Wie heeft (al) ChatGPT of AI in de auto én heeft er ervaring mee?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Vorig jaar heeft Peugeot ChatGPT geïntroduceerd bij hun auto's (als abonnement voor 1,50 euro per maand als ik het goed heb), ook Volkswagen heeft het in de IDA-assistent verwerkt (volgens mijn gegevens zonder extra of meer abonnement dan op de Volkswagen Connect/Volkswagen Connect Plus spraakassistent). Audi heeft het in systemen zitten die minstens met MIB3 werken en ook Skoda is ermee bezig. Volvo gaat AI integreren via Gemini en wellicht zijn er intussen meer merken die dit hebben ingevoerd. Ik ben echter nieuwsgierig of het handig is. Heb je al een auto met zo'n AI-assistent en heb je het al in de praktijk gebruikt (of doe je het vaker)? Geef dan ook aan waarvoor en of je het gemakkelijk(er) vindt (of niet) - én waarom. Vind je het de extra investering (als het een extra abonnement vraagt) waard?

iu

Nomi van Nio maakt ook al ruim een jaar gebruik van AI. In Europa is dat gebouwd op Microsoft (ontwikkeld in EU, ook specifiek op EU gebruikers gericht), in China bestond het al langer op een ander lokaal systeem met lokale voorkeuren.

Een heel groot voordeel is dat je niet meer bezig bent met zinnetjes of woorden uit je hoofd leren om de auto opdrachten te geven. Je kan in normale spraak vragen stellen of opdrachten geven, en je kan zelfs meerdere opdrachten tegelijk geven. Je kan ook vragen stellen om informatie op te zoeken, iets op te zoeken in het instructieboekje, vragen of/hoe iets mogelijk is, etc. Vooral voor bv een functie die je niet zo vaak gebruikt en zou moeten opzoeken is de AI spraakassistent heel erg handig - bv: hoe stel ik de automatische voorverwarming in?

De implementatie bij Nio is dat je eerst moet beginnen met Hey Nomi. Aan de ene kant heb je dan een extra stap om een vraag te stellen, aan de andere kant wordt het AI gedeelte pas actief nadat het (niet-AI) in de auto het "Hey Nomi" gehoord heeft. Een mooie stap om te voorkomen dat je constant door de AI wordt afgeluisterd.

Het (optionele) Nomi gezichtje met zijn gezichtsuitdrukkingen is deels een gimmick, maar deels geeft een veel natuurlijkere manier van communiceren. Dat is niet het AI deel maar maakt de interactie wel een stuk beter. Ook werkt het daarmee een stuk beter voor de passagiers; diegene waar Nomi het gezicht naar gedraaid heeft wordt op dat moment naar geluisterd. Alleen de bestuurder kan dit overrulen.

Bij Nio moet je de AI functie bewust inschakelen (opt-in) , gezien de strikte privacy interpretatie die Nio volgt. Ik ben inmiddels genoeg overtuigd van de eenvoud van werking en dat het de afleiding verminderd dat het bij mij ingeschakeld blijft.
Enig nadeel bij Nio: vooralsnog heb ik de keuze tussen Engels of Duits. Geen Nederlands.

OK, nog een nadeel. Op verzoek kan Nomi ook woordgrappen vertellen. Dat is vrij nutteloos en het komt niet altijd even goed over. En als je vloekt tegen Nomi dan krijg je ook een reactie in de trand van "lets focus on driving please"

Laatst bewerkt:
In mijn vorige auto (Mercedes) had ik MBUX en daar zat al een basale vorm van AI/ML in met als grootste voordeel dat je, zoals ook in het stuk van Engineer 2 staat, je in normale mensentaal bijna alles in de auto kon bedienen. Ik verwacht dat als je nieuwere LLM's gaat gebruiken de mogelijkheden nog uitgebreider zijn. Denk aan iets als "Ik wil naar Utrecht, maar wil eigenlijk niet via dat knooppunt bij Gorinchem en wil in de buurt van de route nog even naar een goede bakker". Met traditionele systemen bijna onmogelijk maar met AI toepassingen prima te doen. Of wat te denken van een ingebouwde tour guide die leuke dingen verteld over zaken langs de route. Lijkt mij leuk tijdens een roadtrip vakantie.

Het Volkswagen IDA systeem in onze ID.7 zou op basis van ChatGPT moeten zijn, maar die kan echt nog helemaal niets. Zodra je iets een beetje out-of-the-box probeert krijg je een 'Sorry, dit moet ik nog leren' of iets in die trant. Gebruik het dan ook eigenlijk nooit.

Normale bediening van functies van de auto werkt overigens prima, al moet je soms je vraag even herformuleren.Maar ook dat gebruik ik bijna nooit. Ik merk dat ik er gewoon ook niet zo de behoefte aan heb om tegen m'n auto te praten. In het begin als het nieuw is speel je er een paar keer mee. Daarna kom je er nooit meer aan. Althans ik niet.

Laatst bewerkt:
In mijn vorige auto (Mercedes) had ik MBUX en daar zat al een basale vorm van AI/ML in met als grootste voordeel dat je, zoals ook in het stuk van Engineer 2 staat, je in normale mensentaal bijna alles in de auto kon bedienen. Ik verwacht dat als je nieuwere LLM's gaat gebruiken de mogelijkheden nog uitgebreider zijn. Denk aan iets als "Ik wil naar Utrecht, maar wil eigenlijk niet via dat knooppunt bij Gorinchem en wil in de buurt van de route nog even naar een goede bakker". Met traditionele systemen bijna onmogelijk maar met AI toepassingen prima te doen. Of wat te denken van een ingebouwde tour guide die leuke dingen verteld over zaken langs de route. Lijkt mij leuk tijdens een roadtrip vakantie.
De tourguide heeft Nio inderdaad ook, ook met tips voor bezienswaardigheden. Werkt veel beter eigenlijk dan je zou verwachten

Ik volg het op de voet. Ik gebruik Siri, maar ik vraag me heel vaak af waarom. :) Inderdaad onderweg even iets vragen over de omgeving of gewoon een willekeurige vraag ('hoeveel inwoners heeft Tuvalu ook alweer?") lijkt me best handig (i.p.v.: "here are some web results", ja leuk, ik ben aan het rijden).

PS. Het is net iets meer dan 10.000 inwoners, trouwens.

gebruik Siri, maar ik vraag me heel vaak af waarom
AI met Siri met Apple AI is wel beschikbaar in Europa, maar (niet té verbaasd kijken) nog niet in het Nederlands. Wel in het Duits, Engels, Frans, Italiaans en Spaans bijvoorbeeld. Ik heb Siri inderdaad meestal uitstaan, reageerde een aantal jaren meestal vaker als ik het NIET wilde dan als ik het nodig zou hebben (inderdaad, dan met die vaste zinnetjes die je moet gebruiken). Om het vervolgens net als @Geuzert links te laten liggen...

Met Android auto heb ik eens 1 keer kunnen proeven van AI (Gemini). Op een gegeven moment vertelde die: "Je hebt 5 nieuwe berichten, ik vat ze voor je samen" in plaats van letterlijk voor te lezen.
Daarna was de optie er niet meer. Ik vermoed dat google er mee aan het testen was.

Terug
Bovenaan