welke compacte 2dehandse auto nemen?

Rajiv R

Net ingestapt
Geachte Forumleden,

Graag hoop ik jullie adviezen te mogen vragen:
Ik wil graag een ruime compacte tweedehandse auto kopen. Het liefst een merk en type met een betrouwbare motor zonder problemen of euvels. Ik hoop het liefst op een 4 cilinder te blijven, zonder turbo. Ook rij ik gemiddeld maar circa 3-4K op jaarbasis, dus het hoeft niet de beste van de beste te zijn. Want helaas zijn de 2de handse Toyota's flink aan de prijs. Persoonlijk zat ik te denken aan de Mazda 2, of de Hyundai i20 of de Kia Rio. Allemaal rond de bouwjaar 2017/2020. Dus de 4 cilinder versies. Wel heel graag met een distrubitieketting. Ik hoop onder de 1050 kg MRB te blijven. Budget max E13K, of minder is erg fijn. Airco en Cruise Control lijkt me ook handig. Met km stand hoop ik onder de 130K te blijven. Schakelbak is prima. Geen hybride, ook geen mild hybride, vanwege de duurdere auto verzekering. Hebben jullie nog adviezen of suggesties? Of zal ik maar een Toyota Auris met een bouwjaar van 2014/2016 nemen?

Zou het kunnen zijn, dat Mazda kwalitatief beter is dan de koreanen?
En denken jullie dat de Mazda kwalitatief even goed zal zijn als de Toyota''s?

(Op dit moment rij ik een Renault Clio benzine 1.2 stationwagon uit 2011, met iets van 217K op de teller. Motor verbruikt zeer veel motor olie. Ik denk minimaal 2-3 liter motorolie per 1000 km, misschien nog meer. Over 2 maanden kan ik een afspraak maken voor een APK en onderhoudsbeurt. Maar ik wil deze wegdoen. Volgend jaar moet de distrubitieriem en waterpomp vervangen worden)
(Ik durf alleen een japanner of koreaan te kopen. Ik wil niet negatief over bepaalde merken praten, vanwege evt. censuur, gevoeligheid, merk fanaten, etc.)

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Suzuki Baleno, is dat wat? Je moet een beetje de minder populaire modellen pakken. Een Suzuki SX4 S Cross bijvoorbeeld, die heeft een atmosferische 1.6. zoals deze:

Een Baleno:

helaas zijn de 2de handse Toyota's flink aan de prijs. Persoonlijk zat ik te denken aan de Mazda 2, of de Hyundai i20 of de Kia Rio. Allemaal rond de bouwjaar 2017/2020. Dus de 4 cilinder versies
Allemaal hele goede keuzes.
Zou het kunnen zijn, dat Mazda kwalitatief beter is dan de koreanen?
En denken jullie dat de Mazda kwalitatief even goed zal zijn als de Toyota''s?
Zit tegenwoordig niet gek veel verschil meer in. Mazda, Kia, Toyota, allemaal prima spul. Toyota is denk ik van die drie het beste, maar dat zie je terug in de aanschafprijs.
Suzuki Baleno, is dat wat?
Ook een goede keuze met zo weinig kilometers die je maakt. Een Baleno is heel erg licht en da's op meerdere vlakken gunstig (MRB, slijtage, verbruik).
Motor verbruikt zeer veel motor olie. Ik denk minimaal 2-3 liter motorolie per 1000 km, misschien nog meer. Over 2 maanden kan ik een afspraak maken voor een APK en onderhoudsbeurt. Maar ik wil deze wegdoen
Weg met die Franse rommel inderdaad

Kwalitatief zit er niet veel verschil in de Mazda 2, Hyundai I 20, Kia Rio en Toyota Yaris.

Koop gewoon de auto die nog in de beste staat is, en de beste waar biedt voor het geld.

De Kia Rio kwam in januari 2017 op de markt en is moderner dan de Mazda 2, Hyundai I20 en Toyota Yaris. Die zou ik dus kiezen.

De genoemde Suzuki’s zijn ook een goed alternatief.

Heel vervelend dat de Clio veel olie gebruikt, dit komt bij de oude 1.2 TCe met
Distributieriem bijna nooit voor. Dit kan wel voorkomen bij de Clio 4 met nieuwe 1.2 TCe met distributieketting vanaf 2013.

(Overschat de kwaliteit van Japanse en Koreaanse auto’s niet, in het B segment zijn heel veel betrouwbare keuzes

Ik heb nu ruim 5 jaar een Renault Clio 5 uit 2020, tot nu toe geen enkele reparatie of storing gehad, er is zelfs nog geen lampje vervangen, erg fijne en zeer betrouwbare auto.

Uit eigen ervaringen en diverse onderzoeken is bekend dat Franse merken ook uitstekende auto’s kunnen maken. Heel vervelend, in mijn ogen niet professioneel, en onjuist dat er over rommel wordt gesproken)

Laatst bewerkt:
Goede keuzes.

Uit alle onderzoeksresultaten blijkt nog steeds dat met een Japanse of Koreaanse auto, je minder kans op onkosten hebt dan met Europese auto's.

Succes met je keuze, want zowel de Mazda, Kia, Hyundai, Toyota en Suzuki, staan als betrouwbaar bekend.

kijk ook even op de site thecarexpert.co.uk expert review dan kun je eenvoudig verschillende merken en modellen vergelijken op diverse items, dus ook op reliability maar ook de werkelijke running costs op basis van de werkelijke gegevens van motoreasy.
(Om de gegevens makkelijker te vergelijken geven ze ook vanaf A rating, B etc.)

Bij een gebruikte auto is het ook heel belangrijk hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Het werkelijke gevoel bij een auto krijg je pas als je met een auto gaat rijden. Maak dus vooral proefritten.

Succes

Terug
Bovenaan