Wel of geen automaat.

Even een update:
Keuze is nog niet gemaakt, wordt of een Mini Clubman of toch terug naar Mazda en dan een 3.
Clubman's staan er genoeg alleen in 50 tinten zwart.

Die mening deel ik volkomen. Heb hiervoor zeven handgeschakelde auto's gehad (waaronder meerdere Alfa's, toch wel rijdersauto's waarin schakelen de voorkeur zou moeten hebben) en mijn huidige auto is een automaat met dubbele koppeling. Ik ga nooit meer wat anders kopen.

Mijn nieuwe motor heeft quickshift en dat bevalt ook uitstekend.

Maar goed. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Succes met de zoektocht Frits! Voor wat het waard is: een Mazda 3 vind ik gaver dan een Mini, ook omdat er een stuk minder van rondrijden. Maar beide toffe keuzes.

De discussie of je na een automaat niks anders meer wilt is al getackeld, ik ben al van een automaat teruggegaan naar schakel. De prijzen liggen over het algemeen een 2500/3000 euro lager voor auto's met dezelfde kilometerstand.
Het klopt inderdaad dat je de 3 niet vaak ziet, maar je wordt ook niet dood gegooid met een Clubman.

Ik heb momenteel alle smaken staan, de handbak bevalt me na 40 jaar auto rijden nog steeds prima en de echte automaat (koppelomvormer) ook.
Maar het robotbakje gaat binnenkort de deur al weer uit, want dat is toch alles net niet... blijkbaar volledig geprogrammeerd op het nieuwe rijden en ondertussen de lagers/koppelingplaten opvreten, en ik ben niet zo'n voorstander van het continu rijden op toerentallen tussen de 1200 en 1500 rpm.
Dat kreng blijft maar aan het pendelen tussen al z'n versnellingen, zonder grote onkosten zie ik dat ding de 150.000 km niet eens halen.

Automaat is eigenlijk een iets te algemene term, want er zitten behoorlijke verschillen in het rijgedrag en comfort tussen de meerdere soorten.
Zo'n ouderwetse 4 traps met koppelomvormer is iets heel anders dan een moderne 7traps met dubbele koppeling. Van die eerste ben ik niet zo'n fan van, maar een CVT bak vind ik helemaal verschrikkelijk.

Nu huur ik een aantal keren per jaar een MINI Cooper Cabio met automaat, een 7traps met dubbele koppeling. En dat is een hele fijne automaat.(net als de rest van de auto)

Een Mazda3 als alternatief is een best opvallende vergelijking ;)
Die heb ik wel eens als huurauto tijdens werkbezoeken in het buitenland, maar dat is in alle opzichten een heel andere auto dan een scherpsturende mini.
De automaat hiervan, sja, niet mijn ding, traag, niet bij de les lijkt alsof er een koppelomvormer.in zit.

Best is eigenlijk proefrijden met beiden modellen, en degene kiezen die je het beste bij je past.

Dat het alternatief een Mazda 3 is komt door het simpele feit dat ik het een ontzettend mooie auto vind.
Proefrit gaat er ook zeker komen.

Een Mazda3 als alternatief is een best opvallende vergelijking ;)
Die heb ik wel eens als huurauto tijdens werkbezoeken in het buitenland.
De automaat hiervan, sja, niet mijn ding, traag, niet bij de les lijkt alsof er een koppelomvormer.in zit.

Best is eigenlijk proefrijden met beiden modellen, en degene kiezen die je het beste bij je past.
Tja, niet mee eens mbt de automaat, ik vind het adequaat en zeker niet traag of lui. En je kan zelf flipperen met de pook of met de paddels& Sportstand. Leer je snel af weet ik uit eigen ervaring, ik laat dat ding zijn werk doen.
Echter, de garage zei er eerlijk gezegd bij de aankoop (tweedehands) bij dat het de bak erg aangenaam samenwerkt met de SkyActiv-X motor, beter dan met de G-variant.

Geen van beiden Mini / 3 een miskoop naar mijn mening, hopelijk vindt Frits79 "de" auto waar hij blij van wordt! Veel plezier en succes met je zoektocht (y)

Mazda 3 is ook een mooie auto, in Januari een proefrit gemaakt in een Mazda 3, vond ik niet verkeerd rijden.

Terug
Bovenaan