wel mee, dan kan het goed zijn dat je 'maar' op een kleiner lusje uitkomt. Lokaal weten we de betere opties ook wel...

Terug
Bovenaan