Welke auto (busje) voor reizen door EU (enkele maanden)?

Pollie 8984388

Startmotor
Hallo,

Ik overweeg een tijdje te gaan reizen door EU (Zuid-Europa). Idee is om het met de auto te doen, en ook het overnachten. Vandaar orienteer ik me op auto's die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Ik wil hem zelf gaan ombouwen. Zal geen jaar gaan reizen, maar eerder een paar maanden.

De auto, of eigenlijk busje moet iets als het volgende zijn;
  1. Laadruimte ~2.5m x 1.4m
  2. Mogelijkheid om de tussenwand eruit te halen (bij een busje)
  3. Benzine motor(?) / elektrisch zal lastig zijn verwacht ik ivm laadpunten in EU?
  4. Betrouwbaar (liefst geen panne onderweg;) )
  5. Handgeschakrlt of automaat maakt niet uit
  6. Budget <10K EU.
  7. Zou mooi zijn als ik na de reis weer kan verkopen.
  8. Fiets moet erin passen, liever niet op de drager, dat slaapt s'nachts toch minder als die buiten staat
  9. Surfplank / Supboard, waarschijnlijk doe ik die op het dak
Beetje rondkijkend denk ik aan, Ford Transit, Renault Kangoo, Nissan NV200, Renault Traffic. Maar hier is erg veel in te vinden. Ik ben niet goed thuis in welke auto's vaak problemen hebben.

Wat kunnen jullie adviseren? Waar op letten met koop? Wat af te raden? Iets anders wat ik in mijn enthiousiamse over het hoofd zie? :)

Groet!

Laatst bewerkt:
Ik zal voor nv200 / evalia benzine gaan. Bij de berlingo /partner als het even kan voor de 1.6 gaan en niet voor de 1.6 vti.
Bij de fiat doblo is de 1.4 t-jet een aanrader, maar laat je geen cng aansmeren of een waar de cng installatie is uitgehaald. Een gewone 1.4 is ook prima. Nadeel van een kangoo is dat de verlengde niet er als benzine is.

nv200 aanbod is wel veel import of handelaren zonder eigen werkplaats

Grijs kenteken op benzine is lastig, de personen uitvoeringen van een bestel auto is makkelijker te vinden op benzine

Kangoo vanaf 2008kan alles op de rechterkant helemaal plat. Levert meer dan 2 meter lengte op. Daar zou ik naar kijken als ik alleen ging. Zoek er een met dakrails. Dan kan je er dakdragers vsn maken. Auto met airco en cruise control. Ik zou het weten.

Heb zelf een Kangoo uit 2008 met 1.6 en dat is echt wel een kwalitatief goed ding.

Is je budget in - of exclusief inbouw/ombouw kosten van de bus?

Is een kant en klare bus(camper) niet een optie om te kopen?
Het schijnt dat er nu meer dan ooit te koop staan doordat de verlaagde houderschapsbelasting voor campers er sinds dit jaar niet meer is (terecht, naar mijn mening).

Voorbeeld van een T4 (facelift) VW busje met hefdakje.

Een echte half-integraal uit de nineties. ;)

Kost in gebruik natuurlijk wel meer dan een standaard busje.. maar het brengt ook een stuk gemak en wat meer comfort, dat misschien over de gehele reis wel meer waard is?

Benzine camper met werk
Mitsubishi Kampeerauto benzine, oldtimer, afbouwproject
Zie omschrijving

Deze lijkt netter

Frankia Alkoof Camper - Compact en Compleet
€ 5.950,00

De door je genoemde Renault Kangoo, Renault Trafic en Nissan NV200 zijn prima geschikt.

Pas wel op met de Ford Transit 2.2 TDCI van 2006- 2016, die kennen een aantal bekende dure motorproblemen.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Dacia Dokker, techniek is goed, relatief ruim, kijk wel of je de stoelen goed vindt zitten, en de al genoemde Fiat Doblo.

Heb vroeger nog gereden in een Peugeot Partner diesel uit 2017 ( de Citroën Berlingo is identiek), was voor een bestelwagen relatief comfortabel.

Bij een oude camper is het wel opletten met roest en lekkages, en de techniek heeft ook niet bepaald stil gestaan.

Laatst bewerkt:
Een Kangoo, Berlingo of Partner op benzine is vrij hufterproof met bijvoorbeeld de gewone 1.6 zonder turbo. Dan heb je ook maar de helft van je budget nodig.
Ze zijn niet heel groot maar met de stoelen en de passagiersstoel plat kan je er vast een bed in maken.

Voorbeeldje: https://link.marktplaats.nl/m2397505113
Bedankt voor je reactie. Ik ben iets belangrijks vergeten in de introductie tekst, er moet namelijk ook 1 fiets mee, die heeft ongeveer een lengte van 1.95m, maar daar kan ik desnoods een wiel uithalen, excuus dat ik dit vergeten ben....

Een Kangoo of Berlingo klinkt goed, bedankt voor de details! Ik twijfel of het te klein is, maar ik zal even wat daarvoor moeten uittekenen. Ik maak er denk ook een klein fornuisje in voor het koken. Ook wel wat gereedschap natuurlijk ;). Ook dacht ik eraan om een supboard of surfplank mee te nemen, maar dat wilde ik op het dak doen.

Ik zal de introtekst ook even uitbreiden hiermee als dat lukt.

Voor Berlingo/Partner, jaartal een kilometer stand nog op letten? Tikken ze makkelijk de 300K aan?

Kangoo vanaf 2008kan alles op de rechterkant helemaal plat. Levert meer dan 2 meter lengte op. Daar zou ik naar kijken als ik alleen ging. Zoek er een met dakrails. Dan kan je er dakdragers vsn maken. Auto met airco en cruise control. Ik zou het weten.

Heb zelf een Kangoo uit 2008 met 1.6 en dat is echt wel een kwalitatief goed ding.
Hoi Boppie, bedankt voor je reactie.

Bedoel je met de rechterkant helemaal plat de bijrijders stoel eruit halen? Mag dat zomaar? Dat zou indd top zijn, dan zou ik daar een bed in kunnen bouwen!

Is je budget in - of exclusief inbouw/ombouw kosten van de bus?

Is een kant en klare bus(camper) niet een optie om te kopen?
Het schijnt dat er nu meer dan ooit te koop staan doordat de verlaagde houderschapsbelasting voor campers er sinds dit jaar niet meer is (terecht, naar mijn mening).

Voorbeeld van een T4 (facelift) VW busje met hefdakje.

Een echte half-integraal uit de nineties. ;)

Kost in gebruik natuurlijk wel meer dan een standaard busje.. maar het brengt ook een stuk gemak en wat meer comfort, dat misschien over de gehele reis wel meer waard is?
Is zeker een optie. Echter ben ik wel bang, met mijn budget, dat je de wat mindere kwalitatieve krijgt (?). Ik zal eens gaan filteren erop ;)

Benzine camper met werk
Mitsubishi Kampeerauto benzine, oldtimer, afbouwproject
Zie omschrijving

Deze lijkt netter

Frankia Alkoof Camper - Compact en Compleet
€ 5.950,00

Een camper is erg leuk, maar met mijn budget, kom je wel bij de hele oudjes. Daarnaast is het niet perse dat ik heeel veel ruimte nodig heb. Het is voor een paar maanden, meer niet.

De door je genoemde Renault Kangoo, Renault Trafic en Nissan NV200 zijn prima geschikt.

Pas wel op met de Ford Transit 2.2 TDCI van 2006- 2016, die kennen een aantal bekende dure motorproblemen.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Dacia Dokker, techniek is goed, relatief ruim, kijk wel of je de stoelen goed vindt zitten, en de al genoemde Fiat Doblo.

Heb vroeger nog gereden in een Peugeot Partner diesel uit 2017 ( de Citroën Berlingo is identiek), was voor een bestelwagen relatief comfortabel.

Bij een oude camper is het wel opletten met roest en lekkages, en de techniek heeft ook niet bepaald stil gestaan.
Denk jij, touren met een diesel door Europa te doen? Met de huidige brandstof prijzen lijkt het me weinig voordelen. Maaar, ze staan wel weer relatief goedkoop nu, wat weer interessant kan zijn...

Is een mpv met daktent niet een mooie oplossing?
Leuke! Toch heb ik denk nog wel een relatief ruime auto nodig gezien ik fiets en wat andere spullen wil meenemen. Zal het dan denk je nog opwegen? Weet je hoe het gaat met opbouwen van zo'n daktent? Snel gedaan? Of elke keer gehannes? Met slecht weer zal het niet heel fijn zijn? Weet niet of ik het red binnen het budget?

Vind het wel een tof idee :)

Fiets hebben ze dragers voor uitgevonden. Denk dat een daktent niet meer moeite is dan steeds een interieur moeten ombouwen maar heb er zelf geen ervaring mee. Zeker als je beetje familie-uitvoeringen van een ruime mpv zoekt, heb je al vliegtuigtafeltjes, opbergruimte op de meest onmogelijke plekken enz.

Denk jij, touren met een diesel door Europa te doen? Met de huidige brandstof prijzen lijkt het me weinig voordelen. Maaar, ze staan wel weer relatief goedkoop nu, wat weer interessant kan zijn...
Bestelwagens zijn voor een groot deel diesels, er is veel meer keus, en ze zijn meestal goedkoper om te kopen. En ze gebruiken meestal ook minder brandstof

Als de auto voor een particulier op grijs kenteken staat is het verschil tussen diesel en benzine iets kleiner in motorrijtuigen belasting dan op geel kenteken.

Hoi Boppie, bedankt voor je reactie.

Bedoel je met de rechterkant helemaal plat de bijrijders stoel eruit halen? Mag dat zomaar? Dat zou indd top zijn, dan zou ik daar een bed in kunnen bouwen!
Je kan de leuning rechts voor helemaal naar voren kantelen. Gooi de achterbank plat en je hebt op rechts een vlakke vloer van 2.30m lang en de breedte van de stoel. Wij hebben een inbouw gekocht van Dielectric uit Freiburg. Daarmee creëer je een tweepersoons bed.

Bestelwagens zijn voor een groot deel diesels, er is veel meer keus, en ze zijn meestal goedkoper om te kopen. En ze gebruiken meestal ook minder brandstof

Als de auto voor een particulier op grijs kenteken staat is het verschil tussen diesel en benzine iets kleiner in motorrijtuigen belasting dan op geel kenteken.
Diesel dus ook een goede optie! Verkopen daarna zal wel lastiger worden verwacht ik..

Bedankt voor je reactie. Ik ben iets belangrijks vergeten in de introductie tekst, er moet namelijk ook 1 fiets mee, die heeft ongeveer een lengte van 1.95m, maar daar kan ik desnoods een wiel uithalen, excuus dat ik dit vergeten ben....

Een Kangoo of Berlingo klinkt goed, bedankt voor de details! Ik twijfel of het te klein is, maar ik zal even wat daarvoor moeten uittekenen. Ik maak er denk ook een klein fornuisje in voor het koken. Ook wel wat gereedschap natuurlijk ;). Ook dacht ik eraan om een supboard of surfplank mee te nemen, maar dat wilde ik op het dak doen.

Ik zal de introtekst ook even uitbreiden hiermee als dat lukt.

Voor Berlingo/Partner, jaartal een kilometer stand nog op letten? Tikken ze makkelijk de 300K aan?
De oldschool 1.6 die heel kort in de 2e generatie partner/ beelingo heeft gezeten moet dat halen. De 1.6 vti is wisselend. Een fiat doblo 1.4 16v is ook een aanrader

Bij een bestelwagen is vooral de staat belangrijk, aan details zoals bv de trekhaak, en in en exterieur zie je vrij gemakkelijk wat voor leven de auto heeft gehad.

De Peugeot Partner en Citroën Berlingo:

Bij de benzinemotoren is de 1.6 16V wel beter dan de 1.6 VTI, de exemplaren met 1.6 VTI motor zijn alleen wel jonger.
De 1.6 VTI wil wel eens meer olie gebruiken.
Bij veel korte stukjes heb je eerder vervuiling van de motor.

In de familie is een Citroen C4 Grand Picasso met deze 1.6 VTI die inmiddels meer dan 200.000 km heeft gelopen. Doet het nog prima. Kijk of de motor soepel loopt en makkelijk toeren maakt, en niet pluimt,

Bij de diesel zou ik in ieder geval Euro 5 kiezen, niet alleen zijn die makkelijker te verkopen, maar dan heb je de verbeterde 1.6 HDI. Die zijn erg sterk, zuinig en betrouwbaar.
Kijk wel even of het roetfilter al vervangen is, die van onze Citroen C3 uit 2011 is bij ongeveer 250.000 km vervangen. Het laten uitschrijven van het roetfilter als er problemen mee zijn mag ook.
( zie rdw voor de bouwjaren, maar is slecht voor het milieu)

We keken zelf toen naar de facelift uitvoering vanaf 2012, of 2e facelift vanaf 2015.

Laatst bewerkt:
Bij een bestelwagen is vooral de staat belangrijk, aan details zoals bv de trekhaak, en in en exterieur zie je vrij gemakkelijk wat voor leven de auto heeft gehad.

De Peugeot Partner en Citroën Berlingo:

Bij de benzinemotoren is de 1.6 16V wel beter dan de 1.6 VTI, de exemplaren met 1.6 VTI motor zijn alleen wel jonger.
De 1.6 VTI wil wel eens meer olie gebruiken.
Bij veel korte stukjes heb je eerder vervuiling van de motor.

In de familie is een Citroen C4 Grand Picasso met deze 1.6 VTI die inmiddels meer dan 200.000 km heeft gelopen. Doet het nog prima. Kijk of de motor soepel loopt en makkelijk toeren maakt, en niet pluimt,

Bij de diesel zou ik in ieder geval Euro 5 kiezen, niet alleen zijn die makkelijker te verkopen, maar dan heb je de verbeterde 1.6 HDI. Die zijn erg sterk, zuinig en betrouwbaar.
Kijk wel even of het roetfilter al vervangen is, die van onze Citroen C3 uit 2011 is bij ongeveer 250.000 km vervangen. Het laten uitschrijven van het roetfilter als er problemen mee zijn mag ook.
( zie rdw voor de bouwjaren, maar is slecht voor het milieu)

We keken zelf toen naar de facelift uitvoering vanaf 2012, of 2e facelift vanaf 2015.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Met de Euro-5 diesel, verwacht je niet dat die issues gaat opleveren na 1 januari 2027? Wat bedoel je met het laten uitschrijven van het roetfilter? Dat ze daar garantie op geven?

Ik neig nu wel om te zoeken naar een iets groter formaat, en een Diesel, die zijn in aanschaf erg aantrekkelijk.

Iets als;
Citroen Jumpy, Opel Vivaro, Ford Transit, Volkwagen Transporter, Mercedez Vito, Renault Traffic, Toyota Proace....

Met een Euro 5 diesel bestelauto (op grijs kenteken) mag je per 1 januari 2027 geen zero emissie zone in, of je krijgt automatisch een boete. Bij een Euro 6 diesel bestelauto is dit een jaar later.

De Zero emissie zone wordt over het algemeen duidelijk aangegeven, en is meestal het stadscentrum in verschillende grote steden. Als je daar nooit komt dan maakt het niet uit.

Bij oude bestelauto’s met roetfilter van voor 1 januari 2012, en bij personen auto’s voor 1 januari 2017, kun je bij het RDW doorgeven dat het roetfilter is verwijderd.
( softwarematig wordt deze dan ook uitgeprogameerd)
Zie site RDW.

Ik zou dat zelf niet doen omdat de auto dan heel vervuilende is.

Laatst bewerkt:
Leuke reis in het vooruitzicht!

Zelf heb ik meerdere ‘kampeeropties’ gedaan in de afgelopen 10 jaar, waaronder met (dak)tent, busje om in te slapen als alternatief voor camper en camper.

Qua rijcomfort en flexibiliteit zou ik denk ik gaan voor een compact bestelbusje met daktent, waarbij een aantal Citroen/Fiat/Renault opties al zijn genoemd. Een Ford Transit Connect of Courier zouden ook nog goed kunnen (benzine or diesel). Argument voor deze optie: daktenten hebben over het algemeen goede bedden/matrassen en (veel) ruimte voor 1-2 personen. Het brandstofverbruik blijft wel binnen de perken verwacht ik.

Daarnaast kun je in de laadruimte relatief eenvoudig een inbouw maken waar je dingen een vaste plek kunt geven, waaronder je fiets, keukenblokje, koelboxje etc.. daarbij zou je ook bepaalde inbouw kits. Een andere optie zou een MPV achtige kunnen zijn, zoals een B/C-Max of VW Touran.

Ben benieuwd naar de uitkomst!

Schitterend plan!!
Zelf zou ik een auto kiezen “uit het Zuiden” als je naar daar gaat. Het kleinste boerendorp in FRa heeft een Renault of PSA garage en dat zal in Italië met Fiat etc niet anders zijn. Met een BMW of zo ben je gechareld als er iets scheelt wegens amper garages.
Tip uit ervaring: neem een auto die standaard al een reservewiel heeft, dus geen noodkit met plakspul. Uiteraard kan je een extra wiel kopen, maar je zal versteld staan hoeveel plaats dat inneemt.
Fijne reis gewenst!

Leuke reis in het vooruitzicht!

Zelf heb ik meerdere ‘kampeeropties’ gedaan in de afgelopen 10 jaar, waaronder met (dak)tent, busje om in te slapen als alternatief voor camper en camper.

Qua rijcomfort en flexibiliteit zou ik denk ik gaan voor een compact bestelbusje met daktent, waarbij een aantal Citroen/Fiat/Renault opties al zijn genoemd. Een Ford Transit Connect of Courier zouden ook nog goed kunnen (benzine or diesel). Argument voor deze optie: daktenten hebben over het algemeen goede bedden/matrassen en (veel) ruimte voor 1-2 personen. Het brandstofverbruik blijft wel binnen de perken verwacht ik.

Daarnaast kun je in de laadruimte relatief eenvoudig een inbouw maken waar je dingen een vaste plek kunt geven, waaronder je fiets, keukenblokje, koelboxje etc.. daarbij zou je ook bepaalde inbouw kits. Een andere optie zou een MPV achtige kunnen zijn, zoals een B/C-Max of VW Touran.

Ben benieuwd naar de uitkomst!
Bedankt voor jou reactie! Nog ergens waar ik zou moeten letten met aanschaf van een daktent? En waar kan je die leuke inbouwkits vinden? :)

ik ben niet zo thuis in de lengte maten van een caddy maar is dit niks?

van de tekst krijg ik de kriebels maar kwa formaat wel handig. die tent er achter hoeft natuurlijk niet per se.

Leuke! Toch heb ik denk nog wel een relatief ruime auto nodig gezien ik fiets en wat andere spullen wil meenemen. Zal het dan denk je nog opwegen? Weet je hoe het gaat met opbouwen van zo'n daktent? Snel gedaan? Of elke keer gehannes? Met slecht weer zal het niet heel fijn zijn? Weet niet of ik het red binnen het budget?

Vind het wel een tof idee :)

daktent is zoals een tent. een goede is regen en wat wind bestendig. je hebt diverse soorten maar de meeste heb je zo open geklapt incl matras. maar ze kunnen wel vrij duur zijn. en extra verbruik.

fiets op de drager hoeft toch geen punt te zijn? gewoon met sloten vast zetten. en op campings staan altijd mensen met fietsen.

fiets op de drager hoeft toch geen punt te zijn? gewoon met sloten vast zetten. en op campings staan altijd mensen met fietsen.
Ik slaap toch lekkerder als de fiets binnen staat, ik verwacht ook niet alleen maar op campings te staan, het zal ook wel eens op een afgelegen plek zijn, dan slaap ik toch lekkerder als die binnen staat ;)

Als de fiets met sloten goed aan de drager is vastgezet kan hij weleens lastiger te stelen zijn dan door het openbreken van de auto, als ze hem toch zo graag willen hebben...

Met een dicht busje heb je wel meer de 'stealth' look dan met een duidelijke camper met een fiets achterop, ik snap dat wel.
Maar dan kom je toch wel bij de dichte busjes. Segment Transporter lijkt me iets te groot, ik zou daaronder zoeken (dat Stellantis busje, of een NV200). Daar kan een fiets rechtop in, en je kan ernaast nog slapen.

Ik zou eerst ens heel goed nadenken wat je precies wilt.
Er is nogal een verschil tussen een busje, daktent of iets als een VW caddy.
Als je echt een paar maanden weg wilt, zou ik minimaal een VW bus willen qua formaat, als jij nat en koud bij je slaapplek komt, ben je niet vrolijk als je in een Caddy of zoiets moet, en ook een daktent is leuk voor twee weken met mooi weer, maar absolute armoe als het waait en regent.

Zelf ben ik heel lang geleden heel Europe en een deel van Azië door gereden met een Bedford busje, zelf omgebouwd dmv een oud caravan interieur. Busjes van paar duizend gulden, caravan wrak voor 100 gulden en het interieur overzetten. Is allemaal wel wat duurder en lastiger nu.

Ik zou heel, heel goed nadenken over hoeveel ruimte je nodig hebt, wat je kan hebben qua narigheid, en of je niet minimaal een zitplek wil hebben met een tafel, ik noem maar wat.

Even snel op MP gekeken, er staan genoeg cameprs te koop pnder de 10.

Zoiets als dit is onverwoestbaar en ideaal.

Of iets unieks.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan