Wijsheid - PHEV / MHEV / Benzine - Hatchback / Sedan

gast 9923103

Net ingestapt
Beste forumleden,

Recentelijk heb ik mijn 116i E87 uit 2009 naar de sloop gebracht i.v.m. schade. Dit bleek te duur te zijn om te herstellen en kwam hierdoor ook niet door de APK. Nu was ik volle moed gestart naar de zoektocht voor een F20 M-Sport model, echter zijn de modellen i.c.m. wensen schaars en voor mijn gevoel hoog geprijsd. Ik was bij een mooie wezen kijken, maar kwam er later achter dat ik voor mijn gevoel toch teveel geld betaalde voor een model van bijna 10 jaar oud, ondanks het M-Sport Shadow pakket, pano dak en de lage KM stand. De F40 begon ook al een beetje rond dezelfde prijs en voor een beetje extra, kon je best een leuk model vinden.

Van het weekend ook even bij een Audi A3 8Y wezen kijken en daaropvolgend naar de Volkswagen Dealer om gewoon even rond te neuzen, nu ben ik nog meer in de war en durf ik niet helemaal te zeggen waar ik goed aan doe.

Laatste jaren voornamelijk een Tesla Model 3 als lease auto gehad, daarvoor verschillende 1 series, Mini en als eerste auto een Fiat Punto met 60PK.

Ik merkte bij mij 116i dat ik heel erg een beetje vermogen miste, zeker aangezien ik zelf als daily een Tesla Model 3 heb gehad en mijn vriendin nu ook. Maar dat valt niet te vergelijken.

Mijn budget loopt een beetje uiteen voor een serieus nieuwere auto ben ik best wel bereid om geld neer te leggen, maar of het wijsheid is, is vraag 2.

Bouwjaar - 2016-2023
Budget: 15.000 - 25.000 EUR
Verbruik: Benzine is natuurlijk aardig aan de prijs, dus het telt wel mee, maar een beetje normaal verbruik van 1:15-1:20 is top
Transmissie: Automaat (lui geworden)
Laden: Openbare laadpalen, op korte termijn verhuis ik naar een ander bedrijfspand en dan zou ik wel moeten kunnen laden. (0,41 ct/kwh bij een openbare laadpaal thuis)
Carrosserie: een hatchback of sedan, evt station of SUV
KM Per jaar: circa 15K km.

Woon-werk is ongeveer enkele rit van 22KM, daarnaast zijn het voornamelijk kortere ritten. Misschien 2-3x per maand een langere rit 80KM+. Meestal wel 1-2x per jaar een lange rit van 500KM heen. Dit is erg afhankelijk van mijn zakelijke agenda, de langere ritten privé worden met de leaseauto van mijn vriendin gereden.

Zoals aangegeven, vind ik een beetje vermogen wel fijn, maar het hoeft ook niet te gek te zijn ala 130i /330i etc. Ik rijd voornamelijk gewoon snelweg kilometers en dagelijks 80km wegen. Het is meer voor het fijne en het gevoel dat er wat koppel aanwezig is.

Daarnaast vind een schuifdak helemaal te gek, maar heb al gezien dat icm mijn budget dit misschien niet haalbaar is. Goeie stoelen vind ik opzich wel belangrijk. De sportstoelen uit de F20 vind ik top. Een goed geluidssysteem is een pre, maar geen hele harde eis.

Ruimte is niet heel belangrijk. Ik rijd voornamelijk alleen en heb geen huisdieren die mee moeten of grote spullen, behalve een sporttas.

Door het woon-werk verkeer, leek mij een PHEV eventueel wel handing, maar kom niet echt uit of dit oprecht geld bespaard door openbaar laden en de hogere wegenbelasting (zuid-holland).

Qua looks ben ik altijd wel fan van BMW / sportievere looks. Denk aan een 330i M sport, F20 M Sport, A3 S line en van het weekend voor het eerst de Cupra Leon en Formentor goed bekeken. Daarnaast vind ik een auto die wat "sportiever" stuurt ook fijn. Dit kan voor iedereen wat anders betekeken. Ik doe geen gekke dingen op de weg af en toe druk de tesla wat sneller door de bocht, maar ik vind het wel fijn bij een 1 serie dat hij over het algemeen direct reageert op je input qua sturen, maar de Tesla vind ik dan weer top rijden.

Wat tot nu toe op mijn lijstje staat na dit weekend:
- Audi A3
- BMW F40
- Cupra Formentor
- Cupra Leon

Ik ben de zoektocht begonnen met een budget van rond de 15K en ik zit nu alweer op 25K. Dit komt mede doordat ik eigenlijk altijd gezeur heb gehad met auto's en nu het wel fijn zou vinden om een nieuwere auto te rijden, waarbij ik niet teveel gezeur heb. Dit is natuurlijk altijd afhankelijk van de auto en het merk en vind het ook wel prima om er wat meer voor te betalen. Maar als ik naar de laatste 3 prive auto's kijk waren dit allemaal auto's die op leeftijd waren met een relatief hoge KM stand, gekocht bij particulieren, waarbij ik de auto altijd rond een jaar met de auto heb gereden voordat er weer een nieuwe leaseauto was.

Zoals je ziet, loopt het allemaal wel aardig uiteen. Gaan we voor een nieuwere auto, wat een stuk meer kost of gaan we weer voor een oudere auto?

Een golf ben ik geen fan van. De keren dat ik erin heb gereden voelde het altijd als of ik een soort caddy / busje zat. Ik denk dat dit voornamelijk komt doordat er een stuk meer hoofdruimte is en er meer auto achter je zit.

Heeft iemand leuke aanbevelingen of tips om mij te helpen?

Klinkt alsof je naar een full EV moet. Veel korte stukken, weinig OH, gaat nog een hele tijd mee.

Als ik kijk naar de wensen, dan ligt het meest voor de hand om naar volledig elektrisch te kijken.

In deze prijsklasse kwam ik bijvoorbeeld de Cupra Born, Renault Megane E Tech Electric, Peugeot e 208, en Opel Corsa E tegen.

(We kijken zelf o.a. naar de Megane, en de Peugeot e 208 facelift vanaf 2024.)

Bij minder complexe auto’s is de kans op problemen vaak veel kleiner, en als je toch naar benzine wil kijken, kijk dan eens naar een Renault Clio 130 TCe in RS Line uitvoering. We zijn er bijzonder tevreden over, erg fijne en zeer betrouwbare auto, we hebben de auto al ruim 6 jaar in bezit.

Een leuke EV voor korte stukken, Mazda MX-30!

Inderdaad! Ik zat er net ook al naar te kijken en het valt op dat best veel van deze auto's lage kilometerstanden hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je alleen maar 50 kW kunt snelladen en de actieradius voor lange reizen beperkt is vanwege de 30 kWh accu. Voor tweede auto heb je er een aantrekkelijke auto aan waar je waarschijnlijk ook een goede deal kunt krijgen.
Kijk anders zelf naar de praktijkervaringen met de Mazda MX-30.

Laatst bewerkt:
Ik moet direct aan twee modellen denken:
1. Mazda 3. Sportieve auto, maar niet onwijs duur. Je moet wel even proefrijden met een automaat, want eigenlijk past een handbak deze auto beter.
2. Tesla Model 3. Waarom niet? Want de andere bevalt blijkbaar.

Terug
Bovenaan