Welke auto gebruik ik om de caravan over de Alpen te sleuren?

rke

Kilometervreter
Daar zijn sites voor: caravantrekker.nl

Ik rij al meer dan 30 jaar met caravans door Europa, waarvan de eerste 32 jaar met dezelfde (kleine) caravan. Deze caravan heeft achter een scala van auto's gehangen totdat mijn huidige echtgenote besloot dat we NIET meer zonder eigen plaspot op vakantie kunnen. Sindsdien heb ik een relatief zware caravan (1350 kg).

Het moge duidelijk zijn - even die open deur intrappen - dat je de caravan op de juiste manier moet beladen. Een mud piepers (70 kg) meenemen is iets uit de vorige eeuw toen piepers een delicatesse waren sommige landen, net zoals die kratten bier meenemen naar Scandinavie.
Maar toch zie ik mensen die twee elektrische fietsen op de achterkant vastknopen. Mensen die rustig 200 kg te veel in de caravan proppen. Mensen die de keuken aan de achterkant vol proppen en dat vrolijk compenseren met loodzware spullen op de dissel.
Er zijn een paar simpele regels hoe je een caravan kan beladen en jammer genoeg worden die maar weinig gecommuniceerd.

Maar ik schrijf dit epistel omdat het voor mij onduidelijk is hoe het RDW / de fabrikanten het maximale aanhangergewicht berekenen. Caravantrekker probeert daar wat duidelijkheid in te creeren op de moderne manier met invulschermpjes en kentekens, maar ik ben het niet eens met de resultaten.

En waarom?

Het is opvallend hoe veel verschil er zit in stuurgedrag tussen de diverse combinaties. De ene auto mag 1500 kg trekken maar het sturen wordt voelbaar beïnvloed door de genoemde kleine caravan en de andere auto mag 900 kg trekken maar heeft vrijwel geen last voor het stuurgedrag met dezelfde caravan. Het effect dat je langs een veel langzamere vrachtwagen rijdt en tegen moet sturen. Of een koerswijziging ondervinden wanneer de DHL bus met overduidelijke haast voorbij vliegt.