Wet belts and humankind

Vorq

Kilometervreter
Leuk en interessant filmpje over distributieriemen die door de olie lopen. Laatste minuten krijgen een stukje moreel etische duiding.

Hij slaat wel 1 ding over....

Onderhoud volgens fabrieksvoorschrift. Ik heb een 2 tal Puretechs in onderhoud die elk jaar of elke 20.000 km verse voorgeschreven Total olie krijgen.
Bij 1 laatst de distributie vervangen omdat ik het niet nog een jaar vertrouwde. Die riem was inderdaad veel te vroeg op....7 jaar net een ton gedraaid. Maar de pickup was keurig schoon....had gewoon spijt dat ik het carter eraf had gehad.

Onderhoud....onderhoud....

Hij slaat dat niet over. Hij geeft o.a. aan dat ook bij goed onderhoud dit probleem veelvuldig voorkomt en dat de fabrikant het af schuift naar intensief gebruik (veel korte stukken e.d.)

Hij geeft ook aan dat de riemen eerder uitzetten dan dat ze gaan afbrokkelen en voor het uberhaupt zichtbaar wordt met bijvoorbeeld scheurtjes. Daarvoor bestaat een meetgereedschap. (nouja gereedschap...)
Dus je kunt er inderdaad op tijd bij zijn, als je de riem regelmatig controleert.
Dat carter draai je er af ter controle, dat valt ook onder normaal onderhoud bij die motoren nu... Helaas.

Ik verwacht persoonlijk dat het ook gewoon per riem kan verschillen hoe lang het goed gaat.
Maar onderhoud en gebruik tellen zeer zeker mee.

Het blijft gewoon een technisch slechte oplossing die zijn doel compleet gemist heeft.

M'n pa heeft een c-max met 1.0 ecoboost uit 2017. Die auto heeft iets van 70k gedraaid en tot nu toe foutloos. Ben wel benieuwd wanneer die riem aan de beurt is, je lijkt er niet echt peil op te kunnen trekken.

Voor mij wel een reden om geen 1.0 ecoboost te nemen. Een riemwissel is gewoon heel duur. Om van een puretech nog maar niet te spreken.

Ik vraag me alleen wel af of fabrikanten dit bewust verzonnen hebben om extra geld te verdienen. Ik denk eerder dat dit op papier een goed idee leek, maar dat de technische realiteit weerbarstiger is.

Ik vraag me alleen wel af of fabrikanten dit bewust verzonnen hebben om extra geld te verdienen. Ik denk eerder dat dit op papier een goed idee leek, maar dat de technische realiteit weerbarstiger is.
Ja dat denk ik ook. Het is meestal minder doordacht maar een samenloop van omstandigheden in het ontwerp en realisatie. "Never ascribe to malice what can adequatly explained by incompetence (Napoleon)"

Het is natuurlijk lastig om vanaf financiering, tekentafel en fabriek tot aan de showroom alles goed te hebben uitgelijnd. Dan is een ingenieur die wat zegt over rubber en olie soms even maar een klein aspect in het geheel.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Dan is een ingenieur die wat zegt over rubber en olie soms even maar een klein aspect in het geheel.
Tunnelvisie waarbij alle adviezen van mensen die er verstand van hebben genegeerd worden is ook een vorm van incompetentie.
Dat is overigens heel vaak de reden waarom zaken misgaan of "over het hoofd worden gezien".
Genoeg wetenschappers die we vroeger niet geloofden maar waarvan we tegenwoordig heel blij zijn met hun bevindingen.

• Leuk
Tunnelvisie waarbij alle adviezen van mensen die er verstand van hebben genegeerd worden is ook een vorm van incompetentie.
Dat is overigens heel vaak de reden waarom zaken misgaan of "over het hoofd worden gezien".
Genoeg wetenschappers die we vroeger niet geloofden maar waarvan we tegenwoordig heel blij zijn met hun bevindingen.
Klopt. Denk bijvoorbeeld aan een afdichtingsring in een space shutlle. Gevaar zit in een klein hoekje.

Hoe zit het trouwens met die plotseling autonoom versnellende auto's zoals die in rdam laatst. Weet iemand daar meer van? Schijnt meer voor te komen.

Hoe zit het trouwens met die plotseling autonoom versnellende auto's zoals die in rdam laatst. Weet iemand daar meer van? Schijnt meer voor te komen.

Daar hebben we ook al een topic voor:

En deze dekt ook de lading met een soortgelijke situatie.

Bij de invoering van die rijhulpmiddelen zit weer tunnelvisie in van mensen die denken dat AI heilig is en veiliger dan gezond verstand. En het normaal vinden dat de auto bepaald wat die moet doen ipv de bestuurder...

Bij de invoering van die rijhulpmiddelen zit weer tunnelvisie in van mensen die denken dat AI heilig is en veiliger dan gezond verstand. En het normaal vinden dat de auto bepaald wat die moet doen ipv de bestuurder...
Daar zit wel wat in, echter "gezond verstand" is niet zo vanzelfsprekend en alomtegenwoordig als ze lijkt, noch is ze boven twijfel verheven. Daarnaast is gezond verstand niet zoveel anders als AI. In veel opzichten is het namelijk "de verzameling vooroordelen die op achttienjarige leeftijd zijn verworven" (quote A. Einstein).

De vraag is wat heb ik liever, verkeer om mij heen bestuurd door electronische middelen, of een bestuurd door mensen, of beide. Ik denk dat ik het liefst beide heb.

• Leuk
Ik denk dat dat een discussie is voor een ander topic ;)

Maar klopt hoor. Gezond verstand is tegenwoordig bij een hoop mensen ver te zoeken.
Als zombies achter het stuur met telefoon in de hand...

We wijken alleen te ver van het oorspronkelijke onderwerp af momenteel.

• Leuk
M'n pa heeft een c-max met 1.0 ecoboost uit 2017. Die auto heeft iets van 70k gedraaid en tot nu toe foutloos. Ben wel benieuwd wanneer die riem aan de beurt is, je lijkt er niet echt peil op te kunnen trekken.

Voor mij wel een reden om geen 1.0 ecoboost te nemen. Een riemwissel is gewoon heel duur. Om van een puretech nog maar niet te spreken.

Ford heeft voor de Eco-boost motoren (3-cilinder, 1000cc, 125 Pk) in 2020 de riem door de olie, vervangen door een distributieketting. Dus Ford gebruikt het niet meer. Bij Stellenatis auto's weet ik dat niet. Ik weet wel dat ook Opel en de Pure-Tech motoren veel problemen hebben gehad.
Kwestie van geluk hebben. De een heeft totaal geen probleem en de ander heeft veel problemen met een "natte" riem.
Het is ALTIJD sowieso aan te raden, de olie te gebruiken welke de autofabrikant aanbeveelt. Voor Ford is dat meer dan alleen de viscositeit.

PS. Ik heb ook nooit begrepen, waarom de ontwerpers de natte riem hebben gehanteerd....Met name dat men ook de riem daarop niet voldoende heeft aangepast en dus gaat afbrokkelen in de olie en de boel verstopt kan raken.
Mijn inziens kan je best een riem maken, die er wel tegen kan. Maar wellicht 3x zoveel kost.
Echter als een autofabrikant tegenwoordig één euro kunnen besparen per auto, dan zullen dat ook niet laten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Het is ook wel interessant om te zien hoe een riem er aan toe is bij vervanging. Soms ziet ie er nog als nieuw uit (zoals destijds bij mijn Focus), maar soms ook echt al 'aangevreten' of met scheurtjes in de buitenkant.
Ford heeft in elk geval de interval teruggebracht van 10 jaar naar 8 jaar.
Veel potentiële kopers vergeten dat denk ik; elke 1.0 Ecoboost van tussen 2012 en 2016 (en dat zijn er heel veel) moet dus al een riem vervanging gehad hebben.

• Leuk
Ford gebruikt helaas nog steeds een natte riem voor de oliepomp bij die nieuwere motoren.

Ook daar is al een terugroepactie op geweest (uiteraard alleen in Amerika) ivm plots oliedrukverlies en in de soep lopende motoren.
Weliswaar door een probleem met de spanner van die riem (smering genoeg als het in de olie hangt zou je eigenlijk verwachten)
Maar die riem heeft dezelfde problemen als de grote. Alleen wat minder rap ivm het formaat, althans zolang die spanner heel blijft.
Want een kapotte spanner zorgt ervoor dat de riem te slap staat en daardoor de tanden van de riem afgeslagen kunnen worden omdat de riem verspringt. (die tanden komen ook weer in de oliezeef terecht)

De riemen zijn overigens wel aangepast om in de olie te kunnen lopen doormiddel van o.a. coatings.
Die coatings zijn niet 100% oliedicht gebleken op lange termijn (materiaalmoeheid ligt nogal op de loer bij zoveel beweging) Ze houden het in elk geval in de praktijk veel korter uit dan was verwacht.

Daardoor gaan de riemen al eerder uitzetten dan dat ze echt scheuren vertonen en aangevreten worden.

Je ziet daarom ook riemen die al vervangen moeten worden terwijl dat er nog niet persee aan af te zien is (en waarvoor dat meet"gereedschap" is bedach. (past ie niet, dan is die uitgezet en moet je hem vervangen)
En vandaar dat controle met dat gereedschap als leidraad wordt gebruikt met een kortere vervangingsinterval.

Het schijnt mede veroorzaakt te zijn doordat er verbrandingsproducten in de olie terecht komen en de olie die zelf verouderd (dit is vrij normaal, daarom vervuild olie naar verloop van tijd ook).
Vandaar dat frequenter olie wisselen wel de problemen kan uitstellen.

Uiteraard helpt het ook om de juiste specifieke olie te gebruiken en altijd exact volgens schema de beurt uit te laten voeren.
Maar met een momenteel gemiddelde wachttijd van 4 - 8 weken bij een garage voor het inplannen van een onderhoudsbeurt tegenwoordig, is de kans groot dat dat niet lukt.

PSA was verstandig genoeg om wel volledig terug te gaan naar de ketting-aandrijving bij de nieuwe generatie.

Of de keuze voor een ketting op lange termijn een goeie keuze zal blijken is nog niet duidelijk.
Er zijn meerdere fabrikanten die ook dat niet goed gelukt is in het verleden...

Ford gebruikt helaas nog steeds een natte riem voor de oliepomp bij die nieuwere motoren.

Ook daar is al een terugroepactie op geweest (uiteraard alleen in Amerika) ivm plots oliedrukverlies en in de soep lopende motoren.
Weliswaar door een probleem met de spanner van die riem (smering genoeg als het in de olie hangt zou je eigenlijk verwachten)
Maar die riem heeft dezelfde problemen als de grote. Alleen wat minder rap ivm het formaat, althans zolang die spanner heel blijft.
Want een kapotte spanner zorgt ervoor dat de riem te slap staat en daardoor de tanden van de riem afgeslagen kunnen worden omdat de riem verspringt. (die tanden komen ook weer in de oliezeef terecht)

De riemen zijn overigens wel aangepast om in de olie te kunnen lopen doormiddel van o.a. coatings.
Die coatings zijn niet 100% oliedicht gebleken op lange termijn (materiaalmoeheid ligt nogal op de loer bij zoveel beweging) Ze houden het in elk geval in de praktijk veel korter uit dan was verwacht.

Daardoor gaan de riemen al eerder uitzetten dan dat ze echt scheuren vertonen en aangevreten worden.

Je ziet daarom ook riemen die al vervangen moeten worden terwijl dat er nog niet persee aan af te zien is (en waarvoor dat meet"gereedschap" is bedach. (past ie niet, dan is die uitgezet en moet je hem vervangen)
En vandaar dat controle met dat gereedschap als leidraad wordt gebruikt met een kortere vervangingsinterval.

Het schijnt mede veroorzaakt te zijn doordat er verbrandingsproducten in de olie terecht komen en de olie die zelf verouderd (dit is vrij normaal, daarom vervuild olie naar verloop van tijd ook).
Vandaar dat frequenter olie wisselen wel de problemen kan uitstellen.

Uiteraard helpt het ook om de juiste specifieke olie te gebruiken en altijd exact volgens schema de beurt uit te laten voeren.
Maar met een momenteel gemiddelde wachttijd van 4 - 8 weken bij een garage voor het inplannen van een onderhoudsbeurt tegenwoordig, is de kans groot dat dat niet lukt.

PSA was verstandig genoeg om wel volledig terug te gaan naar de ketting-aandrijving bij de nieuwe generatie.

Of de keuze voor een ketting op lange termijn een goeie keuze zal blijken is nog niet duidelijk.
Er zijn meerdere fabrikanten die ook dat niet goed gelukt is in het verleden...
Ik heb begrepen dat de riemspanner van de Ford motoren, met de vervanging door een ketting ook is aangepast. Als distributieriem weet ik zeker dat het al een paar jaar, een ketting is (Ford Nederland heeft mij dat per mail bevestigt).
Vriend van mij was Opel dealer en heeft veel ellende meegemaakt met de natte riem. Weet niet wanneer het nu een door een ketting is uitgebracht.

Dat de riem in materie toen ook is aangepast, lijkt me logisch. De huidige motorolie met de additieven, is behoorlijk agressief en een coating is natuurlijk niet afdoende. (snap ook niet dat een fabrikant dat ook niet door heeft).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Hij slaat wel 1 ding over....

Onderhoud volgens fabrieksvoorschrift. Ik
Onderhoud....onderhoud....
Dus fabrikanten maken intens slechte rommel, en bedenken ze er een verhaal bij dat je maar elke maand naar dezelfde dealer moet voor onderhoud? Als wij zo huizen zouden afleveren worden we binnen drie dagen aangeklaagd. Ja, dat dak lekt, maar we moeten ook wekelijks langskomen voor onderhoud he. Uw eigen schuld dus

Het kenmerk van een degelijk produkt / auto is dat het hufterproof is. Dus zelfs met slecht onderhoud of verkeerd of lomp gebruik blijft het betrouwbaar. Het zal allemaal niet meer zo fijn rijden of aanvoelen maar het doet wat het moet doen.

Simpel voorbeeldje: mijn ouders hadden heel lang geleden een Toyota Corolla 1.3 het hoekige jaren 80 model die ik een keertje meehad. Het viel me op dat hij niet zo lekker reed: een beetje bokkig en luidruchtig. Motorkap open en eerst maar eens de olie peilen: peilstok was echt helemaal droog! Geen idee hoe lang mijn ouders hier al mee rondreden, maar even bijvullen en het voelde weer een stuk beter en zo heeft ie het nog heel lang volgehouden totdat de roest hem uiteindelijk fataal werd.

@SVF Ik denk dat de werkelijkheid lastiger is. Een echt betrouwbare auto is iets zwaarder, minder vermogen, meer verbruik en dat betekent dan weer X duizend duurder in aanschaf door CO2 taks, maar ook door de betere componenten etcetera. Vervolgens gaat de consument kijken en vergelijken en ziet dan twee modellen met duizende euro's verschil.

Alle testen in de media gaan over gloednieuwe auto's, er staat nergens:"Ooh wat fijn, ik kon mijn achterlichten zelf repareren met 2 vleugelmoertjes en het reserve lampje zat er al naast geklikt". Er staat meestal iets als:"De achterlichten zien er duf en vierkant uit, met irritant vleugelmoeren in de kofferbak waar mijn jasje achter bleef haken, dit kan echt niet anno 2024" ;)

Met laptops, tv's en telefoons zie je dat probleem natuurlijk ook. Allemaal dichtgeplakt en de alternatieven (Fairphone en Framework) krijgen geen voet aan de grond.

Terug
Bovenaan