Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja dat denk ik ook. Het is meestal minder doordacht maar een samenloop van omstandigheden in het ontwerp en realisatie. "Never ascribe to malice what can adequatly explained by incompetence (Napoleon)"Ik vraag me alleen wel af of fabrikanten dit bewust verzonnen hebben om extra geld te verdienen. Ik denk eerder dat dit op papier een goed idee leek, maar dat de technische realiteit weerbarstiger is.
Tunnelvisie waarbij alle adviezen van mensen die er verstand van hebben genegeerd worden is ook een vorm van incompetentie.Dan is een ingenieur die wat zegt over rubber en olie soms even maar een klein aspect in het geheel.
Klopt. Denk bijvoorbeeld aan een afdichtingsring in een space shutlle. Gevaar zit in een klein hoekje.Tunnelvisie waarbij alle adviezen van mensen die er verstand van hebben genegeerd worden is ook een vorm van incompetentie.
Dat is overigens heel vaak de reden waarom zaken misgaan of "over het hoofd worden gezien".
Genoeg wetenschappers die we vroeger niet geloofden maar waarvan we tegenwoordig heel blij zijn met hun bevindingen.
Hoe zit het trouwens met die plotseling autonoom versnellende auto's zoals die in rdam laatst. Weet iemand daar meer van? Schijnt meer voor te komen.
![]()
Veroorzaker bizar ongeluk Erasmusbrug in shock: 'Ik zag de dood in de ogen'
Het had een doodgewone werkdag moeten zijn, maar de dag veranderde voor de 60-jarige Rahman plotseling in een nachtmerrie. Toen de taxichauffeur maandagmiddag op een klant stond te wachten, sloeg zijn auto volgens hem ineens compleet op hol. "De auto ging van 0 naar 100 kilometer per uur en de...www.rijnmond.nl
Daar zit wel wat in, echter "gezond verstand" is niet zo vanzelfsprekend en alomtegenwoordig als ze lijkt, noch is ze boven twijfel verheven. Daarnaast is gezond verstand niet zoveel anders als AI. In veel opzichten is het namelijk "de verzameling vooroordelen die op achttienjarige leeftijd zijn verworven" (quote A. Einstein).Bij de invoering van die rijhulpmiddelen zit weer tunnelvisie in van mensen die denken dat AI heilig is en veiliger dan gezond verstand. En het normaal vinden dat de auto bepaald wat die moet doen ipv de bestuurder...
Ford heeft voor de Eco-boost motoren (3-cilinder, 1000cc, 125 Pk) in 2020 de riem door de olie, vervangen door een distributieketting. Dus Ford gebruikt het niet meer. Bij Stellenatis auto's weet ik dat niet. Ik weet wel dat ook Opel en de Pure-Tech motoren veel problemen hebben gehad.M'n pa heeft een c-max met 1.0 ecoboost uit 2017. Die auto heeft iets van 70k gedraaid en tot nu toe foutloos. Ben wel benieuwd wanneer die riem aan de beurt is, je lijkt er niet echt peil op te kunnen trekken.
Voor mij wel een reden om geen 1.0 ecoboost te nemen. Een riemwissel is gewoon heel duur. Om van een puretech nog maar niet te spreken.
Ik vraag me alleen wel af of fabrikanten dit bewust verzonnen hebben om extra geld te verdienen. Ik denk eerder dat dit op papier een goed idee leek, maar dat de technische realiteit weerbarstiger is.
Moderator
Ik heb begrepen dat de riemspanner van de Ford motoren, met de vervanging door een ketting ook is aangepast. Als distributieriem weet ik zeker dat het al een paar jaar, een ketting is (Ford Nederland heeft mij dat per mail bevestigt).Ford gebruikt helaas nog steeds een natte riem voor de oliepomp bij die nieuwere motoren.
Ook daar is al een terugroepactie op geweest (uiteraard alleen in Amerika) ivm plots oliedrukverlies en in de soep lopende motoren.
Weliswaar door een probleem met de spanner van die riem (smering genoeg als het in de olie hangt zou je eigenlijk verwachten)
Maar die riem heeft dezelfde problemen als de grote. Alleen wat minder rap ivm het formaat, althans zolang die spanner heel blijft.
Want een kapotte spanner zorgt ervoor dat de riem te slap staat en daardoor de tanden van de riem afgeslagen kunnen worden omdat de riem verspringt. (die tanden komen ook weer in de oliezeef terecht)
De riemen zijn overigens wel aangepast om in de olie te kunnen lopen doormiddel van o.a. coatings.
Die coatings zijn niet 100% oliedicht gebleken op lange termijn (materiaalmoeheid ligt nogal op de loer bij zoveel beweging) Ze houden het in elk geval in de praktijk veel korter uit dan was verwacht.
Daardoor gaan de riemen al eerder uitzetten dan dat ze echt scheuren vertonen en aangevreten worden.
Je ziet daarom ook riemen die al vervangen moeten worden terwijl dat er nog niet persee aan af te zien is (en waarvoor dat meet"gereedschap" is bedach. (past ie niet, dan is die uitgezet en moet je hem vervangen)
En vandaar dat controle met dat gereedschap als leidraad wordt gebruikt met een kortere vervangingsinterval.
Het schijnt mede veroorzaakt te zijn doordat er verbrandingsproducten in de olie terecht komen en de olie die zelf verouderd (dit is vrij normaal, daarom vervuild olie naar verloop van tijd ook).
Vandaar dat frequenter olie wisselen wel de problemen kan uitstellen.
Uiteraard helpt het ook om de juiste specifieke olie te gebruiken en altijd exact volgens schema de beurt uit te laten voeren.
Maar met een momenteel gemiddelde wachttijd van 4 - 8 weken bij een garage voor het inplannen van een onderhoudsbeurt tegenwoordig, is de kans groot dat dat niet lukt.
PSA was verstandig genoeg om wel volledig terug te gaan naar de ketting-aandrijving bij de nieuwe generatie.
Of de keuze voor een ketting op lange termijn een goeie keuze zal blijken is nog niet duidelijk.
Er zijn meerdere fabrikanten die ook dat niet goed gelukt is in het verleden...
Dus fabrikanten maken intens slechte rommel, en bedenken ze er een verhaal bij dat je maar elke maand naar dezelfde dealer moet voor onderhoud? Als wij zo huizen zouden afleveren worden we binnen drie dagen aangeklaagd. Ja, dat dak lekt, maar we moeten ook wekelijks langskomen voor onderhoud he. Uw eigen schuld dusHij slaat wel 1 ding over....
Onderhoud volgens fabrieksvoorschrift. Ik
Onderhoud....onderhoud....