Wegrijden in sneeuw en ijs met ID.Buzz (waarschijnlijk ook voor ID.3, ID.4, ID.5...)

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Een vriend van ons heeft een ID.Buzz en heeft moeite met het wegrijden in sneeuw en ijs. De wielen spinnen gemakkelijk eventjes in de sneeuw, dan komt de ESP erin. Die brengt het andere uiterste: door de beveiliging heeft de auto niet genoeg koppel/vermogen om (bijvoorbeeld op een parkeerplaats) over een hobbeltje, laag randje of andere oneffenheid heen te komen. Hij gaat het nu proberen met een karton, stukje tapijt maar vindt dat nog steeds niet ideaal. Wie heeft hier ervaring mee en - nog beter - tips om ook in deze omstandigheden gemakkelijk weg te rijden zonder al te veel andere hulpmiddelen in te moeten schakelen (immers: in een sneeuwbui de auto uit moeten is ook niet praktisch)?

Ik heb onlangs een ID.3 gehuurd in Noorwegen, maar daar had ik hier geen last van. Maar ik denk inderdaad dat als ie helemaal geen grip heeft, zoals nu op zomerbanden, dat je niet weg komt.

Als het echt om slechts grip verlies gaat. Koop een zak zand bij een bouwmarkt een een kleine schep. Probeer ijs rondom de banden weg te steken en daar dan zand te strooien, wat je een beetje grip geeft.

Het heeft mij vanmiddag geholpen toen ik ook zo'n drempel in een uitritconstructie van een woonwijk niet opkwam door de lage snelheid (en mijn eigen stommiteit door afgeleid te zijn en niet opletten dat ik dat bultje eerst op was en dán pas stil gaan staan. :mad:)

Ik had dan wel wat aarde uit het groenperkje van de gemeente gebruikt, dat gelukkig ernaast aanwezig was. :sneaky:

Even nagevraagd bij de redactie (daar hebben we immers naast de ID.Buzz ook verschillende andere ID's als (duur)tester gehad. In het menu (via het scherm) 'asctieve veiligheid' zou de optie moeten zitten.
BTW, de eerste oplossing van mijn kennis ligt in het verlengde van @Durashift : sneeuw en ondergrond 'verbeteren' met ruitenwisservloeistof :eek:. Hij vond inderdaad dat dit voor één keer wellicht te doen was maar niet té vaak.

Ik weet niet of de menustructuur voor huidige VAG producten gelijk is tussen merken en aandrijflijnen, maar bij een Skoda Superb PHEV MY25 is de ASR regeling (die dus vermogen wegneemt bij slip) verstopt onder ‘mijn auto’, vervolgens ‘exterieur’ en dan submenu ‘remmen’
Moest zelf ook zoeken… bij dit soort weer wil je soms met een beetje slip voorwaarts. Succes

Ik heb onlangs een ID.3 gehuurd in Noorwegen, maar daar had ik hier geen last van. Maar ik denk inderdaad dat als ie helemaal geen grip heeft, zoals nu op zomerbanden, dat je niet weg komt.
Dat bedoel ik. Het begint toch met het contactoppervlak tussen (de juiste?) band en de ondergrond. Daar kun je wel 100 elektronische systemen tegenaan gooien, als de grip er niet is dan is de grip er niet. Zeker op ijs is dat een probleem, maar daar heeft in principe elke auto last van.

Eigenlijk is dit een teken dat dit voertuig niet bruikbaar is met dit weer. Ik heb ook aan vrachtwagen sneeuw zien malen bij een stoplicht voor een heuveltje.
Voordat de slapende menigte achter hem er achter is dat de vrachtwagen alleen met een aanloop de kruising over kan...
En dat was echt niet het enige gestrande voertuig.

Affijn, dit verstoplicht stond op standje wortelschieten.

Ik heb zelf het geluk dat ik er AT all weather banden onder heb laten zetten.
Die zijn luidruchtig (de auto en de radio is dat ook) maar bij het slepen van een caravan over een modderige camping ben je blij met terreinbanden. En als ze ook geschikt zijn als winterbanden, ben ik er met dit weer helemaal gelukkig mee.
Toch liggen er ook vier sneeuwkettingen in de auto (overgebleven van de wintervakantie).

Het is echt heftig weer als Stoffel niet meer bruikbaar is.

Dat bedoel ik. Het begint toch met het contactoppervlak tussen (de juiste?) band en de ondergrond. Daar kun je wel 100 elektronische systemen tegenaan gooien, als de grip er niet is dan is de grip er niet. Zeker op ijs is dat een probleem, maar daar heeft in principe elke auto last van.
100% gelijk.

Het verhaal begint met grip. Met de wrijving tussen rubber en waar je op rijdt.
Max maakt niet voor niets een grondig overdachte keuze welk rubber er onder moet.

Er zou iets van een antislip regeling op moeten zitten zou ik denken. Tesla heeft een toets op het scherm om de esp kortstondig uit te kunnen schakelen om uit een slip of een drassige ondergrond te komen.

Een ID.BuZz is zwaar maar heeft ook brede banden. De druk per vierkante centimeter band is mogelijk niet heel hoog, dat werkt ook niet mee.

Een ID.BuZz is zwaar maar heeft ook brede banden. De druk per vierkante centimeter band is mogelijk niet heel hoog, dat werkt ook niet mee.
Nou, er is een bekende bezorgdienst waarbij de zomersloffen al vervangen worden wanneer er van die grappige stalen draadjes uit steken.

De beurtjes van die busjes zijn om de 30.000 en dan zijn de voorbandjes (EV) al kuis versleten.
En als je met zulke sloffen sneeuw of ijs tegenkomt...

Blij dat ik glij...

• Leuk
Waarderingen: rw54
De ID.Buzz campervan in de video, bij dit artikel, lijkt weinig moeite met een besneeuwde ondergrond te hebben. (minuut 1.19).

Nou, er is een bekende bezorgdienst waarbij de zomersloffen al vervangen worden wanneer er van die grappige stalen draadjes uit steken.

De beurtjes van die busjes zijn om de 30.000 en dan zijn de voorbandjes (EV) al kuis versleten.
En als je met zulke sloffen sneeuw of ijs tegenkomt...

Blij dat ik glij...
Dat zijn dan toch halve spikes?

Terug
Bovenaan