Welke auto gebruik ik om de caravan over de Alpen te sleuren?

rke

Kilometervreter
Daar zijn sites voor: caravantrekker.nl

Ik rij al meer dan 30 jaar met caravans door Europa, waarvan de eerste 32 jaar met dezelfde (kleine) caravan. Deze caravan heeft achter een scala van auto's gehangen totdat mijn huidige echtgenote besloot dat we NIET meer zonder eigen plaspot op vakantie kunnen. Sindsdien heb ik een relatief zware caravan (1350 kg).

Het moge duidelijk zijn - even die open deur intrappen - dat je de caravan op de juiste manier moet beladen. Een mud piepers (70 kg) meenemen is iets uit de vorige eeuw toen piepers een delicatesse waren sommige landen, net zoals die kratten bier meenemen naar Scandinavie.
Maar toch zie ik mensen die twee elektrische fietsen op de achterkant vastknopen. Mensen die rustig 200 kg te veel in de caravan proppen. Mensen die de keuken aan de achterkant vol proppen en dat vrolijk compenseren met loodzware spullen op de dissel.
Er zijn een paar simpele regels hoe je een caravan kan beladen en jammer genoeg worden die maar weinig gecommuniceerd.

Maar ik schrijf dit epistel omdat het voor mij onduidelijk is hoe het RDW / de fabrikanten het maximale aanhangergewicht berekenen. Caravantrekker probeert daar wat duidelijkheid in te creeren op de moderne manier met invulschermpjes en kentekens, maar ik ben het niet eens met de resultaten.

En waarom?

Het is opvallend hoe veel verschil er zit in stuurgedrag tussen de diverse combinaties. De ene auto mag 1500 kg trekken maar het sturen wordt voelbaar beïnvloed door de genoemde kleine caravan en de andere auto mag 900 kg trekken maar heeft vrijwel geen last voor het stuurgedrag met dezelfde caravan. Het effect dat je langs een veel langzamere vrachtwagen rijdt en tegen moet sturen. Of een koerswijziging ondervinden wanneer de DHL bus met overduidelijke haast voorbij vliegt.
De lengte van de caravan speelt heel duidelijk mee. Een vriend van mij reed professioneel met een aanhanger voor lange voorwerpen en dat was ondanks het geringe gewicht van de aanhanger best lastig. 12 meter is het wettelijke maximum maar dat geeft echt merkbare krachten op de besturing. Andersom rijdt een zware, korte aanhanger (tandemasser) erg makkelijk, die stuurt nauwelijks tegen.
Maar ja, ben je dan "verplicht" een andere auto direct van polyurethaan (of staal) te voorzien? En is er voor een exotische bolide wel polyurethaan te koop? Of moet je (advies van caravantrekker) het maximum gewicht van de fabrikant zien als "eigenlijk te zwaar"?

Nu moet ik daarbij wel zo eerlijk zijn dat de auto's van het voorbeeld de fabriek uitgerold zijn als comfort-voertuigen. En, onder de laatste auto (VW Polo 6n) had ik inderdaad polyurethaan bussen laten zetten. Dat stuurt lekker strak, je voelt het wegdek veel beter en een aanhanger heeft nauwelijks invloed op het sturen. Andere comfort-bakken hadden ook stevig last van de caravan, er zijn jaren geweest dat de "meesturende achteras" populair was. Ik vond die meesturende achteras een verkeerde keuze als je er een caravan achter hangt. Terwijl een relatief goedkope, kleine maar sportief geveerde auto het juist opvallend goed deed. Alleen sportief betekent ook vaak laag boven het wegdek waardoor de trekhaak wel erg dicht bij het asfalt komt. .

Maar, stel dat je nadenkt over een andere (nieuwe) auto.

Ik ben een van die niet-zo-rijke mensen die ook op het budget moeten letten. Iedere euro is er een, we hebben her en der nog wat roverheid-roepers die nog meer willen binnen harken. En wat ik aan het een uitgeef, kan ik niet aan iets anders uitgeven.
Een Toyota Landcruiser of Landrover Defender is ideaal maar die "benne duur".

Het alternatief? Een tweedehands auto zoals een Duster of een Kuga. Of een echt oude Rav4. Een G-klasse van de domeinen met werkplaatshandboek (traag als dikke puntjepuntje door een trechter). Of een EV - hoewel uurtje rijden, uurtje laden niet het meest fijne vakantiegevoel geeft.
En, de aanschaf is een ding, brandstofverbruik en onderhoud is een tweede. En daarin scoren weer andere auto's heel goed.

Kortom, ik weet het niet. Hoe vind ik mijn ideale sleurhuttentrekker? Is het Stoffel of toch iets anders?

Samenvatting:

Je bent op zoek naar een enigszins ruime auto, die fatsoenlijk een 1350kg zware caravan ( 1600kg beladen ) over de alpen kan trekken.

Belangrijke vraag, wat is je budget?
Nee, zo zwaar is mijn caravan niet. De caravan weegt leeg 1150 kg en mag maximaal 1350 kg wegen. En ik zoek het vooral in betrouwbare auto's, ik heb geen behoefte aan een door de landmacht kapot gesleutelde G-klasse met 70 paardjes.
Het budget is inderdaad belangrijk en dat is iets wat op dit moment nog onzeker is. Ik heb mezelf dit jaar gegund om iets anders te vinden maar ik ben ook op zoek naar werk om mijn pensioen aan te vullen. Wat ik aan een auto kan besteden is dus sterk afhankelijk van een contractje .

In mijn zoektocht viel het mij (weer) op dat de aanhangergewichten een soort roulette zijn. Ik vind dat lastig, dat betekent dat ik een proefrit moet maken met de caravan en eerlijk gezegd zie ik niemand dat doen.

En specifiek de budgetvraag:
Inruil een Dacia Duster op LPG uit 2011 met bijna 240.000 km op de teller plus een paar (3000 ~4000) euro. Ik zag bijvoorbeeld een Lexus RX400H met trekhaak maar zonder max aanhangergewicht (importbakje). Dat voegt zo maar 1000 euro aan de prijs toe en dan komt deze auto zo maar op 8000 euro.

Pfoe dat zijn een hoop vraagtekens. Ik heb ook zeker niet overal een (eenduidig) antwoord op. Maar bijvoorbeeld het stukje trekgewicht roulette dat je terecht noemt, Mercedes -en waarschijnlijk tal van andere merken waar ik het niet van weet- bieden een grotere koelvloeistofradiateur aan wanneer je affabriek een trekhaak neemt, soms zelfs een separate oliekoeler voor de versnellingsbakolie.

Vroegah, toen de minimale besparingen op wrijving (en dus brandstof) niet zo belangrijk waren kregen veel auto's relatief veel motorolie en een wat groot uitgemeten radiateur etc. mee. Dat was goed voor de auto want, 6 liter olie warmt minder snel op en koelt sneller af, zelfde geldt voor het KVS-systeem. Tegenwoordig probeert men het aantal liter olie tot een minimum te beperken om verliezen door de oliepomp te verminderen, een grotere koeler vraagt meer vermogen van de KVS-pomp om te boel rond te pompen en dus meer brandstof. Dat werkt uiteindelijk in alles door. Ook de dunnere olie helpt niet mee. Als je een brandstofmotor zwaar wilt belasten heb je meer aan dikkere olie, maar ook die pompt lastiger rond en dan kom je weer in dat stukje brandstofbesparing terecht.

Met andere woorden, de ultiem geknepen auto heeft alles zo gemicromanaged dat er simpelweg geen marge over is om een caravan van 1350 kilo te trekken.

Voor het weggedrag dat is uiteraard een combinatie van persoonlijke voorkeur, spoorbreedte, manier van afveren etc. etc. daar kun je eigenlijk alleen doen wat jij voorstelt, testrijden. Of informatie krijgen van mede-caravanners die jouw voorkeur en hun praktijk ervaring willen en kunnen delen. Mijn persoonlijke ervaring is dat je of een enorme trekker moet hebben zoals een Land Cruiser, Q7, X5 etc. omdat die tanks het gewoon prima aankunnen of een soort tussenstapje van formaat VW Golf/ Ford Focus hatchback. Station gaat al snel een rijdend zeil worden en de extra overhang aan de achterkant komt de combinatie ook niet altijd ten goede.

Dat zijn nogal uiteenlopende voorbeelden die je noemt met los van de aanschafprijs aanzienlijk verschillen in zaken als belasting, verbruik, onderhoud etc. Het maximum trekgewicht is zeker niet het aanbevolen caravangewicht. Een investering in goede (hulp)veren kan veel doen. Een andere afweging is de sleurhut verkopen en van de opbrengst en het verschil in meerkosten van een goede caravantrekker een paar jaar onbezorgd op alternatieve wijze op vakantie.
Ik zag bijvoorbeeld een Lexus RX400H met trekhaak maar zonder max aanhangergewicht (importbakje). Dat voegt zo maar 1000 euro aan de prijs toe en dan komt deze auto zo maar op 8000 euro.
Waarom voegt dat zoveel aan de prijs toe? Ik heb zelf in het verleden achteraf het trekgewicht laten registreren en kan me niet herinneren dat daar noemenswaardige kosten aan waren verbonden.

Lastige vragen -> reis je vooral binnendoor en start de reis als de voordeur in het slot valt of wil je z.s.m. op je bestemming zijn via autostrades? Hoef je serieuze cols te beklimmen?
Ik zal het zelf niet / nooit aanraden, maar ga er maar van uit dat daar wel een redelijke veiligheidsmarge op zit qua trekgewicht... Tuurlijk is dat niet verstandig.
Met je eigen 30+ jaar ervaring zal je qua caravaning hier niet veel kunnen opsteken?

Trekgewicht is heel sterk bepaald door een paar zaken:
- De plaatsing van de trekhaak en hoe dit op vooras en achteras druk doorwerkt - hierdoor zie je bijvoorbeeld dat auto's met een lange overhang achter nog weleens een lager trekgewicht krijgen toebedeeld dan een vrijwel identieke met kortere overhang
- De capaciteit van de remmen - al is dit bij een personenauto haast niet meer een bepalend punt aangezien de remmen behoorlijk overbemeten zijn (mits het onderhoud goed is uitgevoerd) in de laatste decennia
- Beperkingen in de aandrijflijn - vroeger was dit vooral hoeveel vermogen en koppel, maar tegenwoordig gaat het erom of er koelcapaciteit erop is berekend, dat bv het roetfilter de belasting aan kan (bij sommige auto's veranderd de hele emissieregeling zich als er een aanhanger aangekoppeld is), etc.

Kies een auto die een stuk meer kan trekken dan wat je nodig hebt, en kies er een met weinig overhang achter. En inderdaad kan het zijn dat de vering vrij zacht is en dat bij inveren de wielstanden nogal veranderen. Een auto met luchtbalgen op de achteras (best veel stationcars hadden die - was bv bij Opel op alle Astra stationwagons) of hulpveren kan dat goed tegengaan.

NB: achteraf trekgewicht laten registreren vraagt een goedkeur vanuit de importeur of fabrikant. Die geven ze vaak niet af, zeker niet als er enige twijfel is of de betreffende auto en software wel bedoeld was voor een aanhanger.

Een meer "echte" SUV, niet de opgehoogde hatchbacks die je nu vooral ziet, maar ook niet perse een terreinwagen, kan wel een goede optie zijn. 1e of 2e generatie Sorento, of een Santa Fe. En een bestelbus van grofweg na 2005 is ook fijn om te rijden (heel wat anders dan vroeger)

Ik denk dat 'stoffel' dat prima aankan. Maar 'stoffel' is niet meer de jongste en heeft waarschijnlijk versleten rubbers in de ophanging. Je schrijft zelf al dat er poly bussen inzetten een groot verschil maakt. Nieuwe gewone rubbers ga je ook echt wel merken. Leuk klusje...

Ik denk dat 'stoffel' dat prima aankan. Maar 'stoffel' is niet meer de jongste en heeft waarschijnlijk versleten rubbers in de ophanging. Je schrijft zelf al dat er poly bussen inzetten een groot verschil maakt. Nieuwe gewone rubbers ga je ook echt wel merken. Leuk klusje...
Ik was tot voor kort van plan met Stoffel door te rijden tot het bittere eind.

Maar ja, waar is dat eind precies?
Ga ik een heftige schade laten verhelpen, ga ik nieuwe rubbers (poly) monteren, ga ik de vering (en demping) aanpassen, ga ik een versnellingsbak laten reviseren, ga ik wachten tot naden gaan lekken.....

Ik begrijp wel iets van de voertuig dynamica en ik snap dat ik het vooral in de oudere modellen moet zoeken. Modern is soepel, comfortabel, voorzien van veel elektronica en toch zuinig. In het algemeen geldt dat ouderwets lomp, stug, zuipend maar onverwoestbaar en bruikbaar is.

Toch, ik zag een Jeep Wrangler Brute, een voertuig die ik in gedachten min of meer gelijk stelde met een vrachtwagen trekker en waarvan ik het maximale aanhanger gewicht in tonnen zou moeten noteren terwijl het maximum slechts 1500 kg is.
Juist mijn ervaringen (750 kg achter een Polo die max 900 kg mag trekken vergeleken met een Camry met 1500 kg max) geeft bij mij de vraag hoe het maximum gewicht berekend / gemeten wordt.

Die 1000 (1003) euro komt van de RDW website. Misschien betalen handelaren veel minder, dat weet ik niet. Maar de Lexus lijkt mij een betrouwbaar botsdoosje, net zoals een RAV4 op LPG.
Ik heb ook aan een bouwvakkersbus gedacht maar de goedkope tweedehands exemplaren laten nog even op zich wachten en ik heb liever iets wat niet tot het bot afgetrapt is met maat 43 veiligheidsklompen.
De Sorento, de CRV, de Terrano mag zeker meedoen maar ik heb voorlopig geen haast. Stoffel doet het prima, dus Stoffel mag nog even blijven. En ik ben ondertussen bezig met betaald werk te scoren, dus misschien is er in de toekomst wat meer budget.

Als ik nu de juiste keuze maak is dit misschien de (op een of twee na) laatste caravansleurder die ik ga kopen. Of het wordt teleurstelling nr zoveel - en die score is nu nog laag.

Toch, ik zag een Jeep Wrangler Brute, een voertuig die ik in gedachten min of meer gelijk stelde met een vrachtwagen trekker en waarvan ik het maximale aanhanger gewicht in tonnen zou moeten noteren terwijl het maximum slechts 1500 kg is.
Ik denk dat een Jeep Wrangler er structureel niet op gebouwd is. Heeft waarschijnlijk ook soepele vering die het gewicht niet aan kan. Ik heb zelf een Ford Bronco uit 2023 en die kan ook slechts iets van 1500 kg trekken. Terwijl mijn Ford Expedition ruim 4000 kg aan kan.

Update:

De zoektocht gaat gestaag verder. Mijn wederhelft is van het soort automobilist "rooie benne sneller, zwarte zijn luxer en grijs is voor senioren".

In haar familie (zoonlief, echtgenoot, broer) zijn enkele Toyota-fans te vinden, dus moeten die extreem dure ovaaltjes op de motorkap staan.
De (lange in tegenstelling tot de korte) RAV4 valt in de smaak en is geschikt voor een sleurhut. De Landcruiser uiteraard ook maar die valt ver buiten budget.

Ik vind de bovenstaande Sonata erg mooi maar die schijnt pas geschikt te zijn als ik de 90 lentes gepasseerd ben. Bovendien is het met een oudere auto wel handig als je nog steeds onderdeeltjes kan kopen en zowel Toyota als Hyundai hebben wat dat betreft een minder goede reputatie.
Een vriend van mij wees mij op een geschikte V70. Bijna zwart, dus dat viel in de smaak. Maar het ding lijkt in de verte wel op een lijkwagen en mijn opmerking dat ze hem dan alvast klaar heeft staan werd niet gewaardeerd.

Dus, ik zoek gewoon verder. Een Nissanneke, dan maar?

Twijfel, twijfel.

Dat is een Gladiator. Met een Wrangler was het waarschijnlijk gelukt. :p

Die 1000 (1003) euro komt van de RDW website. Misschien betalen handelaren veel minder, dat weet ik niet.
Dat is waarschijnlijk de prijs voor een test door RDW? Als de importeur meewerkt is dat mogelijk niet nodig, je zou daar vooraf even contact over op kunnen nemen met de importeur/RDW.

Soms zou je mensen willen aanraden om hun epistel eerst eens door AI te laten inkorten voordat ze het posten...
Kort de volgende zin in: Soms zou je mensen willen aanraden om hun epistel eerst eens door AI te laten inkorten voordat ze het posten...
ChatGPT:
Misschien moeten mensen hun epistel eerst door AI laten inkorten voor ze het posten.
Dat kan korter
ChatGPT:
Laat mensen hun epistel eerst inkorten door AI.
ChatGPT:
Eerst inkorten met AI.
ChatGPT:
Inkorten met AI.
ChatGPT:
AI inkorten.
Ik heb het even geprobeerd. Best vermakelijk. Maar ik geef er toch de voorkeur aan om niet als robots te communiceren.

Update:

De zoektocht gaat gestaag verder. Mijn wederhelft is van het soort automobilist "rooie benne sneller, zwarte zijn luxer en grijs is voor senioren".

In haar familie (zoonlief, echtgenoot, broer) zijn enkele Toyota-fans te vinden, dus moeten die extreem dure ovaaltjes op de motorkap staan.
De (lange in tegenstelling tot de korte) RAV4 valt in de smaak en is geschikt voor een sleurhut. De Landcruiser uiteraard ook maar die valt ver buiten budget.

Ik vind de bovenstaande Sonata erg mooi maar die schijnt pas geschikt te zijn als ik de 90 lentes gepasseerd ben. Bovendien is het met een oudere auto wel handig als je nog steeds onderdeeltjes kan kopen en zowel Toyota als Hyundai hebben wat dat betreft een minder goede reputatie.
Een vriend van mij wees mij op een geschikte V70. Bijna zwart, dus dat viel in de smaak. Maar het ding lijkt in de verte wel op een lijkwagen en mijn opmerking dat ze hem dan alvast klaar heeft staan werd niet gewaardeerd.

Dus, ik zoek gewoon verder. Een Nissanneke, dan maar?

Twijfel, twijfel.
Voordeel van die Volvo is dat je hem wellicht kan verhuren als lijkwagen.

Als ik moest kiezen tussen een 'echte' lijkwagen met chauffeur of door jou in de Volvo naar mijn laatste rustplaats gebracht te worden, kies ik ongezien voor jou.

Afgaande op de geluiden en signalen van mijn lichaam en mijn antipathie jegens doktersbezoek, moet je wel opschieten met de aanschaf.

Trekgewichten zijn een bijzonder fenomeen. Kan erg verschillen per merk/model, maar zeker ook bij hetzelfde model maar andere motorisering.

Verbaas mij er soms ook over wat 1.0/1.3 drie cilinder blokjes met minder dan 150pk de Brennerpas over mogen sleuren. Of dat lekker rijdt?
Is natuurlijk mogelijk ook maar een deel van de rit, dus misschien zijn die momenten met samengeknepen billen ook wel te overzien.

Mijn 1650kg zware (leeggewicht) BMW trekt moeiteloos de 7,5 meter lange Hobby (leeggewicht 1380kg) door Europa in elk geval. Zelfs de wederhelft rijd er graag mee en rijdt, daar waar het kan (en mag) ook gewoon 100/110 op de teller. Die zou ik dus prima aan kunnen raden.

Verder zoals je zegt, goed beladen. Zware spullen zoals de voorluifel en kinderwagen gaan bij ons in de auto. In de caravan zijn de zwaarste zaken de stoelen en tafel, plus zoveel mogelijk onder de treinzit boven de as.
Als ik zie wat vrienden soms aan inventaris meezeulen.....
De borrelhapjes uit de frituur smaakten uiteraard prima na een half krat bier, maar ik had wel zonder gekund. Ik heb wel een caravan met een grote koelkast, dus het belangrijkste (koud bier) had ik wel en ben daarvoor geen extra compressorkoelbox nodig :)

Gemiddeld genomen denk ik dat je met een SUV snel goed zit. Dus een RAV4, Kuga of CX-5 kun je qua leeftijd en dus aanschafprijs ook zo gek maken als je zelf wilt.

Terug
Bovenaan